امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279995
۶۹۶
۱
۰
نسخه چاپی

آیا پاوربانک قابل تعمیر است؟ دلایل خرابی پاور بانک‌ها

آیا پاوربانک قابل تعمیر است؟

در دنیای امروز که بسیاری از کارها و فعالیت‌های روزمره افراد با وسایل الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود، خراب شدن یا از کار افتادن هریک از آن‌ها می‌تواند باعث اختلال در تمام کارها و برنامه‌های افراد شود.

تلفن‌های هوشمند برای کار کردن نیاز به شارژ باتری دارند و در صورتی که شارژ آن‌ها تمام شود امکان استفاده از آن‌ها وجود نخواهد داشت. به همین دلیل بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند همیشه گوشی هوشمند روشن و آماده به کار داشته باشند از پاوربانک‌ها یا شارژر‌های همراه استفاده می‌کنند. حال تصور کنید که در وسط یک روز شلوغ کاری با هشدار تمام شدن باتری گوشی خود مواجه شوید و پس از اتصال آن به پاوربانک مشاهده کنید که گوشی شارژ نمی‌شود.

نحوه تشخیص پاوربانک اصلی و تقلبی

پاوربانک‌ها ابزار ساده و بسیار کاربردی هستند که با یک مکانیسم ساده می‌توانند وسایل الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند را شارژ کنند تا همواره آماده به کار و در دسترس باشند. این وسیله از طریق اتصال به منبع برق، انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند و پس از آن به‌عنوان یک منبع، لوازمی مانند گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت‌ها را شارژ می‌کند. مانند همه ابزارهای الکترونیکی که در بازار وجود دارد، پاوربانک‌ها نیز مدل‌های تقلبی زیادی دارند. به همین دلیل برای اینکه بتوان همواره از قابلیت‌های پاوربانک استفاده کرد باید هنگام خرید از اصل بودن آن مطمئن شد تا بتوان محصول با کیفیتی را انتخاب و خریداری کرد.

پاوربانک‌های تقلبی و غیر اصل معمولاً از ظرفیت بالایی برخوردار نیستند و به احتمال زیاد پس از استفاده از آن‌ها در یک مدت کوتاه شاهد از کار افتادن و خرابی آن‌ها خواهید بود. این پاوربانک‌ها ممکن است شارژ نشوند و حتی نتوانند دستگاه‌های شما را شارژ کنند و در مواردی باعث وارد شدن آسیب به ابزارهای مختلف شوند. به همین دلیل از طریق آشنایی با نحوه تشخیص پاوربانک اصلی و تقلبی می‌توان محصولی را انتخاب و خریداری کرد که بتواند برای مدت‌های طولانی با بالاترین کیفیت کار کرده و شما را در مواقع ضروری تنها نگذارد.

اما در خصوص نحوه تشخیص پاوربانک اصلی و تقلبی می‌توان موارد زیر را مد نظر قرار داده و از میان انواع پاوربانک اصل یکی از مدل‌ها را انتخاب و خریداری کرد.

  • بررسی قیمت دلاری و ریالی پاوربانک مورد نظر یکی از راه‌های تشخیص اصلی و تقلبی بودن آن است. در صورتی که قیمت ریالی محصول از قیمت دلاری بسیار پایین‌تر باشد، بدون شک پاور بانک تقلبی است.
  • با مراجعه به سایت برند سازنده پاوربانک و وارد کردن شماره سریال 20 رقمی محصول در سایت می‌توانید اصلی یا تقلبی بودن محصول را تشخیص دهید.
  • بررسی کابل شارژ پاوربانک یکی دیگر از راه‌های تشخیص پاوربانک اصلی و تقلبی است. کابل شارژ انواع پاوربانک اصل معمولاً ساده، محکم و بدون برجستگی و علامت است.
  • آمپر خروجی محصول را چک کنید زیرا پاوربانک‌ها معمولاً جریان خروجی 5 تا 20 آمپر دارند. در صورتی که مقدار جریان خروجی بیشتر از این درج شده باشد نشان دهنده تقلبی بودن محصول است.
  • پاوربانک‌های تقلبی معمولاً فاقد نشان‌گرهایی مانند چراغ‌های LED یا صفحه‌نمایش برای نشان دادن میزان شارژ دستگاه هستند.
  • در پاوربانک‌های اصلی معمولاً مشخصات محصول با فونت برجسته و به صورت کم‌رنگ بر روی بدنه حک می‌شود.

آیا پاوربانک قابل تعمیر است

بایدها و نبایدهای استفاده از پاوربانک

استفاده بد و ناصحیح از پاوربانک، حتی اگر محصول اصلی باشد می‌تواند باعث آسیب دیدن و خرابی آن شود. به همین دلیل اینکه چطور با پاوربانک کار کنیم می‌تواند در افزایش طول عمر آن و پیشگیری از خراب شدن مؤثر باشد. برای اینکه پاوربانک عمر طولانی‌تری داشته باشد باید موارد زیر را در هنگام استفاده از آن مدنظر قرار داد.

  • پاوربانک خود را بیش از حد در شارژ قرار ندهید زیرا باعث آسیب و خالی شدن سریع باتری آن خواهد شد. بهترین حالت این است که میزان شارژ پاوربانک بین 20 تا 80 درصد باشد.
  • از قرار دادن اشیاء فلزی در نزدیکی مدار یا ورودی پورت پاوربانک خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد شده و ممکن است منجر به انفجار پاوربانک شود.
  • از قرار دادن پاوربانک در معرض نور خورشید و گرما خودداری کنید زیرا باعث وارد شدن صدمه و آسیب به آن می‌شود.
  • دقت کنید که لوازم الکترونیکی که برای شارژ آن‌ها از پاوربانک استفاده می‌کنید با ظرفیت پاوربانک همخوانی داشته باشد زیرا استفاده بیش از ظرفیت می‌تواند به مدارهای دستگاه آسیب جدی وارد کند.

آیا پاوربانک قابل تعمیر است؟

حتی اگر اینکه چطور با پاوربانک کار کنیم را به خوبی یاد گرفته باشیم و از پاوربانک خود مانند چشمانمان مراقبت کنیم، باز هم امکان خرابی پاوربانک وجود خواهد داشت. هر وسیله الکترونیکی و کاربردی مانند پاوربانک، بعد از مدتی کار کردن ممکن است دچار ایرادات جزئی و جدی شود. به همین دلیل این سؤال مطرح می‌شود که آیا در صورت بروز ایراد در پاوربانک امکان تعمیر آن وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید با مشکلات و ایرادات رایجی که ممکن است در پاوربانک ایجاد شود آشنا شویم.

بایدها و نبایدهای استفاده از پاوربانک

در این حالت ممکن است چراغ‌های پاوربانک وضعیت شارژ کامل را نشان دهند اما پاوربانک شارژ نشده باشد. حتی ممکن است چراغ‌های پاوربانک نیز روشن نشود که نشان دهنده شارژ نشدن آن است. برخی دلایل شارژ نشدن پاوربانک به شرح زیر است.

  • شارژ نشدن پاوربانک

۱- عدم اتصال کابل به جریان برق: به این معنی که ممکن است اتصال کابل برق دچار نقص بوده و کامل نباشد. برای اطمینان از این مسئله می‌توانید آداپتور شارژ را به یک پریز دیگر متصل کنید.

۲- خرابی کابل: کابل‌های شارژ از وسایلی هستند که بسیار آسیب‌پذیر بوده و ممکن است دچار نقص و خرابی شوند. در صورتی که پاوربانک شارژ نمی‌شد، آن را به وسیله کابل دیگری به منبع برق متصل کنید.

۳- اتصال مستقیم به برق: بعضی از افراد برای شارژ کردن پاوربانک خود از روش غیر مستقیم استفاده می‌کنند و پاوربانک‌ را به لپ‌تاپ یا کامپیوتر متصل می‌کنند. در این حال امکان دارد که به دلیل تفاوت جریان خروجی پورت‌های لپ‌تاپ یا کامپیوتر با جریان خروجی مورد نیاز برای شارژ پاوربانک، فرایند شارژ انجام نشود.

۴- مشکل آداپتور: امکان خراب شدن و نقص در آداپتور شارژر نیز محتمل است و ممکن است آداپتور به دلیل نقص و خرابی جریان کمتری نسبت به جریان مورد نیاز برای شارژ ارسال کند که کافی نیست.

اگر پس از بررسی تمام این موارد مشکل شارژ نشدن پاوربانک حل نشد، به احتمال زیاد مشکل از اتصالات داخلی و مدار پاوربانک است که باید به صورت حرفه‌ای تعمیر شود.

  • روشن نشدن پاوربانک

در بسیاری از موارد پاوربانک شارژ می‌شود اما به محض قطع کردن شارژ، روشن نمی‌شود که این مشکل ممکن است به دلیل خرابی مدار برد یا از کار افتادن دکمه پاور باشد.

  • شارژ نکردن پاوربانک

در برخی موارد با اتصال گوشی به پاوربانک مشاهده می‌کنید که گوشی شارژ نمی‌شود. در این حالت ابتدا گوشی خود را به صورت مستقیم به برق وصل کنید اگر فرایند شارژ انجام شد بدون شک مشکل از پاوربانک است. از پر بودن شارژ پاوربانک مطمئن شوید و اگر شارژ آن کامل بود به احتمال زیاد مشکل بابت خرابی کابل USB، خرابی پورت USB پاوربانک یا خرابی برد اصلی است.

  • خالی شدن سریع شارژ پاوربانک

برای این مشکل دو علت عمده مطرح است. علت اول کشیدن جریان زیاد توسط قسمتی از مدار و اتصالات داخلی بوده و علت دوم خرابی باتری یا به اتمام رسیدن عمر آن است. برای رفع این مشکل باید پاوربانک خود را به دست یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

  • دیر شارژ شدن پاوربانک

این مشکل نیز می‌تواند ناشی از خرابی مدار و اتصالات باشد اما این امکان وجود دارد که آداپتور یا کابل شارژ نیز در به وجود آمدن این مشکل نقش داشته باشند. در صورتی که مشکل دیر شارژ شدن از آداپتور و کابل نبود باید پاوربانک خود را تعمیر کنید.

تعمیر پاوربانک بله یا نه

پاوربانک‌ها یکی از ابزارهای جانبی و مهم در دنیای امروز محسوب می‌شوند که می‌توانند شارژ بودن لوازم الکترونیکی همراه مانند تبلت‌ها یا گوشی‌های هوشمند را تضمین کنند. این ابزار مانند سایر ابزارهای الکترونیکی، حتی اگر از انواع پاوربانک اصل نیز باشد، احتمال خرابی و ایراد دارد. با خرید محصولات اصلی، استفاده صحیح و مراقبت از آن می‌توان تا حد زیادی احتمال خراب شدن پاوربانک را کاهش داد. در صورت خراب شدن پاوربانک، اگر ایراد مربوط به مدار و اتصالات داخلی باشد، تعمیر شدن آن قطعی نیست اما مشکلاتی مانند شارژ نکردن، دیر شارژ شدن، شارژ نشدن پاوربانک و غیره به احتمال زیاد قابل تعمیر و حل شدن است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید