امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284853
۱۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید حباب دارایی چیست؟

حباب دارایی زمانی است که قیمت یک دارایی، مانند مسکن، سهام یا طلا، بیش از حد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، قیمت ها به سرعت در طول یک دوره کوتاه افزایش می یابند.

آیا می دانید حباب دارایی چیست؟

حباب دارایی زمانی است که قیمت یک دارایی، مانند مسکن، سهام یا طلا، بیش از حد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، قیمت ها به سرعت در طول یک دوره کوتاه افزایش می یابند.

این حباب زمانی است که سرمایه گذاران قیمت را فراتر از ارزش قابل قبول و ثابت ارائه می کنند. این افزایش قیمت ها اغلب زمانی اتفاق می افتد که سرمایه گذاران بر یک دسته دارایی خاص مانند بازار سهام، املاک و مستغلات یا کالاها تمرکز کنند. چنین حبابی، تورم دارایی نیز نامیده می شود.

عوامل حباب دارایی

نرخ سود پایین، رایج ترین علت حباب دارایی است. آن ها عرضه پول را بیش از حد گسترش می دهند. از این رو، سرمایه گذاران می توانند به صورت ارزانتری وام دریافت کنند اما بازده خوبی از سهام خود دریافت نمی کنند در نتیجه آن ها تمایل پیدا می کنند به دسته ای دیگر از دارایی ورود کنند.

دومین دلیل اصلی، تورم تقاضا است که آن هم مربوط به زمانی است که یک دسته دارایی به صورت ناگهانی، محبوب می شود. با افزایش قیمت دارایی، همه می خواهند سود خود را به دست آورند. اما شاخص قیمت مصرف کننده همیشه این نوع تورم را به درستی نمی بیند. بنابراین سیاست گذاران آن را نادیده می گیرند.

سومین دلیل اصلی این است که کمبود عرضه، حباب دارایی را تشدید می کند. این زمانی است که سرمایه گذاران فکر می کنند که به اندازه کافی از دارایی وجود ندارد. آن ها وحشت زده می شوند و شروع می کنند به خرید بیشتر، قبل از آن که تمام شود.

نمونه هایی از حباب دارایی

۲۰۰۵– مسکن

حباب دارایی در املاک و مستغلات در سال ۲۰۰۵ رخ داده است. مدیران صندوق هزینه، بدون توجه به ریسک موجود، تقاضای زیادی برای اوراق بهادار ایجاد کردند، این اوراق نتیجه طرحی مربوط به مشتقات بیمه بود که این طرح توسط مدیران صندوق هزینه (صندوق هزینه یک صندوق سرمایه ای است که سرمایه را از سرمایه گذاران معتبر یا سرمایه گذاران نهادی جمع می کند و در انواع دارایی ها سرمایه گذاری می کند.) راه اندازی شد. در ادامه این امر و افزایش تقاضا برای اوراق بهادار، تقاضا برای وام های رهنی افزایش یافت.

برای پاسخگویی به این تقاضا برای وام های مسکن، بانک ها و کارگزاران وام مسکن، وام های خانه را تقریبا برای هر کسی ارائه کردند. این امر منجر به تقاضای زیاد برای خانه شد همانگونه که خانه سازان انتظارش را داشتند. در نهایت، بسیاری از مردم خانه خریدند، اما نه برای این که در آن زندگی کنند یا حتی آن ها را اجاره دهند، بلکه برای سرمایه گذاری در این بخش که قیمتش رو به افزایش است. هنگامی که خانه سازان در نهایت با تقاضا روبرو شدند، قیمت مسکن در سال ۲۰۰۶ رو به افول رفت. در واقع، حباب دارایی ترکید و بحران وام مسکن را در سال ۲۰۰۶ ایجاد کرد. این امر به بحران اعتبار بانکی در سال ۲۰۰۷ و بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ منجر شد.

۲۰۰۸ – نفت

حباب دارایی در تابستان ۲۰۰۸ با قیمت نفت آغاز شد. سرمایه گذاران در سال ۲۰۰۷ از بازار سهام خارج شدند و سرمایه گذاری در آینده نفت را آغاز کردند. در ابتدا، آن ها فکر کردند که تقاضای چین از عرضه به دلیل کمبود در نیجریه، فراتر رفته است اما تقاضا در سال به دلیل رکود اقتصادی کاهش یافت در حالی که عرضه افزایش یافت. این امر مانع از بالا رفتن قیمت نفت در اثر حباب دارایی نشد. آن ها در ژوئیه ۲۰۰۸ یک رکورد را با قیمت ۱۴۳٫۶۸ دلار در هر بشکه، ثبت کردند.

۲۰۱۱ – طلا

قیمت طلا در سپتامبر ۲۰۱۱ به بالاترین قیمت یعنی ۱۸۹۵ دلار در هر اونس رسید. در سال ۲۰۰۹ شروع به افزایش کرد و در ماه نوامبر به رکورد ۱۰۸۱ دلار رسید. سرمایه گذاران طلا را نه برای ارزش آن در تولید جواهرات یا پر کردن دندان، بلکه به عنوان محافظه کاری در برابر بحران مالی جهانی خریداری کردند. بسیاری فکر می کردند که اقتصاد جهانی به سرعت بهبود می یابد. ولی این اتفاق رخ نداد و افزایش قیمت طلا دو سال دیگر ادامه پیدا کرد.

۲۰۱۲ – خزانه داری

در ۱ ژوئن ۲۰۱۲، خزانه داری به پایین ترین سطح خود در ۲۰۰ سال گذشته رسید. عملکرد روزانه ۱۰ ساله خزانه داری در طول روز به میزان ۱٫۴۴۲ درصد و با ۱٫۴۷ درصد بسته می شد. فدرال رزرو از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۱، ۸۵ میلیارد دلار در خزانه داران خریداری کرد، و تقاضا را افزایش می داد (تا نرخ پایین آن را حفظ می کند).

در ثانی، سرمایه گذاران نسبت به بیکاری بالا و بدتر شدن بحران بدهی منطقه یورو نگران بودند. آنها سهام را فروختند و دفتر خزانه داری ایالات متحده را خریدند. در نتیجه، نرخ وام مسکن کاهش یافت، این به بازسازی بازار مسکن کمک کرد.

تا سال ۲۰۱۳، نرخ بهره پس از آن که فدرال رزرو شروع به خرید سهام خزانه در ماه سپتامبر کرد، شروع به افزایش کرد، از ماه می تا جولای میزان بازده خزانه داری ۷۵ درصد افزایش یافت.

۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ – دلار آمریکا

بازرگانان فارکس نسبت به دلار، که از جولای ۲۰۱۴ تا اواسط سال ۲۰۱۵، ۲۵ درصد افزایش یافت، واکنش شدیدی نشان دادند. این واکنش به این دلیل اتفاق افتاد که فدرال رزرو اعلام کرد تا اواخر ماه اکتبر، ارزش دلار مقداری کاهش پیدا می کند. در همان زمان، بانک مرکزی اروپا اظهار داشت که QE (یک سیاست پولی انبساطی است که در آن بانک مرکزی به منظور تحریک اقتصاد و افزایش نقدینگی، مقدار از پیش تعیین شده اوراق قرضه دولتی یا سایر دارایی های مالی را خریداری می کند.) شروع خواهد شد و تولید ناخالص داخلی به طور چشمگیری بهبود می یابد. همه این ها منعکس کننده قدرت اقتصادی ایالات متحده در کنار ضعف در اتحادیه اروپا و بازارهای نوظهور، به ویژه چین بود.

قدرت دلار به صادرات ضربه زد، تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۵ کاهش یافت، قیمت نفت به شدت کاهش یافت و همچنین شرکت های نفتی را در خطر ورشکستگی قرار داد.

۲۰۱۷ – بیت کوین

در سال ۲۰۱۷، ارزش بیت کوین ۹۵۵ درصد افزایش یافت که تمام حباب های دارایی قبلی را تحت الشعاع قرار داد. ارزش بازار کل آن در ابتدای سال، ۱۶ میلیارد دلار بود، در اواسط ماه دسامبر ۱۷۱ میلیارد دلار بود، در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۱۷ قیمت یک بیت کوین به ۱۱۰۰۰ دلار رسید. ساعت ها بعد، آن به ۹،۵۰۰ دلار کاهش یافت. سال ۲۰۱۸ با ۹۶۸٫۲۳ دلار شروع شد.

یک دلیل برای افزایش بیت کوین این است که آژانس خدمات مالی ژاپن آن را در ماه آوریل به عنوان روش پرداخت قانونی شناخت. بازرگانان ژاپنی ۶۰ درصد کل بازار را تشکیل می دهند. بیت کوین یک ارز دیجیتال، یک فرم رایانه ای از مبادله پولی است. هیچ دولت یا بانک مرکزی کنترل، تولید یا تنظیم آن را بر عهده ندارد. در سپتامبر ۲۰۱۵، کمیسیون معاملات آتی ایالات متحده، بیت کوین را به عنوان یک کالا و وسیله مناسب برگزید.

چگونگی محافظت از خود در برابر حباب دارایی

مشخصه یک حباب دارایی، تحقق غیر منطقی است. تقریبا هر کس این دارایی را خریداری می کند. برای مدت طولانی، خرید این دارایی سودآور است. اغلب، این امر سال ها طول می کشد.

مشکل این است که تعیین محدوده زمانی برای حباب دارایی، دشوار است. به عنوان یک نتیجه، اکثر برنامه ریزان مالی یک نمونه کارایی متنوع سرمایه گذاری را توصیه می کنند. تنوع بندی به معنی ترکیبی متعادل از سهام، اوراق قرضه، کالاها و حتی سهام در خانه شما است. در طول زمان، تخصیص دارایی خود را بازبینی کنید تا اطمینان حاصل کنید که هنوز متعادل است. اگر یک حباب دارایی در طلا یا حتی مسکن وجود داشته باشد، درصد شما در آن کلاس دارایی افزایش خواهد یافت. این زمان، زمان مناسب برای فروش است. کار کردن با یک برنامه ریز مالی معتبر و واجد شرایط باعث می شود تا شما درگیر تغییرات غیرمنطقی و حباب دارایی نشوید.

  • منبع
  • بهینگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید