امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275433
۱۳۱۶
۱
۰
نسخه چاپی

گواهینامه رانندگی بین المللی چیست؟ | مدارک لازم برای اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی | روش های اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی

گواهینامه رانندگی بین المللی چیست؟ | مدارک لازم برای اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی | روش های اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی

برای رانندگی در سایر کشورهای جهان نیازمند مدرکی تحت عنوان “گواهینامه بین ­المللی” هستید. گواهی­نامه بین­ المللی به شما این امکان را می­دهد تا با رعایت قوانین و مقررات کشور جدید در تمامی جاده ­های مشخص شده رانندگی کنید.

گواهینامه رانندگی بین المللی چیست؟

با گواهینامه های رانندگی بين‌المللی كه مدت اعتبار آنها يك و سه سال می باشد در کشورهای پذیرنده گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی، به صورت موقت می توان به رانندگی پرداخت. بديهی است دارنده این مدرک بين‌المللی نمی تواند قوانين و مقررات مربوط به شرايط اقامت و يا پرداختن به شغل و يا حرفه‌ ای كه در كشورهای مسير حركت او جاری و قابل اجرا می باشد را ناديده انگاشته و يا نقض نمايد.

اين گواهی نامه علاوه بر زبان فارسی به 7 زبان بين‌المللی (‌انگليسی- فرانسوی- روسی - عربی-‌ آلمانی- اسپانیائی - چینی)‌ نيز ترجمه شده است. گواهینامه‌های رانندگی بين‌المللی قابل تمديد نبوده و پس از انقضاء باید نسبت به درخواست گواهینامه جدید اقدام شود.

جهت اخذ گواهی­نامه بین ­المللی نیز لازم است به سازمان گردشگری و اتومبیلرانی کشور مراجعه کنید.

مدارک لازم برای گواهینامه رانندگی بین المللی

1- اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله

2- یک قطعه عکس تمام رخ 4*3 (با حجاب اسلامی برای بانوان)

3- گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)

4- اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه

5- تکمیل فرم درخواست

6- پرداخت هزینه های اعلام شده

روش های اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی

دریافت گواهی­نامه بین­ المللی از دو راه امکان پذیر می­باشد: حضوری و غیر حضوری.

دریافت گواهی­نامه به صورت غیرحضوری

بهتر است در ابتدا مد نظر داشته باشید، برای دریافت گواهی­نامه بین ­المللی به صورت غیرحضوری چیزی حدود ۷ تا ۱۰ روز زمان لازم است. مدارک لازم را که در ادامه ذکر می کنیم می بایست با بالاترین کیفیت اسکن و در قسمت­ های مربوطه­ ی سایت https://www.shop.taci.ir آپلود کنید.

با انجام تمامی مراحل و هم­چنین ضمن خواندن قوانین و تایید آن­ها روی گزینه خرید کلیک کنید. گواهی­­نامه بین ­المللی از طریق پست در مدت زمان گفته­ شده به دست شما می­رسد.

روش دریافت گواهی­نامه بین ­المللی به صورت حضوری

در تمامی شهرهای کشور نمایندگی یا مراکز اصلی سازمان گردشگری و اتومبیلرانی وجود دارد.

با مراجعه به سایت https://www.gis.taci.ir می­ توانید نزدیک­ترین مرکز یا نمایندگی صدور گواهی­نامه بین ­المللی به محل زندگی خود را پیدا کنید. در ضمن شماره­ ی ۰۹۶۲۹ نیز راهنما و پاسخگوی مشکلات شما در این خصوص می­باشد. بعد از یافتن نزدیک­ترین مرکز می بایست اقدام به تکمیل مدارک کنید.

کشورهای پذیرنده گواهینامه رانندگی بین المللی

گواهینامه رانندگی بین المللی چیست؟ | مدارک لازم برای اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی | روش های اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی

 

  • منبع
  • کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران
  • وکیل تاپ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید