امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275816
۱۶۴۴
۱
۰
نسخه چاپی

افسردگی همسر | نکاتی درباره رفتار با همسر افسرده

نحوه برخورد و رفتار با همسر افسرده در بهبود بیماری او و افزایش سطح کیفیت رابطه عاطفی در زندگی مشترک تأثیر بسیار زیادی دارد. زندگی با شخص مبتلا به افسردگی به مرور زمان تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیمار افسرده جدایی طلب است، این اتفاق می‌تواند بر رابطه زناشویی شما اثر منفی بگذارد

افسردگی همسر

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات بهداشت روان در دنیا است تا جایی که به آن سرماخوردگی روان می گویند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، افسردگی عامل اصلی ناتوانی در سراسر دنیا بوده و بیش از 300 میلیون نفر در تمامی سنین از این اختلال رنج می برند.

افسردگی همسر

افسردگی یک اختلال خلقی است که منجر به احساس مداوم غمگینی و از دست دادن لذت (علاقه) می شود و بر نحوه فکر، احساس و رفتار اثر می گذارد و می تواند منجر به انواع مختلفی از مشکلات هیجانی و جسمی شود.

افسردگی به اشکال مختلف از جمله اختلال افسردگی اساسی، افسردگی پایدار، افسردگی فصلی، دوره های افسردگی در اختلال دو قطبی و غیره دیده می شود.

با توجه به شرایط موجود جامعه در مورد همه گیری COVID-19، این بیماری با خود بسیاری از عوامل خطرساز جهت شروع افسردگی مانند قرنطینه و انزوای اجتماعی، اضطراب و نگرانی در مورد بیماری، ابهام در مورد آینده، کاهش فعالیت بدنی، مشکلات مالی و غیره را به همراه دارد، و پیش بینی می شود که آمار شیوع افسردگی گسترش یابد. پس در این شرایط دور از ذهن نیست که زمانی متوجه شویم که خود، همسر و یا اطرافیان ما دچار این مشکل شده است.

نحوه برخورد و رفتار با همسر افسرده در بهبود بیماری او و افزایش سطح کیفیت رابطه عاطفی در زندگی مشترک تأثیر بسیار زیادی دارد. زندگی با شخص مبتلا به افسردگی به مرور زمان تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیمار افسرده جدایی طلب است، این اتفاق می‌تواند بر رابطه زناشویی شما اثر منفی بگذارد.

افسردگی همسرتان او را فردی بی انگیزه، غمگین و بد اخلاق می‌کند، بحث و دعواهای بین شما بیشتر شده و یک شکاف میان شما ایجاد می‌شود. ممکن است بدون آن که بدانید ریشه تمام مشکلاتتان افسردگی همسرتان است اقدام به جدایی بکنید. شاید فکر کنید هیچ کاری از دست شما بر نمی‌آید و هرکاری می‌توانستید انجام دادید اما پیشرفتی نداشته‌اید.

حال ممکن است این سوال پیش آید که چگونه به عنوان همسر می توان اقداماتی انجام داد یا به شیوه موثرتری کمک کرد؟

    به هیچ عنوان به همسرتان  برچسب افسرده بودن  نزنید، و تحت هیچ شرایطی بیماری او را به او یادآوری نکنید، سعی کنید در تمرین‌هایی که روانپزشک به همسرتان داده، وی را همراهی کنید تا انگیزه برای انجام آن داشته باشد، در این زمان همسرتان بیش از هر چیزی نیاز به توجه و حس مهم بودن دارد، پس سعی کنید این خواسته پنهان او را برایش برآورده کنید، اما باید توجه داشته باشید در این کار  افراط نکنید و یا طوری رفتار نکنید که حالت مصنوعی داشته باشد، چون در این حالت نتیجه‌ای کاملا برعکس خواهد داشت، سعی کنید محیطی شاد و پر از آرامش برایش به وجود بیاورید، اینکار برای درمان افسردگی می‌تواند حکم معجزه را داشته باشد.

نقش روابط بیمار با نزدیکان و به ویژه همسر در رابطه با افسردگی حائز اهمیت است. پژوهشهای بسیاری حاکی از این است که همسران در روند درمان، بهبودی و پیشگیری از ابتلا مجدد به افسردگی همسر افسرده خود نقش بسیار با اهمیتی دارند. 

   اکثرا افراد افسرده دچار حالتی می‌شوند که خود شان را دوست ندارند، پس تمرکزتان را بگذارید روی این نکته که با رفتارهایتان به همسرتان این حس را بدهید که نه تنها برای شما دوست داشتنی است، بلکه به صورت کلی فردی محبوب و خواستنی است و سعی کنید تا می‌توانید تنوع در نوع زندگی تان ایجاد کنید.

نکاتی درباره رفتار با همسر افسرده

نکاتی درباره رفتار با همسر افسرده

در اینجا به برخی از مهمترین نکات اشاره خواهیم کرد:

1- همراهی با همسر افسرده و حمایت از او جهت دریافت درمان های روان شناختی و روان پزشکی افسردگی.

2- داشتن اطلاعات صحیح در مورد افسردگی می تواند موجب درک بیشتر و همچنین کاهش سوء برداشت از رفتار فرد مقابل گردد چرا که افسردگی نگرش، رفتار، احساس و رفتار فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. پس به عنوان همسر ضروری است اطلاعات کاملی از افسردگی و علایم آن داشته باشید.

3- وقتی شخصی دچار افسردگی می شود، باید احساس کند در محیطی امن قرار دارد که احساسات او پذیرفته می شود و بدون قضاوت و نصیحت سخنان او شنیده می شود. پس از او بپرسید که چه احساسی دارد و چه کاری می توانید انجام دهید. اما دقت کنید برخی مواقع کلماتی که حتی به عنوان حمایت و ایجاد انگیزه استفاده می کنید می تواند بصورت ناخواسته اثر نامطلوب بر جای گذارد. برای مثال گفتن این جمله که “همه چیز که خوبه، تو چرا افسرده شدی” می تواند به جای تاثیر مثبت، اثر منفی داشته باشد.

4- ضروری است که بتوانید از دیدگاه فرد افسرده به این داستان نگاه کرده و بدون تأیید افکار و رفتار، با احساس آنها همدلی کرده و این نکته را یادآوری کنید که چقدر به او علاقه دارید و قدردان، همراه و پشتیبان او هستید.

5- در یک شرایط مناسب به او بگویید که شرایط اینگونه نمی ماند اما مراقب باشید زمانی این جمله را به کار برید، که آمادگی شنیدن این جمله را داشته باشد.

6- همسر افسرده می تواند استرس و فشار زیادی برای شما ایجاد کند. هم چنین ممکن است نگران باشید، احساس درماندگی کرده، و در این میان ممکن است مسئولیت فرزندان نیز بر عهده شما باشد. پس مراقبت از خود ( خود مراقبتی ) را فراموش نکنید. در این جا ضروری است که ماسک اکسیژن خود را در اولویت قرار دهید تا بتوانید به صورت موثری عمل کنید. پس بر روی سلامت روان، عاطفی و جسمی خود تمرکز کنید. ورزش، خواب کافی و تغذیه سالم را فراموش نکنید و زمان هایی را برای فاصله گیری هیجانی و احساسی با همسرتان در نظر گرفته و بر فعالیتهای مورد علاقه خود تمرکز کنید. همچنین سعی کنید صبور بوده و به بهبود روند افسردگی امیدوار باشید.

در پایان هیچ‌ گاه تصور نکنید افسردگی با شما فاصله زیادی دارد، چراکه ممکن است شادترین و قوی‌ ترین افراد هم دچار افسردگی گردند.

  • منبع
  • نمناک
  • سیب
  • هنر زندگی
  • خبرآنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید