امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278645
۹۳۹
۱
۰
نسخه چاپی

آیا احساس خودکشی می کنید؟ این مطلب را تا آخر بخوانید

آیا احساس خودکشی می کنید؟ این مطلب را تا آخر بخوانید

اگر به خودکشی فکر می کنید، ممکن است درد شما شدید و دائمی به نظر برسد. اما راه هایی برای کنار آمدن با افکار و احساسات خودکشی و غلبه بر درد وجود دارد.

اگر افکار خودکشی دارید

مهم نیست که در حال حاضر چقدر درد دارید شما تنها نیستید. بسیاری از ما در مقاطعی از زندگی افکار خودکشی داشته ایم. احساس خودکشی یک نقص شخصیتی نیست و به این معنا نیست که شما دیوانه، ضعیف یا دارای نقص هستید. این فقط به این معنی است که شما بیشتر از آنچه می توانید با آن کنار بیایید درد دارید. اما با گذشت زمان و حمایت، می توانید بر مشکلات خود غلبه کنید و درد و احساسات خودکشی از بین می رود.

برخی از بهترین و تحسین برانگیزترین افراد با استعداد روزی همان جایی بوده اند که اکنون شما هستید. بسیاری از ما در مورد جان خودمان فکر کرده ایم وقتی احساس افسردگی شدیدی کرده ایم و از هر امیدی خالی شده ایم. اما درد افسردگی قابل درمان است و می توان امید را تجدید کرد.

صرفنظر از شرایط شما افرادی هستند که به شما احتیاج دارند، اماکنی که می توانید تغییراتی در آنها ایجاد کنید و تجربیاتی که می توانند به شما یادآوری کنند که زندگی ارزش زیستن را دارد.

برای روبرو شدن با مرگ شجاعت واقعی لازم است. می توانید از این شجاعت برای رویارویی با زندگی، یادگیری مهارت های مقابله ای برای غلبه بر افسردگی و پیدا کردن قدرت برای ادامه راه استفاده کنید.

به یاد آورید:

1- احساسات شما ثابت نیستند - آنها دائما در حال تغییر هستند. احساسی که امروز دارید ممکن است با احساسی که دیروز داشتید یا احساسی که فردا یا هفته آینده دارید یکسان نباشد.

2- فقدان شما باعث ایجاد غم و اندوه در زندگی دوستان و عزیزان می شود.

3- هنوز می توانید کارهای زیادی را در زندگی انجام دهید.

4- مناظر، صداها و تجربیاتی در زندگی وجود دارد که می تواند شما را خوشحال و بلند کند - و شما آنها را از دست خواهید داد.

5- توانایی شما در تجربه احساسات لذت بخش با توانایی شما در تجربه احساسات ناراحت کننده برابر است.

چرا احساس خودکشی می کنم؟

بسیاری از انواع دردهای عاطفی می تواند منجر به افکار خودکشی شود. دلایل این درد برای هر یک از ما منحصر به فرد است و توانایی کنار آمدن با این درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همه ما متفاوت هستیم. با این حال، برخی دلایل رایج وجود دارد که ممکن است ما را به تجربه افکار و احساسات خودکشی سوق دهد.

چرا خودکشی می تواند تنها گزینه به نظر برسد

اگر نمی توانید به راه حل های دیگری غیر از خودکشی فکر کنید ، این بدان معنا نیست که راه حل های دیگر وجود ندارد ، بلکه در حال حاضر نمی توانید آنها را ببینید. درد شدید احساسی که شما در حال حاضر تجربه می کنید می تواند تفکر شما را مخدوش کند ، بنابراین دیدن راه حل های احتمالی مشکلات - یا ارتباط با کسانی که می توانند پشتیبانی کنند - دشوارتر می شود.

درمانگران، مشاوران، دوستان یا عزیزان می توانند به شما کمک کنند تا راه حل هایی را ببینید که در غیر این صورت ممکن است برای شما آشکار نباشد. لطفاً به آنها فرصت دهید تا کمک کنند.

بحران خودکشی تقریباً همیشه موقتی است

اگرچه ممکن است به نظر برسد که درد و ناراحتی شما هرگز پایان نمی یابد، مهم است بدانید که بحران ها معمولاً موقتی هستند. راه حل ها اغلب یافت می شوند، احساسات تغییر می کنند، رویدادهای مثبت غیر منتظره رخ می دهد. به یاد داشته باشید: خودکشی یک راه حل دائمی برای یک مشکل موقتی است. به خود زمان لازم را بدهید تا همه چیز تغییر کند و درد کاهش یابد.

حتی مشکلاتی که ناامید کننده به نظر می رسند راه حل دارند

شرایط بهداشت روانی مانند افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی همه با تغییر در شیوه زندگی و دارو قابل درمان هستند. اکثر افرادی که به دنبال کمک هستند می توانند وضعیت خود را بهبود بخشیده و شفا یابند.

حتی اگر قبلاً تحت درمان اختلالی قرار گرفته اید یا قبلاً برای حل مشکلات خود تلاش کرده اید، بدانید که اغلب لازم است قبل از یافتن راه حل مناسب یا ترکیبی از راه حل ها ، روشهای مختلف را امتحان کنید. به عنوان مثال وقتی دارو تجویز می شود، یافتن دوز مناسب اغلب مستلزم یک روند مداوم تنظیم است. قبل از اینکه راه حلی را پیدا کنید که برای شما مفید است، تسلیم نشوید. تقریباً همه مشکلات قابل درمان یا حل هستند.

این اقدامات فوری را انجام دهید

اگر در این لحظه احساس خودکشی می کنید ، لطفاً این پنج مرحله را دنبال کنید:

مرحله اول: قول دهید در حال حاضر کاری انجام ندهید

با وجود اینکه در حال حاضر درد زیادی دارید، اما بین افکار و عمل خود کمی فاصله بگیرید. به خودتان قول دهید: "من 24 ساعت منتظر می مانم و هیچ کار فاحشی در این مدت انجام نمی دهم." یا یک هفته صبر کنید.

افکار و اعمال دو چیز متفاوت هستند - لازم نیست افکار خودکشی شما به واقعیت تبدیل شوند. هیچ مهلتی وجود ندارد، هیچ کس شما را مجبور نمی کند که بلافاصله به این افکار عمل کنید. صبر کن. صبر کنید و بین افکار خودکشی و اقدامات خودکشی خود کمی فاصله بگذارید.

مرحله دوم:  از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید

اگر از مواد مخدر یا الکل استفاده کرده اید، افکار خودکشی حتی می تواند قوی تر شود. مهم است که هنگام احساس ناامیدی یا فکر کردن به خودکشی از داروهای بدون نسخه یا الکل استفاده نکنید.

مرحله سوم: خانه خود را ایمن کنید

چیزهایی را که می توانید برای آسیب رساندن به خود استفاده کنید، مانند قرص، چاقو، تیغ یا سلاح گرم، حذف کنید. اگر قادر به انجام این کار نیستید به جایی بروید که در آن احساس امنیت کنید. اگر در فکر مصرف بیش از حد دارو هستید، داروهای خود را در اختیار کسی قرار دهید که بتواند آن ها را یک روز در صورت نیاز به شما بازگرداند.

مرحله چهارم: این احساسات خودکشی را در درون خود نگه ندارید

بسیاری از ما دریافته ایم که اولین قدم برای کنار آمدن با افکار و احساسات خودکشی این است که آنها را با فردی که به او اعتماد داریم به اشتراک بگذاریم. این ممکن است یک عضو خانواده، دوست، درمانگر، عضو روحانیت، معلم، پزشک خانواده، مربی یا مشاور مجرب باشد.

اجازه ندهید ترس، شرمساری یا خجالت مانع از کمک گرفتن شما شود و اگر به نظر نمی رسد اولین فردی که با او تماس گرفته اید متوجه شده باشد، شخص دیگری را امتحان کنید. فقط صحبت در مورد نحوه رسیدن به این مرحله از زندگی می تواند فشار زیادی را که ایجاد می کند کاهش دهد و به شما کمک کند راهی برای مقابله با آن پیدا کنید.

مرحله پنجم: امیدوار باشید - مردم از پس این کار بر می آیند

حتی افرادی که احساسی به بدی احساسات شما داشته اند اکنون موفق به عبور از این احساسات شده اند. به این امید داشته باشید.

شانس بسیار خوبی وجود دارد که بتوانید با این احساسات زندگی کنید. مهم نیست که در حال حاضر چقدر از خود بیزاری، ناامیدی یا انزوا رنج می برید، فقط زمان لازم را به خود اختصاص دهید و سعی نکنید آن را به تنهایی انجام دهید.

رسیدن به کمک

حتی اگر در حال حاضر به نظر نمی رسد، افراد زیادی هستند که می خواهند در این دوران سخت از شما حمایت کنند با کسی تماس بگیرید. حالا انجامش بده اگر در مرحله 1 بالا 24 ساعت یا یک هفته به خود قول داده اید، از آن زمان استفاده کنید تا به دیگران بگویید چه اتفاقی برای شما افتاده است. با کسی صحبت کنید که سعی نمی کند در مورد احساسی که دارید بحث کند، شما را قضاوت کند، یا به شما بگوید که "از این کار خلاص شوید". کسی را بیابید که به سادگی به شما گوش دهد و در کنار شما باشد.

مهم نیست که کیست، مادامی که فردی مورد اعتماد شما باشد و احتمالاً با مهربانی و پذیرش به شما گوش دهد.

چگونه در مورد افکار خودکشی خود با دیگران صحبت کنیم

حتی وقتی تصمیم گرفته اید که به چه کسی می توانید اعتماد کنید، پذیرفتن افکار خودکشی شما برای شخص دیگری دشوار است.

  • دقیقاً آنچه را که به خود می گویید به آن شخص بگویید. اگر برنامه خودکشی دارید، آن را برای آنها توضیح دهید.
  • عباراتی مانند ، "دیگر نمی توانم تحمل کنم" یا "من تمام شده ام" مبهم هستند و نشان نمی دهند که همه چیز واقعا چقدر جدی است. به شخص مورد اعتماد خود بگویید که در مورد خودکشی فکر می کنید.
  • اگر صحبت کردن برای شما خیلی سخت است، سعی کنید آن را بنویسید و یادداشتی را به شخصی که به او اعتماد دارید تحویل دهید. یا برای آنها ایمیل یا متنی ارسال کنید و در حین خواندن آنها با آنها بنشینید.

به یاد داشته باشید در حالی که ممکن است به نظر برسد که این افکار و احساسات خودکشی هرگز پایان نمی یابند ، اما این هرگز یک وضعیت دائمی نیست. دوباره احساس بهتری خواهید داشت در این بین ، راه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند با افکار و احساسات خودکشی خود کنار بیایید.

کارهایی که باید انجام دهید اگر افکار و احساسات خودکشی دارید

هر روز ترجیحاً رو در رو با کسی صحبت کنید.

با وجود اینکه ممکن است احساس کناره گیری کنید، از دوستان و آشنایان مورد اعتماد بخواهید که وقت خود را با شما بگذرانند و در مورد احساسات خود صحبت کنید.

برنامه ایمنی تهیه کنید.

مجموعه ای از مراحل را توسعه دهید که می توانید در طول بحران خودکشی دنبال کنید. این باید شامل شماره های تماس پزشک یا درمانگر شما و همچنین دوستان و اعضای خانواده باشد که در مواقع ضروری کمک خواهند کرد.

یک برنامه مکتوب تهیه کنید

هر روز یک برنامه مکتوب برای خود تهیه کنید و هر چه باشد به آن پایبند باشید. حتی الامکان یک روال منظم را رعایت کنید حتی زمانی که احساسات شما خارج از کنترل به نظر می رسد.

در معرض نور خورشید یا طبیعت قرار بگیرید

حداقل 30 دقیقه در روز در معرض نور خورشید یا طبیعت قرار بگیرید.

ورزش کنید

به همان اندازه که برای شما بی خطر است ورزش کنید. برای دستیابی به بیشترین فایده، 30 دقیقه ورزش در روز را هدف قرار دهید. اما می توانید از کمتر هم شروع کنید. سه حرکت 10 دقیقه ای می تواند بر روحیه تأثیر مثبت بگذارد.

برای چیزهایی که شما را شاد می کنند وقت بگذارید

برای چیزهایی که شادی را برای شما به ارمغان می آورند وقت بگذارید. حتی اگر چیزهای کمی در حال حاضر برای شما لذت بخش هستند، خودتان را مجبور به انجام کارهایی کنید که قبلاً از آن لذت می بردید.

اهداف شخصی خود را به خاطر بسپارید

اهداف شخصی خود را به خاطر بسپارید. شاید همیشه می خواسته اید به مکان خاصی سفر کنید، کتاب خاصی بخوانید، صاحب حیوان خانگی شوید، به مکان دیگری بروید، سرگرمی جدیدی بیاموزید، داوطلب شوید، به مدرسه برگردید یا خانواده تشکیل دهید. اهداف شخصی خود را بنویسید.

کارهایی که نباید انجام دهید اگر افکار و احساسات خودکشی دارید

تنها بودن

تنهایی می تواند افکار خودکشی را بدتر کند. به یک دوست، یا یکی از اعضای خانواده مراجعه کنید، یا تلفن را بردارید و با یک خط کمک بحران تماس بگیرید.

الکل و مواد مخدر

مواد مخدر و الکل می توانند افسردگی را افزایش دهند، توانایی حل مشکل شما را مختل کرده و می توانند شما را وادار به رفتار تکانشی کنند.

انجام کارهایی که حال شما را بدتر می کند

گوش دادن به موسیقی غم انگیز، نگاه کردن به عکس های خاص، خواندن نامه های قدیمی یا بازدید از قبر عزیزان همگی می توانند احساسات منفی را افزایش دهند.

فکر کردن به خودکشی و سایر افکار منفی

سعی کنید مشغول افکار خودکشی نشوید زیرا این می تواند آنها را حتی قوی تر کند. فکر نکنید و افکار منفی را تجدید نظر نکنید. حواس پرتی پیدا کنید. استراحت از افکار خودکشی می تواند به شما کمک کند، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد.

بهبودی از افکار خودکشی

حتی اگر افکار و احساسات خودکشی شما فروکش کرده باشد، برای خود کمک بگیرید. تجربه چنین دردی احساسی به خودی خود یک تجربه آسیب زا است. یافتن یک گروه حمایتی یا درمانگر می تواند در کاهش شانس خودکشی مجدد در آینده بسیار مفید باشد.

5 مرحله برای بهبودی

1- عوامل یا موقعیت هایی را که منجر به احساس ناامیدی می شوند یا افکار خودکشی ایجاد می کنند، مانند سالگرد از دست دادن، الکل یا استرس ناشی از روابط را شناسایی کنید. راه هایی برای اجتناب از این مکان ها، افراد یا موقعیت ها پیدا کنید.

2- مراقب خودت باشید. درست غذا بخورید، وعده های غذایی را حذف نکنید و مقدار زیادی بخوابید. ورزش همچنین کلیدی است: اندورفین ترشح می کند، استرس را از بین می برد و بهزیستی احساسی را افزایش می دهد.

3- شبکه پشتیبانی خود را بسازید. خود را با تأثیرات مثبت و افرادی که باعث می شوند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید احاطه کنید. هرچه بیشتر روی افراد دیگر و جامعه خود سرمایه گذاری کنید، این به شما کمک می کند تا مثبت بمانید و در مسیر بهبود باشید.

4- ایجاد فعالیتها و علایق جدید. سرگرمی های جدید، فعالیت های داوطلبانه یا کارهایی را پیدا کنید که به شما حس معنا و هدف می دهد. هنگامی که کارهایی را انجام می دهید که به نظر شما رضایت بخش است، احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت و احتمال ناامیدی کمتر برمی گردد.

5- بیاموزید که چگونه با استرس به شیوه ای سالم کنار بیایید. روشهای سالمی برای کنترل سطح استرس خود پیدا کنید ، از جمله ورزش، مدیتیشن، استفاده از استراتژی های حسی برای آرامش، تمرین تمرینات تنفسی ساده و به چالش کشیدن افکار خودکامه.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید