امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277253
۱۱۳۴
۱
۰
نسخه چاپی

نگرانی و اضطراب | با تفاوت های بین نگرانی و اضطراب بیشتر آشنا شوید!

ما معمولا از دو اصطلاح نگرانی و اضطراب به جای هم استفاده می­‌کنیم اما این دو وضعیت روانی بسیار با یکدیگر فرق دارند. اگرچه هر دو به ­طور کلی با احساس دلشوره و بی­‌قراری همراهند، تجربه­‌ی ما از این دو وضعیت و پیامد آن روی سلامت عاطفی و روانی ما نیز بسیار متفاوت است.

نگرانی و اضطراب

نگرانی و اضطراب

همه ما در زندگی خود نگرانی و اضطراب را تجربه می‌کنیم. این احساسات بشری به شرطی که در حد تعادل باشند، کاملا طبیعی به شمار می‌روند. اما گاهی اوقات میزان نگرانی و اضطراب از حالت عادی آن خارج می‌شود و ما نیاز داریم که تحت درمان قرار بگیریم زیرا در صورتی که اضطراب یا نگرانی ما درمان نشود، تاثیرات جدی بر زندگی ما و اطرافیان ما خواهد داشت.

برای آن که بتوانیم درمان درست را انتخاب کنیم، باید تفاوت های نگرانی و اضطراب را بشناسیم و آن‌ها را به جای هم به کار نبریم. هرچند تفاوت نگرانی و اضطراب بسیار ظریف است اما با بررسی ۱۰ مورد زیر می‌توانیم تفاوت نگرانی و اضطراب را به راحتی تشخیص داده و برای رفع هر کدام اقدام کنیم.

1. نگرانی معمولا ذهنی و اضطراب فیزیکی است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت های نگرانی و اضطراب آن است که نگرانی بیشتر روی افکار ذهنی متمرکز است اما اضطراب تمام بدنمان را درگیر می­‎کند.

2. ما معمولا درمورد یک چیز خاص نگران می­‌شویم ولی اضطراب پراکنده است.

ما بابت به موقع رسیدن به فرودگاه (که یک تهدید خاص است) نگران می­‌شویم اما به خاطر سفر (که نگرانی مبهم و کلی­‌تری است) مضطرب خواهیم شد.

3. نگرانی کلامی است ولی اضطراب شامل افکار شفاهی و تصاویر ذهنی است.

این تفاوت از آن­جا اهمیت دارد که تصاویر ذهنی عاطفی که در اثر اضطراب ظاهر می­‌شود، بیشتر از افکار شفاهی عاطفی (مانند افکاری که به نگرانی مربوط است) واکنش قلبی-عروقی ایجاد می‌­کند. به­ همین دلیل است که اضطراب در تمام بدن احساس می­‌شود.

4. تفاوت نگرانی و اضطراب در حل مسئله

نگرانی اغلب با بیدار شدن توانایی حل مسئله همراه است ولی اضطراب این­طور نیست. نگرانی باعث می‌­شود برای روبه­ رو شدن با مشکل پیش رو به فکر راه چاره بیفتیم. اضطراب مثل چرخ همستر ما را دور خود می­‌چرخاند ولی راه حل موثر پیش رویمان نمی‌­گذارد. در واقع، ذات پراکنده‌­ی اضطراب باعث می­‌شود کم­تر دربرابر حل مشکل پاسخگو باشد.

5. میزان پریشانی عاطفی؛ یکی از مهم‌ترین تفاوت های نگرانی و اضطراب

درصورت نگرانی، کمی دچار پریشانی عاطفی می­‌شویم اما پریشانی عاطفی هنگام اضطراب شدید است. اضطراب بسیاری قوی‌­تر است بنابراین، بیشتر از نگرانی مخرب و دردسرساز خواهد بود.

نگرانی و اضطراب

6. دلایل بروز نگرانی از اضطراب منطقی­‌تر است.

اگر از اخراج شدن می­‌ترسید چون عملکردتان حین اجرای پروژه ضعیف بوده، شما نگران هستید. اگر از اخراج شدن می­‌ترسید چون رئیستان جویای تمرین تک­نوازی پیانو توسط فرزندتان نشده، شما مضطرب هستید.

7. میزان کنترل‌پذیری یکی از تفاوت های نگرانی و اضطراب است

نگرانی قابل کنترل بوده ولی کنترل کردن اضطراب دشوار است. ما می­‌توانیم با حل مشکل و فکر به راهی برای کنار آمدن با علت بروز نگرانی، آن را کاملا برطرف کنیم. کنترل ما روی اضطراب بسیار کم­تر است چون دشوارتر می­‌توانیم «خودمان را قانع کنیم» که اضطراب قابل کنترل است.

8. نگرانی موقتی است اما اضطراب طولانی

به­ محض حل مشکلی که ما را نگران کرده، نگرانی رفع می­‌شود. اضطراب تا مدت‌­ها باقی می­‌ماند و از موضوعی به موضوع دیگر می‌­رود مثلا، یک هفته بابت شغلمان مضطربیم، بعد بابت سلامتی، بچه‌­ها و غیره.

9. نگرانی روی عملکرد شخصی و حرف‌ه­ای ما تاثیر نمی­‌گذارد ولی اضطراب چنین است

هیچ­‌کس یک روز کامل مرخصی نمی­گیرد تا بنشیند و غصه­‌ی امتحان فرزندش را بگیرد. اما اضطراب آن­‌قدر فرد را بی­‌قرار و ناراحت می­‌کند و تمرکز را از او می‌­گیرد که به ­معنی واقعی کلمه از پریشانی زیاد نمی­‌تواند کار کند.

10. نگرانی یکی از وضعیت‌­های عادی روانی است اما اضطراب خیر

اگر شدت و مدت زمان اضطراب به حد خاصی برسد، نوعی اختلال روانی تلقی می­‌شود که به درمان از طریق روان­‌درمانی یا مصرف دارو احتیاج دارد.

  • منبع
  • درمانکده

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید