امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264765
۴۰۱۰
۴
۰
نسخه چاپی

سوء استفاده جنسی از کودکانمان را جدی بگیریم! +فیلم آموزشی

کودک آزاری جنسی یک نگرانی جهانی است. کودکان و نـوجوانانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، می تـواننـد از یـک سـری اختـلالات روانـــی و رفتاری با شـدت کم و زیاد هم در کوتاه مدت و هم در دراز مـدت رنـج بـبـرنـد. از جـمله ایـن مشـکلات مـی تـوان بـه افـسردگـی، اضطـراب، احساس گناه، ترس، اختلالات جنسی، و گوشه گیری اشـاره کرد.

عوارض و اثرات آزار جنسی کودکان

 

سوء استفاده جنسی از کودکان ( Child sexual abuse )

حقوق نیوز- سوء استفاده جنسی از کودکان شامل هرگونه آزار جنسی و درگیر کردن کودک در فعالیتی که باعث ارضای فرد بزرگسال شود، است . لمس، بوسیدن، وادار کردن کودک به دیدن روابط دو فرد بزرگسال، اجبار به برهنه شدن، عکس گرفتن از بدن کودک، نشان دادن عکس از افراد برهنه به کودک را می‌توان از انواع کودک آزاری جنسی نام برد.

 

عوارض کودک آزاری جنسی

عوارض و عواقب کودک آزاری جنسی؛ میتواند هم فیزیکی و هم روانی باشد . آسیبهای بافتی بدن، معمولاً بدون اثری از درمان ، بهبود پیدا میکنند؛ اما اثرات روانی باقی میمانند. بارداری و بعضی از بیماریهای آمیزشی قابل انتقال در زندگی دراز مدت تأثیرگذار است؛ تاثیراتی که ممکن است زندگی انسان را تهدید کند. تلاشهایی برای خودکشی و تاثیرات روانی مثل اختلالات استرسی آزار دهنده میتوانند به همان اندازه جدی باشند.

 

 پيامدهای کوتاه مدت آزار جنسی در کودک:

1. آسيب کلی روانی
2.  ترس
3. افسردگی ، گوشه گيری و خودکشی
4.  تخاصم و پرخاشگری
5. کاهش عزت نفس ، احساس گناه و شرم
6.  عوارض جسمی
7.  فرار از خانه و ديگر رفتارهای « بيرون ريزي »
8. ناتوانی شناختی ، تأخير رشدی و کاهش کارکرد آموزشی
9.  رفتارهای نامناسب جنسی

 

پيامدهای درازمدت آزار جنسی در کودک:

1. ترس و اضطراب
2. افسردگی و خودکشی
3. عزت نفس پايين
4. افزايش احتمال آزار ديدگی مجدد جنسی
5. اختلال جنسی
6. مشکلات روانپزشکی
7. ديگر عوارض دراز مدت آزار جنسی (اختلال در رفتارهای تغذيه ای ، سوء مصرف مواد مخدر و الکل و اعتياد و...)

 

توصیه‌هایی به والدین برای پیشگیری از آزار جنسی کودک

1. برخی والدین به فرزندان خود می‌آموزند که همیشه باید به حرف بزرگ‌ترها گوش کرد؛ اما کودک باید یاد بگیرد که گاهی هم به خواسته‌های دیگران «نه» بگوید. چون در غیر این صورت کودک خود را تسلیم هر نوع خواسته‌ بیمارگونه و آزاردهنده‌ای خواهد کرد.
2. اگر فرزند شما مساله‌ای را که آزارش می‌دهد یا باعث اضطراب او می‌شود برای شما تعریف کرد حتی اگر خیلی هم پیش‌پاافتاده بود، به او نخندید یا واکنشی نشان ندهید که او احساس حماقت کند، چون این کار شما باعث می‌شود کودک کم‌کم مشکلات خود را بروز ندهد.
3. به فرزندان خود تاکید کنید که هیچ رازی نباید بین آنها و افراد بزرگ‌تر دور از چشم والدین وجود داشته باشد، چون اکثر افرادی که کودک آزاری می‌کنند، به کودک می‌گویند بوسیدن یا تماس بدنی بین ما، رازی است که غیر از ما دو نفر کسی نباید آن را بفهمد.
4. هر کودکی باید بداند که هیچ کس حق ندارد او را به زور ببوسد یا در آغوش بگیرد. باید به فرزند خود بیاموزید که اگر فردی او را مجبور به انجام چنین کارهایی کرد، حتما به پدر و مادر یا بقیه اعضای خانواده اطلاع دهد.
5. چنانچه آسیب ایجاد شده است به جای سرزنش خود یا مقصر دانستن کودک در اولین فرصت بدون ترس از قضاوت به مشاورین متخصص مراجعه کرده تا از پیامدهای شدید آن جلوگیری کنید.
6. با توجه به اینکه امکان آسیب جنسی برای کودکان وجود دارد و خیلی اوقات آسیب جنسی توسط افراد نزدیک به کودک اتفاق می‌افتد نیاز است والدین در این خصوص حتما اطلاعات کافی داشته باشند. (در این زمینه مقاله مربوط به اختلال پدوفیلیا بخوانید).
7. به اعتقاد روانشناسان بایستی کودکان را متناسب با سن آنها در زمینه سوءاستفاده جنسی آگاه کرد. چنانچه والدین تربیت جنسی کودک را بیاموزند و از سنین 4-3 سالگی آموزش مسایل جنسی به کودکان را شروع کنند، امکان آسیب‌های جنسی در کودکان بسیار کاهش یافته و از پیامدهای آن در کودکی و بزرگسالی جلوگیری می‌شود.

 

پیامدهای کودک آزاری در خانواده

  • در مهد کودک‌ها نوپایان آزار دیده با همسالان خود پرخاشگرترند و معمولا نسبت به مربیان خود بی‌اعتمادند. آنان در برابر ناراحتی همسالان خود به جالی همدلی کردن حالاتی حاکی از ترس، پرخاشگری یا خشم نشان می‌دهند.
  • ظاهرا بسیاری از کودکان آزاردیده یاد می‌گیرند که به بزرگسالان اعتماد نکنند و با دیگران پرخاشگری کنند. الگویی که ممکن است آن را حفظ کنند و به هنگامی که پدر یا مادر شدند همان را به کار گیرند.
  • با وجود این بسیاری از کودکان آزاردیده وقتی بزرگ می‌شوند افرادی مهربان و سالم و والدینی بسیار خوب خواهند شد.

 

در صورتی که جامعه امکانات مناسب مانند امکان اشتغال و آموزش برای مادران و کودکان و همچنین سیستم‌های حمایتی برای خانواده‌های تحت فشار و کودکان در معرض آسیب فراهم کند میزان کودک آزاری کاهش می‌یابد.

 


 

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید