امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274348
۱۱۱۳
۱
۰
نسخه چاپی

سخنرانی موفق و اصول هفتگانه آن

علی رغم تصور عموم که فکر می کنند سخنرانی تنها برای افرادی نظیر کارآفرین ها و سیاستمدارها کاربردی است، با این حال در شرایط مختلفی ممکن است شما به چنین اقدامی نیاز داشته باشید. در این راستا نمونه ساده این موضوع، فروش محصولات و یا حتی صحبت در جمع خانوادگی است. در واقع افرادی که از این مهارت برخوردار هستند، با مشکلات به مراتب کمتری مواجه می ‎شوند

سخنرانی موفق و اصول هفتگانه آن

سخنرانی بدون شک یکی از مهارت هایی که برای تمامی افراد کاربردی خواهد بود.

علی رغم تصور عموم که فکر می کنند سخنرانی تنها برای افرادی نظیر کارآفرین ها و سیاستمدارها کاربردی است، با این حال در شرایط مختلفی ممکن است شما به چنین اقدامی نیاز داشته باشید. در این راستا نمونه ساده این موضوع، فروش محصولات و یا حتی صحبت در جمع خانوادگی است. در واقع افرادی که از این مهارت برخوردار هستند، با مشکلات به مراتب کمتری مواجه می ‎شوند.

اصول سخنرانی موفق

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده ‎اید که یک سخنرانی موفق از چه بخش ‎ها و ویژگی ‎هایی تشکیل شده است؟ درواقع اشتباه بزرگ بسیاری از افراد این است که تصور می ‎کنند هر فردی فن بیان خوبی دارد، سخنران محسوب می‎ شود. با این حال این امر ابدا درست نبوده و یک سخنرانی موفق، به مواردی بیش از این موضوع ارتباط دارد.

1- داستانسرایی

درواقع اصول سخنرانی به موضوع شما ارتباطی ندارد. درواقع ممکن است شما بخواهید در حوزه پزشکی، یک سخنرانی را داشته باشید و یا این اقدام شما به فروش یک محصول اختصاص دارد. تحت هر شرایط داستانسرایی باعث افزایش تاثیر اقدام شما خواهد شد. در این راستا استفاده از نمونه‎ های مشهور، بسیار مناسب خواهد بود. این امر باعث می ‎شود تا افراد به راحتی بتوانند منظور شما را درک کرده و با آن ارتباط لازم را برقرار نمایند. با این حال فراموش نکنید که در این رابطه افراط منجر به نتایجی کاملا عکس خواهد شد. درواقع استاندارد کلی به شما اجازه بیش از 2 نمونه را نخواهد داد.

2- استفاده از فیلم و موسیقی

آیا تصور می‎ کنید که یک سخنران موفق باید چنان قدرتی را داشته باشد که نیازی به پخش موسیقی و یا فیلم حس نشود؟ اگرچه این امر ایده ‎ای جذاب خواهد بود. با این حال در واقعیت ابدا امکان‎پذیر نبوده و منجر به کاهش تاثیر اقدام شما خواهد بود. برای مثال ممکن است شما در حال توضیح یک مکان هستید. بدون شک بدون فیلم، اقدام شما ناقص خواهد بود. در این راستا توصیه ما این است که از مواردی استفاده نمایید که توسط خود شما تولید شده است. این امر باعث خواهد شد تا فیلم موردنظر، با گفته‎ های شما بالاترین میزان ارتباط را داشته باشد. در کنار این موضوع نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای سخنرانی‎ های طولانی، همواره این احتمال وجود دارد که مخاطب احساس راحتی لازم را نداشته باشد و بیش از حد خسته شود. به همین خاطر ایجاد زمان‎ های استراحت، کاملا الزامی خواهد بود. در این راستا توصیه می‎ شود که برای زمان چند دقیقه‎ ای استراحت، از موسیقی استفاده نمایید. ایمن امر باعث خواهد شد تا جوی بهتر شکل گیرد. در نهایت فراموش نکنید که تهیه فیلم برای بسیاری از موارد سخت بوده و بهتر است تا در رابطه با آنها از انیمیشن استفاده نمایید.

3- نمایش تصویر

یکی دیگر از نکاتی که باعث افزایش تاثیر اقدام شما خواهد شد این است که در حین سخنرانی، از تصاویر نیز استفاده نمایید. درواقع اگر حس شنوایی و بینایی افراد به صورت همزمان درگیر شود، امکان ماندگاری مطالب افزایش پیدا خواهد کرد. در این راستا نیز بهتر است که از تصاویری استفاده نمایید که توسط خودتان تهیه شده است. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما برای تغییر عکس‎ ها، ابدا نباید به سراغ سیستم بروید. درواقع جذاب ‎ترین حالت برای یک سخنران این است که همواره ایستاده باشد و سریا حالت خود را تغییر ندهد و این وقفه‎ های هرچند کوتاه، بدون شک آزاردهنده خواهد بود. در این راستا شما دو گزینه را خواهید داشت. نخست آنکه از فردی دیگر بخواهید که با اشاره شما تصاویر را تغییر دهد و یا از کنترل‎های از راه دور استفاده نمایید.

4- رعایت اصل تعامل

اگرچه افراد برای شنیدن صحبت ‎های شما جمع شده ‎اند، با این حال این امر به معنای آن نخواهد بود که آنها را نادیده بگیرید. درواقع بدترین حالت ممکن این است که شما درست به مانند زمانی صحبت نمایید که در یک اتاق خالی حضور دارید. در این رابطه هر فردی ممکن است راهکارهای خود را داشته باشد تا مخاطب را با خود درگیر نماید. با این حال یکی از راهکارهای رایج و نتیجه بخش، سوال پرسیدن است.

سخنرانی موفق و اصول هفتگانه آن

5- بیان احساسات

یک سخنران حرفه‎ ای درست به مانند یک بازیگر عمل می ‎کند. درواقع آنها تلاش می‎ کنند تا احساسات مدنظر خود را به مخاطب انتقال دهند. در این راستا شما باید از حرکات بدن و تن صدای خود استفاده نمایید. برای مثال ممکن است بخواهید حس دلسوزی مخاطب را برانگیزید. تحت این شرایط لبخند زدن، ابدا گزینه مناسبی نخواهد بود. به همین خاطر نیز شما باید تمرین ‎های مداومی را داشته باشید تا حرکات بدن، حالت چهره و تن صدای شما دقیقا به منظور اصلی نزدیک شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای یک سخنرانی موفق، ابدا نباید تفاوتی میان ابتدا و انتهای صحنه وجود داشته باشد. به همین خاطر قبل از شروع اقدام خود توصیه می‎ شود که سالن را امتحان نمایید تا از مناسب بودن همه چیز مطمئن شوید.

6- شوخ ‎طبعی

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که افراد ابدا تمایل به حضور در کنار سخنرانی ندارند که به صورت کاملا رسمی رفتار می ‎کند. در این راستا شما باید تلاش کنید تا از شوخ‎ طبعی، برای جذابتر کردن فضا استفاده نمایید. در این راستا نکته‎ ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید از موضوع بحث، اهمیت بالاتری را پیدا کنید. درواقع دلیل حضور بسیاری از افراد در سخنرانی بهترین‎ ها، صرفا نام آنها بوده و موضوع بحث، در رده ‎های دیگر قرار می گیرد. برای این امر که به درک بهتری از این موضوع دست پیدا کنید، بهتر است که عملکرد چندین نفر را مورد ارزیابی قرار دهید. با این حال فراموش نکنید که شوخ طبعی با اقداماتی نظیر استندآپ کمدی تفاوت‎ های بسیار زیادی را دارد. درواقع زیاده روی در این زمینه نیز همه چیز را نابود خواهد کرد.

7- تغییر در شیوه

در آخر نکته ‎ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مخاطبان شما ممکن است تفاوت‎ های چشمگیری را با یکدیگر داشته باشند. تحت این شرایط استفاده از یک شیوه یکسان، ابدا مناسب نخواهد بود. درواقع شما باید قبل از سخنرانی، نسبت به مخاطبان خود اطلاعات به دست آورید. در این راستا مهم ترین آنها، سن می ‎باشد.

  • منبع
  • فرصت امروز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید