امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276223
۱۶۵۰
۱
۰
نسخه چاپی
زعفران (Crocus sativus)

زعفران | 40 خواص شگفت انگیز زعفران | مضرات زعفران

زعفران یا زرپران یکی از ارزشمند ترین و گران قیمت ترین ادویه های جهان است که ادویه طلایی یا طلای سرخ نامیده شده و به عنوان یکی از گیاهان دارویی نام برده شده در کتاب مقدس شناخته می شود.

زعفران

زعفران دارای خواص دارویی بی شماری است و از آن به عنوان یک ادویه طلایی نام برده می شود.

زعفران

زعفران گیاهی با نام علمی Crocus sativus، از راسته مارچوبه‌سانان و تیره ی زنبقیان می باشد. به خاطر رنگ زرد و قیمت بالایی که دارد به ادویه طلایی معروف شده است. بیش از ۴ هزار سال است که از زعفران برای خوش بو و خوش طعم کردن غذاها استفاده میشود. امروزه بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود.

زعفران از ترکیبات شیمیایی متنوعی برخوردار است که عامل اصلی طعم، رنگ و خواص آن می باشند.

ارزش غذایی زعفران

یک قاشق غذاخوری زعفران دارای ارزش غذایی زیر است:

• کربوهیدرات ۱,۳۷ گرم

• چربی ۰,۱۲ گرم

• پروتئین ۰,۲۴ گرم

• ویتامین C : ۱,۷ میلی گرم

• ویتامین B۹ : ۰,۰۰۲ میکرو گرم

• ویتامین B۶ : ۰,۰۲ میلی گرم

• ویتامین B۳ : ۰,۰۳ میلی گرم

• ویتامین B۲ : ۰,۰۱ میلی گرم

• آهن: ۰,۲۳ میلی گرم

• منیزیم: ۶ میلی گرم

• منگنز: ۰,۶ میلی گرم

• مس: ۰,۰۱ میلی گرم

• فسفر: ۵ میلی گرم

• پتاسیم: ۳۶ میلی گرم

• کائمفرول : ۴,۳ میلی گرم

40 مورد از خواص زعفران

1. درمان افسردگی و ایجاد نشاط

مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی فراوانی بر خاصیت زعفران مبنی بر کاهش علائم و عوارض افسردگی اشاره داشته‌اند. احتمالا مکانیسم اثر زعفران برای بهبود علائم افسردگی تنظیم تولید و ترشح سروتونین در بدن است.

همان‌طور که می‌دانید سروتونین یکی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌‌های عصبی موجود در بدن ماست که نقش مهمی در کنترل و بهبود افسردگی دارد. بسیاری از داروهای افسردگی شیمیایی (فلوکستین)  موجود در بازار نیز با همین مکانیسم کنترل سروتونین طراحی و تولید شده‌اند. تقاوت مهم زعفران با این داروها در عوارض جانبی آن‌هاست.

زعفران علارغم این که عوارض شناخته‌ شده‌ای برای افراد دارای افسردگی ندارد می‌تواند عوارض ناشی شده از دیگر داروهای شیمیایی موجود در بازار را نیز جبران کند. یکی از این عوارض اختلالات جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی است که زعفران می‌تواند این اختلالات را تا حد قابل قبولی بهبود ببخشد.

2. کاهش اضطراب و ایجاد آرامش

یکی از دلایل ایجاد اضطراب در افراد وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و استرس‌های محیطی است. طبق نظر متخصصان مصرف زعفران می‌تواند خواص آرامبخشی قابل توجهی داشته باشد. همچنین زعفران دارای طبعی گرم و زنده است و به همین علت می‌تواند مکانیسم‌های عصبی را تنظیم و از این طریق نیز به بهبود عملکرد اعصاب بینجامد.

3. عملکرد سالم اعصاب

عملکردهای سالم عصبی توسط بدن شما بسیار مورد نیاز است. اگر عملکرد عصبی سالم داشته باشید، از بسیاری از بیماری های ناشی از عملکرد ضعیف سیستم عصبی مانند مشکلات کنترل مثانه، از بین رفتن عملکرد عضلات و غیره جلوگیری می شود. مصرف زعفران باعث بهبود سلامت عصبی شما می شود. دلیل این امر این است که این ادویه حاوی مقادیر زیادی ویتامین B ،به خصوص ویتامین B6 است. ویتامین B6 به سیستم عصبی ما کمک می کند تا عملکرد یکنواختی داشته باشد. بنابراین، احتمال ابتلا به بیماری هایی که ناشی از عملکرد ضعیف عصبی هستند، کاهش می یابد.

4. بهبود گردش خون

اگر می خواهید سلامت متابولیسم خود را حفظ نموده یا بهبود ببخشید، مصرف زعفران ایده خوبی خواهد بود. زعفران برای بهبود گردش خون در بدن بسیار ضروری است. بنابراین، باعث افزایش سوخت و ساز بدن و درمان اختلالات کلیه ، مثانه و کبد می شود.

5. ترمیم سلول های بدن

زعفران حاوی پروتئینی است که می تواند سلولهای آسیب دیده را ترمیم نماید. پروتئین ماده اصلی لازم است که به عنوان ساختمان تمامی اندام های بدن شناخته می شود و تقریبا در همه بافت ها یافت می شود.

6. خواص ضد التهابی زعفران

در کاهش خطر و علائم آرتروز می تواند مفید باشد. آرتروز شرایطی است که در اثر بیماری خود ایمنی ایجاد می گردد. افرادی که از ورم مفاصل رنج می برند معمولاً در مفاصل خود درد شدید احساس می کنند. مصرف منظم زعفران  می تواند به کاهش درد در ناحیه مفاصل کمک نماید.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن

معمولا فکر می‌کنیم ادویه‌ها، فواید خاصی برای بدن انسان ندارند و صرفا برای مزه دادن به غذا مورد استفاده قرار می گیرند، اما واقعیت این است که ادویه‌ها و بخصوص زعفران، حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی خاص مانند ویتامین ث  و… هستند.

ویتامین ث یا همان اسید اسکوربیک، برای سلامت انسان فوق‌العاده حیاتی و مهم است، و باعث تحریک سیستم دفاعی و ایمنی بدن انسان برای تولید گلبول‌های سفید می‌گردد که خط مقدم دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها و عوامل میکروبی و ویروسی و همچنین برای تولید کلاژن، ضروری می باشد ، کلاژن هم برای تولید سلولی در بدن جهت ترمیم زخم و جراحت، رشد عضله، ترمیم رگ‌های خونی و تولید بافت، ضروری است.

8. جلوگیری از بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد

بیماری دژنراسیون ماکولا یا همان تباهی لکه زرد، نوعی بیماری است که در شرایط پیری به دلیل پیر شدن و تباهی سلول‌های بخشی از چشم به نام ماکولا منجر به کوری می‌شود. کروسین و کروچتینگ یافت شده در زعفران موجب جلوگیری از آسیب سلول‌ها و به تأخیر انداختن تباهی سلول‌های بخش مربوطه در چشم در اثر کهولت سن می‌شود.

9. تقویت میل جنسی

زعفران یک آفرودیشاک (هوس افزای) است که به تقویت میل جنسی کمک می کند.

در طب سنتی از زعفران برای درمان اختلالات نعوظ و درمان  ناباروری و ناتوانی جنسی در مردان استفاده می شود.

دمنوش زعفران به عنوان یک محرک جنسی شناخته می شود که توانایی آقایان در تولید مثل را بهبود می بخشد.

مطالعات نشان داده که مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران در طی چهار هفته، عملکرد نعوظ را در مردان مبتلا به اختلال نعوظ بهبود بخشیده است.

در خانم هایی که میل جنسی کمی دارند، مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران در طی چهار هفته درد ناشی از رابطه جنسی را کاهش داده و باعث افزایش میل جنسی در آن ها می شود.

10. درمان سرماخوردگی

دم کرده زعفران سرشار از ویتامین ث می باشد لذا در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کارایی بالایی دارد و منجر به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی می شود. گفتنی است که هر ۱۰۰ گرم زعفران ۸۰ میلی‌گرم ویتامین ث طبیعی با قابلیت جذب بالا دارد.

زعفران

11. تقویت سلامت قلب

یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که امروزه سلامت قلبی و عروقی ما را به خطر می‌اندازد افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن ماست. این رادیکال‌های آزاد به واسطه سبک نامناسب زندگی ما به مقادیر زیادی تولید می‌شوند و منجر به اکسیدشدن چربی‌ها در عروق کرونر قلبی می‌شوند.

یکی از بهترین خواص زعفران این است دارای مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کروسین، کروستین و سافرانال می‌باشد. وظیفه این آنتی‌اکسیدان‌ها خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و به تبع آن تضمین سلامت قلبی و عروقی ماست.

12. بهبود دستگاه گوارش

به عنوان یک منبع گیاهی، جای تعجب نیست که زعفران برای بهبود و حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید باشد. به طور خاص، زعفران به دلیل وجود ترکیبات مختلفی که به عنوان ضد اختلال عمل می کند، برای دستگاه گوارش و تحریک هضم بسیار مناسب خواهد بود.

13. قاعدگی و پریود زنان

حدود 85 درصد زنان از سندروم پیش از قاعدگی رنج می برند. زعفران یک ضد اسپاسم طبیعی است و تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان داده که استفاده از دمنوش زعفران دو بار در روز به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک کرده و کمردرد و دل درد پریود را بهبود بخشد.

14. کبد چرب

زعفران به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، دارای خواص ضد التهابی بوده که می تواند به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک کند و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب و بزرگ شدن کبد را کاهش دهد.

15. سنگ کلیه

زعفران دارای خواص دیورتیک است که با افزایش ادرار به پاک سازی و سم زدایی کلیه ها کمک کرده و سنگ کلیه را درمان می کند.

16. سلامت دستگاه تنفس

زعفران موجب درمان سرفه و سرماخوردگی معمولی می‌شود. این ماده مانند اکسپکتورانت یا خلط آور عمل می‌کند و موجب رقیق شدن خلط درون ریه و گلو می‌گردد. زعفران قادر است مانند یک ترکیب ضد التهابی و محرک عمل کند. این مزایای گفته شده در مورد زعفران می‌تواند در برابر بیماری آسم مفید باشند. حمله‌های بیماری آسم زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه تنفس به دلیل التهاب باریک شده باشد و زعفران می‌تواند از این پیشامد جلوگیری کند.

17. خاصیت ضد سرطانی

به گواه علم پزشکی و تحقیقات دانشمندان یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد سرطان‌ها وجود رادیکال‌های آزاد در بدن انسان است. جالب این جاست که رادیکال‌های آزاد به طور طبیعی در بدن ما تولید می‌شوند و اگر بدن ما نتواند این رادیکال‌های آزاد را خنثی کند دچار مشکلات جدی می‌شود.

رادیکال‌های آزاد تمایل به آسیب و اکسید کردن هر چیزی که در دسترس‌‌‌شان است دارند. رادیکال‌های آزاد اطراف هسته سلول‌ها می‌توانند با آسیب به ماده‌ژنتیک و به خصوص توالی‌های تنظیمی آن منجر به ایجاد سرطان‌های بسیار سخت شوند.

18. افزایش انرژی بدن

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زعفران می‌تواند منجر به بهبود متابولیسم بدن در مورد چربی و گلوگز شود. زعفران می‌تواند منجر به کاهش سوخت و ساز چربی دریافتی از راه غذا و بهینه سازی سوخت و ساز گلوگز ‌شود.

بهبود متابولیسم انرژی در یک فرد منجر به افزایش انرژی در دسترس بدن به واسطه هورمون‌هایی مانند گلوکاگون و جلوگیری از ایجاد دیابت می‌شود. تمام این موارد منجر به کاهش توده چربی در افراد و کاهش وزن و لاغری با زعفران در آن‌ها می‌شود.

19. تقویت کننده برای پوست

گذشته از فواید زعفران برای بهبود سلامت کلی پوست، در واقع یک ماده تقویت کننده عالی برای پوست شما نیز است. اگر می خواهید به دور از جوش های سرسیاه و منافذ پوست مسدود شده باشید، اجزای آنتی اکسیدانی موجود در زعفران، این گزینه را بسیار مناسب می کند. در صورتی که از قبل دارای جوش های سرسیاه بوده یا منافذ مسدود شده بوده اید، استفاده از زعفران به عنوان ماسک صورت می تواند یک لایه بردار عالی برای مقابله با آن باشد. زعفران همچنین رادیکال های آزاد را از بین می برد و گردش خون در اطراف صورت شما را بهبود می بخشد که البته این امر باعث می شود صورت شما نسبت به گذشته محکم تر به نظر برسد.

20. تقویت استحکام استخوان

به نظر می رسد که زعفران برای بهبود قدرت استخوان در بدن نیز بسیار مفید خواهد بود. بسیاری از مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که زعفران حاوی برخی ترکیبات معدنی و آلی است که برای بهینه سازی مصرف غذایی به خصوص دریافت کلسیم ، ضروری است.

زعفران

21. خوابی راحت و آسوده

در یک مطالعه بالینی بر روی افرادی از که از قرص خواب برای داشتن خوابی آرام استفاده می‌کردند نشان داده شد که مصرف ۱۴ میلی‌گرم زعفران روزانه برای یک دوره می‌تواند منجر به بهبود کیفیت خواب قابل توجه در این افراد شود.

22. جلوگیری از آلزایمر

آلزایمر نشانه زوال عقل است و نوعی بیماری است که در طی دوران سالمندی، بیمار حافظه خود را از دست می دهد. طبق مطالعه ای که در سال 2009 ، گزارش شده است، زعفران می تواند از مغز در مقابل از دست دادن حافظه و جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

23. بهبود عملکرد ریه با زعفران

ریه اصلی ترین عضو دستگاه تنفسی انسان میباشد و زعفران تأثیر فوق العاده ای در محافظت از سلول های ریه و بافت آن در برابر چندین عفونت و بیماری دیگر مانند  کرونا ، برونشیت و… دارد. از زعفران در درمان تنگی نفس نیز می شود استفاده کرد.

24. خواص زعفران برای کودکان

اکثر مراجع  علمی متخصص معتقدند تنها غذایی که در زیر ۶ ماهگی ،نوزاد مجاز به مصرف آن است شیر مادر است. اما پس از آن کم کم باید به کودک غذای کمکی داده شود ،معمولا توصیه می شود از نمک رب و ادویه در غذای کودک استفاده نشود.

این امر باعث می شود غذا رنگ و طعم دلنشینی نداشته باشد و کودک از خوردن آن امتنا نماید.افزودن مقدار بسیار بسیار ناچیز و کم زعفران حل شده در آب می تواند باعث زیبایی ظاهری غذا برای کودک شده و به دلیل عطر فوق العاده آن اشتهای کودک را تقویت کند.

25. بهبود آفتاب‌سوختگی

اگر در طی روز مدت زمان زیادی را در زیر نور خورشید سپری می‌کنید و نور خورشید پوست شما را آزار می دهد، کافی است فقط مقداری زعفران را به مدت یک شب در شیر پر چرب خیس نمایید.

بعد از این کار با انگشت های خود، آن‌را به پوست خود بمالید. این ترکیب به شکل معجزه‌آسایی اثر آفتاب سوختگی را پاک می‌کند و بعلاوه درخشندگی را به پوست شما بر می‌گرداند.

26.  قاعدگی و سلامت هورمون‌ها

سندرم پیش از قاعدگی به دلیل هورمون‌های مختلفی به وجود می‌آید که هم‌زمان موجب ویرانی می‌شود. زعفران می‌تواند تا حدودی بر سیستم غدد درون‌ریز تأثیر بگذارد و باعث آزاد شدن برخی از هورمون‌ها (یا مواد شیمیایی مربوط به اعصاب) شود که برای کنترل سندرم پیش از قاعدگی مانند سراتونین مفید است.

سراتونین هورمون شادی است و به کاهش شدت تغییرات خلق و خو در زنان کمک می‌کند. این ماده خوراکی همچنین برای بلوغ دیررس در دختران مفید است.

27. حفظ بینایی سالم

محتویات کروسین موجود در زعفران می تواند به طور قابل توجهی جریان خون در شبکیه و قرنیه را افزایش داده و باعث بهبود عملکرد شبکیه چشم ها شود. زعفران برای درمان رتینوپاتی ایسکمیک و دژنراسیون ماکولا در سالمندان نیز مفید است.

28. کاهش فشار خون

مزایای سلامتی زعفران مطابق مطالعه ای در سال 2003 گزارش شده است که ترکیبات فعال زعفران می توانند به تنظیم فشار خون طبیعی و کاهش فشار خون بیمار کمک کنند. پتاسیم موجود در زعفران در مدیریت فشار خون در رگ های خونی و جریان خون سیستمیک نیز مؤثر است.

29. کاهش و تسکین درد

یکی از خواص زعفران تنظیم عملکرد سیستم ایمنی و کنترل درد است. حتما می‌دانید که بیشتر اوقات درد یک واکنش دفاعی ناشی از فعالیت سیستم ایمنی و سایتوکاین‌های تولید شده توسط آن است. زعفران توانایی تنظیم و تعدیل سیستم ایمنی در جهت مثبت را دارد.

در یک مطالعه بالینی نشان‌ داده شد که مصرف عصاره زعفران به مقدار 75 mg/kg از وزن بدن و در طی 14 روز می‌تواند منجر به افزایش سطح ایمنوگلوبین igg سرم در برابر یک بیماری خونی مزمن شود.

هچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در زعفران نیز منجر تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکردهای آنزیمی در افراد می‌شود. لازم به ذکر است که مواد موثره موجود در زعفران طبیعی است و دارای بیشترین و بهترین جذب ممکن در بدن انسان است.

30. عامل سقط جنین و یا برطرف کننده زایمان سخت

در همایش زعفران داروی گیاهی هزاره سوم نشان داده شد که مصرف زعفران در زمان بارداری، شخص را برای زایمان آسان آماده می کند. اما مصرف زعفران در سه ماه اول امدام های جنین در حال تشکیل است موجب آسیب رسیدن به جنین می شود. زیرا باعث افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم شده و اثر تحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم دارد. بنابراین احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. مصرف متعادل زعفران در دوران بد از سه ماهگی مفید است و مادر را برای زایمان آسان آماده می کند. زعفران باعث خاصیت ارتجاعی در نسوج رحم میشود و زایمان را راحتتر می کند.

تاثیر زعفران مصرف شده در این دوران ، چند ساعت قبل از زایمان با شروع شدن درد و با دریافت عصبی گیرنده های درد و تولید هورمون پروستا گلاندین نشان داده می شود. هورمون پروستا گلاندین درهنگام وضع حمل باعث انقباض ماهیچه های دیواره رحم می شوند و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم و شل کنندگی سرویکس دارد. به همین دلیل مصرف متعادل زعفران در بارداری ، میزان پروستا گلاندین در رحم در زمان تولد نوزاد افزایش پیدا می کند و زایمان سخت را راحت تر می کند.

زعفران

31. درمان زخم معده

اثر ضد گاستریک در زعفران می تواند به طور قابل توجهی بیماری زخم معده را درمان کند، گزارش شده است که زعفران ، معده را در برابر آسیب مخاط معده ایجاد شده توسط برخی از مواد به نام ایندومتاسین و عامل نکروز کننده، محافظت می کند و همچنین از تولید بیش از حد اسید معده که می تواند به دیواره معده آسیب برساند، جلوگیری می کند.

32. جلوگیری از ابتلا به پارکینسون

طبق مطالعه ای در سال 2005 ،کروستین یک ماده فعال موجود در زعفران است که می تواند به جلوگیری از پارکینسونیزم یا بیماری پارکینسون، کمک کند. این بیماری می تواند توانایی صحبت کردن و حرکت را کاهش دهد.

33. مهار رشد تومور

تومور نوعی اختلال است که باعث رشد غیر طبیعی سلول می شود اما متفاوت از سرطان است، تومور به بافت دیگر بدن گسترش نمی یابد. زعفران به علت ماده مؤثر موجود در آن خواص ضد توموری دارد که با کاهش خطر تومور، رشد سلول های تومور را در بدن مهار کند.

34. جلوگیری از دیابت

عصاره زعفران پانکراس را از آسیب محافظت می کند و موجب بهبود حساسیت به انسولین در بدن می شود. با افزایش سطح انسولین و تقویت حساسیت به انسولین، زعفران یکی از بهترین ادویه ها برای جلوگیری از دیابت است.

35. تنظیم کلسترول

در مطالعه ای که اخیرا انجام شد، از خواص زعفران می توان برای کاهش سطح کلسترول در بدن استفاده کرد. کلسترول بد موجود در بدن انسان  ،مشکلات زیادی در بدن انسان از جمله بیماری قلبی و دیابت را ایجاد می کند که به عنوان عامل اصلی مرگ و میر  در جهان به شمار می آید.

36. جلوگیری از کم خونی

یکی از مواد مهم و و لازم برای سلامتی بدن  انسان ها آهن است. کمبود آهن می تواند باعث اختلالی به نام کم خونی شود که منجر به ضعف بدن، سردرد شدید ، خستگی  و غیره می شود. زعفران مقداری آهن برای بدن فراهم می کند که می تواند بدن را از ابتلا به کم خونی محافظت نماید.

37. بهبود ام اس

دانشمندان طی بررسی های بسیار زیاد به نقش موثر زرپران در بهبود افسردگی و نیز بیماری  ام اس پی برده اند.

سایت ایمپورو ام اس واکینگ، بیان میکند : طلای سرخ حاوی ماده ای به نام «کروسین» است که از سلول های مغزی در محیط های کشت آزمایشگاهی و سایر مدل های مبتلا به ام اس، مراقبت و محافظت می نماید. این ماده در واقع از آسیب دیدن سلول هایی که غلاف میلین را در مغز تولید می کنند، جلوگیری می کند و مانع از آسیب رساندن به آنها می گردد.

میلین اسم لایه ای می باشد  که نقش عایق را برای محافظت از  سلول های مغزی بازی می کند و بر اساس یافته های محققان، مصرف زعفران اصل و درجه یک ، می تواند تورم و فشار سلولی را که منجر به از بین رفتن عایق و تصلب شرائین در مغز می شود را تا حدود  زیادی کاهش داده و موجب بهبود آن گردد.

38. درمان ریزش مو

زعفران به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و به درمان ریزش مو و طاسی کمک می کند.

39. آکنه و جوش صورت

زعفران به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد برای پیشگیری از آکنه و جوش صورت و همچنین درمان جای جوش مفید می باشد.

40. روشن شدن پوست

زعفران به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به درمان لکه های تیره پوست کمک کرده و باعث روشن تر و سفید تر شدن رنگ پوست می شود.

زعفران

عوارض و مضرات زعفران

1. سقط جنین و بارداری

مصرف مقادیر بالای زعفران برای زنان باردار خطرناک بوده و با انقباض رحم می تواند باعث سقط جنین در آن ها شود.

2. دوران شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر زعفران بر روی زنان شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران شیردهی از مصرف زیاد زعفران اجتناب کنند.

3. آلرژی و حساسیت

زعفران در بعضی افراد می تواند باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند سرگیجه، تهوع، اضطراب، خستگی و تغییر اشتها مشخص می شود.

3. مسمومیت

دوز های بالای زعفران می توانند باعث مسمومیت شوند که با علائمی مانند زرد شدن پوست و چشم ها، استفراغ، سرگیجه، اسهال خونی، خونریزی بینی، لب ها و پلک ها شود.

مصرف 12-20 گرم زعفران در روز می تواند باعث مرگ شود.

4. تعریق کف دست

افرادی که با مشکل تعریق کف دست روبه رو هستند باید از مصرف زعفران پرهیز کنند یا مقدار آن را به حداقل برسانند چون مصرف زعفران تعریق کف دست این افراد را بیشتر می‌کند.

5. تداخل دارویی

زعفران ممکن است با برخی از داروها مانند وارفارین یا دارو های کاهش دهنده ی فشار خون تداخل داشته باشد.

  • منبع
  • ماه چین
  • نمناک
  • زعفرانیک
  • دیجی کالا
  • کوکا
  • زعفران بهرامن

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید