امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283268
۷۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

آشنایی با 20 ماده غذایی، که نباید در یخچال نگهداری شوند

بسیاری از ما تصور می‌کنیم برای تازه نگه‌داشتن هرچیزی باید آن را در یخچال نگهداری کنیم، ولی این قانون در خصوص تمام مواد خوراکی صدق نمی‌کند. هوای سرد و رطوبت یخچال ممکن است روی بعضی از مواد غذایی اثر نامطلوبی بگذارد. با قراردادن بعضی از مواد خوراکی در کابینت یا انبار هم مواد غذایی را مدت بیشتری تازه نگه می‌دارید و هم فضای یخچال بیش از حد اشغال نمی‌شود.

آشنایی با 20 ماده غذایی، که نباید در یخچال نگهداری شوند

کدام مواد غذایی نباید در یخچال نگهداری شوند؟

1. گوجه‌ فرنگی

هوای سرد و مرطوب یخچال می‌تواند روی بافت گوجه فرنگی اثر بگذارد. نگهداری گوجه‌فرنگی‌ها بیرون یخچال موجب می‌شود که آبدار باشند و عطر و طعمشان را حفظ کنند. فقط دقت کنید که گوجه‌فرنگی‌ها را دور از نور مستقیم خورشید و در جایی خنک قرار دهید.

گوجه‌فرنگی گیلاسی تنها گونه‌ای از گوجه‌فرنگی است که در یخچال نرم یا لکه‌دار نمی‌شود.

2. پیاز

رطوبت یخچال موجب می‌شود که پیازها نرم شوند و کپک بزنند. بیشتر انواع پیاز (مانند پیاز زرد، سفید و شیرین) در دمای اتاق و در جایی دور از نور مستقیم خورشید و حرارت اجاق گاز یا فر ماندگاری بیشتری دارند. پیاز را در جایی تاریک، خشک و خنک نگهداری کنید. برای نگهداری پیاز از کیسه پلاستیکی استفاده نکنید و آنها را در کیسه‌های پارچه‌ای یا سبد سبزیجات قرار دهید. بهتر است که پیازها را به‌تنهایی نگهداری کنید و آنها را کنار سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی یا میوه‌ها قرار ندهید.

وقتی پیازی را مصرف می‌کنید، می‌توانید تکه‌های اضافه آن را در کیسه نایلونی یا ظرفی دربسته و هواگیری‌شده در یخچال نگهداری کنید. پیازچه نیز باید در یخچال نگهداری شود.

3. سیب‌ زمینی

سیب زمینی خام حاوی مقدار زیادی نشاسته است. هوای سرد می‌تواند این نشاسته را به قند تبدیل کند. درنتیجه سیب‌زمینی‌ها هنگام پخت، شیرین‌تر و تیره‌تر می‌شوند. بهترین محل برای نگهداری سیب‌زمینی جایی خشک و خنک و تاریک با تهویه مناسب است. این‌طوری سیب‌زمینی‌ها تازه و سفت می‌مانند و از سبزشدن آنها جلوگیری می‌شود.

در انبار خنک، می‌توان سیب‌زمینی را تا چند ماه نگهداری کرد. بهتر است که سیب‌زمینی‌ها را در سبد یا پاکت کاغذی قرار دهید. در صورت نگهداری سیب‌زمینی در دمای اتاق، باید آن را ظرف یکی‌دو هفته مصرف کنید. پس از پخت سیب‌زمینی، می‌توانید آن را تا ۳ روز در یخچال نگه دارید.

4. روغن‌ ها

اگر یک بار روغن را در یخچال بگذارید، دیگر این اشتباه را تکرار نخواهید کرد. روغن‌هایی مانند روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن نباتی در هوای سرد، غلیظ یا جامد می‌شوند که برای آشپزی اصلا خوب نیست. روغن را در جایی خنک و تاریک نگهداری کنید.

5. موز

برای اینکه موز بهترین طعم را داشته باشد، باید در دمای اتاق نگهداری شود، به‌ویژه اگر کال باشد. اگر موزها قهوه‌ای شده‌اند، باید فوری آنها را مصرف کنید یا برای استفاده در آینده منجمدشان کنید. موز موجب می‌شود که میوه‌های اطرافش زودتر برسند. بنابراین باید به این مسئله توجه داشته باشید و آنها را در جای مناسبی قرار دهید.

6. دانه یا پودر قهوه

قهوه باید دور از هرگونه رطوبت نگهداری شود، زیرا رطوبت موجب می‌شود که کپک بزند یا طعمش تغییر کند. قهوه را در ظرفی دربسته و هواگیری‌شده روی پیشخوان یا در انبار قرار دهید. بعضی عقیده دارند که باید دانه‌های قهوه را پیش از آسیاب‌کردن در فریزر نگهداری کرد تا طعم بهتری پیدا کنند. ولی این روش فقط زمانی مؤثر است که دانه‌ها را در ظرفی دربسته و هواگیری‌شده نگهداری کرده باشید.

7. عسل

گرچه عسل با گذشت زمان شکرک می‌زند، هوای سرد یخچال موجب می‌شود که این اتفاق سریع‌تر رخ دهد. بهتر است که عسل را در جایی تاریک و خنک مانند انبار نگهداری کنید.

8. نان

شاید تصور کنید که یخچال مانع از کپک‌زدن نان می‌شود، ولی نان در یخچال زودتر بیات می‌شود، زیرا رطوبت یخچال موجب خروج رطوبت نان می‌شود. شما که نمی‌خواهید نان خانگی‌ای که به‌سختی پخته‌اید، هدر برود؟ بنابراین بهتر است که نان را در کابینت یا جانانی نگهداری کنید یا آن را در فریزر قرار دهید تا هر زمان که خواستید آن را گرم و برشته کنید.

9. آووکادو

یخچال فرایند رسیدن آووکادو را کند می‌کند. بنابراین اگر تعداد زیادی آووکادو برای استفاده در طول هفته نگرفته‌اید، بهتر است که آنها را در دمای اتاق نگهداری کنید. به‌علاوه هوای سرد موجب سفت‌شدن بافت آووکادوی رسیده می‌شود که برای بعضی چندان خوشایند نیست. البته می‌توانید آووکادوی برش‌خورده و مصرف‌نشده را در کیسه یا ظرفی دربسته در یخچال نگهداری کنید.

10. سیر

سیر نیز مانند پیاز بهتر است در جایی خشک و خنک نگهداری شود. نگهداری سیر در یخچال موجب می‌شود که حالتی لاستیکی پیدا کند. می‌توانید بوته‌های سیر را نیز مانند پیاز و سیب‌زمینی در انباری سرد و تاریک نگهداری کنید، ولی پس از پوست‌گرفتن و خردکردن سیر، آن را در یخچال قرار دهید.

11. آجیل

نگهداری آجیل در یخچال موجب می‌شود که طعمش تغییر کند. باید آجیل را در ظرفی دربسته و در مکانی قرار دهید که خیلی گرم یا سرد نباشد.

12. شکلات

اگر به طعم ملایم و بافت دانه‌ای علاقه‌ای ندارید، شکلات را در یخچال نگهداری نکنید. شکلات در دمای اتاق بیشترین طعم خود را دارد و باید در جایی خشک و تاریک نگهداری شود.

13. شیره یا ملاس

شیره و ملاس را بدون گذاشتن در یخچال نیز به‌سختی می‌توان با قاشق برداشت. اگر آن را در یخچال بگذارید، در زمان مصرف خارج‌کردنش با قاشق بسیار سخت خواهد بود.

14. بادمجان

بادمجان در یخچال مزه خود را از دست می‌دهد. البته روی پیشخوان نیز فقط ۲ یا ۳ روز سالم می‌ماند. بنابراین بهتر است که بلافاصله پس از خرید، آن را مصرف کنید.

15. شکلات صبحانه

نگه‌داشتن شکلات صبحانه در یخچال موجب سفت‌شدن شکلات و سخت‌ترشدن مالیدن آن روی نان می‌شود.

16. میوه‌های هسته‌دار کال

وقتی میوه‌هایی مانند هلو، شلیل و زردآلو کمی کال هستند و باید برسند، بهتر است که روی پیشخوان آشپزخانه نگهداری شوند. وقتی این میوه‌ها به‌اندازه کافی رسیدند، باید به یخچال منتقل شوند.

17. فلفل دلمه‌ای

وقتی فلفل دلمه ای در دمای پایین نگهداری می‌شود، پوستش تازگی و تردی خود را از دست می‌دهد.

18. خیار

نگهداری خیار در یخچال موجب می‌شود که خیارها خیس شوند و رویشان فرورفتگی‌هایی ایجاد شود. اگر اصرار دارید که خیارها را در یخچال نگهداری کنید، آنها را در پلاستیک بپیچید تا رطوبت را به حداقل برسانید.

19. انواع توت

توت‌ها در دمای اتاق تازه‌تر می‌مانند و رطوبت یخچال آنها را خراب می‌کند. همچنین بهتر است که تنها قبل از مصرف آنها را بشویید.

20. هندوانه، خربزه و طالبی کال

اگر این میوه‌ها کال هستند، باید در دمای اتاق نگهداری شوند تا برسند. فقط زمانی آنها را در یخچال بگذارید که بریده شده باشند.

کدام مواد غذایی به یخچال نیازی ندارند؟

غلات و کیک و کلوچه را می‌توان داخل کابینتی تاریک و خنک، در ظروف دربسته و هواگیری‌شده نگهداری کرد. در ادامه نوشته‌ایم که چه مواد غذایی دیگری به یخچال نیاز ندارند.

1. ترشی و شور

آب‌نمک و سرکه از فساد و خرابی سبزیجات موجود در ترشی و شور جلوگیری می‌کند، بنابراین به یخچال نیازی ندارند. با قراردادن آنها بیرون یخچال، فضای یخچال هم کمتر اشغال می‌شود.

2. سس تند

سرکه موجود در سس تند مانع از فاسدشدن آن می‌شود. فقط چاشنی‌های خامه‌ای باید در یخچال نگهداری شوند.

3. سس کچاپ

اسیدی‌بودن سس کچاپ موجب می‌شود که بتوانید آن را بیرون یخچال بگذارید و تا حدود ۱ ماه تازه می‌ماند. البته اگر مصرف سس بیش از ۱ ماه طول می‌کشد، برای آن جایی در یخچال خود باز کنید.

4. سس سویا

به‌دلیل عمل تخمیر در فرایند تهیه سس سویا، می‌توانید آن را تا ۱ سال در کابینت نگهداری کنید.

5. کره بادام‌زمینی

۳ ماه فرصت دارید که کره بادام زمینی را مصرف کنید. پس از این مدت، باید آن را در یخچال قرار دهید.

6. سیب

سیب دست‌کم ۱ هفته روی پیشخوان سالم و تازه می‌ماند.

7. کنسرو ماهی

کنسرو ماهی در قفسه‌های فروشگاه و خارج از یخچال نگهداری می‌شود. یعنی می‌توانید آن را تا زمان بازکردن و مصرف، بیرون یخچال نگهداری کنید.

8. پای میوه‌ها

می‌توانید پای میوه را حدود ۲ روز بیرون یخچال نگهداری کنید، البته به‌شرطی که آن را به‌خوبی بپوشانید و در ظرفی دربسته قرار دهید. ولی پای میوه‌ای که در آن خامه هم باشد، حتما باید در یخچال نگهداری شود.

9. سبزی ریحان

بهتر است که ریحان را در دمای اتاق نگهداری کنید و ساقه‌هایش را داخل آب قرار دهید. این در خصوص سایر سبزی‌ها نیز صدق می‌کند.

10. مرکبات

بهتر است که مرکبات را روی پیشخوان نگهداری کنید. حتما میوه‌های کپک‌زده را دور بریزید، زیرا کپک آنها می‌تواند به‌سرعت به بقیه میوه‌ها منتقل شود.

11. شیرینی

بهترین راه برای نگهداری شیرینی‌ها این است که آنها در پاکت یا جعبه کاغذی و در دمای اتاق نگهداری کنید.

12. کره

درست است که لبنیات باید در یخچال نگهداری شوند، ولی قراردادن کره در یخچال موجب سفت‌شدن آن می‌شود و سخت‌تر می‌توانید آن را روی نان بمالید. می‌توانید بسته کره را حدود ۱ هفته در دمای مناسب قرار دهید تا بافت و انسجام مناسبی داشته باشد.

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید