امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279191
۸۷۱
۱
۰
نسخه چاپی

اندورفین، هورمون ضد درد و آرامش بخشِ بدن !

هورمون اندورفین Endorphins مسئول احساسی خوشایندی است که پس از یک تمرین ورزشی عالی ، بعد از خوردن یک تکه شکلات خوشمزه یا بعد از دیدار با یک دوست خوب ، احساس می کنید.

همه چیز در باره هورمون اندروفین

شادی و هورمون اندروفین

این هورمون از مواد شیمیایی موجود در مغز است که به شما کمک می کنند تا با مشکلات کنار بیایید و در کل احساس خوبی داشته باشید. اما واقعاً چقدر در مورد اندورفین می دانید؟

هورمون اندورفین چیست؟

کلمه اندورفین از دو کلمه گرفته شده است: درون زا (به معنی آمدن از درون بدن) و مورفین (مسکن درد). بنابراین منطقی است که اندورفین مسکن طبیعی درد در بدن انسان است. اما دقیقاً اندورفین ها چه موادی هستند؟

اندورفین ها گروهی از پپتیدها هستند که توسط غده هیپوفیز و سیستم عصبی مرکزی ما تولید می شوند و بر روی گیرنده های تسکین درد در مغز تأثیر می گذارند. این انتقال دهنده های عصبی (که بعضاً به عنوان هورمون نیز در نظر گرفته می شوند) برای افزایش احساس لذت و خوشحالی و همچنین برای کاهش درد و ناراحتی عمل می کنند.

آیا هیجان ناشی از اندورفین را تجربه کرده اید؟

این احساس معمولاً در پاسخ به یک اتفاق خاص مانند خوردن یک ماده غذایی خاص ، انجام نوعی ورزش ، انجام رابطه جنسی ، مواجه شدن با یک موقعیت استرس زا یا تجربه دردناک جسمی اتفاق می افتد. به عنوان مثال ، اگر در حال دویدن در جنگل باشید و مچ پای شما رگ به رگ شود ، ممکن است با افزایش اندورفین در بدن روبرو شوید که به شما کمک می کند با وجود آسیب دیدگی لنگ لنگان از جنگل بیرون بیایید.

هورمون اندورفین در شرایط مشکل ساز و دردناک معمولا یک راه حل مفید و کارساز ارائه میدهد و طبیعت این هورمون ، ما را از احساس درد دور کرده و به سمت لذت و شادی سوق می دهد. بدون اندورفین ، این احتمال وجود داشت که جهان ما بسیار کم فروغ و بی جاذبه به نظر برسد و روزهای ما خالی از هرگونه احساس شادی سپری میشد.

فواید هورمون اندورفین برای بدن ما چیست؟

اندورفین از نظر سلامتی و شادابی می تواند تأثیرات مثبت بسیاری بر بدن داشته باشد. اثر محافظتی اندروفین در مقابل درد به شما امکان می دهد تا با استرس کنار بیایید. در زیر لیستی از برخی از مزایای اندورفین آورده شده است.

-افسردگی را کاهش می دهد

- اضطراب را کاهش می دهد

- عزت نفس را بهبود می بخشد

- تنظیم یا تعدیل اشتها

- یک پاسخ ایمنی تقویت شده

- درد را کاهش می دهد

همه چیز در باره هورمون اندروفین

همانطور که می بینید ، فواید اندورفین بسیار زیاد است. در واقع ، انجام ورزش منظم مانند ورزش با شدت متوسط به مدت 45 دقیقه و سه بار در هفته بهترین گزینه برای کسانی است که افسردگی خفیف دارند.

اثرات کمبود هورمون اندورفین بر بدن چیست ؟

از طرف دیگر ، اگردر بدن به اندازه کافی اندورفین نداشته باشید ، ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

- افزایش افسردگی

- افزایش اضطراب

- تغییرات خلقی بیشتر

- افزایش درد بدن

- مشکلات اعتیاد

- مشکلات خوابیدن

- تکانشگری

- همچنین ثابت شده است که استرس می تواند تا حد زیادی بر ترشح هورمون اندروفین تاثیر بگذارد و گاهی ترشح ان را مختل کند.

چگونه اندورفین افزایش می یابد؟

برای افزایش طبیعی مقدار اندورفین چه کاری می توان انجام داد؟ اگرچه این تصور درستی است که ورزش های شدید مقدار بیشتری اندورفین در بدن تولید می کنند اما هنوز هم روش های مختلفی وجود دارد که می توانید مقدار اندورفین خود را بدون نیاز به انجام یک فعالیت فیزیکی شدید افزایش دهید . در زیر لیستی از گزینه های ساده آورده شده است که می توانید بلافاصله با آنها شروع کنید.

اثر شکلات بر هورمون اندروفین

شکلات تلخ بخورید ! آیا شکلات را دوست دارید؟ پس شما یک فرد خوش شانس هستید چون خوردن فقط یک تکه شکلات تلخ می تواند به تقویت اندورفین کمک کند .

همه چیز در باره هورمون اندروفین

ورزش کنید

ورزش با شدت متوسط می تواند برای تقویت اندورفین مفید باشد . سعی کنید حداقل سه بار در هفته 45 دقیقه برای ورزش وقت داشته بگذارید.

رابطه جنسی داشته باشید

هنگامی که رابطه جنسی برقرار می کنید ، بدن شما نیز آندورفین ترشح می کند. نه تنها فعالیت بدنی انجام می دهید ، بلکه با با همسر خود پیوند اجتماعی و عاطفی برقرار می نمایید.

موسیقی گوش دهید

موسیقی فقط برای سرگرمی نیست. گوش دادن به موسیقی می تواند توانمندی های شما را بهبود بخشد و اندورفین مغز شما را بالا ببرد.

کار هنری انجام دهید

درست مانند خلق یا گوش دادن به موسیقی ، انجام یک کار هنری می تواند برای ترشح اندورفین مفید باشد.

ارتباط هورمون اندورفین با رقصیدن

اگر نمی خواهید برای دویدن به بیرون از خانه بروید یا یک تمرین منظم ورزشی انجام دهید ، رقصیدن در خانه نیز می تواند مقدار اندورفین شما را افزایش دهد.

از طب سوزنی استفاده کنید

برخی شواهد نشان می دهد که انجام طب سوزنی می تواند به افزایش اندورفین در بدن کمک کند. این موشوع منطقی است اگر تصور شود که طب سوزنی سبب تحریک گیرنده های درد در بدن می شود.

همه چیز در باره هورمون اندروفین

بخندید

دوست دارید بخندید؟ احتمالاً یک دلیل خوب برای آن وجود دارد. خنده می تواند ترشح اندورفین را در بدن شما تحریک کند ، بنابراین سعی کنید هر روز بخندید و بیشتر بخندید . یک برنامه تلویزیونی خنده دار تماشا کنید یا وقت خود را با افرادی بگذرانید که باعث خنده و شادی شما می شوند.

هورمون اندروفین و غذای تند

غذای تند بخورید ! آیا می دانید خوردن غذای پرادویه می تواند اندورفین شما را بالا ببرد؟ این بهانه خوبی است برای دفعه بعد که برای خوردن غذا بیرون می روید ، یک رستوران هندی را امتحان کنید یا یک غذای تند جدید را از فهرست غذاها انتخاب کنید.

افزایش هورمون اندورفین با ماساژ

درست مثل طب سوزنی ، ماساژ نیز می تواند به افزایش اندورفین کمک کند. این ماساژ لازم نیست که ماساژ حرفه ای باشد. می توانید از شریک زندگی خود بخواهید که به شما ماساژ دهد ، شاید بهتر باشد که برای خرید یک صندلی ماساژ هزینه کنید یا از ماساژور قابل حمل برای شل شدن عضلات منقبض بدن استفاده کنید.

به سونا بروید

آیا می دانید نشستن در سونا باعث افزایش اندورفین شما نیز می شود؟ در هنگام نشستن در سونا نه تنها میزان استرس به شدت کاهش می یابد بلکه می توانید سلامتی خود را نیز بهبود ببخشید.

از آروماتراپی یا رایحه درمانی استفاده کنید

آیا تا به حال رایحه درمانی را امتحان کرده اید؟ اینکار می تواند به سادگی استفاده از روغنهای گیاهی در خانه ، استفاده از عود یا هر استفاده از هر وسیله ای باشد که سبب پخش عطر دلخواه شما در فضای خانه یا کار می گردد که همگی می توانند به افزایش میزان اندورفین کمک کنند.

فیلم درام و هورمون اندروفین

یک فیلم درام تماشا کنید ! اگر حال و هوای خندیدن ندارید ، می توانید یک درام تلویزیونی را تماشا کنید. بر اساس تحقیقات دانشمندان نشان داده شده است که این نوع فیلم می تواند باعث افزایش اندورفین می شود.

ارتباط هورمون اندورفین و مراقبه

آیا مدیتیشن را امتحان کرده اید؟ مدیتیشن روش آسان دیگری برای تقویت اندورفین است و برای شروع هزینه ای ندارد. برای شروع می توانید به مدت بیست دقیقه به تماشای یک فیلم آموزش مدیتیشن در یوتیوب اقدام نمایید .

همه چیز در باره هورمون اندروفین

کارهای خیر و داوطلبانه انجام دهید

هنگامی که کار داوطلبانه انجام می دهید ، نه تنها برای بهبود شرایط زندگی دیگران کاری را انجام می دهید بلکه اندورفین خود را نیز تقویت می کنید. این یک روش ساده دیگر برای بهبود احساسات شماست.

اثر راوابط اجتماعی بر هورمون اندروفین

وقت گذراندن با دوستان ! اگر احساس می کنید اندورفین شما کم است سعی کنید از انزوا طلبی اجتناب کنید. گذراندن وقت با دوستان می تواند به تقویت روحیه و افزایش ترشح اندروفین کمک کند.

انواع هورمون اندورفین

انواع مختلف اندورفین کدامند؟ در واقع 20 نوع مختلف اندورفین وجود دارد که شناسایی شده است. با این حال ، نوع اندورفین هایی که بیشترین تحقیقات را به روی آنها انجام داده اند ، به عنوان “بتا اندورفین” شناخته می شوند. این ها اندورفین هایی هستند که به سلامتی و تسکین درد کمک می کنند و تاثیری مشابه داروی مورفین دارند. بدون بتا اندورفین ها بدن قادر به کنار آمدن با استرس و درد نخواهد بود.

  • منبع
  • سلامت اول

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید