امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276757
۵۹۵
۱
۰
نسخه چاپی

انتخابات | مهم ترین تکنیک های کاربردی در انتخابات

انتخابات | مهم ترین تکنیک های کاربردی در انتخابات

تکنیک انتخاباتی چیست ؟

تجربیات گذشته نشان می دهد که تبلیغات انتخاباتی به تکنیک های انتخاباتی وابسته است. پوستر و پارچه نوشته و … دیگر کار ساز نیستند. امروزه روش ها و تکنیک ها برای تاثیرگذاری غیرمستقیم بر آرای مردم است.

تکنیک ­هایی که به کار می ­برید باید به گونه­ ای باشد که افکار عمومی را مدیریت کنید. همچنین با مدیریت افکار عمومی بر جو جامعه تاثیرگذار باشید. این تاثیرگذاری در جهت جلب آرا به سمت خود است.

تکنیک های کاربردی در انتخابات

مهم ترین تکنیک های کاربردی در انتخابات ریاست جمهوری، به شرح ذیل می باشد:

- تکنیک نامزد پوششی یا ضربه گیر

در این تکنیک چندین نفر از یک جریان سیاسی برای درامان ماندن نامزد اصلی از حملات و انتقادات جریان های رقیب نامزد انتخابات می شوند٬ البته از همان اول مشخص است که این نامزدها در نهایت به نفع یک نفر کنار یعنی نامزد اصلی کناره گیری می کنند. فلسفه این تکنیک این است که نامزد اصلی از ضربه خوردن در افکار عمومی محفوظ بماند و در رقابت های انتخاباتی دچار ریزش آرا و شکست احتمالی نشود.

- تکنیک دره عمیق

در این روش تلاش می شود نتیجه اقدامات دوره قبلی به دره ای عمیق و پر از مشکلات تشبیه شود که هرچه تلاش می شود اصطلاحا پر نمی شود. محور القایی این تکنیک بر این قاعده استوار است که اگر مردم بر اثر تبلیغات جریان های سیاسی وجود این دره عمیق را بپذیرند ناخودآگاه قانع می شوند که حل نشدن مشکلات ناشی از ناتوانی این جریان سیاسی نیست بلکه بعلت دره عمیقی است که از دوره های گذشته به ارث رسیده اند.

- تکنیک شکستن آراء

در این روش اصطلاحا از یک حقه انتخاباتی استفاده شده است، البته که استفاده از آن دور از انتظار است اما در دنیای سیاست هیچ اتفاقی بعید نیست.

ساز و کار این تکنیک به این صورت است که در ابتدا نامزدی که از عدم صلاحیت خود در انتخابات آگاه است وارد عرصه رقابت و تبلیغات برای آن می شود. این کار به این دلیل اتفاق می افتد که از هدایت طرفداران این جریان به سمت جریان سیاسی رقیب جلوگیری شود. در ادامه با اعلام رد صلاحیت کاندید، در واقع یک شوک احساسی به طرفداران این جریان وارد شده و مدتی بعد این جریان سیاسی به بهانه نبود امکان حضور در انتخابات تلویحاً هواداران خود را به کناره گیری از صندوق رای فرا می خواند. این اتفاق باعث کاهش آراء رقیب شده و احتمال شکست آن از یک جریان فعال دیگر در رقابت را فراهم می کند.

در طی این مدت نیز کاندید اولیه می تواند برای انجام سایر فعالیت های سیاسی آماده شود و طرفداران خود را نیز حفظ کند.

انتخابات | مهم ترین تکنیک های کاربردی در انتخابات

- تکنیک نظر سنجی

این روش، تشابه فراوانی به تکنیک نامزد پوششی دارد زیرا در این تکنیک نیز چند نامزد از یک جریان سیاسی خاص وارد عرصه انتخابات می شوند و به جامعه القا می نمایند که هیچ یک از میدان رقابت، خارج نخواهند شد اما در روزهای منتهی به انتخابات، همگی به نفع یک نفر کناره گیری می کنند و تمامی آرای جلب شده از سوی جامعه را در سبد نامزد مذکور واریز می کنند.

- تکنیک سایه

تکنیک سایه یکی از متداول ترین و قدیمی ترین تکنیک های انتخاباتی محسوب می شود که در آن، یک نامزد با دیدارهای مکرر و تبادل نظر با یک فرد خاص یا یک جریان سیاسی فراگیر، خود را به آن جریان یا فرد خاص، منتسب می کند و با این روش، وی صاحب آرای تمامی طرفداران آن فرد یا جریان سیاسی خاص می شود.

این تکنیک تقریبا در همه جریان های سیاسی طرفداران فراوان دارد و هر جریان سعی می کند خود را به یک شخصیت تاثیر گذار حال حاضر و یا حتی گذشته منتسب کند. هدف اصلی این تکنیک این است که رای دهندگان به این جمع بندی برسند که سایه این شخصیت ها به اصطلاح فرهنگ عامه بالای سر این جریان است.

- تکنیک دشمن فرضی

این تکنیک همان دوقطبی سازی کاذب است که با برخی تغییرات جزئی به روز شده است. جریان های سیاسی برای اجرای موثر این روش تلاش می کنند با مخالف تراشی برای دیدگاه ها و نظرات خود در اذهان عمومی به نوعی دو قطبی سازی دست بزنند و از این طریق مستقیم یا غیر مستقیم آرای مردم را متوجه خود کنند. زنان٬ آزادی و موضوعات فرهنگی ­اجتماعی از موضوعاتی است که معمولا در این تکنیک مورد توجه خاص قرار دارند.

- تکنیک مخالفان مانع

این روش تبلیغاتی سیاسی نیز با مدل مهندسی معکوس در پی القای این هدف انتخاباتی است که ناکامی برخی گروه ها و جریان های سیاسی بعلت کارشکنی و مانع تراشی مخالفان است. این تکنیک بروز شده همان تکنیک قدیمی فرافکنی است.

  • منبع
  • روزنامه آسیا
  • تاریخ جهان
  • انتخاب شو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید