امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263065
۷۸۰۹۸
۱
۰
نسخه چاپی
Snoring

خُرخُر کردن یا خروپف؛ چرا خُر خُر می کنیم و چطور آن را درمان کنیم؟

خُرخُر در خواب پیش‌زمینه‌ بیماری‌های دیابت، فشارخون، نارسایی قلبی، آلزایمر و...، است که حدود ۴درصد مردان و ۲ درصد زنان ایرانی به آن مبتلا هستند

خُرخُر کردن یا خروپف؛ چرا خُر خُر می کنیم و چطور آن را درمان کنیم؟

خُر خُر چیست؟

تقریباً همه افراد گاهی اوقات در خواب خُرخُر می‌کنند، اما خروپف کردن در اغلب شب‌ها می‌تواند کمیّت و کیفیّت خواب شما و اعضای خانواده و یا هم‌اتاقی شما را تحت تأثیر قرار دهد. خروپف می‌تواند به بد خوابی، خستگی در طول روز، تحریک پذیری و افزایش مشکلات سلامتی منتهی شود. اگر خروپف شما در طی شب همسرتان را بیدار نگه می‌دارد، این مسئله ممکن است سبب مشکلات عمده‌ای در روابط زناشویی شما گردد.

خرخر و یا خروپف (Snoring) صدایی بلند و اغلب آزار دهنده است و زمانی که جریان هوا به آرامی از بافت های گلو عبور می کند  و باعث لرزش بافت ها می شود اتفاق می افتد. همه افراد در طول زندگی خرخر کردن را تجربه می کنند، اگر خرخر درمان نشود می تواند به یک مشکل مزمن تبدیل گردد. در مواردی خروپف می تواند نشان دهنده مشکلات جدی از وضعیت سلامتی افراد باشد. خروپف یکی از مواردی است که ممکن است باعث آزار و اذیت همسرتان نیز شود.

با تغییر سبک زندگی، کاهش وزن، عدم نوشیدن الکل قبل خواب می تواند تا حدودی این مشکل را کاهش دهد.

به علاوه در بعضی موارد ممکن است جراحی تنها راه درمان خرخر کردن باشد.

خُرخُر کردن یا خروپف؛ چرا خُر خُر می کنیم و چطور آن را درمان کنیم؟

دلایل خُر خُر کردن

خرخر کردن می تواند به دلایل مختلفی مثل آناتومی دهان و سینوس ها، مصرف الکل، آلرژی، سرماخوردگی و اضافه وزن بوجود بیاد. هنگامی که شما بخواب عمیق می روید، عضلات موجود در سقف دهان شما (کام نرم)، زبان و گلو شل می شود. بافت های موجود در گلو می توانند به حدی شل شوند که بخشی از راه هوایی را مسدود کرده و باعث لرزش شوند. هر چه راه هوایی تنگ تر و باریک تر شود، جریان هوا جمع شده قوی تر شده و باعث افزایش لرزش بافت می شود و همین امر دلیل تولید صدای بلند خروپف است.

آناتومی دهان، یعنی داشتن کام نرم و نازک می تواند راه هوایی را تنگ کند. افرادی که دچار اضافه وزن هستند ممکن است در پشت گلو خود بافت های اضافی داشته باشند که این یاعث تنگ شدن راه هوایی و در نتیجه خرخر می شود.

مصرف زیاد الکل، مصرف زیاد الکل مخصوصا قبل خواب باعث شل شدن عضلات گلو شده و دفاع طبیعی بدن را در مقابل انسداد مجاری هوایی کاهش می دهد.

مشکلات بینی، احتقان مزمن بینی و انحراف تیغه بینی نیز در خروپف نقش دارد.

وضعیت و حالت خوابیدن، معمولا خوابیدن به پشت باعث ایجاد صدای بلندتر خروپف می شود. زیرا در این حالت مجاری هوایی تنگ تر می شود.

از دلایل خُر خُر می توان به این موارد اشاره کرد:

- بزرگ بودن زبان

- بزرگ بودن زبان کوچک

- چاقی

- کوچکی فک زیرین

- کم کاری تیروئید

- آکرومگالی

- بزرگ شدن لوزه‌ها یا آدنوئید

خُرخُر کردن یا خروپف؛ چرا خُر خُر می کنیم و چطور آن را درمان کنیم؟

علائم خُر خُر کردن

کسانی که خرخر و یا خروپف می کنند اغلب به اختلال آپنه انسدادی خواب دچار هستند. البته این بدین معنی نیست که همه افرادی که خروپف می کنند به آپنه انسدادی خواب مبتلا هستند. اگر خرخر کردن با علائم زیر همراه باشد باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد:

- نفس کشیدن به طور مشهود در خواب متوقف شود.
- خواب آلودگی مفرط در طول روز
- عدم تمرکز
- گلودرد در هنگام بیماری
- سردرد در هنگام صبح
- فشارخوان بالا
- درد قفسه سینه در شب
- صدای خرخر به حدی بلند باشد که باعث اختلال در خواب دیگران شود.
- خرخر کردن در کودکان، با علائمی مثل عدم توجه و تمرکز، مشکلات رفتاری و یا عملکرد ضعیف در مدرسه همراه است.

تشخیص خُر خُر (خروپف)

پزشک متخصص بر اساس معیارهایی که دارد مشخص می‌کند چه عواملی باعث خرخر و وقفه تنفسی شده است. علاوه بر معاینه موارد دیگری هم برای بررسی وجود دارد. یکی از این را‌ه‌ها بررسی از طریق فرمی است که همسر شخص بر اساس خواب او، آن را تکمیل می‌کند. همچنین انجام رادیوگرافی از مجاری تنفسی یا اسکن ۳ بعدی از بینی تا حنجره به تشخیص بهتر کمک می‌کند. معمولا در ۹۰% مواقع به کمک معاینه، فرم، رادیوگرافی و سیتی اسکن تشخیص لازم از طرف پزشک داده می‌شود.

اما در بعضی مواقع ممکن است بیمار علاوه بر خر و پف، وقفه تنفسی بالا هم داشته باشد که این علامت بسیار خطیری است. در چنین شرایطی غیر از معاینات و تصویربرداری‌های تشخیصی، بیمار به کلینیک‌های خواب Sleep Center که در شهرستان‌های مختلف ایران دایر است معرفی می‌شود. شخص در این کلینیک یک شب می‌خوابد و الکترودهایی به او متصل می‌شود تا کیفیت خواب او به دقت بررسی شود. در این بررسی تعداد ضربان قلب، میزان اکسیژن، گاز کربنیک، نوار قلبی، نوار مغزی و حتی نوار تنفسی و فشارخون ثبت می‌شود که با نام ثبت آثار حیاتی هنگام خواب شناخته می‌شود. این مجموعه گزارش کمک بسیار زیادی به پزشک می‌کند تا بهترین تشخیص ممکن را برای بیمار بدهد.

خُرخُر کردن یا خروپف؛ چرا خُر خُر می کنیم و چطور آن را درمان کنیم؟

عوارض خُر خُر کردن

خروپف کردن علاوه بر اینکه می تواند باعث اختلال در خواب شریک زندگی و یا اطارفیان شما شود ممکن است خرخر با OSA نیز همراه باشد. عوارض دیگری که خروپف به همراه دارند شامل موارد زیر است:

- خواب آلودگی روزانه
- عصبانیت مکرر
- عدم تمرکز
- خطر ابتلا به فشارخون، مشکلات قلبی و سکته مغزی
- افزایش خطر بروز مشکلات رفتاری، از جمله پرخاشگری و یا مشکلات خواب در کودکان
- افزایش خطر تصادفات به دلیل کمبود خواب

درمان خُر خُر

برای درمان خرخر کردن، ابتدا باید تشخیص داده شود که علت آن چیست؛ شایع ترین علت خر خر کردن انحراف تیغه میانی بینی می باشد که با ترمیم آن افراد بهبود یافته و خرخر کردن بیماران کاهش یافته و از بین می رود.

افرادی که خرخر کردن آن ها بسیار بلند و شدید است احتمالا علاوه بر انحراف تیغه میانی بینی مشکلات دیگری نیز دارند.

کسانی که چاق هستند با کاهش وزن تا حد زیادی خرخر آن ها در زمان خواب، کاهش می یابد ؛ هم چنین کاهش و قطع مصرف الکل و دخانیات نیز تاثیر به سزایی در این رابطه دارد.

در صورتی که خرخر کردن بیماران در زمان خواب، به علت بزرگی زبان کوچک باشد ، پزشک اقدام به انجام جراحی فارنگوپالاتواولوپلاستی می کند؛ در این جراحی لوزه ها برداشته می شود و سپس چین قدامی و خلفی لوزه را به یکدیگر وصل می کنند هم چنین زبان کوچک نیز کوتاه می شود.

از دیگر راه های درمان خرخر کردن می توانیم به استفاده از گشاد کننده سوراخ بینی ، استفاده از ماسک و غیره اشاره کنیم.

از دیگر مواردی که برای درمان خُر خُر می توان از آن ها استفاده نمود عبارتند از:

خُرخُر کردن یا خروپف؛ چرا خُر خُر می کنیم و چطور آن را درمان کنیم؟

1- تغییر حالت خواب

یک تغییر ساده در حالت خواب از پشت به پهلو می تواند کل چیزی باشد که یک فرد برای توقف خروپف نیاز دارد. خوابیدن به پشت ممکن است سبب شود که زبان شما به عقب افتاده و مجرای هوای شما را مسدود کند و منجر به خروپف شود. اگر ماندن به پهلو در زمان خواب برایتان سخت است، یک توپ تنیس را داخل یک جوراب انداخته و آن را به پشت لباس خواب خود بچسبایند. این توپ تنیس باید به اندازه کافی آزاردهنده باشد تا شما را به پهلو نگه دارد.

2- تغییر در سبک زندگی

تغییرات سبک زندگی، از جمله دوری از الکل قبل از خواب و کاهش وزن می تواند به توقف خروپف کمک کند. بیشتر افراد قبل از خواب یک لیوان نوشیدنی می خورند که این کار می تواند در بعضی موارد علت خروپف باشد. الکل به عنوان یک شل کننده عضله عمل کرده و سبب می شود که بافت های نرم پشت دهان و حلق شما به سمت داخل بیفتند. بین فربهی و خروپف نیز یک رابطه مثبت وجود دارد.

3- چای برگ گزنه

اگر خروپف به خاطر حساسیت های فصلی باشد نه عوامل حساسیت زا در اتاق خواب، می توان با خوردن چای برگ گزنه قبل از خواب از شدت آن کاست. استفاده از گزنه در طب، قدمتی طولانی دارد. چای برگ گزنه بدون خاصیت گزش به عنوان یک آنتی هیستامین عمل کرده و معبر هوای ملتهب که مسئول خروپف است را تسکین می دهد.

4- رطوبت اتاق را افزایش دهید

هوای خشک، خصوصاً در زمستان، می تواند سبب سوزش مخاط بینی شما شده و منتج به گرفتگی شود که نهایتاً موجب خروپف می شود. تنفس از راه دهان در یک اتاق خشک می تواند در حلق شما سوزش ایجاد کرده و آن را تنگ کند و رطوبت طبیعی موجود در حلق شما چسبناک شده و خروپف تشدید شود. یک راه حل ساده برای آن افزایش رطوبت اتاق با استفاده از رطوب سازهای قابل حمل است.

5- روغن آویشن

خستگی می تواند خروپف را تشدید کند. برای کمک به داشتن آرامش در حین یک خواب شبانه خوب،بعضی از افراد با استفاده از روغن های خاص، به موفقیت های بزرگی دست یافته اند. روغن آویشن بسیار مفید شناخته شده است. قطرات روغن آویشن رقیق نوعاً قبل از خواب برای پا استفاده می شود، اما در مورد افراد مبتلا به فشار خون بالا، زنان باردار و کودکان کم سن و سال باید احتیاط به خرج داد و حتما با پزشک خود مشورت کنند.

6- طب سوزنی

گهگاه، بعد از رنجش طولانی مدت سینوس ها و گذرگاه های هوا، در بافت داخلی می تواند مایعی شکل گیرد. این مایع آماس نام دارد و می تواند مانع جریان هوا شده و منجر به خروپف شود. طب سوزنی می تواند در این موارد با افزایش جریان خون به بافت ها، و کمک به خارج کردن مایع اضافی، سودمند باشد.

7-  کاهش عوامل حساسیت زا

عوامل حساسیت زای اتاق خواب را کاهش دهید خروپف گهگاه می تواند به خاطر عوامل حساسیت زا در اتاق خواب باشد. تعویض پوشش های  متکا و رخت های خوابتان می تواند از قرار گرفتن گرد و خاک و سایر عوامل حساسیت زا روی آنها جلوگیری کند. اگر عوامل حسایت زا عامل خروپف هستند، استفاده از تهویه هوا در خانه می تواند به کاهش خروپف کمک کند.

  • منبع
  • دکتر مسعود رادمان
  • درمانکده
  • دکتر جهانگیر قربانی
  • دکتر تو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید