امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288474
۱۷۱
۱
۰
نسخه چاپی

اشتباهات پرتکرار در روتین پوستی: چگونه از این اشتباهات رایج جلوگیری کنیم؟

اشتباهات پرتکرار در روتین پوستی: چگونه از این اشتباهات رایج جلوگیری کنیم؟

بسیاری از ما به‌رغم داشتن محصولات مراقبتی از برندهای خوب و حفظ یک روتین پوستی که به‌خیال خودمان مناسب است، پوست ایدئالی نداریم. پوست شفاف و بی‌نقص اتفاقی نیست، بلکه نتیجه‌ تصمیم‌های خوبی است که برای مراقبت از آن می‌گیریم و نتیجه‌ عادت‌های ناسالمی که به‌خاطر حفظ سلامت پوستمان کنارشان می‌گذاریم.

رایج‌ترین اشتباهات در روتین پوستی

1. خوابیدن با آرایش

انکار نکنید! حتما برای شما هم پیش آمده است که از زور خستگی و بی‌حوصلگی با آرایش به رختخواب رفته‌ باشید؛ حتی با اینکه می‌دانستید با این کار چه جنایت بزرگی در حق پوست خود مرتکب می‌شوید. خوابیدن با آرایش نه‌تنها منافذ پوست را می‌بندد، بلکه آن را مستعد جوش و پیری زودرس می‌کند. پوست آغشته به محصولات آرایشی در طول شب در معرض آسیب باکتری‌ها و رادیکال‌های آزاد است و اگر نمی‌توانید این عادت ناسالم را کنار بگذارید، خیلی زود باید به اولین چین‌و‌چروک‌های پوست سلام کنید.

2. استفاده از لایه‌بردارهای قوی

استفاده از لایه‌بردارهای قوی هیچ فرقی با کشیدن سنباده روی پوست ندارد. این اسکراب‌ها که معمولا بر پایه نمک هستند، سطح پوست را زخم می‌کنند و به آن آسیب می‌زنند. بنابراین برای جلوگیری از تحریک پوست می‌توانید از اسکراب‌های شیمیایی استفاده کنید که با پوست رفتار ملایم‌تری دارند و بااین‌حال آن را از شر سلول‌های مرده خلاص می‌کنند.

3. قهربودن با ضد‌آفتاب

مادامی‌ که روی زمین و زیر تابش مستقیم نور خورشید زندگی می‌کنید، استفاده از ضد‌آفتاب مناسب دینی است که برای حفظ سلامت پوست‌تان به گردن دارید. خیلی‌ها به‌اشتباه فکر می‌کنند مصرف ضد‌آفتاب فقط زمانی ضروری است که مدت‌زمان طولانی در فضای باز و زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند، اما حقیقت این است که حتی اگر روزی فقط چند دقیقه در معرض نور خورشیدید هم برای جلوگیری از پیری و سرطان پوست باید ضد‌آفتاب مصرف کنید.

4. استفاده‌نکردن از مرطوب‌کننده

خشک نگه‌داشتن پوست یکی از بدترین و رایج‌ترین اشتباهات مراقبت از پوست است که خیلی‌ها، مخصوصا کسانی که پوست چرب دارند، مرتکب می‌شوند. این محصول رطوبت را در پوست نگه می‌دارد تا کمتر در برابر خطوط و چین‌و‌چروک آسیب‌پذیر باشد. بنابراین اگر در‌حال‌حاضر از مرطوب‌کننده استفاده نمی‌کنید، حتما یک مرطوب‌کننده به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید و اگر از مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که مناسب نوع پوست شما باشد.

5. استفاده از براش‌های آرایشی آلوده

اگر می‌دانستید چقدر باکتری و آلودگی روی براش‌های آرایشی هستند، حاضر نمی‌شدید حتی روزی یک بار آنها را به پوست‌تان بزنید. مخصوصا اگر پوست حساس و مستعد آکنه دارید، باید بدانید که استفاده از براش آلوده پوست‌تان را تحریک می‌کند تا بستر خوبی برای رویش آکنه‌های آزاردهنده باشد. بنابراین همیشه برس‌های خود را تمیز نگه دارید و جلوی انتقال آلودگی به سطح پوست را بگیرید.

6. استفاده از محصولات مراقبت از پوست کمدوژنیک

استفاده از مواد کمدوژنیک در روتین پوستی یکی از اشتباهات بزرگ آدم‌هاست. این محصولات منافذ پوست را می‌بندند و باعث جوش می‌شوند. برای همین است که بسیاری از متخصصان پوست استفاده از این محصولات را اصلا توصیه نمی‌کنند. تا آنجا که می‌توانید محصولات غیر کمدون‌ساز را جایگزین کنید.

7. ترکاندن جوش‌های بی‌آزار

شکنجه و دستمالی‌کردن جوش‌ها ممنوع! تمام توان خود را به‌ کار بگیرید و در مقابل این وسوسه مقاومت کنید. چون اولا دست‌هایتان پر از باکتری و آلودگی است و با لمس پوست صورت، این باکتری‌ها را انتقال می‌دهید و ثانیا ترکاندن جوش‌های صورت رفتاری تهاجمی است که شاید منجر به عفونت و التهاب بیشتر شود. به‌جای این عمل بی‌فایده می‌توانید روی جوش‌ها محصولات ضد‌آکنه بمالید تا منافذ احتقانی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ببندند بی‌آنکه اثری از آثار آنها باقی بماند.

8. زیاده‌روی در مصرف محصولات مراقبتی

این فکر اشتباه را از ذهنتان پاک کنید که هرچقدر بیشتر از یک محصول مراقبتی استفاده کنید، اثربخشی آن را بیشتر کرده‌اید. نه استفاده از چند نوع محصول ضدچروک چین‌های عمیق صورت را یک‌شبه محو می‌کند، نه استفاده از چند نوع محصول سفیدکننده یک‌شبه رنگ پوست‌تان را چند درجه روشن‌تر می‌کند! اتفاقا زیاده‌روی در مصرف محصولات مراقبتی و استفاده از ترکیبات مختلف ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و پوست را تحریک کند.

9. ترتیب نادرست استفاده از محصولات مراقبتی

استفاده از محصولات مراقبتی ترتیب خاصی دارد که متأسفانه خیلی‌ها آن را جدی نمی‌گیرند. پوست صورت مثل معده نیست که همه غذاها را ترکیب و هضم کند. بعضی از محصولات جلوی جذب محصولات دیگر را می‌گیرند و میزان اثربخشی آنها را کم می‌کنند. همیشه ابتدا آرایش صورت را با میسلار واتر پاک کنید، سپس پوست صورت را با یک شوینده مناسب بشویید، تونر بزنید، سرم‌های تغذیه پوست را بمالید و در آخر مرطوب‌کننده و کرم دور چشم بزنید. آخرین مرحله استفاده از ضد‌آفتاب است.

10. نداشتن کرم دور چشم

هزار جور کرم صورت هم که استفاده کنید، هیچ‌کدام جای خالی کرم دور چشم را پر نمی‌کنند که هیچ، بعضی از آنها به پوست ظریف این ناحیه آسیب هم می‌زنند. پوست اطراف چشم ما به‌مراتب نازک‌تر و حساس‌تر از سایر بخش‌های صورت است و تحمل کوچک‌ترین رفتار خشن را ندارد. بنابراین برای این ناحیه باید به‌دنبال محصولات ملایمی باشید که پوست دور چشم را تسکین می‌دهند و حسابی تغذیه می‌کنند.

11. بی‌توجهی به پوست ناحیه گردن

بسیاری از ما به‌رغم توجه فراوان به پوست دست‌ و صورت، در کمال ناباوری از پوست حساس ناحیه گردن غافل می‌مانیم! در‌حالی‌که این ناحیه به‌اندازه پوست صورت در معرض نور خورشید است و سروکله اولین علائم پیری از همین‌جا پیدا می‌شود. پوست گردن را تمیز و مرطوب نگه دارید و محصولات مراقبتی را آرام و با حرکات رو به بالا روی آن بمالید. هرازگاهی با یک ماسک مرطوب‌کننده رطوبت ازدست‌رفته را به پوست ناحیه گردن و دکلته برگردانید.

12. نداشتن روتین پوستی

روتین مراقبتی صرفا مختص پوست‌های حساس و در معرض جوش نیست. حتی اگر پوست خوبی دارید و فعلا اثری از پیری در آن نمی‌بینید، برای حفظ این زیبایی طبیعی باید به‌ فکر یک رژیم مراقبت از پوست درست‌و‌حسابی باشید؛ روتینی متناسب با نوع پوست‌تان که جلوی ظهور چین‌های تازه را بگیرد،‌ سلول‌های مرده را دفع کند و پوست‌تان را هیدراته نگه دارد. شوینده مناسب، لایه‌بردار، مرطوب‌کننده و ضد‌آفتاب اساس یک روتین پوستی مفید و مؤثرند.

اشتباهات پرتکرار در روتین پوستی: چگونه از این اشتباهات رایج جلوگیری کنیم؟

برای جبران این اشتباهات چه‌کار کنیم؟

حال که با این اشتباهات مرگبار در روتین پوستی آشنا شدید، بگذارید چند راه خوب برای جبران این اشتباهات به شما معرفی کنیم.

1. پاک‌کردن آرایش قبل از خواب

در خسته‌ترین و بی‌حوصله‌ترین حالت ممکن هم آرایش صورت را قبل از خواب پاک کنید. برای آنکه وقت کمتری بگیرد، ابتدا کل صورت را با دستمال مرطوب پاک کنید و بعد آن را با یک شوینده ملایم بشویید. این‌طوری هم به پوست‌تان لطف می‌کنید، هم عذاب وجدان ندارید و راحت‌تر می‌خوابید.

2. خرید محصولات مراقبتی متناسب با نوع پوست

تک‌تک محصولات مراقبتی که می‌خریم باید متناسب با نوع و وضعیت پوستمان باشند. اگر پوست خشک و حساس یا چرب و مستعد آکنه داریم، باید هنگام خرید محصولات مراقبتی اینها را در نظر بگیریم و بهترین گزینه را انتخاب کنیم. مثلا اگر پوست مستعد آکنه دارید، با اسید سالیسیلیک آشتی کنید یا اگر کک‌و‌مک و لکه‌های پوستی امانتان را بریده‌اند، سراغ محصولات حاوی ویتامین سی و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها بروید.

3. استفاده همیشگی از ضد‌آفتاب

هیچ بهانه‌ای برای استفاده‌نکردن از ضد‌آفتاب پذیرفتنی نیست! پیشنهاد می‌کنیم برای محافظت بهتر دنبال محصولات spf ۳۰ حاوی مواد فعال مثل دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی باشید. این محصولات جلوی ایجاد چین‌و‌چروک و لکه‌های خورشیدی و همچنین ابتلا به سرطان پوست را می‌گیرند. حتی برای محافظت از لب‌ها هم ضد‌آفتاب مخصوص حاوی spf تهیه کنید و محافظت پوست ظریف و آسیب‌پذیر این ناحیه باشید.

4. نوشیدن آب به‌مقدار کافی

پوست انسان برای زنده‌ماندن به آب احتیاج دارد. وقتی که آب کافی به پوست نمی‌رسد، علائم پیری به‌شکل خشکی و پوست‌پوست‌شدن ظاهر می‌شوند و چهره فرد را کدر می‌کنند. سعی کنید در طول روز ۸ لیوان آب بنوشید.

کلام آخر

اشتباهاتی که ندانسته در روتین پوستی خود مرتکب می‌شویم نه‌تنها موجب بسته‌شدن منافذ پوست و تحریک و خشکی آن می‌شوند، بلکه زمینه پیری زودرس را فراهم می‌کنند و وادارمان می‌کنند بهای این اشتباهات به‌ظاهر کوچک را به سخت‌ترین شکل ممکن بپردازیم. اگر به سلامت پوست‌تان اهمیت می‌دهید و دوست دارید زیبایی طبیعی آن را مدت‌زمان طولانی‌تری حفظ کنید، حواستان به این اشتباهات ساده و رایج باشد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید