امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 262904
۸۲۱۸۶
۱
۰
نسخه چاپی

شیر و شیر کاکائو را مکمل ورزش کنید

شیر و شیر کاکائو از مهمترین مکمل های غذایی پس از ورزش هستند که نتایج تحقیقات مختلف بر این امر تأکید دارند.

شیر و شیر کاکائو را مکمل ورزش کنید
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

یکی از مسائلی که همواره ذهن ورزشکاران را مشغول کرده، خوردن مواد غذایی مفید بعد از ورزش می باشد. تاکنون مواد غذایی متعددی به عنوان مکمل های غذایی بعد از ورزش مطرح شده اند که شیر و شیر کاکائو یکی از عمومی ترین آنها می باشد. اما فواید مصرف شیر و شیر کاکائو پس از ورزش تنها بر یافته های تجربی استوار نیست، بلکه در این زمینه یافته های علمی نیز وجود دارد.

در پژوهشی که محققان دانشگاه مک مستر در همیلتون ایالت اونتاریو کانادا انجام دادند، برای 56 مرد 18 تا 30 سال طی یك دوره 12 هفته ای برنامه ورزشی بلند كردن وزنه، طی پنج روز در هفته ارایه شد. این مردان به سه گره تقسیم شدند:


گروه اول) پس از ورزش، دو لیوان شیر كم چربی مصرف كردند.
 

گروه دوم) پس از ورزش، نوشیدنی سویا (با همان میزان پروتئین و انرژی موجود در شیر) مصرف كردند.
 

گروه سوم) پس از ورزش، نوشیدنی كربوهیدراتی مصرف كردند.
 

بعد از پایان دوره مشخص شد، گروهی كه شیر نوشیده بودند، حدود یك كیلوگرم چربی و گروهی كه كربوهیدرات مصرف كرده بودند، نیم كیلوگرم چربی از دست داده بودند. این در حالی است آنهایی كه نوشیدنی سویا خورده بودند، چربی از دست نداده بودند.
در عین حال گروهی كه شیر نوشیده بودند، در مقایسه با آنهایی كه سویا مصرف كرده بودند 40 درصد یا 1135 گرم به حجم ماهیچه ای خود افزوده بودند. علاوه بر این گروهی که شیر مصرف کرده بودند، 36 درصد یا 1500 گرم حجم ماهیچه ای بیشتر نسبت به گروه مصرف کننده نوشیدنی كربوهیدرات پیدا کرده بودند.

همچنین نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که مصرف شیر کاکائو بعد از انجام ورزش باعث افزایش تأثیر ورزش روی سلامت بدن و همچنین باعث احیای سلول‌های بدن می‌شود. این نوشیدنی پرطرفدار ترکیبی از کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های کامل را تامین می‌کند که باعث جبران ذخایر گلیکوژن در عضلات شده و بافت‌های عضلانی را که در طول ورزش آسیب دیده‌اند احیا می‌کند. به عقیده‌ی متخصصان نسبت کربوهیدرات به پروتئین باید سه به یک باشد؛ یعنی سه سهم کربوهیدرات و یک سهم پروتئین. شیرکاکائو نیز یکی از نوشیدنی‌های فوق‌العاده‌ای است که نسبت سه به یک در آن به‌خوبی رعایت شده است. هر 250 میلی‌لیتر شیرکاکائو (یک لیوان) بین 21 تا 28 گرم کربوهیدرات و بین 7 تا 9 گرم پروتئین دارد. در نتیجه شیرکاکائو یک نوشیدنی مناسب برای بعد از ورزش است.

پایگاه خبری حقوق نیوز - سلامت و بهداشت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید