امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278159
۴۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

آسیب‌‌های ناشی از دوستی‌های خیابانی که باید بدانید

نتایج یک تحقیق انجام شده از سوی انجمن مددکاری علمی ایران، نشان می‌دهد که فقط 10 درصد از ارتباط‌هایی که قبل از ازدواج در میان دختران و پسران وجود دارد به ازدواج منجر می‌شود و در 90 درصد باقی مانده این ارتباط‌ قطع خواهد شد

آسیب‌‌های ناشی از دوستی‌های خیابانی که باید بدانید

آسیب‌‌های ناشی از دوستی‌های خیابانی

با رشد فناوری و استفاده از وسایل ارتباط جمعی جامعه ما با تغییر زیادی همراه شده است و این تغییرات به نحوه همسرگزینی نیز تأثیر گذاشته است و همین موضوع موجب شده است تا برخی ازدواج‌ها از شیوه سنتی خود خارج و به شکل مدرنیته شوند اما نبود فرهنگ‌سازی در این زمینه طلاق را افزایش داده است.

البته طلاق خوش‌بینانه‌ترین حالت این ماجراست زیرا انواع سوءاستفاده‌ها در دوستی‌های خیابانی و اینترنتی صورت می‌گیرد بنابراین باید خانواده‌ها فرزندان خود را نسبت به این خطرها آگاه و اعتماد به نفس فرزندشان را تقویت کنند.

چند درصد از دوستی‌های خیابانی منجر به ازدواج می‌شود؟

نتایج یک تحقیق انجام شده از سوی انجمن مددکاری علمی ایران، نشان می‌دهد که فقط 10 درصد از ارتباط‌هایی که قبل از ازدواج در میان دختران و پسران وجود دارد به ازدواج منجر می‌شود و در 90 درصد باقی مانده این ارتباط‌ قطع خواهد شد. این در حالی است که 2 درصد از این ازدواج‌ها با هدف‌های فردی و علاقه به طرف مقابل و 8 درصد بقیه به دلایل مالی و دارا بودن امکانات فرد مقابل به ازدواج منجر می‌شود.

دلیل شکل‌گیری دوستی‌های خیابانی چیست؟

افراد در سن نوجوانی نیازهای عاطفی خاصی دارند که اگر به این نیاز، خوب جهت داده نشود فرد ممکن است تمایل به دوستی‌های خیابانی پیدا کند چون اگر این نیاز عاطفی از طرف خانواده و جامعه تأمین نشود، نوجوان در مسیری دیگر این نیاز را تأمین خواهد کرد. بنابراین تربیت خانوادگی، میزان تحصیلات، شغل و طبقات اجتماعی و فرهنگی افراد در میزان گرایش نوجوانان به این نوع دوستی‌ها موثر خواهند بود.

خانواده چه نقشی در شکل‌گیری این دوستی‌ها دارد؟

در شکل‌گیری روابط دختر و پسر، نقش اصلی را خانواده‌ها ایفا می‌کنند. هرچه رابطه والدین و فرزندان بیشتر باشد فرزندان کمتر به سمت دوستی‌های خیابانی روی می‌آورند بنابراین رابطه خوب میان والدین و فرزندان، می‌تواند از سوءاستفاده و روابط نامشروع دختران و پسران در دوران بلوغ جلوگیری کند. چون دختران دارای ساختمان عاطفی شکننده هستند و در مقابل شکست‌های عاطفی بسیار ناتوان هستند ادامه رابطه منجر به عشق‌های کاذب می‌شود بنابراین نظارت والدین نقش مهمی در جلوگیری از شکست‌های عاطفی دارد.

عاقبت دوستی‌های خیابانی چیست؟

به هر حال دوستی‌های خیابانی و اینترنتی می‌تواند حوادثی را برای نوجوانان بخصوص دختران به همراه داشته باشد. بنابراین در این دوستی‌ها باید از روش‌های مختلف فرد را نسبت به این آسیب‌ها آگاه کرد. دوستی‌های خیابانی بدون محبت و عشق واقعی است و فقط بر اساس نیازهای غریزی و جنسی شکل می‌گیرد.

اگر این روابط به ازدواج هم منتهی شود پشتوانه عشق نخواهد داشت پس طبیعی است که چنین ازدواجی دوام ندارد؛ زیرا پسر و دختر جوان بیشتر شریک لذت‌های جنسی یکدیگر بوده‌اند و زندگی واقعی پس از ازدواج موضوعی فراتر از ارضای غرایز جنسی است. در تجربه این دوستی‌ها، فرصتی برای انتخاب و شناخت صحیح زوج‌ها از یکدیگر به وجود نمی‌آید، زیرا در اوج هیجان‌های ناشی از غرایز جنسی، افراد نمی‌توانند عاقلانه و آگاهانه یکدیگر را بشناسند و انتخاب کنند. اگر هم در اثر شرایط اجباری ازدواج کنند در بیشتر موارد پس از مدتی کوتاه مجبور به جدایی و طلاق می‌شوند.

شکل‌گیری روابط دوستی را در فضای مجازی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

روابطی که در جامعه از طریق ایمیل، چت و ... ایجاد می‌شود، بسیار خطرناک است زیرا ممکن است افراد با هویت کاذب خود را معرفی کنند البته این رابطه‌ها برای نوجوانان خطرناک‌تر نیز است زیرا تحت نظارت خانواده‌ها نیست. بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود بدون برخوردهای قهری از طریق روابط دوستانه به صورت نامحسوس آنان را زیر نظر داشته باشند و خطرهایی که فرزندشان را تهدید می‌کند به او گوشزد کنند.

نقش نظام آموزشی در این زمینه چیست؟

برخی از نوجوانان برقراری چنین روابطی را در مدرسه‌ها یاد می‌گیرند بنابراین باید درس‌هایی در زمینه نحوه برخورد صحیح با غیر همجنس به دانش‌آموز آموزش داده شود. این در حالی است که چنین دروسی در کتاب‌های درسی ما وجود ندارد و فرد نمی‌داند که در این وضعیت چه برخوردی باید از خود نشان دهد. البته نقش مشاوران را در مدرسه‌ها نباید نادیده گرفت زیرا آنان می‌توانند به عنوان فردی امین در جریان زندگی نوجوان قرار گیرند و از این طریق به او در رفع این موانع کمک کنند.

  • منبع
  • معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید