امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279005
۹۳۹
۱
۰
نسخه چاپی

اتفاقات جالب و عجیبی که هنگام خواب برای بدن می افتد!

انسان در زمان خواب آسیب‌پذیر است و نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم.

هنگام خواب

اتفاقاتی که هنگام خواب برای بدن می افتد

1. زندگی شبانه یا پاراسومنیا

همه درباره‌ افرادی که در خواب راه می‌روند شنیده‌ایم اما کارهایی که افراد در این زمان انجام می‌دهند فراتر از راه رفتن است. بعضی از افراد در حالی که خواب هستند و ذره‌ای هوشیاری ندارند کارهایی باورنکردنی انجام می‌دهند. بعضی از آن‌ها نیمه‌شب به سراغ یخچال رفته و غذا می‌خورند. شاید باور نکنید اما آن‌ها هوشیار نیستند و صبح هیچ چیزی را به خاطر نمی‌آورند. عده‌ای دیگر در خواب صحبت می‌کنند و مکالماتی قابل فهم دارند.

عجیب‌ترین اتفاق ایجاد رابطه‌ جنسی در زمان خواب است. فرد بدون آگاهی این کار را انجام می‌دهد و هیچ اختیاری روی آن ندارد. این اختلال «پاراسومنیا» نام دارد.

2. مغز خاطرات را فیزیکی دسته‌بندی می‌کند

اینطور به نظر می‌آید که مغز در زمان خواب خاموش می‌شود و فقط بخشی از آن مشغول دسته‌بندی اطلاعات به دست آورده در روز و انجام فرآیندهای حیاتی بدن است. مغز برای دسته‌بندی اتفاقات روزانه به سراغ خواب دیدن می‌رود و آن‌ها را به صورت رونوشت‌هایی در حافظه‌ کوتاه مدت و بلند مدت ذخیره می‌کند.

مغز آنقدر مشغول دسته‌بندی اتفاقات روزانه است که هیچ خاطره‌ای از کارهایی که شب‌گردها در زمان خواب انجام می‌دهند را ثبت نمی‌کند. پس این دفعه که رویا دیدید به جای اینکه به دنبال تعبیر آن باشید، فکر کنید چه اتفاقی در روز قبل باعث شکل گرفتن این خواب شده است.

3. بدن شما هورمون ضد ادرار ترشح می‌کند

یک انسان معمولی روزی ۶ یا ۷ بار باید ادرار کند. حتی اگر بی‌نهایت خسته باشید هم نمی‌توانید نیاز به ادرار کردن را از بین ببرید. اما با نزدیک شدن به شب ریتم شبانه‌روزی بدن باعث ترشح ADH، یا هورمون ضد دیورتیک، می‌شود. این هورمون از تولید ادرار جلوگیری می‌کند و اجازه می‌دهد شب تا صبح را راحت بخوابید. به همین دلیل است که صبح‌ها بعد از بیدار شدن بلافاصله به سراغ سرویس بهداشتی می‌رویم.

4. حرکت سریع چشم

اگر درباره‌ حرکت سریع چشم در خواب شنیده باشید می‌دانید که اتفاق عجیبی است. این حرکات آنقدر سریع است که باید خوشحال باشیم که آن را در بیداری تجربه نمی‌کنیم. یک لحظه تصور کنید شخصی روبه‌روی شما نشسته باشد و چشمانش به سرعت این طرف و آن طرف برود! علت حرکت‌های سریع چشم این است که فعالیت مغز شما به میزان فعالیتش در زمان بیداری است اما تمام ماهیچه‌های بدن در کمترین میزان انقباض خود قرار دارند. در نتیجه ماهیچه‌های نگهدارنده‌ چشم نمی‌توانند حرکات آن را کنترل کنند و چشم به سرعت تکان می‌خورد.

5. سندروم انفجار سر

افراد درگیر با سندروم انفجار سر مستعد شنیدن موج‌های تخیلی در زمان به خواب رفتن و بیدار شدن هستند. این افراد وقتی وارد خواب عمیق می‌شوند یا در حال خروج از این مرحله هستند شنیدن صداهای انفجار بسیار بلند، چشمک زدن نور یا تصاویر عجیبی را تجربه می‌کنند. این اتفاق کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد اما می‌تواند عجیب و گاهی ترسناک باشد. این اختلال درد جسمی ندارد اما فرد را با احساس ترس و اضطراب درگیر می‌کند و اگر بیشتر از یک بار در طول شب پیش بیاید باعث بی‌خوابی فرد می‌شود.

  • منبع
  • مجله دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید