امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275376
۷۲۲۴
۵
۲
نسخه چاپی

ولادیمیر پوتین کیست؟ | ولادیمیر پوتین پس از فروپاشی شوروی | دانستنی های زندگی ولادیمیر پوتین

پوتین فرزندی از طبقه کارگر روسیه بود. پدر پوتین یک کمونیست واقعی بود و مادر او یک مسیحی ارتدوکس؛ اگرچه جرات نداشت در خانه هیچ نشانه یا علامتی از دین و آئین خود بروز دهد. مادر پوتین مطمئن بود که فرزندش یک مسیحی ارتدوکس خواهد شد و به همین خاطر وی را در معرض آموزه‌های مسیحی قرار می‌داد

ولادیمیر پوتین کیست؟ | ولادیمیر پوتین پس از فروپاشی شوروی | دانستنی های زندگی ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین یکی از مهمترین سیاستمداران جهان و از قدرتمندترین فرد روسیه می باشد. این سیاستمدار روس زندگی پر فراز و نشیبی داشته است که در ادامه به آن پرداخته می شود.

ولادیمیر پوتین کیست؟

ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین ۷ اکتبر ۱۹۵۲ در شهر لنینگراد بدنیا آمد، وی تنها فرزند خانواده بود. پدربزرگش اسپيريدون آشپز شخصی لنين و استالين بود، او در آپارتمان مشترکی که طبق اصول و قوانین دوران شوروی سابق اداره می شد، به همراه دو خانواده  دیگر زندگی می کرد که در یکی از محلات کثیف در پایین شهر لنینگراد بود، آنها حمام و حتی شیر آب نداشتند و دستشویی شان نیز پایین تر از یک راه پله خراب شده خطرناک قرار داشت که پر از سوراخ بود.

پدرش یک کارگر کارخانه و از لحاظ فیزیکی ناتوان بود زیرا پاهایش را در یک عملیات انتحاری در جنگ جهانی دوم از دست داده بود، مادرش که یکی از فرزندانش را به خاطر بیماری دیفتری از دست داده و نزدیک بود به خاطر قحطی دوران جنگ جان بدهد، برای دستمزدی ناچیز، خیابان ها را جارو می زد، تجهیزات آزمایشگاهی را تمیز می کرد و دست به هر کاری می زد.

پوتین فرزندی از طبقه کارگر روسیه بود. پدر پوتین یک کمونیست واقعی بود و مادر او یک مسیحی ارتدوکس؛ اگرچه جرات نداشت در خانه هیچ نشانه یا علامتی از دین و آئین خود بروز دهد. مادر پوتین مطمئن بود که فرزندش یک مسیحی ارتدوکس خواهد شد و به همین خاطر وی را در معرض آموزه‌های مسیحی قرار می‌داد.

ولادیمیر در دوران نوجوانی در ایستگاه رادیویی مدرسه فعالیت خود را آغاز کرد و چند بار در طول هفته به اجرای برنامه با گروه های راک می پرداخت.

یک عکاس به نام پلتون آنتونیو که در سال ۲۰۰۷ عکس پوتین را به عنوان مرد سال ۲۰۰۷ برای مجله تایم گرفته بود، می گوید: «در میان گروه بیتلز، ولادیمیر به پل مک کارتنی بیشتر از همه علاقه داشت و آهنگی که خیلی دوست داشت «دیروز» نام داشت.

اما جالب اینجاست که کارن داویشا در کتاب تازه خود به نام «حکومت دزدسالاری پوتین» نوشته که طبق گفته های خود پوتین «او به آهنگ های ملی شوروی سابق علاقه دارد نه موسیقی غربی سبک راک! پوتین تمام عمر شخصی محافظه کار بوده است»

ولادیمیر در دوران نوجوانی ورزش جودو را انتخاب کرد و در سال ۱۹۷۴ میلادی توانست در مسابقات دانشگاهی به مقام قهرمانی در رشته ی جودو دست یابد.

نایب رئیس اول بانک مرکزی روسیه و معاون وزیر دارایی به نام سرگئی آلاکساشنکو گفته است: «بنا به اعتقاد شخصی من، سیاست خارجی پوتین از ورزش جودو نشات می گیرد، به گونه ای که در بسیاری از سیاست های او می توان رد و نشان این ورزش را به وضوح مشاهده کرد».

ولادیمیر پوتین کیست؟ | ولادیمیر پوتین پس از فروپاشی شوروی | دانستنی های زندگی ولادیمیر پوتین

پوتین در جوانی شیفته شخصیت افسرهای اطلاعاتی و امنیتی شوروی بود. در دوران سربازی، به نیروی دریایی شوروی پیوست و به یک زیردریایی فرستاده شد. در لنینگراد به دانشگاه رفت و از دپارتمان حقوق این دانشگاه فارغ التحصیل شد که در همان زمان تحصیل نیز عضو «گروه کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی» بود. به خاطر علایق خود به مسائل اطلاعاتی و امنیتی، وارد «کاگ‌ب» سرویس جاسوسی و اطلاعات امنیتی شوروی شد. در ۲۴ سالگی دوره آموزشی «کاگ‌ب» را تمام کرد. در ۳۱ سالگی ازدواج نمود و ۲ سال بعد صاحب دو دختر شد. وی در ۳۲ سالگی به سمت یکی از اعضای ارشد «کاگ‌ب» ارتقاع مسئولیت یافت و یک سال بعد، سازمان اطلاعات و امنیت شوروی، وی را به آلمان شرقی فرستاد.

ولادیمیر پوتین در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۳ میلادی با لودمیلا پوتینا ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو دختر به نام های یکاترینا پوتینا و ماریا پوتین است.  ماریا پوتین متولد 28 آوریل 1985 در لنینگراد و یکاترینا پوتینا، متولد 31 اوت 1986 در درسدن، آلمان شرقی هستند. پوتین برای اولین بار چند سال پیش به نیویورک تایمز گفت: دو دخترم در روسیه زندگی می کنند و هرگز در کشوری خارجی اقامت دائم نداشته اند. آنها هر دو در دانشگاه های روسیه تحصیل کردند و من به آنها افتخار می کنم. ماریا و کاترینا در روسیه ادامه تحصیل می دهند و همین جا به کار مشغول هستند. دخترهای من به 3 زبان پرکاربرد اروپایی تسلط دارند و حتی یکی از آنها با دو زبان شرقی نیز کاملا آشناست.

پوتین و همسرش پس از گذشت ۳۰ سال زندگی مشترک، سرانجام در ۶ ژوئن ۲۰۱۳ به صورت توافقی از یکدیگر جدا شدند. آن ها طلاق خود را کاملا متمدنانه قلمداد کردند، و علت اصلی آن را نداشتن وقت کافی برای یکدیگر اعلام نمودند.

زندگی پوتین در سال ۱۹۸۵ یکباره تغییر کرد. آژانس جاسوسی شوروی سابق (KGB) او را در آلمان شرقی به شهر «درسدن» منتقل کرد. در آنجا به جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی شوروی مشغول شد و نام مستعارش «آقای آداموف» بود.

گزارش ها حاکی از این هستند که پوتین به اندازه ای به زبان آلمانی مسلط بود، که توانست لهجه ی محلی ساکنان درسدن را به خوبی تقلید نماید به گونه ای که حتی احدی نتوانست به هویت اصلی او پی ببرد. بر اساس اسناد موجود در کاخ کرملین، پوتین توانست «مدال برنز لیاقت» را به خاطر «خدمت صادقانه به ارتش خلق ملی» دریافت کند.

یک مجموعه داستان های جاسوسی در دهه ۱۹۶۰ میلادی با نام «هفده لحظه ی بهاری» ساخته شده که در مورد فردی به نام مکس اونو وون اشترلیتز است که جاسوس دوجانبه شوروی است و در زمان جنگ جهانی دوم توانست به مقام های بالای نظامی در ارتش آلمان دست یابد. سرگذشت او تبدیل به فیلم شد و بنا به اظهارات مستند پوتین این فیلم موردعلاقه شدید وی بوده است.

ولادیمیر در مورد این فیلم می گوید: «برای من بسیار تعجب آور است که چطور یک شخص به تنهایی می تواند به درجه ای از موفقیت برسد، که حتی یک ارتش کامل و مجهز از رسیدن به آن عاجز بماند».

ولادیمیر پوتین کیست؟ | ولادیمیر پوتین پس از فروپاشی شوروی | دانستنی های زندگی ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین پس از فروپاشی شوروی

پوتین بعد از فروپاشی شوروی همچنان در ساختار قدرت در دولت فدراسیون روسیه باقی ماند و در سال ۱۹۹۹ قائم مقام وزیر امور خارجه روسیه شد. بعد از مدتی به کاخ ریاست جمهوری راه یافت و توانست اعتماد یلتسین رئیس جمهور وقت روسیه را به خود جلب کند. یلتسین، پوتین را به عنوان جانشین خود برگزید که سابقه طولانی در دستگاه امنیتی شوروی داشت.

مردم روسیه در دوران پس از فروپاشی اتحاد شوروی، با گسترش امواج جدایی طلبی، جنگ در چچن و اقدامات گوناگون تروریستی مواجه شدند. آن‌ها در جریان گروگانگیری های خونبار در مسکو، بسلان، داغستان و... هر روز با اخبار هولناکی که امکان فروپاشی فدراسیون روسیه را برجسته می‌ساخت، روبه رو بودند.

انتخاب ولادیمیر پوتین پایانی بر این نگرانی‌ها بود. او توانست امنیت را تا حد قابل ملاحظه ای در سراسر فدراسیون برقرار کند و این امتیاز بزرگی بود که پوتین موفق به کسب آن شد. او به نسلی از سیاستمداران روسیه تعلق داشت که از زمان شوروی شکل گرفته بود. به این ترتیب هرچند پوتین با حمایت یلتسین به قدرت رسید، ولی توانست با بهره گیری از توانایی شخصی خود به زودی به یک رئیس جمهوری محبوب در روسیه تبدیل شود.

با بقدرت‌ رسيدن‌ پوتين از اواخر دهه ۹۰ و بهبود نسبی وضعيت اقتصادی روسيه، راهبرد «مقاومت‌ مثبت» ‌سالهای ۲۰۰۵-۲۰۰۰ بر اساس رويکرد عـمل‌ گـرايانه‌ ومـبتنيی بر پذيرش وضع موجود، عدم تقابل‌گرايی بی حـاصل، مـسامحه، مصالحه و در عين حال فرصت‌طلبی راهبردی از کوچکترين مجال‌ها‌ برای کسب بيشترين منافع، بعنوان راهبرد‌ جديد‌ سياست خارجی روسـيه‌ در‌ بـرابر هـژمون نظام بين الملل در‌ دستور کار‌ قرار گرفت.

جنگ افغانستان، جنگ‌ عـراق و تحولات خاورميانه، خروج آمريکا از پيمان ‌«ABM»، گسترش موج دوم ناتو‌ به شرق از جمله‌ موضوعات‌ برجسته اين دوره بود که‌ روسيه‌ بـر اسـاس اصـول باز گفته مصالحه، عدم تقابل و امتيازگيری آستانه تحمل‌ را‌ در روابـط خـود با آمريکا‌ مدنظر‌ قرار‌ داد.

اما اين کـشور از سال‌ ۲۰۰۶‌ بصورت نامحسوس و از ابتدای سال ۲۰۰۷‌ بصورت‌ آشکار با‌ اعتماد‌ به‌ نفس حـاصل از دسـتاوردهـا و موفقيت های خود در حوزه‌هاي مختلف ژئوپلتيکی وژئواکونوميکی، سياست «مقاومت مستقیم» را در‌ برابر‌ يکجانبه‌گـرايی هـا وتـوسعه‌طلبی های آمريکا‌ در‌ پيش‌ گرفت‌. روسيه که از‌ ابتدای دهه ۱۹۹۰ سودای بازگشت به موقعيت قـدرت بـزرگ را در سر می پروراند اما مشکلات عديده‌ اقتصادی پيگيری عملی اين آرمان را ۱۵ سال به‌ تـاخير‌ انـداخته‌ بـود‌، در‌ اين‌ مقطع خود را در مرحله جديدی از توزيع قدرت جهانی می ديد که می توانست سهمی لازم را از آن کـسب کند.

بر اساس فرهنگ سیاست خارجی‌ روسیه‌، نظام بین‌الملل ماهیتی آنـارشیک دارد، نـظامی کـه در آن «قدرت» و «منفعت» دولت‌ها اهمیتی بیش از هنجارها و نهادها دارند. در چند سال اخیر، روسیه خود را بسیار قدرتمندتر از گذشته‌ یـافته‌ ‌ ‌اسـت. این کشور دراساس، رویکردی واقع‌گرایانه به سیاست خارجی و نظام بین‌الملل دارد.

به باور آلن لیـنچ، پوتـین کـه از مأمورهای ک.گ.ب بوده و در نتیجه سابقه امنیتی دارد، توانسته نخبگان سیاسی‌ همفکر‌ خود‌ را در هرم تصمیم‌گیری سیاست‌ خارجی‌ روسـیه‌ قرار دهد. از همین رو، روسیه کنونی نگرش واقع‌گرایانه‌تری از منفعت و قدرت روسی در نظام بین‌الملل دارد. از نـظر بوبولو نیز‌ ورود‌ این‌ افـراد بـه ساختار تصمیم‌گیری سیاست خارجی روسیه سبب‌ شده‌ است تا دولت این کشور، نسبت به موضوع‌های مهم بین‌المللی، نگرش امنیتی عمیق‌تری داشته باشد. از‌ نظر‌ هدف‌ها‌، سیاست خارجی پوتین، تداوم همان سیاست سـنتی روسیه در نظام‌ بین‌الملل یعنی تثبیت قدرت ملی در محیط ژئوپلیتیک و دستیابی به نفوذ جهانی در مقام یک قدرت بزرگ است‌.

ولادیمیر پوتین کیست؟ | ولادیمیر پوتین پس از فروپاشی شوروی | دانستنی های زندگی ولادیمیر پوتین

دانستنی های زندگی ولادیمیر پوتین

پوتین در راندن انواع و اقسام وسایل نقلیه مهارت دارد، وی زیردریایی هسته‌ای، هواپیما، لوکوموتیو و کامیونهای غول‌پیکر را نیز به تنهایی هدایت کرده‌ است.

پوتین از معتقدان کلیسای ارتدکس روسیه است، او جودوکاری ماهری است، در 18 سالگی کمربند سیاه جودو را به کمر بست، وی دکترای افتخاری دانشگاه کره جنوبی را در رشته جودو در اختیار دارد.

او روزانه یک ساعت در استخر محل سکونت‌اش شنا می‌کند و به بوکس، کونگ‌فو، موای تای و بسیاری دیگر از هنرهای رزمی علاقه‌مند است، نکته قابل توجه اینجاست که علاقه و فعالیت او فقط به رشته جودو محدود نمی‌شود.

پوتین در سال 2011 اسکیت بازی را شروع کرد و به بازی هاکی پرداخت، این سیاستمدار حتی با همتای بلاروس خود الکساندر لوکاشنکو بازی کرد، پوتین معتقد است مشارکت در مسابقات ورزشی به همراه رهبران سایر کشور‌ها به ایجاد روابط صمیمی و دوستانه کمک می‌کند. ویکی‌لیکس (سازمانی غیرانتفاعی و بین‌المللی که به ارسال و افشای اسناد از سوی منابع ناشناس می‌پردازد) افشا کرد دیپلمات‌های آمریکایی در مکاتبات داخلی خود، پوتین را «بتمن» خوانده‌اند، روش پوتین برای حفظ تناسب اندام و جوانی، خواب طولانی، ترک الکل، تغذیه مناسب و شنا است.

پوتین یکی از دوستداران حیوانات به خصوص سگ‌ها است و تاکنون شمار حیواناتی که دارد مشخص نشده است، میزان علاقه پوتین به حیوانات به حدی است که او در سال 2018 دستور اجرایی را امضا کرد که به موجب آن هرگونه آزار و اذیت حیوانات ممنوع است و تخطی از آن پیگرد قانونی دارد.

پوتین در مصاحبه ای با خبرگزاری بلومبرگ ضمن پاسخ به این پرسش که آیا می خواهد دخترانش به سیاست وارد شوند گفت: " در کل آنطور که من تصور می کنم آنها دیگر کارشان را انتخاب کرده اند و به کارهای علمی و سایر فعالیت ها از جمله خیرخواهانه و مورد نیاز مردم مشغولند. آنها خودشان را مورد نیاز حس می کنند و از کارهایشان لذت می برند و من هم برایشان خوشحالم. آنها مسئولیت پذیر هستند و صادقانه برای کاری که انتخاب کرده اند فعالیت می کنند. "

ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس‌جمهوری پُرکار شناخته می‌شود که اقتصاد روسیه را از بحران شدید دهه ۱۹۹۰ به ثبات و رشد قابل توجه در قرن بیست و یکم هدایت کرده‌ است. 

عده‌ای او را به عنوان ورزشکارترین رئیس‌جمهور دنیا می‌شناسند. او همچنین جز ثروت‌مندترین سیاستمداران روسیه است.

  • منبع
  • میزان آنلاین
  • پرورش افکار

۲ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید