امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266473
۸۲۵۶
۳
۱
نسخه چاپی

35 خواص باور نکردنی گیاه جینسینگ

جینسینگ یا جینسنگ یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی در جهان به شمار می رود که برای قرن ها در آسیا و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفته است. بومیان آمریکا از جینسینگ برای درمان سردرد و همچنین درمان ناباروری، تب و سوء هاضمه استفاده می کردند. امروزه از جینسینگ برای درمان افسردگی، اضطراب و خستگی مزمن استفاده می شود.

35 خواص باور نکردنی گیاه جینسینگ
 

35 خواص باور نکردنی گیاه جینسینگ

1. لکه های پوستی و چین و چروک پوست

جینسنگ به عنوان درمان طبیعی برای چین و چروک پوست صورت استفاده می شود. علاوه بر این استفاده موضعی از چای جینسینگ لکه های پوستی را از بین می برد و پوست شما را سالم و درخشان می کند.

2. آکنه و جوش صورت

جینسینگ برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش صورت بسیار مفید می باشد. جینسینگ سریع جذب پوست شده و گردش خون را بهبود می بخشد، مصرف منظم جینسینگ علاوه بر از بین بردن آکنه و جوش، پوست تان را روشن و شاداب می کند.

3. خواص جنسینگ و عسل

روغن جنسینگ را با عسل و آب مخلوط کرده و دو بار در هفته بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید خشک شود و سپس با آب بشویید.

4. رشد مو

جینسینگ با تحریک جریان خون به پوست سر باعث افزایش رشد مو می شود.

5. ریزش مو

جینسینگ گردش خون و همچنین جذب اکسیژن توسط خون را بهبود بخشیده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

6. تقویت قوای جنسی مردان

جینسنگ قرمز باعث افزایش فعالیت جنسی و درمان اختلالات نعوظ در مردان می شود. گیاه جینسینگ یکی از داروهای سنتی چینی است که برای افزایش میل جنسی مردان تجویز می شده.علل مختلفی برای ناباروری مردان وجود دارند، اما کمبود اسپرم های با کیفیت یکی از اصلی ترین دلایل است. تحقیق معتبری در سال 1970 ثابت کرده که گیاه جینسینگ باعث افزایش اسپرم های با کیفیت می شود.

همچنین مصرف  گیاه جینسینگ باعث تحرک بیشتر اسپرم در منی میشود که این امر رسیدن آن را در دستگاه تناسلی بانوان به تخمک راحت تر میسازد.

اختلال نعوظ در یک رابطه ی لذت بخش به طور مشخصی کاهش می یابد.  گیاه جینسینگ در این مشکل هم به طور قابل توجهی موثر است.

7. خواص جینسینگ برای زنان

تحقیقات نشان داده که جینسینگ علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، اضطراب، افسردگی، خشکی واژن، کاهش میل جنسی، افزایش وزن، بی خوابی و ریزش مو را کاهش می دهد.

همچنین جینسینگ برای درمان اختلالات قاعدگی مفید می باشد.

8. دوران بارداری

در طب سنتی جینسنگ برای زنان باردار و شیرده در دوران بارداری و شیردهی فواید زیادی دارد که درمان عوارض حاملگی و تغییرات خلق و خو از آن جمله اند.

اما توجه داشته باشید که مقادیر بالای جینسینگ می تواند باعث خونریزی و زایمان زودرس در دوران بارداری و نقایصی در جنین شود.

9. لاغری و کاهش وزن

یکی از مزایای جینسینگ توانایی آن به عنوان یک مهار کننده طبیعی اشتها می باشد، همچنین جینسینگ متابولیسم بدن شما را افزایش داده و برای درمان چاقی مفید می باشد.

10. فواید جینسینگ برای دیابت

مطالعات متعدد نشان داده که جینسینگ سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد و به عنوان درمان طبیعی برای دیابت به کار می رود، علاوه بر این جینسنگ حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش سطح قند خون و هیپرگلیسمی افراد دیابتی کمک می کند.

11. تقویت حافظه

جینسینگ برای تقویت حافظه و بهبود توانایی های شناختی مفید می باشد، همچنین آنتی اکسیدان های موجود در جینسینگ از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کند.

12. بدنسازی

تحقیقات نشان داده که جینسینگ می تواند به عنوان یک مکمل گیاهی برای افزایش ظرفیت جسمی و روانی در ورزشکاران و بدنسازان استفاده شود.

13. جینسینگ و ام اس

مطالعات نشان داده که مصرف جینسینگ خستگی ناشی از بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس را درمان می کند.

14. خواص قرص و کپسول جینسینگ

امروزه جینسینگ را به صورت قرص و کپسول هم مصرف می کنند که همان خواص و عوارض جینسینگ را دارد و برای افرادی که طعم جینسینگ را دوست ندارند مناسب می باشد.

15. خواص و کاربرد روغن جینسینگ

امروزه از روغن جینسینگ برای زیبایی پوست و مو استفاده می شود، به این منظور می توانید روغن جینسینگ را بر روی پوست و یا موهای خود ماساژ دهید.

16. افزایش انرژی

پلی‌ساکارید و الیگوپپتیدهای موجود در جینسینگ آمریکایی به کاهش استرس اکسیداتیو و خستگی، افزایش فعالیت بدنی و انرژی به‌خصوص در بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌کند.

17. کاهش استرس

جینسینگ آسیایی اثرات مختلفی بر سیستم عصبی بدن دارد که از بین آنها می‌توان به تقویت روحیه و افزایش سطح انرژی اشاره کرد. علاوه‌بر این، آداپتوژن‌های موجود در جینسینگ قادر به تغییر سطح هورمون‌های بدن هستند که در کاهش و درمان استرس مزمن مؤثر است.

18. درمان ADHD

جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی (attention deficit hyperactivity disorder) و قدرت یادگیری در کودکان را درمان کند.

19. خواص ضدالتهابی

جینسنوسید موجود در جینسینگ قرمز کره‌ای، دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی قوی است که می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش فعالیت آنزیمی کمک کند. این گونه از ریشه‌ی ارزشمند جینسینگ می‌تواند در کاهش التهاب عصبی و بهبود عملکرد مغز پس از آسیب نخاعی نقش داشته باشد.

20. درمان دردهای قاعدگی

خاصیت آرام‌بخش و ضدالتهابی جینسینگ باعث می‌شود که این ریشه‌ در درمان دردهای قاعدگی نیز نقش داشته باشد. این گیاه همچنین به کاهش تغییرات خلقی، گُر گرفتگی، اضطراب، علائم افسردگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی، افزایش وزن، ریزش مو، کج‌خلقی و سایر تغییرات مرتبط با قاعدگی در زنان میان‌سال کمک می‌کند.

21. تقویت سیستم ایمنی

خواص آنتی‌اکسیدان، ضدآلرژی و ضدمیکروبی جینسینگ دربرابر انواع مختلفی از عفونت‌های میکروبی و باکتریایی همچون مکانیسمی دفاعی عمل می‌کند. درحقیقت، این ریشه‌‌ی گیاهی می‌تواند تأثیر واکسن‌ بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، ویروس هپاتیت نوع سی، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و عفونت روتاویروس را چند برابر کند.

22. بهبود عملکرد ریه

جینسینگ در کاهش بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) که به التهاب راه هوایی فوقانی منجر می‌شود، نقش دارد. این بیماری به گرفتگی، خارش بینی و عطسه منجر می‌شود. جینسینگ همچنین می‌تواند ریه‌ها را از عفونت‌های باکتریایی پاک کند.

23. پیشگیری از سرطان

ترکیبات آنتی‌اکسیدان، ضدالتهابی، آپوپتوتیک و آنژیوژنیک موجود در جینسینگ باعث شده‌اند تا این ریشه‌ی گیاهی، خاصیت‌های ضدسرطانی داشته باشد. نتیجه‌ی تحقیقی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهند که اثربخش‌ترین خاصیت جینسینگ در سرطان کولورکتال (روده‌ی بزرگ) است. این ریشه‌ی ارزشمند در کاهش علائم و جلوگیری از گسترش این سرطان نقش مستقیم دارد. تحقیقات اولیه پیرامون انواع دیگر سرطان‌ها ازجمله سینه، پوست، ریه، کبد و پروستات، از خواص ضدتومور این گیاه خبر می‌دهند.

24. کاهش سطح قند خون

جینسینگ دارای خواصی است که قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد. جینسنوسید موجود در این گیاه همچنین بر تولید انسولین و بهبود مقاومت به انسولین در بدن نقش دارد. البته برای اثبات این خاصیت ریشه‌ی جینسینگ و تأثیر درمانی آن بر بیماری دیابت، باید تحقیقات بیشتری انجام شود. محققان در بررسی‌های مختلف متوجه شده‌اند که چه مقدار از این گیاه در درمان این بیماری مؤثر است.

25. پیشگیری از آنفولانزا

نتایج تحقیقاتی که در زمینه‌ی اثرات جینسینگ روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، نشان می‌دهند که این ریشه‌ی ارزشمند می‌تواند در پیشگیری از آنفولانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) نقش داشته باشد.

در بررسی‌های مختلف مشخص شد که عصاره‌ی جینسینگ قرمز می‌تواند وضعیت سلول‌های اپی‌تلیالی (بافت پوششی) را که تحت تأثیر ویروس آنفولانزا قرار گرفته‌اند، بهبود بخشد. البته تحقیقات بعدی که در این زمینه انجام شدند، نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه نداشته‌اند.

26. جلوگیری از روند پیری

کاهش روند پیری یکی از دلایلی است که جینسینگ را در سراسر جهان، به یکی از ارزشمندترین گیاهان تبدیل کرده است. خواص آنتی‌اکسیدان این گیاه، مانع از تأثیر منفی رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود؛ این رادیکال‌ها می‌توانند آسیب‌های سلولی را به همراه داشته باشند.

27. محافظت از پوست

جینسینگ به ضدعفونی کردن و تقویت ایمنی پوست کمک می‌کند. این ریشه‌ی گیاهی با تحریک جریان خون در بدن، مخصوصا در نواحی سلول‌های پوستی، به جوان‌سازی پوست و آبرسانی به آن کمک می‌کند.

28. تقویت سلامت قلب

مطالعات مقدماتی نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جینسینگ می‌توانند از آسیب‌های میوکاردیال و سایر بیماری‌های مزمن قلبی جلوگیری کنند.

29. کاهش کلسترول

نتیجه‌ی مطالعات مقدماتی نشان می‌دهند که جینسینگ قرمز چینی در کاهش سطح سرمی کلسترول نقش دارد.

30. جلوگیری از بیماری های نوروژنیک

جینسینگ دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ایمن سازی و ضد آپوپتوزی است و برای پیشگیری و درمان آلزایمر، پارکینسون، ام اس، هانتینگتون و سایر اختلالات عصبی تاثیر عالی دارد.

31. پیشگیری از سکته مغزی

خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی جینسینگ از بروز سکته مغزی و مرگ نورون ها پیشگیری می کند.

32. سفت کننده پوست

ترکیبات موجود در جینسینگ متابولیسم پوست را فعال کرده و به تولید کلاژن و سفت کردن پوست کمک می کند.

33. روشن کننده پوست

برگ و ریشه جینسینگ سرشار از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها می باشند که برای سلامت عمومی پوست مفید بوده و سلول های مرده پوست را پاکسازی و به تولید سلول های جدید کمک می کند.

34. درمان بیماری های پوستی

جینسینگ برای درمان انواع بیماری های پوستی مانند اگزما و آکنه مفید است. مواد معدنی و ترکیبات موجود در جینسینگ به سرعت توسط پوست جذب شده و به بهبود گردش خون خون کمک می کند.

35. رفع تیرگی دور چشم

اگر از سیاهی دور چشم رنج می برید از جینسینگ در نواحی دور چشم استفاده کنید. ترکیبات موجود در جینسینگ به روشن کردن پوست و رفع حلقه های تاریک اطراف چشم کمک شایانی می کند.

 

گرد آورنده : محمدی

پایگاه خبری حقوق نیوز

  • منبع
  • coca.ir
  • chetor.com
  • persian-star.org

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید