امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287260
۲۵۱
۱
۰
نسخه چاپی

اشتباهات معمول در آشپزی؛ بزرگ‌ترین اشتباه تمامی آشپزها

اشتباهات معمول در آشپزی؛ بزرگ‌ترین اشتباه تمامی آشپزها

آشپزی هنری است که برای انجام آن به صرف وقت و توجه نیاز دارید. در عین حال علیرغم اینکه آشپزی به نظر هنر ساده ای به نظر می رسد به مهارت زیادی نیز نیاز دارد. عدم مهارت لازم باعث می شود تا اشتباهاتی کوچکی در آشپزی انجام دهید که در نهایت نتیجه مطلوب را بدست نیاورید.

اشتباه رایج در ماهرترین آشپزی ها

پختن پاستا با آب خیلی کم

برای پختن پاستا باید آب آن به اندازه کافی باشد. بسیاری افراد برای اینکه پاستا حالت خامه ای خود را حفظ خود آن را با آب بسیار کم می پزند که این کار باعث می شود پاستا حالت خشک داشته باشد و یا به به قابلمه بچسبد. البته در نظر داشته باشید آب زیاد در پاستا نیز باعث خمیر شدن آن می شود.

دانستن این موضوع مهم است که برای هر یک کیلو پاستای خشک باید از ۴ لیتر آب استفاده شود و یا اینکه باید سطح آب حتی بعد از پخت پاستا بالاتر از آن قرار دارد.

ترتیب و مدت زمان پخت مواد غذایی در نظر نمی‌گیرید

بسیاری از افراد هنگام آشپزی ترتیب پخت مواد غذایی را در نظر نمی گیرند و مثلا اول سیر . سپس پیاز و بعد چاشنی های دیگر و در آخر مواد پروتئینی را اضافه می کنند. اما این درست نیست چون با این ترتیب سیر زود می پزد یا می سوزد. بنابراین باید ابتدا پیاز را تفت دهید و سپس سیر را به آن اضافه کنید

هرچه تجربه بیشتری در آشپزی به دست آورید متوجه می شوید که ترتیب اضافه کردن مواد غذایی بر اساس مدت پخت آن ها چگونه باید باشد.

نمک را در پایان آشپزی و به میزان زیاد اضافه می کنید

در بعضی از دستورات آشپزی توصیه می شود نمک را در آخر کار به غذا اضافه کنید اما این کار درست نیست زیرا ممکن است نمک به میزان مساوی در همه جای غذا پخش نشود و بعضی جاهای غذا شورتر شود. همچنین در بعضی موارد در مصرف نمک زیاده روی می شود که این موضوع برای سلامتی مضر است.

روش درست این است که نمک را به همراه دیگر مواد به غذا اضافه کنیم. باید مطمئن شویم که نمک به صورت یکدست در همه جای غذا پخش شده است.

تمام تخم مرغ ها را در یک ظرف می شکنید

اگر تمام تخم مرغ ها را در یک ظرف بشکنید در صورت خراب بودن یکی از آنها بقیه تخم مرغ ها هم آغشته می شوند.

پس روش درست این است که تخم مرغ ها را ابتدا در یک کاسه کوچک بشکنید و سپس آن را به ظرف اصلی منتقل کنید. 

استفاده از قاشق برای جدا کردن گوشت

بسیاری از افراد برای جدا کردن گوشت چرخ کرده از قاشق استفاده می کنند اما این کار خسته کننده است و گوشت را درست جدا نمی کند.

بنابراین بهتر است برای جدا کردن گوشت، از پوره کن سیب زمینی استفاده کنید. سپس با یک قاشق چوبی گوشت های چسبیده به پوره کن را جدا کنید.

زیاد یا کم سرخ کردن غذا

یکی از اشتباهات رایج در آشپزی این است که بعضی مواد را کم یا بعضی را زیاد سرخ کنید. این موضوع هم در ظاهر و هم در طعم غذا تاثیر زیادی دارد.

مواد را قبل از آشپزی آماده نمی کنید

سعی کنید قبل از آشپزی همه مواد را آماده کنید. بسیاری از افراد  همزمان با شروع آشپزی، مشغول خرد کردن موادی که می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند، می‌شوند. اما این روش درستی نیست. شما باید مواد غذایی موردنیاز را قبل از گذاشتن قابلمه روی گاز و آغاز آشپزی آماده کرده باشید تا بدون عجله مواد و چاشنی های مختلف را اضافه کنید.

استفاده از چاقوی کُند

چاقوی کند می تواند در آشپزی بسیار اعصاب خردکن باشد. زیرا مواد غذایی را به راحتی نمی برد و ممکن است در اثر سُر خوردن با انگشتانتان صدمه بزند.

بهترین کار این است که چاقو تیزکن داشته باشید و یا پیش از آشپزی چاقوهایتان را برای تیز کردن به شخص حرفه ای بدهید.

فراموش کردن ادویه یا استفاده از ادویه غلط

گاهی ممکن است در پخت غذا ادویه ای را فراموش کنید یا ادویه ای را به صورت غلط انتخاب کنید. این موضوع به شدت بر روی طعم اصلی غذا تاثیر می گذارد. پس پیش از آشپزی تمام ادویه های موردنظر را آماده کنید.

نگهداری صحیح آووکادو را نمی دانید

راه های مختلفی برای نگهداری و به تاخیر انداختن اکسید شدن آووکادو پیشنهاد می شود اما یک راه این است که مقداری روغن زیتون به آووکادو بزنید و آن را درون ظرفی که هوا به آن نفوذ نکند و در یخچال نگه دارید. با این کار جلوی آزاد شدن برخی آنزیم‌های درون آووکادو را می‌گیرد.

قابلمه را بیش از اندازه پُر می کنید

پر کردن بیش از اندازه‌ی قابلمه می‌تواند می تواند غذای شما را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین اگر قابلمه یا ماهیتابه‌ای با اندازه‌ی مناسب نداشتید، بهترین کار این است که کار پخت را در چند مرحله انجام دهید.

با طعم سیر در غذا آشنایی ندارید

سیر یک چاشنی با طعم قوی است که طعم آن بسته به نوع آماده کردن آن تغییر می کند. مثلاً اگر سیر را رنده کنید، مزه‌ی آن بیشتر می‌شود؛ اگر آن را ریز خرد کنید، نه تنها سرخ کردنش ساده‌تر می‌شود، بلکه از خواص آن هم بیشتر می‌توانید بهره می برید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید