امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276196
۱۶۶۵
۱
۰
نسخه چاپی

روستای گرمه | مکان های دیدنی روستای گرمه | سوغات روستای گرمه

گرمه، روستایی است از توابع بخش خور و بیابانک شهرستان نائین در استان اصفهان ایران.

روستای گرمه

گرمه نام روستایی در استان اصفهان است که در شهرستان خور و بیابانک و در دل کویر مصر قرار دارد. مردم گرمه به اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین زبان ایرانیان یعنی زبان پهلوی صحبت می‌کنند. 

روستای گرمه

روستای گرمه از جاهای دیدنی خور است و در شرق استان اصفهان از توابع نائین و خور و بیابانک و در کویر مرکزی ایران قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح آب‌های آزاد ۷۵۰ متر و آب‌وهوای آن در اثر مجاورت کویر خشک و گرم است. ناصر خسرو در سفرنامه خود نامی از آن برده است.

این روستای زیبا و دیدنی، جاذبه‌های بی‌شماری دارد که باعث شده جهانگردان فراوانی از اکثر مناطق جهان برای دیدن این جاذبه‌ها به گرمه روی آورند. گرمه، قدمت چندین هزار ساله دارد، چشمه آب معدنی آن هزاران سال است که از دل کوه می جوشد، در اطراف گرمه بیابان‌ها و مزارعی وجود دارد که در هر گوشه از آن دسته‌های شتر به راهپیمایی مشغول هستند، ریگ‌زارهای وسیع که شن‌های روان آن به هنگام باد به رقص در می‌آیند تماشایی است.

روستای گرمه

ویژگی های کلی روستای گرمه

این روستای زیبا و دیدنی جاذبه های بیشماری دارد که باعث شده جهانگردان و توریست های فراوانی از اکثر مناطق دنیا برای دیدن این جاذبه ها به گرمه روی آورند، گرمه، عمر چند هزار ساله دارد، در نزدیکی آن چشمه آب معدنی قرار دارد که خواص درمانی دارد.

نخلستان بسیار زیبا و باورنکردنی آن در قسمت جنوبی به کوهی فیل مانند متصل شده است. در بهار و پاییز و زمستان بسیار خوش آب و هوا است. قلعه بسیار قدیمی و 4 طبقه گرمه که منتسب به زمان ساسانیان است در این منطقه خودنمائی می کند.

شب های زیبا و پر ستاره گرمه و سکوت دل پذیر، صدای آبشارها، خش خش برگهای درختان خرما، کاج انار همگیسبب شده که از هر گوشه دنیا توریستهای بیشماری به آن روی آورند.

مردم فهیم و باسواد گرمه به زبان پهلوی که اصیل ترین و قدیمی ترین زبان ایرانیان است صحبت می کنند. موسیقی سنتی همراه با هم نوازی دف فضایی روحانی به محفل مسافران می بخشد.

در سفر به روستای گرمه پیشنهاد می کنیم در کوچه باغ های آن راه بروید، عمیق نفس بکشید و به نخلستان های زیبای آن خیره شوید. این جا با مردم بسیار گرم و مهمان نوازی رو به رو خواهید شد که نوشیدن چای و خرما کنار آن ها برایتان خاطره می شود.

روستای گرمه

نخلستان‌های روستای گرمه

یکی از ویژگی‌های متمایز روستای گرمه در خور و بیابانک نخلستان‌های و خرمای مرغوب آن است. از آنجایی که به بار نشستن خرما از یک درجه حرارتی به بالا امکان‌پذیر است و کویرهای مرکزی ایران دارای زمستان‌های سردی هستند خرمای مرغوبی در آنها به بار نمی‌شیند. اما گرمه از معدود روستاهای خور و بیابانک است که زمستان خیلی سردی ندارد. به همین علت نخلستان‌های زیادی در این روستا وجود دارند که  خرمای بسیار خوبی هم دارند. نکته‌ جالب و عجیب این است که درختان خرما در روستای گرمه در کنار درختان زردآلو بار می‌دهند.

روستای گرمه

مکان‌های دیدنی روستا گرمه

قلعه، قبرستان کشته‌ها، امامزادگان و استودان گبرها از جمله آثار تاریخی و دیدنی روستای گرمه محسوب می‌شوند. بخصوص قلعه ساسانی که در مرکز روستا قرار دارد، یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی روستای گرمه خور است. قدمت قلعه و مسجد آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد و دو امامزاده آن بسیار دیدنی است.

آتشونی، اقامتگاه مازیار

نام روستای گرمه با نام مازیار عجین شده است. مازیار به همراه همسر فرانسویش و پدر و مادر، زندگی شهری را رها کرده و خانه اجدادی را به اقامتگاهی زیبا برای کویردوستان تبدیل کرده است.

او با شناخت منطقه و ذوقی که داشت، خانه‌ای قدیمی را بازسازی و به‌ عنوان اکولوژ میزبان جهانگردان و گردشگران کویر کرد. با این حرکت، مازیار به همراه همفکرانش در روستاهای اطراف باعث رونق صنعت گردشگری و سطح زندگی مردم شد.

نام این اقامتگاه زیبا آتشونی به معنی شب‌نشینی دور آتش است.

اقامتگاه مازیار دارای هفت اتاق است که به سبک بسیار زیبایی تزیین شده است. غذاهای طبخ شده مادر مازیار بسیار لذیذ و خوشمزه است و خستگی سفر طولانی را از تن هر مسافری بدر می‌کند.

او در مورد این اقامتگاه چنین می‌گوید:

 نام این خانه ۴۰۰ ساله را آتشونی گذاشتم، به زبان زرتشتی شب‌نشینی دور آتش معنی دارد و ۱۲ سال گذشته برای آن با عنوان اقامتگاه بوم‌گردی مجوز بهره‌برداری گرفتم که در این مدت توریست‌های خارجی و ایرانی بسیاری به منطقه آمده‌اند و با فرهنگ و طبیعت این منطقه نیز آشنا شده‌اند.

جالب‌تر از همه این‌که اقامتگاه بوم‌گردی آتشونی در کتاب راهنمای گردشگری دنیا به نام LONELYPLANET ثبت شده است و حالا توریست‌ها از طریق همین کتاب با مازیارآل داوود تماس دارند، اکثر توریست‌هایی که به گرمه آمده‌اند از غذاهای خوشمزه آتشونی و اقامتگاه زیبای آن تعریف می‌کنند!

آتشونی، اقامتگاه مازیار

چشمه ماهی

یکی دیگر از ویژگی‌های طبیعت روستای گرمه وجود چشمه ماهی در آن است. این چشمه‌ی کوچک که اکنون بسیار معروف است در دل خود ماهی‌های کوچکی دارد که نوعی درمان‌گر محسوب می‌شوند. این ماهی‌‌های بی‌دندان با جویدن پوست بیمار باعث از بین رفتن برخی بیماری‌های پوستی می‌شوند.

سوغات روستای گرمه

مردم این روستا از لیف خرما سبدهایی درست می‌کنند و این سبدها را در کنار شیره‌ی خرما و سایر محصولات باغی به عنوان سوغات به گردشگران می‌فروشند.

صنایع دستی گرمه که همگی از برگ های خرما درست شده اند به همه نقاط دنیا رفته و هر توریستی بعنوان سوغات آنرا همراه خود می برد.

 روستای گرمه

مسیرهای دسترسی به روستای گرمه

برای سفر به این روستای پر جاذبه گردشگری میتوانید از مسیرهایی که معرفی میشوند استفاده کنید:

• مسیر 1: اصفهان، نایین، انارک، چوپانان، گرمه

• مسیر 2: تهران، سمنان، معلمان، جندق، چوپانان، گرمه

• مسیر 3: مشهد، تربت حیدریه، کاشمر، بردسکن، طبس، خور، گرمه

• مسیر 4: یزد، خرانق، رباط پشت بادام، بیاضه، گرمه

  • منبع
  • خبرگزاری مهر
  • بیتوته
  • کجارو
  • دالاهو
  • مجله گردشگری سفرزون

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید