امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276591
۲۰۶۵
۵
۱
نسخه چاپی

آداب و رسوم سوئد | سوئد با فرهنگی محافظه کار و رسمی

سوئدی ها عموماً مردمی محافظه کار هستند که از فریب مردم و اهمیت دادن به حرف مردم خودداری می کنند؛ آنها رفتار ناپسند را بی احترامی و پرخاشگرانه می دانند. سوئدی ها بحث و گفتگو را به خصوص با میهمانان یا بیگانگان دوست ندارند و از بحث درباره جزئیات خصوصی مانند ثروت و خانواده جلوگیری می كنند

آداب و رسوم سوئد | سوئد با فرهنگی محافظه کار و رسمی

پیش از این در بخش آداب و رسوم به بررسی برخی از رسوم کشورهایی نظیر ژاپن، چین، مکزیک و کشورها و مناطق دیگر جهان پرداخته شد. در این نوشتار آداب و رسوم مردم سوئد مورد بررسی قرار می گیرد.

سوئد

سوئد با توجه به قرارگیری جغرافیایی و سیاست های در پیش گرفته حدود ۲ قرن است در هیچ جنگی شرکت نکرده است و کشوری امن به حساب می آید. آب و هوای سوئد معتدل با زمستان های سرد است. سوئد دارای مناظر دیدنی و شگفت انگیز است. از شهرهای مهم این کشور می توان استکهلم، مالمو، گوتنبرگ، اوپسالا، سیگتونا را نام برد.

جمعیت بومی سوئد را سوئدی‌ها، اقلیت فنلاندی و سامی تشکیل می‌دهند و مهاجران به‌ طور کلی از جوامع فنلاندی، دانمارکی، نروژی، یونانی و ترکی هستند.

سوئدی‌ها شاید در برخورد اول محتاط به نظر برسند اما کلاً افراد خوش‌ مَشربی هستند که دوست دارند به شما کمک کرده و سوالات‌تان را پاسخ دهند. برای شناخت بهتر مردم این کشور باید سری به گروه‌ها، کلوپ‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی سوئد بزنید. یادگیری زبان سوئدی نیز برای درک بهتر فرهنگ این کشور به شما کمک می‌کند. ویژگی معروف این ملت، عشق به طبیعت است. سوئدی‌ها عاشق این هستند که وقت آزاد خود را در جنگل یا کنار دریا بگذرانند. حق استفاده از جنگل‌، دشت، ساحل و دریاچه‌های سراسر کشور برای همه محفوظ و آزاد است.

آداب و رسوم سوئد | سوئد با فرهنگی محافظه کار و رسمی

غذاهای سوئدی

از مهمترین جنبه های آداب و رسوم مردم سوئد می توان به غذاهای سوئدی اشاره کرد که از مهمترین و لذیذترین این غذاها می توان به سیب زمینی، ترشی شاه ماهی، غذاهای دریایی به شکل دودی و تازه و لینگن بری نام برد که هر یک از این غذاها از کلاسیک ترین و قدیمی ترین غذاهای این کشور است.

کوفته یکی از معروف‌ترین غذاهای سوئدی است که با سیب‌زمینی و لینگن بری سرو شده و به عنوان غذای اصلی بسیاری از خانواده‌های این کشور شناخته می‌شود. یکی دیگر از غذاهای کلاسیک، ترشی شاه ماهی است که در تمام مراسم‌ها از کریسمس گرفته تا عید پاک و جشن وسط تابستان حضور دارد. غذاهای دریایی به صورت تازه، دودی و ترشی (شاه ماهی، خرچنگ، سالمون و مارماهی)، گوشت‌های شکاری مانند گوشت گوزن و همچنین انواع توت‌ها از موارد رایج در غذاهای سوئدی هستند.

خانواده در سوئد

خانواده جایگاه مهمی در سوئد داشته و حقوق کودکان به شدت رعایت می‌شود. برای اینکه خانواده‌ها بتوانند بهترین مراقبت را از کودکان خود داشته باشند، حق و حقوقی که به آنها تعلق می‌گیرد در دنیا مثال زدنی است. پدر یا مادر تا 18 ماهگی فرزند می‌توانند سر کار نروند. هر یک از آنها حق دارند تا سن 8 سالگی و زمان مدرسه رفتن کودک، از حجم کارشان تا 25% کم کنند. کمک هزینه‌ای به پدر و مادر برای 480 روز پرداخت می‌شود. والدین حق دارند در طی سال برای مراقبت از کودک خود تا 60 روز مرخصی بگیرند.

البته باید توجه داشت در سوئد فردگرایی افراطی و استقلال مالی باعث شده تا بخش زیادی از افراد به تنهایی زندگی کنند. بسیاری از سالمندان در سوئد تا آخر عمر در تنهایی به سر می برند و خانواده خود را تا هنگام مرگ نیز ملاقات نمی کنند.

آداب و رسوم سوئد | سوئد با فرهنگی محافظه کار و رسمی

آداب معاشرت در سوئد

فیکا یکی از مهم ترین آداب و رسوم مردم سوئد می باشد. فیکا به معنی گذراندن وقت با دوستان، همکاران، هم کلاسی ها در یک مکان خاص نظیر کافه و نوشیدن قهوه به همراه شیرینی با آن ها می باشد. این در واقع زمانی برای استراحت و گفتگو و پیوند با دوستان می باشد.

علی‌رغم محیط آرام سوئد، مهمان‌نوازی در این کشور اغلب به صورت رسمی است. احتمالاً فقط شما را برای صرف قهوه و کیک به منزل خود دعوت می‌کنند اما چنانچه برای خوردن غذا دعوت شدید حتماً سر وقت در مهمانی حاضر شوید چراکه خلاف این رفتار نشان‌دهنده بی‌ادبی است. در این کشور خیلی اتفاق عجیبی نیست که مهمان تا لحظه آخر در ماشین خود می‌نشیند یا همان اطراف پرسه می‌زند تا زمان مهمانی برسد! پس زودتر از موعد هم در مهمانی حاضر نشوید.

 لباس مناسب و آراسته بپوشید. کفش خود را هنگام ورود به خانه یک سوئدی درآورید به خصوص در فصل زمستان که احترام شما به میزبان را می‌رساند. اگر برای صرف شام یا مناسبت‌های دیگر دعوت شدید، برای تشکر از زحمات میزبان یک هدیه کوچک با خود ببرید. هنگام غذا حتماً دست خود را روی میز بگذارید تا در معرض دید باشد، طبق آداب غذای اروپایی، چاقو را در دست راست و چنگال را در سمت چپ نگه دارید. قبل از میزبان شروع به خوردن غذا نکرده و تمام غذای خود را میل کنید، غذای اضافه در بشقاب نشانه بی‌ادبی است. سوئدی‌ها موضوع کار و خانه را از هم تفکیک کرده‌اند پس سر میز حرفی از کار نزنید. مرسوم است که در دیدار مجدد با میزبان، بگویید «tack för senast» یعنی «بابت مهمانی تشکر می‌کنم».

آداب و رسوم سوئد | سوئد با فرهنگی محافظه کار و رسمی

فرهنگ سوئد

سوئدی ها عموماً مردمی محافظه کار هستند که از فریب مردم و اهمیت دادن به حرف مردم خودداری می کنند؛ آنها رفتار ناپسند را بی احترامی و پرخاشگرانه می دانند. سوئدی ها بحث و گفتگو را به خصوص با میهمانان یا بیگانگان دوست ندارند و از بحث درباره جزئیات خصوصی مانند ثروت و خانواده جلوگیری می كنند. اگر یک سوئدی به طور ناگهانی موضوع گفتگو را تغییر دهد ممکن است دلیل این باشد که سوال شما بیش از حد شخصی شده است. سوئدی ها به طور ناخوشایند به کشور خود و جامعه لیبرال افتخار می کنند، بنابراین از هرگونه اظهار نظر منفی در مورد آنها خودداری کنید.

همچنین افراد باید به خاطر داشته باشند که از صحبت کردن در مورد مسائل جنسیتی، نژاد پرستانه و جوک های نامناسب اجتناب نمایند.

یکی از ویژگی‌های مهم فرهنگ سوئد، طرفداری آنها از برابری حقوق انسان‌ها است، برای همین به رقابت کردن اهمیت نداده و کودکان خود را طوری تربیت می‌کنند که خود را برتر از دیگران ندانند. سوئدی‌ها ترجیح می‌دهند به حرف دیگران گوش دهند تا مطمئن شوند که بعداً حرف خودشان شنیده می‌شود. خیلی آرام و با متانت صحبت کرده و کم اتفاق می‌افتد که یک سوئدی خشم یا احساسات خود را در محل عمومی نشان دهد. فخرفروشی، تظاهر و افراط را نمی‌پسندند و در همه حال جانب اعتدال را رعایت می‌کنند؛ برای مثال اهل کار یا تفریح خیلی زیاد نیستند. در جریان باشید که اگر درصف فروشگاه یا بانک بودید باید نوبت را رعایت کرده و به حقوق دیگران احترام بگذارید. اماکن زیادی هم سیستم نوبت‌دهی دارند که هنگام ورود، نوبت گرفته و منتظر می‌شوید تا شماره شما را اعلام کند.

آداب و رسوم سوئد | سوئد با فرهنگی محافظه کار و رسمی

فرهنگ مردم سوئد در محیط کار

سوئدی ها به طور کلی در محیط اداری آرامش دارند و این امر به لباس آنها نیز بستگی دارد. شلوار جین و لباس های گاه به گاه معمولی، معمولاً به عنوان یک لباس مجلسی هوشمند و مناسب شناخته می شود و لباس های بسیار رسمی فقط در جلسات مهم پوشیده می شوند. لباس کار سوئدی ها باید محافظه کارانه باشد با رنگ تیره با پیراهن و کراوات، زنان می توانند دامن یا شلوار بپوشند. در اداره و سایر موقعیتهای اجتماعی به طور کلی افراد با نام اول خود یاد می شوند؛ عناوینی مانند "آقای" و "دکتر" دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. به همكاران سوئدی خود با دست دادن سلام كنید. هنگام ورود یک خانم به اتاق نیازی به ایستادن مردان نیست. عنصر اصلی همه مشاغل در کشور سوئد منظم بودن و نظم و صداقت دو فاکتور اصلی فرهنگ مردم سوئد در محیط کار است.

فرهنگ مردم سوئد در جلسات

سوئدی ها، تأخیر در هر دو تعامل اجتماعی و تجاری را بی احترامی می دانند. سوئدی ها دوست دارند که برای جلسات آماده شوند، بنابراین برنامه ریزی مجدد یا تغییر برنامه یا محل مورد نظر در مدت زمان کوتاهی ناخوشایند است. حداقل از دو هفته قبل، جلسه خود را ترتیب دهید؛ صحبت های اولیه در آغاز باید به حداقل برسد و جلسات باید به موقع به پایان برسد. ممکن است سوئدی ها پس از اتمام جلسه، بسته بندی وسایل خود را آغاز کنند. در هنگام برگزاری جلسات، خارجی ها باید اهمیت جایگاه سوئدی ها بر تعادل کار و زندگی و محیط های کار انعطاف پذیر، به ویژه در صنایع پیشرفته تر را به خاطر بسپارند. سوئدی جلسات اول صبح و آخر شب را نمی پسندند و موفق ترین زمان برای برنامه ریزی جلسات یا 10 صبح یا 2 بعد از ظهر است.

در صورت نیاز به تعداد زیادی از کارمندان، جلسات مهم نیز باید در خارج از ماههای اصلی تعطیلات یعنی ژوئن، آگوست و فوریه برگزار شود. لحن جلسات تجاری در سوئد معمولاً خارجی ها را شگفت زده می کند. برای ملتی که به اخلاق کاری کوشا مشهور هستند، بسیاری از جلسات آرام هستند و حتی ممکن است گاهی لحن جنجالی داشته باشند. برای خارجی ها مهم است که تشخیص دهند که محیط دوستانه ایجاد شده است زیرا سوئدی ها بدون توجه به رتبه آنها، از سهم مشترک کارمندان برخوردار هستند. با این حال شوخی زیاد و یا شجاعت به عنوان حرکتی نامناسب تلقی می شود و ممکن است نشان دهنده این باشد که شما تجارت را جدی نمی گیرید.

آداب و رسوم سوئد | سوئد با فرهنگی محافظه کار و رسمی

فرهنگ مردم سوئد در تجارت

بسیاری از بازرگانان مرد و زن خارجی در ابتدا از رویکرد دقیق از سوی همکاران سوئدی خود مرعوب می شوند. با این حال، بسیاری درک می کنند که همکاری در طولانی مدت از آنها سود می برد، زیرا توجه آنها به جزئیات منجر به کیفیت بالاتر و بهره وری بیشتر می شود. برخی از خارجی ها همچنین در ابتدا مذاکره با سوئدی ها را خسته کننده می دانند، زیرا ممکن است همه بندها را به تفصیل مورد بحث قرار دهند و هنگامی که توافق صورت می گیرد در صورت کشف مسائل مبهم دیگر ممکن است دوباره برای بحث باز شود. این رویکرد دقیق در زمینه تجارت، مخصوص مردم سوئد است. آنها انتظارات بالایی از خود و دیگران دارند زیرا این امر را به عنوان کارآمد ترین روش برای به حداکثر رساندن کیفیت زندگی و حفظ تعادل کار و زندگی می دانند.

اکثر سوئدی ها به انگلیسی مسلط هستند و برگزاری جلسات تجاری با خارجی ها به زبان انگلیسی مناسب است. با این حال، به عنوان یک حرفه ای در تجارت، شما با استفاده از برخی از عبارات کلیدی سوئدی می توانید پل های بیشتری را برای ارتباط خوب بسازید یادگیری زبان رسمی سوئد به طور کلی نیز می تواند موثر باشد. گوش دادن به پادکست های سوئدی و تماشای فیلم های سوئدی دو مورد خوب برای شروع هستند. به صورت کلی زندگی شغلی و زندگی شخصی سوئدی ها کاملا جدا از هم نگه داشته می شوند و کار و اوقات فراغت در تعادل قرار دارند.

زبان در سوئد

یکی دیگر از مهمترین و اصلی ترین جنبه های آداب و رسوم مردم سوئد را زبان تشکیل می دهد که هر گردشگری بایستی با زبان این کشور قبل از سفر خود آشنا بوده یا حداقل به زبان بین المللی مسلط باشد تا بتواند کارهای روزمرگی خود را انجام دهد. زبان مردم این کشور سوئدی بوده و اکثریت مردم به این زبان صحبت می کنند. البته توجه داشته باشید که مردم در شمال کشور، به زبان سامی نیز آشنا هستند و زبان فنلاندی به عنوان دومین زبان این کشور بوده که بسیاری از افراد با آن آشنا هستند. سوئدی های زبان انگلیسی را بهتر از سایر کشورهای اروپایی ها صحبت می کنند به طوری که ۹۰ درصد از مردم این کشور به این زبان تسلط کافی دارند و تدریس این زبان در مدارس اجباری بوده و بسیاری از شرکت های بزرگ و رسمی این کشور نیز زبان انگلیسی را زبان اصلی خود تعریف کرده اند. با این حال شما می توانید با داشتن مهارت بالا در زبان انگلیسی به راحتی روابط خود را در این کشور مستحکم نمایید.

آداب و رسوم سوئد | سوئد با فرهنگی محافظه کار و رسمی

جشن های معروف سوئدی ها

سوئدی ها در طول سال جشن ها و عیدهای بسیار متعدد و متنوعی را دارند که از مهمترین و باشکوه ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سال نو: روز اول ژانویه که شب قبل آن جشن سال نو بوده است مردم در کنار خانواده خود به شادی پرداخته و بسیاری از آنها سفرهای کوتاه مدت را ترجیح می دهند.

- تعطیلات ورزشی: این تعطیلات در ماه فوریه بوده و دانش آموزان به مدت یک هفته تعطیل هستند و می توانند به ورزش های متنوع بپردازند.   

- عید پاک: از دیگر مهمترین آداب و رسوم مردم سوئد می توان به عید پاک آنها اشاره کرد که در اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل برگزار شده و یکی از مهمترین عیدهای مسیحیان به شمار می آید که در این عید مردم سوئدی اوقات زیادی را با خانواده و دوستان خود سپری کرده و برخی از آنها نیز روزه می گیرند.     

- معراج حضرت مسیح: ۴۰ روز بعد از عید پاک را معراج مسیح می دانند که این روز یکی از تعطیلات رسمی در این کشور بوده و بسیاری از مردم این کشور در این روز به سرکار نمی روند.   

  • منبع
  • ایوار
  • کهن سیر
  • سفیران سروش سعادت

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید