امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283013
۷۰۲
۱
۰
نسخه چاپی

آیا بین سیگار و سردرد ارتباطی وجود دارد؟

آیا بین سیگار و سردرد ارتباطی وجود دارد؟

رابطه سیگار و سردرد

شاید بسیاری از شما در اثر استعمال سیگار و حتی استنشاق دود سیگار در محیط دچار سردرد شده اید و یا سردردتان تشدید شده است.

آیا از نظر علمی ارتباط واضح بین سیگار و سردرد وجود دارد؟

مطالعات متعددی در مورد ارتباط سیگار و سردرد در بهترین کلینیک های تخصصی مغز و اعصاب توسط بهترین متخصص های مغز و اعصاب انجام شده است؛ نشان داده شده که نیکوتین موجود در سیگار که یک ماده وازواکتیو است می تواند باعث تغییر سایز عروق خونی مغز (انقباض رگ) شده و ممکن است از این طریق شروع پروسه سردرد میگرنی را تحریک کند.(همانطور که گفته شد پاتوفیزیولوژی میگرن هم عروقی است و در اثر تنگ و سپس گشاد شدن بیش از حد عروق خونی مغز ایجاد می شود).

همچنین استنشاق دود سیگار چه به طور مستقیم توسط فرد سیگاری و چه به طور غیر مستقیم توسط اطرافیان وی از طریق تحریک مخاط گلو و بینی با ایجاد واکنشهای آلرژیک می تواند منجر به سردرد شود.

با وجود موارد فوق، می توان گفت در دنیای سردرد بر اساس آخرین و جدیدترین تحقیقات، از میان انواع سردرد، تنها رابطه سیگار با سردرد کلاستر کاملا مشخص و اثبات شده است.بطوریکه ۹۰% افراد مبتلا به سردرد کلاستر (خوشه ای) سیگار می کشندهر چند که در مطالعات دیگر نشان داده شده با ترک سیگار ممکن است حملات سردرد در آنها کاهش نیابد و رابطه علت و معلولی بین سیگار و سردرد وجود ندارد. ترک سیگار در این افراد توصیه می شود.

در مورد سردرد میگرن ممکن است بیماران مبتلا به میگرن که سیگار هم می کشند بیشتر دچار حملات سردرد شوند، ولی رابطه آماری معنی داری بین سیگار و سردرد میگرنی اثبات نشده وقتی گفته شده شاید به دلیل همراهی افسردگی هم در میگرنی ها و هم در سیگاری ها این رابطه توجیه شود

با توجه به مطالب فوق و با وجودیکه رابطه علت و معلولی ثابت شده ای بین سیگار و انواع مختلف سردرد مثل میگرن شناخته نشده است همچنان توصیه جدی به ترک سیگار جهت کاهش ریسک سکته های مغزی و قلبی و حوادث عروقی مغز، انواع سرطان علی الخصوص کانسر ریه می شود.

  • منبع
  • کلینیک سردرد تهران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید