امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273311
۱۵۷۵
۱
۰
نسخه چاپی

بازاریابی | رسانه های اجتماعی | كسب و كار

در سالهای اخیر، استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، واتساپ، لینکداین از طریق ظهور گوشی های هوشمند موجب شده اطلاعات در هر مکان و زمانی در دسترس باشند و مشتریان بهتر بتوانند با شرکت ها ارتباط برقرار کنند

حقوق نیوز/ کسب و کار/ شبکه های اجتماعی

بازاریابی

کسب و کار و بازاریابی رسانه های اجتماعی

در سالهای اخیر، استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، واتساپ، لینکداین از طریق ظهور گوشی های هوشمند موجب شده اطلاعات در هر مکان و زمانی در دسترس باشند و مشتریان بهتر بتوانند با شرکت ها ارتباط برقرار کنند.

رفتار مصرف کننده طی دهه های اخیر یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه محققان بازاریابی بوده است. گوناگونی و تنوع رفتار مصرف کننده به دلیل گوناگونی در عوامل اثرگذار بر رفتار فرد و انگیزه فرد براي خرید می باشد. وجود گروه هاي متفاوت مصرف کننده برای بازارهای یک محصول، بیانگر تفاوت های گسترده است. امروزه مصرف کننده به عنوان کلید اصلی موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت محسوب می شود. لذا درك رفتار مصرف کننده از اهمیت زیادي برخوردار است

این روزها مشتریان به طور چشمگیری رفتارهایشان را هم راستا با تکنولوژی و محیط اقتصادی دنیا تغییر می دهند . آن ها حجم زیادی از اطلاعات را به دست می آورند، از محصولات با خبر، با آن ها آشنا و اعتمادشان را نسبت به تبلیغات از دست می دهند. محصولات و خدمات سفارشی را ترجیح می دهند و کانال های خرید خود را تغییر می دهند. بنابراین کسب و کارها برای بقای خود مجبور به اصلاح یا حتی تغییر استراتژي های تبلیغاتی خود برای از عهده بر آمدن تغییرات،حقایق و رفتارهای مشتریان خود می باشند . این روزها تجارت الکترونیک در حال انتقال از حالت تراکنش پایه به سمت شبکه اجتماعی پایه یا اعتماد پایه می باشند. مشتریان بازارهاي آنلاین سنتی مانند list craigs و eBay به طور معمول با افرادی کاملاً غریبه داد و ستد انجام می دهد که بنابراین آن ها را در برابر متقلّبین آسیب پذیر می نماید. در حالی که یک بازار اجتماعی ویژگی هاي شبکه های اجتماعی را با جامعه خرید آنلاین جمع کرده و به مشتریان اجازه خرید از دوستان یا دوستان دوستانشان را می دهد.

Overstock.com نمونه ای  از این بازارهای حراجی مبتنی بر شبکه اجتماعی می باشد. همانند دیگر شبکه های اجتماعی این حراجی نیز کاربران را تشویق به ایجاد یک پروفایل از طریق یک صفحه اختصاصی همراه با تاریخچه فردی، عکس و ارتباط با دوستان می نماید. ولی بر عکس شبکه های اجتماعی معمولی این سایت تمرکز بر اولویت های خرید و سیاست های فروش دارد.

استفاده از شبکه های اجتماعی به تدریج موجب تغییر پلتفرم های استفاده شده برای تبلیغات از رسانه های سنتی به سمت شبکه های اجتماعی شده است. رسانه های اجتماعی تحول عظیمی در عرصه کسب و کار و بازاریابی اینترنتی ایجاد کرده اند. این رسانه ها نه تنها در دنیای مجازی مشتریان زیادی را به خود جذب کرده و جانی تازه به صنایع و محصولات بخشیده اند، بلکه مکانی برای تبلیغات شرکت ها نیز هستند. شبکه های اجتماعی مردم را با انواع مختلف علایق آشنا می کنند و از نواحی در حال گسترش برای استفاده از محیط های شرکتی و صنفی اند.

کسب و کارها از شبکه های اجتماعی به منزله راهی برای کمک به ارتباط کارکنان و مشتریان و به دست آوردن اطلاعات استفاده می کنند. کمپانی های کسب و کار از سرویس های شبکه های اجتماعی برای حمایت از محصولات خود یا سرویس دهی به مشتری به منزله گرایشی جدید استفاده می کنند. علاوه بر شبکه های اجتماعی استفاده شده به وسیله کمپانی ها، فراهم آوردن سرویس های کارمندان یا مشتری ها، شبکه های اجتماعی آنلاین محبوب مثل Ning.com تبلیغات آنلاین از خرده فروشی ها و شرک تهای دیگر را جذب م یکنند. قرار دادن تبلیغات آنلاین در و بسای تهای شبک ههای اجتماعی مزیت حجم بالای بازدید مشتریان بالقوه را به همراه دارد.

اکثر کسب و کارهای آنلاین از مدل های درآمدی چندگانه استفاده می کنند و تقریباً تمام و بسایت های شبکه های اجتماعی از مدل های درآمدی تبلیغات، حق اشتراک، و کارمزد پیوند استفاده می کنند. ولی منبع درآمد اصلی شبکه های اجتماعی آنلاین تبلیغات و کارمزد پیوند است و حق اشتراک سهم کمتری در میزان درآمد این شبکه ها دارد.

سازمان ها با استفاده از رسانه های اجتماعی فرصت هایی را برای افزایش بهره وری، سهم بازار، ارزش بازار و سودآوری ایجاد می کنند. رسانه های اجتماعی فضای جدیدی را برای تبادل اطلاعات و اظهارنظرها بنا نهاده و تغییراتی را در افکار عمومی ایجاد کرده و به نیروی محرکه مهمی برای ترویج تغییرات اجتماعی تبدیل شده است.

عصر دیجیتال فرصت ها و تنش هایی را در روابط کسب و کار ایجاد کرده است. با شناسایی و ارزیابی فرصت ها و تنش ها در جهت توسعه روابط تجاری، عملکرد کسب و کار بهبود یافته و موجب ایجاد ارزش افزوده می شود.

بازاریابی | رسانه های اجتماعی | كسب و كار

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی گروهی از برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت هستند که با اتکا به بنیان های فناورانه وب، امکان ایجاد و تبادل محتوای تولید شده به وسیله کاربران را می دهند. شبکه های اجتماعی به افراد این امکان را می دهند که یک پرونده ایجاد کنند و آن را انتشار دهند، فهرستی از کاربران دیگری ایجاد کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند، آن فهرست را کنترل کنند و فهرست های مشابهی که توسط دیگر کاربران ایجادشده است را رصد نمایند.

شبکه های اجتماعی به عنوان ساختارهای اجتماعی ساخته شده از گره ها می باشند که معمولا افراد یا سازمان ها را به وسیله یک یا چند نوع خاص ارتباط مثل تبادلات مالی، دوستی، تجارت، احساسات، تعصبات، سرگرمی ها و عادات بهم مرتبط می نمایند. امروزه حجم عظیمی از اطلاعات در شبکه های اجتماعی، بلاگ ها،سایت های اشتراك اطلاعات و سایت های مربوط به بازي های آنلاین در دسترس هستند. در سال 1960 نخستین بار بحث شبکه های اجتماعی در دانشگاه ایلی نیوز در ایالت متحده آمریکا مطرح شد، پس از آن در 1997 نخستین سایت شبکه اجتماعی به آدرس اینترنتی SixDegress.com راه اندازی شد.  اما بعد از سال 2002 انفجار تجارت در وب سایت های شبکه اجتماعی مانند LinkedIn و Orkut و... باعث تحول عظیم در این عرصه و شکوفایی شبکه های اجتماعی شد.

در سال 2004 شبکه اجتماعی فرینداستر با 7 میلیون کاربر و مای اسپیس با 4 میلیون کاربر مقام های اول را داشتند.در این سال سایت فیس بوك نیز راه اندازی شد. سال 2005 ،سال ظهور قوانین، برای شبکه های اجتماعی بود زیرا بسیاری از اطلاعات شخصی افراد در اختیار این شبکه ها بود که قوانینی مشخص برای حفظ این اطلاعات و نوع ارتباطات ایجاد کردند. سرانجام سال 2006 ،سال گسترش روزافزون کاربران و بازدیدکنندگان وبسایت های شبکه اجتماعی بود. از سال 2007 به بعد با توسعه ابزارهای نرم افزاری تحت وب که به کاربران اجازه به اشتراك گذاری، ایجاد یا استفاده از محتوای تولید شده را می دهد عنوان رسانه اجتماعی یا Social media براي چنین شبکه های اجتماعی رایج گردید.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی ایجاد ترافیک و بسایت یا کسب توجه به یک موضوعات از طریق رسانه های اجتماعی است. این روش تلاشی است برای جلب انبوه مخاطبان برای كسب سود بیشتر كه در مقیاس های كوچك عاید می شود. برنامه های بازاریابی شبکه های اجتماعی معمولاً بر تلاش برای
ایجاد محتوایی تمرکز دارند که به کمک آن بتوانند توجه مخاطبان را در پلتفرم ها جلب و خوانندگان را تشویق به اشتراک گذاری آن در بین شبکه های اجتماعی کنند.

تبلیغ دهان به دهان الکترونیکی (EWOM) به هر گونه اظهارنظری اشاره دارد که مصر ف کنندگان از طریق اینترنت (برای مثال وبسایت ها، شبکه های اجتماعی، پیام های فوری، فیدهای خبری) در رابطه با یک رخداد، کالا، خدمات، برند، یا شرکت به اشتراک می گذارند. زمانی که پیام اشاره شده از کاربری به کاربر دیگر پخش و بر فرض پیچیده شود، چون از یک منبع شخص ثالث و موثق می آید، نتیجه آن شکل گیری نوعی بازاریابی در رسانه ی به وجود آمده در عوض رسانه ی پولی است.

دلایل  استفاده از رسانه های اجتماعی در کسب وکار

رسانه اجتماعی نه تنها برای شرکت های بزرگ چندملیتی بلکه برای شرکت های کوچک و متوسط و سازمان های غیرانتفاعی و دولتی نیز قابل استفاده است.

حرکت به سمت رسانه های اجتماعی را می توان از طریق چند عامل شرح داد که عبارتند از:

1- کاهش نرخ پاسخگویی به بازاریابی برخط مانند بنر و ایمیل که برخی نیز وارد هرزنامه می شدند.

2- توسعه فن آوری که راهی را برای توسعه زیرساخت های فن آوری و ابزارهای جدید ایجاد کرده است و افزایش جمعیت برخط نیز به جذابیت رسانه های اجتماعی کمک کرده است.

3- تغییرات جمعیتی که افراد جوان مشتاق به برخط بودن داشته و استفاده از کانال های سنتی کاهش یافته است. ترجیح بیشتر مردم به اینترنت؛ عامل بسیار مهمتر نیز هزینه کمتر است و کمپین (بازاریابی) ویروسی، مشتریان بیشتری را در مقایسه با کمپین تلویزیونی و با هزینه کمتر جذب می کند.

گسترش فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی نظیر رسانه های اجتماعی به ظهور عرصه نوینی در «سیاستگذاری» و «برنامه ریزی» در فرایند توسعه جهان سوم انجامیده که حاکی از مواجهه با فضای جدیدی مرکب از فرصت ها و چالش ها می باشد.

بازاریابی | رسانه های اجتماعی

فرایند استفاده از رسانه های اجتماعی برای كسب و كار

بنابراین می توان فرایند استفاده از رسانه های اجتماعی برای رونق كسب و كار و سود ویژه را در چهار سطح به شرح ذیل بیان کرد:

- تدوین سیاست های بازاریابی جدید.
- نظارت و مدیریت فعالی تهای شبكه های اجتماعی.
- دوره ارزیابی نتایج.
- اصلاح طرح ها در صورت لزوم

بازاریابی رسانه های اجتماعی از بسیاری جهات تأثیر بسزایی در كسب و كار می گذارد که این تأثیرات عبارت اند از:

1- راه رسیدن مؤثر به مخاطبان: به دست آوردن یك روش ایده آل و قوی تعاملات و ارتباطات با ساختن یك جامعه به کمک اشتراكات اطلاعاتی و مطالب ارزشمند در سیستم عامل شبكه های اجتماعی.

2- ایجاد یك جامعه نامدار (نام تجاری تأثیرگذار): طرفداران این روش از طریق تعامل معنادار آنلاین و آفلاین كسب و كار خویش را بهبود می دهند.

3- جذب بدون زحمت طرفداران: از طریق اضافه کردن لینك های جذاب و قابل تنظیم بر روی وبسایت شركت، بدون زحمت و دردسر، می توان برای مشتریان سایت های رسانه های اجتماعی طرفداران متعدد جذب کرد.

4- به اشتراك گذاری فیلم: فیلم های سفارشی در كلیه رسانه ها جزء محبوبترین بخش های سایت است كه به صورت یك پیام به اشتراك گذاشته می شود و در شركت ها به صورت برنامه كاربردی منحصر به فرد و به صورت بصری استفاده می شود.

5- قدرت بازاریابی فیس بوک: تجربه تكامل فیس بوك در صفحات كسب و كار نشانه هدفمند بودن آن برای شركت هاست.

6- بهبود و ارتقای معروفیت به صورت آنلاین: استفاده از قدرت بازاریابی رسانه های اجتماعی برای ترویج مأموریت شركت از طریق مدیریت آنلاین و معرفی كسب و كار.

- درگیر و دخیل کردن احساسات مشتریان از طریق به اشتراك گذاشتن به روز عكس ها، رویدادها ، و اخبار شركت.

7- برقراری ارتباط با متخصصان دیگر: استفاده از لینك هایی با مشخصات بیشتر برای ایجاد یك معرفی بهتر و جلب همكاری افراد بالقوه.

 رسانه های اجتماعی | كسب و كار

تکنیک های بازریابی رسانه های اجتماعی

در اینجا به برخی از تکنیک های بازاریابی اشاره می شود:

بازاریابی با استفاده از رسانه اجتماعی شامل استفاده از شبکه های اجتماعی، فعالیت های آنلاین مصرف کننده در ارتباط با برند COBRA و تبلیغ دهان به دهان الکترونیکی EWOM برای تبلیغات موفق به صورت آنلاین است. شبکه های اجتماعی، نظیر فیس بوک و توییتر، اطلاعاتی را درباره لایک ها، و غیر لایک های مصر ف کنندگان در اختیار تبلیغ دهنده می گذارند. از آنجا که مخاطب هدف را در اختیار شرکت های تجاری می گذارد چنین تکنیکی بسیار مؤثر است. با استفاده از شبکه های اجتماعی، اطلاعات مرتبط با مواردی که کاربر دوست دارد، در اختیار دست اندرکاران شرکت قرار می گیرد و آنها طبق همین موارد تبلیغات خود را انجام می دهند. فعالیت هایی نظیر آپلود عکس از کفش های ورزشیِ جدید شما در فیس بوک یک نوع COBRA به شمار می رود.

یک نمونه از EWOM می تواند بررسی آنلاین یک هتل باشد. مسئولان هتل براساس خدماتی که ارائه می دهند دو نوع بازخورد خواهند داشت؛ خدمات خوب نظر مثبت را در پی خواهد داشت که باعث تبلیغات رایگان هتل از طریق رسانه اجتماعی می شود. از طرف دیگر خدمت رسانی ضعیف نظر منفی مشتری را به همراه خواهد داشت که به صورت بالقوه به شهرت هتل لطمه می زند.

منابع

رفتار مصرف کننده، ارزش برند و بازاریابی مبتنی بر رسانه های اجتماعی در بازار کالاهای لوکس (مروری بر مدلهای مربوطه) | آرش حمیدنیا | احمدرضا شکرچی زاده| دومین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و حسابداری | تیر 1396

رسانه های اجتماعی و تجارت الکترونیک؛ سرمایه گذاری بر اذهان در قرن 21 | فرحناز فتح الله زاده | فصلنامه کتاب مهر | شماره 17-18 | تابستان و پاییز 1394

استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار در ایران: چالش ها و فرصت ها | مرتضی ملکی مین باش رزگاه | مهری شهریاری | مجله جهانی رسانه | شماره 2 | پاییز و زمستان 1396

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید