امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281036
۷۵۵
۱
۰
نسخه چاپی

5 علت شایع آسیب پوست که باید بدانید

 

پوست و بدن ما به طور طبیعی با افزایش سن پیر می شوند و خطوط، چین و چروک، لکه های پیری و قرمزی افزایش می یابد. متأسفانه مواردی وجود دارد که می تواند این روند را تسریع کند. از آنجایی که پوست شما شکننده است و می تواند به راحتی آسیب ببیند، عاقلانه است که اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از علائم جدی تر پیری انجام دهید. در اینجا به 5 مورد از شایع ترین علل آسیب پوست اشاره می کنیم.

1. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

هیچ چیز بیشتر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به پوست آسیب نمی رساند. اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و کلاژن پوست شما می شود. هنگامی که این دو مورد از بین بروند، پوست شما شروع به ایجاد چین و چروک می کند و لکه های قهوه ای را نشان می دهد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نیز عامل اصلی سرطان پوست است. استفاده از ضدآفتاب قوی، کلاه و لباس های محافظ در برابر آفتاب و همچنین ماندن در سایه، باید به جلوگیری از آسیب پوست در برابر نور خورشید کمک کند.

2. رژیم غذایی ناسالم و کم آبی بدن

درست مانند سایر اعضای بدن، خوردن یک رژیم غذایی سالم برای درخشندگی پوست شما مهم است. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ها به ویژه ویتامین C هستند که می تواند به درخشندگی پوست و کاهش علائم قابل مشاهده آسیب پوست کمک کند.

هیدراته ماندن نیز مهم است. در نظر بگیرید که پوستتان در حال نوشیدن آبی است که هر بار که برای نوشیدن یک جرعه به بدنتان می‌ریزید. و سلول های پوست مانند هر سلول دیگری در بدن از آب تشکیل شده است. بدون آب، اندام یا سلول در بهترین حالت خود عمل نمی کند. اگر پوست شما آب کافی دریافت نمی کند، کم آبی با خشک و سفت شدن پوست خود را نشان می دهد و پوست خشک بیشتر مستعد چین و چروک است.

2. رژیم غذایی ناسالم و کم آبی بدن

درست مانند سایر اعضای بدن، خوردن یک رژیم غذایی سالم برای درخشندگی پوست شما مهم است. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ها به ویژه ویتامین C هستند که می تواند به درخشندگی پوست و کاهش علائم قابل مشاهده آسیب پوست کمک کند.

هیدراته ماندن نیز مهم است. در نظر بگیرید که پوستتان در حال نوشیدن آبی است که هر بار که برای نوشیدن یک جرعه به بدنتان می‌ریزید. سلول های پوست مانند هر سلول دیگری در بدن از آب تشکیل شده است. بدون آب، اندام یا سلول در بهترین حالت خود عمل نمی کند. اگر پوست شما آب کافی دریافت نمی کند، کم آبی با خشک و سفت شدن پوست خود را نشان می دهد و پوست خشک بیشتر مستعد چین و چروک است.

3. سیگار و الکل

سیگار و الکل دو عیب رایج و همچنین دو مورد از بدترین ها برای پوست شما هستند.

سیگار کشیدن رگ های خونی شما را منقبض می کند که باعث می شود پوست شما اکسیژن و مواد مغذی کمتری نسبت به نیاز دریافت کند. این کمبود اکسیژن و مواد مغذی منجر به چین و چروک و افتادگی پوست می شود. همچنین، حرکت پک زدن یا مکیدن مداوم سیگار لب‌های شما را پر می‌کند که در نهایت منجر به ایجاد خطوط عمیق‌تر در اطراف دهان می‌شود که به آن خطوط سیگاری نیز می‌گویند.

نوشیدن الکل برای پوست نیز مضر است زیرا کل بدن را کم آب می کند و همانطور که قبلا ذکر شد، پوست کم آب بسیار سریعتر از پوستی که به درستی تغذیه می شود پیر می شود.

4. حرکت تکراری صورت

ممکن است برخی از حرکات صورت مانند اخم کردن یا خیره شدن در برابر نور خورشید، یا تردد بدون عینک در طول زمان تکرار شوند چین و چروک ها و خطوط دائمی ظاهر شوند. برخی از چین و چروک ها یا خطوط ممکن است ناشی از عبارات مثبت مانند "خطوط خنده" باشد و گذراندن زندگی بدون لبخند زدن ممکن است سخت باشد.

5. محرک های شیمیایی

تقریباً در هر خانه ای چندین مورد یافت می شود که می تواند پوست را تحریک کند، از جمله محصولات پاک کننده و شوینده لباسشویی. پوست هر کس در تماس با این مواد شیمیایی واکنش متفاوتی نشان می دهد. محرک های شیمیایی معمولاً با ایجاد قرمزی، سوزش و درماتیت به پوست آسیب می رسانند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید