امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279558
۸۶۲
۱
۰
نسخه چاپی

اهمیت سلامت روان در محیط کار را جدی بگیرید!

سلامت روان در محیط کار

سلامت روان در محیط کار

در سراسر جهان، حدود 264 میلیون نفر از افسردگی رنج می برند که یکی از علل اصلی ناتوانی است، که بسیاری از این افراد از علائم اضطراب نیز رنج می برند. یک مطالعه اخیر تخمین می زند که افسردگی و اختلالات اضطرابی هر سال یک تریلیون دلار هزینه از دست دادن بهره وری برای اقتصاد جهانی دارد. بیکاری یک عامل خطر شناخته شده برای مشکلات سلامت روان است، در حالی که بازگشت به کار یا شروع به کار محافظت کننده است. محیط کاری منفی ممکن است منجر به مشکلات سلامت جسمی و روانی، استفاده مضر از مواد یا الکل، غیبت از کار و کاهش بهره وری شود. مکان‌های کاری که سلامت روان را ارتقا می‌دهند و از افراد مبتلا به اختلالات روانی حمایت می‌کنند، احتمالاً غیبت را کاهش می‌دهند، بهره‌وری را افزایش می‌دهند و از منافع اقتصادی مرتبط بهره می‌برند.

این اطلاعات به سلامت روان و اختلالات در محل کار می پردازد. همچنین مشکلاتی را پوشش می دهد که اختلالات روانی نیستند، اما ممکن است در اثر کاری مانند استرس و فرسودگی شغلی ایجاد یا تشدید شوند.

عوامل خطر مرتبط با کار برای سلامت روان

عوامل خطر زیادی برای سلامت روان وجود دارد که ممکن است در محیط کار وجود داشته باشد. بیشتر ریسک ها به تعامل بین نوع کار، محیط سازمانی و مدیریتی، مهارت ها و شایستگی های کارکنان و حمایت های موجود برای کارکنان برای انجام کارشان مربوط می شود. برای مثال، یک فرد ممکن است مهارت‌هایی برای تکمیل وظایف داشته باشد، اما ممکن است منابع بسیار کمی برای انجام کارهای مورد نیاز داشته باشد، یا ممکن است شیوه‌های مدیریتی یا سازمانی غیرحمایت‌کننده وجود داشته باشد.

خطرات سلامت روان عبارتند از:

• سیاست های بهداشتی و ایمنی ناکافی

• ارتباطات و شیوه های مدیریت ضعیف

• مشارکت محدود در تصمیم گیری یا کنترل کم بر حوزه کاری خود

• سطوح پایین حمایت از کارکنان

• ساعات کاری غیر قابل انعطاف

• وظایف یا اهداف سازمانی نامشخص

خطرات همچنین ممکن است به محتوای شغل مرتبط باشد، مانند وظایف نامناسب برای شایستگی های فرد یا حجم کاری زیاد و بی امان. برخی مشاغل ممکن است خطر شخصی بالاتری نسبت به سایرین داشته باشند (به عنوان مثال، اولین پاسخ دهندگان و کارکنان بشردوستانه)، که می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد و علت علائم اختلالات روانی باشد یا منجر به استفاده مضر از الکل یا داروهای روانگردان شود. خطر ممکن است در شرایطی که عدم انسجام تیمی یا حمایت اجتماعی وجود دارد افزایش یابد.

قلدری و آزار روانی معمولاً از دلایل استرس ناشی از کار توسط کارگران گزارش می شود و خطراتی برای سلامت کارگران ایجاد می کند. آنها با مشکلات روانی و جسمی همراه هستند. این پیامدهای سلامتی می تواند هزینه هایی برای کارفرمایان از نظر کاهش بهره وری و افزایش جابجایی کارکنان داشته باشد. آنها همچنین می توانند تأثیر منفی بر روابط خانوادگی و اجتماعی داشته باشند.

سلامت روان در محیط کار

ایجاد یک محل کار سالم

یک عنصر مهم برای دستیابی به یک محل کار سالم، توسعه قوانین، استراتژی ها و سیاست های دولتی است که توسط قطب نما اتحادیه اروپا در این زمینه برجسته شده است. یک محل کار سالم را می توان مکانی توصیف کرد که در آن کارگران و مدیران به طور فعال با ارتقاء و محافظت از سلامت، ایمنی و رفاه همه کارکنان به محیط کار کمک می کنند. یک گزارش آکادمیک از سال 2014 نشان می دهد که مداخلات باید یک رویکرد سه جانبه داشته باشند:

• با کاهش عوامل خطر مرتبط با کار، از سلامت روان محافظت کنید.

• ارتقاء سلامت روان با توسعه جنبه های مثبت کار و نقاط قوت کارکنان.

• به مشکلات سلامت روان بدون توجه به علت رسیدگی کنید.

با تکیه بر این، راهنمای مجمع جهانی اقتصاد گام‌هایی را که سازمان‌ها می‌توانند برای ایجاد یک محل کار سالم بردارند، برجسته می‌کند، از جمله:

• آگاهی از محیط محل کار و اینکه چگونه می توان آن را برای ارتقای سلامت روان بهتر برای کارکنان مختلف تطبیق داد.

• یادگیری از انگیزه های رهبران سازمان و کارکنانی که اقدام کرده اند.

• عدم اختراع مجدد چرخ ها با آگاهی از کارهایی که سایر شرکت هایی که اقدام کرده اند انجام داده اند.

• درک فرصت ها و نیازهای تک تک کارکنان، در کمک به توسعه سیاست های بهتر برای سلامت روان محیط کار.

• آگاهی از منابع حمایتی و جایی که مردم می توانند کمک بیابند.

مداخلات و اقدامات خوب که از سلامت روان در محیط کار محافظت و ارتقاء می بخشد عبارتند از:

• اجرای و اجرای سیاست ها و اقدامات ایمنی و بهداشتی، از جمله شناسایی پریشانی، استفاده مضر از مواد روانگردان و بیماری و تامین منابع برای مدیریت آنها.

• اطلاع رسانی به کارکنان مبنی بر وجود پشتیبانی

• مشارکت دادن کارکنان در تصمیم گیری، انتقال احساس کنترل و مشارکت؛ شیوه های سازمانی که از تعادل سالم کار و زندگی حمایت می کند

• برنامه های توسعه شغلی کارکنان

• به رسمیت شناختن و پاداش دادن به مشارکت کارکنان

مداخلات سلامت روان باید به عنوان بخشی از یک استراتژی یکپارچه سلامت و رفاه ارائه شود که شامل پیشگیری، شناسایی زودهنگام، حمایت و توانبخشی می شود. خدمات بهداشت حرفه‌ای یا متخصصان ممکن است سازمان‌ها را در اجرای این مداخلات در جایی که در دسترس هستند، حمایت کنند، اما حتی زمانی که این مداخلات وجود ندارد، می‌توان تعدادی تغییرات ایجاد کرد که ممکن است سلامت روان را محافظت و ارتقا دهد. کلید موفقیت درگیر کردن ذینفعان و کارکنان در تمام سطوح هنگام ارائه مداخلات حفاظتی، ترویجی و حمایتی و هنگام نظارت بر اثربخشی آنها است.

حمایت از افراد مبتلا به اختلالات روانی در محل کار

سازمان ها موظفند از افراد مبتلا به اختلالات روانی در ادامه یا بازگشت به کار حمایت کنند. تحقیقات نشان می دهد که بیکاری، به ویژه بیکاری طولانی مدت، می تواند تأثیر مخربی بر سلامت روان داشته باشد. بسیاری از ابتکارات ذکر شده در بالا ممکن است به افراد مبتلا به اختلالات روانی کمک کند. به ویژه، ساعات انعطاف پذیر، طراحی مجدد شغل، پرداختن به پویایی های منفی محل کار، و ارتباط حمایتی و محرمانه با مدیریت می تواند به افراد مبتلا به اختلالات روانی کمک کند تا به کار خود ادامه دهند یا به کار خود بازگردند. دسترسی به درمان های مبتنی بر شواهد نشان داده شده است که برای افسردگی و سایر اختلالات روانی مفید است. به دلیل انگ مرتبط با اختلالات روانی، کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که افراد احساس می کنند حمایت می شوند و می توانند برای ادامه کار یا بازگشت به کار از آنها حمایت کنند و منابع لازم برای انجام کارشان فراهم شود.

ماده 27 کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق افراد دارای معلولیت (CRPD) یک چارچوب جهانی الزام آور قانونی برای ارتقای حقوق افراد دارای معلولیت (از جمله معلولیت های روانی-اجتماعی) ارائه می دهد. این سازمان به رسمیت می‌شناسد که هر فرد دارای معلولیت حق کار دارد، باید با او یکسان رفتار شود و مورد تبعیض قرار نگیرد، و باید در محل کار از او حمایت شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید