امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276116
۳۷۴۰
۶
۰
نسخه چاپی

فصل بهار و تغییرات در خلق و خوی افراد | توصیه هایی برای افسردگی فصل بهار

فصل بهار و تغییرات در خلق و خوی افراد | توصیه هایی برای افسردگی فصل بهار

در حالی که یک فرد از هوای بهار لذت می برد، دیگری در حال درگیری با عوارض آزاردهنده آن است. در این فصل فرد ممکن است احساس بی حالی، خواب آلودگی، عطسه و آبریزش بینی، تغییرات مزاج، تغییرات خلق و خو، مستعد شدن برای ابتلا به بیماری های خاص و ده ها حالت دیگر را تجربه کند.

فصل بهار و تغییر در خلق و خوی افراد

برخی از افراد ممکن است با الهام گرفتن از نو شدن طبیعت در فصل بهار احساسات بهتری داشته باشند، اما با این حال برخی دیگر نیز ممکن است احساسات منفی پیدا کنند که باید با رعایت برخی موارد به پیشگیری و درمان آن‌ها بپردازند.

اما آیا این تغییرات روحی و جسمی زاده ی ذهن ما هستند و یا اساس علمی دارند؟

سال هاست که محققان رابطه بین تغییرات روحی و جسمی و تغییرات فصل ها را بررسی می کنند. اما اطلاعاتی که از این ارتباط در دست دارند سطحی است. این موضوع نشانگر آن است که ارتباط فصل ها و خلق و خوی آدمی چقدر عمیق و مهم است.

در اینجا می خواهیم شایع ترین تاثیرات فصل بهار را بر افراد مختلف بررسی کنیم.

1- فصل بهار و خواب کمتر

اولین تاثیر ورود از فصل سرما به فصلی آفتابی مثل بهار، تغییر کردن پوشش ماست. لباس های کمتری می پوشیم، چون دیگر با بیرون رفتن از خانه احساس سرما نمی کنیم. اما مغز ما چطور این تغییر را احساس می کند؟

مغز ما میزان نور محیط را دقیقا پردازش می کند. افزایش نور خورشید و طولانی شدن مدت روز در فصل بهار، به مغز ما دستوری مبنی بر تولید و ترشح کمتر هورمون ملاتونین را می دهد. هورمون ملاتونین هورمونی بسیار حائز اهمیت در فرایند خواب است.

زمانی که افراد در معرض نور بیشتری باشند، احساس انرژی بیشتری کرده و کمتر می خوابند. این وضعیت ناشی از کاهش ترشح ملاتونین است. زمانی که ملاتونین کمتری به داخل رگ های خونی پمپ می شود، شما نیز احساس بالاتری از انرژی را دارید، شاداب تر هستید و احساس عشق بیشتری به زندگی و نزدیکانتان خواهید داشت.

2- شادی بیشتر در فصل بهار

تغییر بیوشیمیایی دیگری که در طول این فصل در بدن رخ می دهد، افزایش سطح سروتونین است. مطالعه ای که در سال 2008 انجام شد نشان داد که در فصول پاییز و زمستان سطح گیرنده های سروتونین در مغز بالاتر می رود. افزایش گیرنده های سروتونین مغزی باعث افزایش برداشت آن توسط مغز و در نتیجه تاثیر بیشتر آنها خواهد شد.

نقش سروتونین در خلقیات و رفتار به طور کامل شناخته شده است. یکی از این تاثیرات، احساس تمایل شدید به زندگی در فصل بهار است.

بنابراین به راحتی می توان فهمید که چرا زمستان فصل افسردگی است. افسردگی ناشی از زمستان و پاییز را خیلی وقت ها اختلال خلقی فصلی نیز می گویند که بهار درمان آن است.

البته ناگفته نماند یکی دیگر از علل مهم شادی آور بودن بهار، غیر از مکانیسم اثر سروتونین مشاهده شادی مردم و جنب و جوش و دید و بازدید عید است.

3- ورزش و تحرک بیشتر در بهار

برخی محققان اظهار می کنند که این تغییرات روحی و جسمی فقط به دلیل تغییرات هورمونی در بدن نیست. بلکه علت دیگری وجود دارد که مردم در فصل بهار شادتر از زمستان هستند.

به نظر آنها خوب بودن آب و هوا و مواجهه بیشتر افراد با نور خورشید است که به آنها انرژی زیادی داده و آنها را برای داشتن فعالیت بدنی برمی انگیزد. برای مثال ورزشکاری که در فصل زمستان همواره دو ساعت در روز را به ورزش اختصاص می داده، در بهار به راحتی سه ساعت ورزش می کند.

پس فصل بهار قدرتی قابل توجه در تغییر خلق و خو و افزایش جنب و جوش دارد. علاوه بر تاثیرات تغییر سطح هورمون ها و تاثیرات روحی ناشی از دیدن شادی و سرزندگی مردم و طبیعت، افزایش سطح ویتامین د بدن در فصل بهار به دلیل مواجهه بیشتر با خورشید  را نیز می توان یکی از دیگر علل دانست.

4- تغییرات خلق و خو در بهار

این تغییر خلق و خو می تواند در اثر تغییرات هورمونی در بدن باشد و یا تغییری کاملا طبیعی مثل عوض شدن لباس های ضخیم زمستان با لباس های بهاری باشد.

عشق در هوای بهار بیشتر از زمستان است و آدم ها در بهار مهربان تر می شوند؛ برای مثال پزشکان متخصص زنان سطوح بالاتری از بارداری ناخواسته را در فصل بهار گزارش کرده اند.

بر اساس نظر دانشمندان آمریکایی این افزایش بارداری می تواند چند علت زیر را داشته باشد:

- تغییرات فصلی در تعداد اسپرم های مردان

- افزایش ترشح تستوسترون در مردان در دوره ای خاص از فصل بهار

- تقویت تخمک گذاری زنان در این فصل

5- احساس افسردگی در بهار

در حالی که فصل بهار برای خیلی از افراد فصلی شادی آور و سرشار از انرژی است، این فصل می تواند برای برخی از افراد فصل تیرگی و ناامیدی باشد. خیلی وقت ها بهار فصل افزایش آمار خودکشی هم هست.

به عقیده برخی روانپزشکان و نیز برخی متخصصان مغز و اعصاب، افزایش انرژی فرد در فصل بهار می تواند برخی مواقع به عنوان یک تنش روحی در نظر گرفته شود. این انرژی بالا مخصوصا در مواردی که فرد از یک بیماری زمینه ای مانند افسردگی رنج می برد باعث طولانی تر و شدیدتر شدن بیماری خواهد شد. این مساله مخصوصا در بیماران مبتلا به افسردگی شدید جدی تر است. خیلی وقت ها پزشک بسته به تجربه بیمار از بهارهای قبلی، میزان و نوع داروهای او را در این فصل تغییر خواهد داد.

فصل بهار و تغییرات در خلق و خوی افراد | توصیه هایی برای افسردگی فصل بهار

توصیه هایی برای افسردگی فصل بهار

استفاده از نور خورشید

تغییر سطح نور خورشید می‌تواند نقش مهمی در تغییر حالات داشته باشد. ساعت بدن در ماه‌های زمستانی به دلیل عدم وجود مداوم نور خورشید می‌تواند از حالت طبیعی خارج شود که این امر خلق و خوی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.   کمبود نور خورشید هم‌چنین باعث تولید سروتونین و دوپامین در بدن می‌شود. این مواد شیمیایی به طور مستقیم احساسات شادی و رفاه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

با آغاز فصل بهار و تابش بیشتر نور خورشید، افراد تمایل بیشتری برای قرار گرفتن در معرض آفتاب و گذراندن وقت خود در فضای بیرونی پیدا می‌کنند. افرادی که در زمستان دچار کاهش انرژی و نشانه‌های افسردگی می‌شوند با آغاز فصل بهار به دلیل تابش بیشتر آفتاب و افزایش سطح تولید سروتونین و دوپامین در بدن، احساسات بهتری داشته و دچار بهبود خلق و خو می‌شوند.  

طبق توصیه پزشکان استفاده از نور خورشید از بهترین راهکارها برای بهبود خلق و خوی افراد است و افراد نباید تغییرات ساده‌ای هم‌چون نشستن در نیمکتی در معرض نور خورشید و یا حتی باز کردن پرده‌های خانه برای بهره‌بردن بیشتر از نور خورشید را برای  بهبود سلامت روان خود دست‌کم  بگیرند.

جنب و جوش بیشتر

مطالعات به طور مداوم نشان می‌دهند ورزش منظم به طور قابل توجهی نشانه‌های افسردگی را بهبود می بخشد. هم‌چنین با افزایش درجه حرارت و تغییرات آب و هوایی در فصل بهار، ورزش می‌تواند مزایای بیشتری نیز برای فرد به همراه بیاورد.

از زمان‌های کوتاه مانند زمان استراحت پس از ناهار خود در محل کار برای پیاده‌روی کوتاه در ساختمان اطراف محل کار و یا از صبح‌ها برای پیاده‌روی و دویدن در پارک‌ها استفاده کنید. هم‌چنین در روزهای بارانی بهاری نیز حتما برنامه‌های دیگری برای ورزش در فضاهای داخلی داشته باشید.

ایجاد خاطرات جدید

خلق و خوی افراد به شدت تحت تاثیر  نشانه های جسمی، عاطفی و اجتماعی مختلف قرار دارد. بسیاری از این نشانه‌ها می‌تواند از خاطرات نشات بگیرند. بسیاری از افراد فصل‌ها را با نشانه‌های خاصی از جمله یک نشانه مثبت مانند تعطیلاتی خاص یا یک نشانه منفی مانند مرگ یک عزیز به یاد بیاورند.  

در صورت امکان زمان‌های خاصی را با خانواده و دوستان خود بگذرانید. هم‌چنین بسیاری از رویدادها و مراسم‌های خاص در فصل‌های مختلف در شهرها برگزار می‌شوند که مشارکت در آن‌ها می‌تواند برای سلامت روان فرد مفید واقع شده و از اختلال عاطفی فصلی جلوگیری کنند.  

خوردن غذاهای سالم

پیروی از یک رژیم غذایی سالم علاوه بر افزایش سلامت جسمی موجب افزایش سطوح احساس رفاه و رضایت افراد می‌شود.  مطالعات همبستگی مثبتی بین رژیم‌های غذایی سالم و نتایج بهتر سلامت روان را نشان داده‌اند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات تازه در فصل بهار به بازار می‌آیند که افزودن آن‌ها به رژیم غذایی مفید است. در زمان افسردگی ولع افراد برای خوردن غذاهای شیرین و مضر بیشتر می‌شود که جایگزین کردن آن‌ها با سبزیحات و میوه‌های تازه فصل توصیه می‌شود.

  • منبع
  • تبیان
  • جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید