امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283167
۴۳۲
۱
۰
نسخه چاپی

ازدواج سفید به چه قیمتی؟ بررسی ابعاد مختلف ازدواج سفید

ازدواج سفید

دلایل مختلفی در جوامع کنونی وجود دارد که سبب شده جوانان کمتر به فکر ازدواج رسمی بوده و به اصطلاح خودشان زندگی را به شیوه‌ای جدید و امروزی پیش ببرند. به همین دلیل آمار کلی ازدواج نسبت به سال‌های گذشته پایین آمده است و جوانان تمایل چندانی به تشکیل خانواده و ادامه زندگی در قالب چارچوب‌های عرفی ندارند. ازدواج سفید نتیجه چنین تفکری است چرا که در آن طرفین هیچ تعهد قانونی نسبت به هم نداشته و بدون هیچ مسئولیتی همزیستی می‌کنند. اما واقعا چه عواملی باعث می‌شود که افراد تن به ازدواج سفید بدهند؟ ازدواج سفید بیشتر به ضرر دختران است یا پسران؟ در این مقاله قصد داریم ابعاد مختلفی از ازدواج سفید را بررسی کنیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چرا جوانان ازدواج سفید را انتخاب می کنند؟

پژوهش‌ها نشان داده است یکی از دلایلی که افراد به روابط مخفیانه و همزیستی به صورت ازدواج سفید روی می‌آورند، سرباز زدن از مسئولیت پذیری است. مشکلات اقتصادی در جوامع امروزی مانند پیدا کردن شغل متناسب با تحصیلات، هزینه‌های خرید امکانات اولیه زندگی و عدم توانایی در رفع نیازهای خانواده سبب شده تا همباشی را به جای رسمیت دادن به ازدواج انتخاب کنند. به این ترتیب می‌توانند در کنار شریک عاطفی خود به صورت عادی زندگی کرده و نیازهای روحی و جسمی خود را برطرف کنند.

اما در واقعیت تمام احساسات و عواطفی که شکل گرفته، اساس سست و ناپایداری داشته و هر لحظه ممکن است از هم پاشیده شود.طرفین تا زمانی که رابطه به جدایی نکشد به واقعیت عواقب این تصمیم اشتباه پی نخواهند برد و چیزی که باقی می‌ماند، ضربات روحی و عاطفی سنگینی است.

یکی دیگر از دلایل افزایش ازدواج سفید در بین جوانان، حق و حقوقی است که قانون برای طرفین تعیین می‌کند. برای مثال در کشور ایران مهریه به عنوان حق زن پس از ازدواج تعیین می‌گردد و مرد موظف است که این مبلغ را در هر زمان که زن اراده کرد به او پرداخت کند.

علاوه بر آن در برخی از کشورها قانونی وجود دارد که بر اساس آن تمام آنچه زن و مرد پس از ازدواج بدست می‌آورند برای زوجین برابر بوده و از سهم یکسانی برخوردار هستند. وجود قوانین این چنینی برای ازدواج سبب شده تا دختران و پسران جوان از رسمی کردن روابط واهمه داشته و ازدواج سفید را ترجیح دهند. ازدواج سفید علاوه بر زیان‌هایی که برای طرفین ایجاد می‌کند، هزینه اضافی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی را به وجود می‌آورد که ممکن است غیرقابل جبران باشد.

عواقب ازدواج سفید

در کشورهای اسلامی مانند ایران ازدواج سفید مانند ازدواج کودکان ممنوع بوده و برای آن مجازات تعیین شده است. به موجب قانون اسلامی هر گونه رابطه بین زن و مرد که غیر شرعی باشد جرم بوده و برای آن حد و تعزیر در نظر گرفته می‌شود. زن و مردی که با ازدواج سفید در کنار هم زندگی می‌کنند در صورتی که از آن‌ها فرزندی به وجود بیاید هیچ حق و حقوقی نداشته و نامشروع محسوب می‌شود. به این ترتیب زیان‌های ازدواج سفید علاوه بر اینکه دامن گیر زن و مرد می‌شود برای فرزند به وجود آمده نیز مشکل ساز شده و تا پایان عمر همراه وی خواهد بود. قانون نیز برای کودکانی که به صورت نامشروع متولد می‌شوند، هیچ حق و حقوقی در نظر نمی‌گیرد. به علاوه این کودکان از ارث و میراث و حق و حقوق بین فرزند و والدین نیز بهره‌ای نخواهند برد.

عده‌ای معتقدند ازدواج سفید می‌تواند به نفع جوانان باشد به خصوص در این شرایط بد اقتصادی که هزینه‌ها به حقوق عامه مردم همخوانی ندارد و نمی‌توان مثل گذشته عادی زندگی کرد. اما بهتر است بدانید تمامی مزایایی که برای ازدواج سفید بر شمرده می‌شود کاملا موقتی بوده و بیش از دو یا سه سال دوام نمی‌آورد.

در ازدواج‌های رسمی زن و مرد پس از ازدواج سند رسمی دارند و خود را نسبت به همدیگر مسئول و متعهد می‌دانند. به علاوه پس از هر دعوا و قهر نمی‌توانند یکدیگر را کاملا کنار گذاشته و راه جدایی را در پیش بگیرند. بلکه سعی می‌کنند با حل مسائل پیش آمده چاره ای پیدا کرده و مشکلات را از سر راه بردارند. اما در ازدواج سفید جدایی و طلاق فقط به اراده طرفین بستگی دارد چرا که هیچ سند و مدرک و هیچ ارگان و سازمانی این ارتباط را به رسمیت نمی‌شناسد تا آن‌ها را قضاوت کند. به این ترتیب زن و مرد از هم جدا شده و راه جدیدی را در پیش می‌گیرند.

در ازدواج سفید مرد متضرر می‌ شود یا زن؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است یک مقایسه ساده انجام دهیم. در ازدواج‌های رسمی و عرفی، مرد از زن خواستگاری کرده و سایر دوستان و بستگان را در جریان دلدادگی خود نسبت به زن قرار می‌دهد. به این ترتیب همه افراد می‌دانند که این مرد خواستار زن بوده و وظیفه دارد نیازهای او را برطرف کند و شرایط نرمالی را از لحاظ عاطفی، اجتماعی و فرهنگی برای وی فراهم آورد.

اما در ازدواج سفید، غالبا پنهان کاری وجود دارد و خانواه‌ها و اطرافیان زوجین، از ارتباط آن‌ها بی‌خبر بوده و کاملا بی اطلاع هستند. به همین دلیل مرد از لحاظ ذهنی هیچ تعهدی به زن ندارد و با خیال راحت از او برای رفع نیازهای جنسی و عاطفی خود استفاده می‌کند. این در حالی است که در کشورهای اسلامی برای زن مهریه در نظر گرفته می‌شود تا مرد در قبال درخواست‌هایی که از زن دارد چیزی برای او کنار گذاشته باشد و هر وقت که اراده کرد در اختیارش قرار دهد. به این ترتیب زن خواهد دانست که حتی اگر مرد در ابراز علاقه صادق نباشد، پشتوانه‌ای برای وی وجود دارد که به عنوان تاوان از مرد بستاند. اما در ازدواج سفید اینگونه نیست بلکه زن باید هر زمان که مرد اراده کرد در خدمت او باشد و نیازهای وی را رفع کند.

علاوه بر آن آمار خیانت در ازدواج سفید بسیار بالاست. به این ترتیب کسی که در رابطه بیشتر متحمل شکست‌های عاطفی می‌شود، زن است. او مدت‌ها به این فکر می‌کند که هر آنچه در اختیار داشت را به رایگان در اختیار کسی قرار داده است که هیچ گونه تعهدی حتی تعهد عاطفی برای وی قائل نبوده و زن، تنها وسیله‌ای برای سو استفاده مرد تلقی می‌شده است

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید