امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274907
۱۷۴۵
۱
۰
نسخه چاپی
Tour Eiffel

برج ایفل | مشهور ترین برج تاریخی در فرانسه

برج ایفل، برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است.

برج ایفل

برج ایفل، مشهورترین برج تاریخی جهان که در پاریس و کنار رود سن ساخته شده است. برج ایفل نماد فرانسه است و سالانه گردشگران زیادی را به پاریس می‌کشاند.

برج ایفل

ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۷ آغاز شد و در ۱۸۸۹ به پایان رسید. در آن زمان برج ایفل را برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساختند.

برج ایفل پاریس محل اصلی نمایشگاه پاریس -یا نمایشگاه جهانی- در سال ۱۸۸۹ بود و برای بزرگداشت صد سالگی انقلاب فرانسه و نمایش قدرت صنعتی کشور به جهانیان ساخته شد. گوستاو ایفل، یکی از مهندسین شهرسازی فرانسه بود که بیشتر شهرت و اعتبارش را مدیون طراحی برج‌هایی بود که حامل نام وی بودند. اغلب مردم می‌دانند که این برج به عنوان هسته‌ی مرکزی نمایشگاه جهانی در سال ۱۸۸۹ تهیه شده است اما آن‌چه کمتر از آن مطلع هستند این حقیقت است که طراحی‌ اصلی آن توسط مردی که نامش روی برج باقی‌مانده، یعنی  گوستاو ایفل (Gustave Eiffel)، صورت نگرفته و موریس کوکْلَن (Maurice Koechlin) و امیل نوگیه (Emile Nouguier)، دو مهندس ارشد شرکت او، طرح اصلی این سازه را خلق کردند.

وزن برج ایفل بین 7300 تا 10000 تن می‌باشد و 18038 قطعه و 2.5 میلیون پیچ و مهره در برج ایفل پاریس به کار گرفته شد.

برج ایفل در میدان "شان دو مارس" و در کنار رودخانه سن (Seine) قرار دارد و مرتفع ترین بنای شهر پاریس است.

از مهمترین چالش های ساخت برج ایفل نصب آسانسور و پیچ و مهره های برج بودند که معماران بنا توانستند به خوبی آنها را حل و فصل کنند.

برج ایفل یکی از پربازدیدترین دیدنی های دنیاست و بر اساس آماری که از سال 2015 میلادی وجود دارد در یک سال حدود 6 میلیون نفر از این برج دیدن کردند.

برج ایفل نماد هنر معماران و آهنگرانی است که توانستند چنین سازه جذابی را در قلب شهر پاریس بسازند. برج ایفل 324 متر ارتفاع دارد و مرتفع ترین بنای موجود در شهر پاریس به شمار می آید. بد نیست بدانید که پیش از برج ایفل، سازه واشنگتن بلندترین سازه دست ساز در دنیا بود اما برج ایفل توانست رکورد آن را بشکند و به بلندترین بنای دست ساز بشر در جهان تبدیل شود.

گردشگران می‌توانند از سه طبقه برج ایفل دیدن کنند. هر کدام از طبقات اول و دوم 300 پله دارند ولی برای رفتن به طبقه سوم حتما باید از آسانسور استفاده کنید. 

برای رنگ کردن برج ایفل از رنگ نقره ای استفاده شد که تاکنون بیش از 19 بار رنگ آمیزی آن ترمیم شده است.

برج ایفل

بخش های مختلف برج ایفل

برج ایفل بخش های مختلفی دارد و این امکان را برای گردشگران فراهم می‌کند که از قسمت‌های داخلی آن بازدید کنند.

1. حیاط برج ایفل

این حیاط زیبا در واقع کمک بزرگی به مقبولیت برج ایفل کرد. چون حس زیبایی شناختی اطراف برج را بیشتر می کرد و تمرکز گردشگران را از یک سازه آهنی صِرف، به یک جاذبه توریستی رمانتیک تغییر می داد. شب ها در این محل گروه‌های موسیقی در حال اجرای و نواختن برای گردشگران هستند.

2. طبقه اول برج ایفل

جذاب ترین بخش برج ایفل همین طبقه اول است! کف سطح طبقه اول کاملا شیشه ایست و می توانید کاملا زیرپای خود را مشاهده کنید. در این طبقه 7 پروژکتور برای درخشش بیشتر و معرفی برج ایفل قرار دارد. در اینجا نمایشگاه فرهنگی فرانسه، پله های قدیمی برج، رستوران، کافه، کتابخانه و مرکز تفریح کودکان تعبیه شده‌اند. با ورود به برج ایفل بخش هایی مثل فروشگاه های کوچک تنقلات فروشی، ورودی پله و ورودی آسانسور و گیت خرید بلیط پیش رویتان خواهند بود. در ادامه پنلهایی را می بینید که به صورت چند بعدی برج ایفل را نشان می دهند و در کنارشان نیز چگونگی ساخت و ساز برج ایفل شرح داده شده است.

لازم به ذکر است که برای ورود به این طبقه باید 7 یورو پرداخت کنید که اگر قصد استفاده از آسانسور را داشته باشید، این هزینه به 11 یورو افزایش پیدا می کند.

3. طبقه دوم برج ایفل

این طبقه نقش یک ایوان بزرگ را برای مشاهده تمام شهر پاریس بازی می کند. در طبقه دوم تلسکوپ و رستوران معروف ژولورن قرار دارند. به این طبقه سکوی بازدید برج ایفل نیز گفته می‌شود و بازدید از آن برای افرادی مناسب است که با هدف تماشای مناظر به برج ایفل مراجعه کرده‌اند و به دیدن پاریس از زاویه‌ی بالا علاقه‌مند هستند.

اگر از آن دسته کسانی هستید که همیشه رویای تماشای پاریس را از فراز برج ایفل در سر می پروراندید، طبقه دوم برج ایفل همان جایی است که همیشه انتظارش را می کشیدید. شیرینی ماکارون یکی از محبوبترین خوراکی ها و سوغاتی های این کشور است. در طبقه دوم برج ایفل امکان خرید شیرینی ماکارون وجود دارد.

4. طبقه سوم یا بالاترین قسمت برج ایفل

در این طبقه که به عنوان زیباترین و رمانتیک ترین قسمت برج ایفل شناخته می شود، دفتر الکساندر گوستاو، سالن کنفرانس گوستاو ایفل و سکوی بازدید قرار دارند. جالب است بدانید که تماشای برج ایفل در شب نیز بسیار جذاب است زیرا روی آن 20 هزار لامپ وجود دارد که با روشن شدن آنها بخش بزرگی از شهر پاریس نورانی می گردد. اگر برای صرف غذا به داخل برج ایفل رفتید، طبقه دوم محیط خانوادگی خوبی دارد.

رستوران های برج ایفل

در برج ایفل رستوران های بسیار خوب و با کیفیتی وجود دارد. شما می توانید متناسب با بودجه خود یکی از رستوران های را انتخاب کنید که مشهورترین آنها موارد زیر هستند:

• رستوران ژول ورن (jules verne) در طبقه دوم

• انواع بوفه های کوچک و بزرگ برای خرید تنقلات در طبقه اول و دوم

• رستوران 58 یا ارتفاع 58 (The 58 Eiffel tower) در طبقه اول

• ماکارون بار (Macaroon Ba) طبقه دوم

برج ایفل

کاربرد های برج ایفل

در اصل قرار بود این برج فقط ۲۰ سال پابرجا بماند، اما کاربرد آن به عنوان یک فرستنده‌ی بی‌سیم تلگراف باعث شد تا مدت زمان بیشتری در جای خود بایستد. بعد از پیروزی شرکت ایفل در مسابقه ساخت برج در «شان دو مارس»، مشخص شد که این سازه موقتی بوده و بعد از ۲۰ سال قرار شد که این پروژه منحل شود؛ اما گوستاو ایفل علاقه‌ای نداشت که پروژه‌ی محبوبش بی‌مصرف و ناتمام بماند، پس به فکر ساخت برجی افتاد که ابزاری ضروری برای جامعه‌ی علمی باشد.

تنها چند روز بعد از بازگشایی آن، ایفل یک آزمایشگاه هواشناسی در طبقه سوم برج تأسیس کرد. وی از دانشمندان دعوت کرد تا از این آزمایشگاه برای مطالعاتشان در هر زمینه‌ای بهره گیرند. در نهایت اما این ارتفاع زیاد برج بود که آن را از نابودی نجات داد، نه آزمایشگاه! در سال ۱۹۱۰ شهر پاریس به خاطر کاربرد سازه به عنوان یک فرستنده‌ی بی‌سیم تلگراف، امتیاز ویژه‌ای به ایفل داد. ارتش فرانسه از این برج برای برقراری ارتباط بی‌سیم با کشتی‌ها در اقیانوس آرام و جلوگیری از پیام‌های دشمن طی جنگ جهانی اول استفاده می‌کرد. امروزه هم در بالای برج بیش از ۱۲۰ آنتن وجود دارد که هم امواج رادیو و هم تلویزیون را در سرتاسر پایتخت و فراتر از آن انتشار می‌دهند.

حقایقی در مورد برج ایفل

• این بنا تا قبل از ساخت ساختمان کرایسلر نیویورک در سال ۱۹۳۰ بلندترین سازه‌ی دست‌ساز انسان و تا قبل از ساخت فرستنده ارتش در شهر سِسَک (Saissac) در سال ۱۹۷۲ بلندترین سازه در فرانسه بود.

• شما می‌توانید تا بالای ایفل بروید اما بعد از طی کردن ۱۷۰۰ پله! به همین دلیل اکثر مردم از بالابرها استفاده می‌کنند.

• آسانسورهای برج ایفل، مسافتی حدود ۱۰۳۰۰۰ کیلومتر در سال طی می‌کنند که معادل ۲.۵ برابر محیط زمین است.

• ارتفاع برج ایفل با آنتن آن حدود ۳۲۰ متر است. در زمان سرما ارتفاع برج ایفل حدود ۶ اینچ کم می‌شود. خورشید همچنین سبب افزایش ۶ سانتی‌متری ارتفاع سازه می‌شود. برج در زمان باد حدود ۶-۷ سانتی‌متر تکان می‌خورد.

• آقای ایفل زمان گوش کردن به سمفونی پنجم بتهوون جان باخت.

• در زمان اشغال آلمانی‌ها، کابل‌های آسانسور بریده شدند و برج به روی عموم بسته شد. سربازان نازی حتی تلاش کردند تا یک صلیب شکسته در بالای آن نصب کنند، اما به دلیل بزرگی‌اش باد آن را انداخت.

• ساخت برج ایفل ۲ سال، ۲ ماه و ۵ روز طول کشید. درواقع ۱۸۰ سال کمتر از جاذبه‌ی بزرگ دیگر پاریس یعنی نوتردام!

• در سال ۱۹۴۴ زمانی که متحدین به پاریس نزدیک شدند، هیتلر به حکمران پاریس دستور نابودی برج را در کنار سایر بخش‌های شهر داد اما ژنرال از این کار سر باز زد.

• نقاشی دوباره برج که هر ۷ سال یک بار انجام می‌شود به ۶۰ تن رنگ احتیاج دارد.

• یکی از شرکت‌کنندگان نمایشگاه بین‌المللی ۱۸۸۹، سِر جان بیکِرستاف، شهردار بلَک پول (Blackpool) بود. او که بسیار از دیدن این جاذبه جدید شگفت‌زده شده بود، برجی مشابه آن در ساحل انگلیس ساخت.

• تعدادی از خلبانان با هواپیمایشان از زیر برج ایفل عبور کرده‌اند. در سال ۱۹۲۶ «لئون کوله» بعد از یک تلاش ناموفق کشته شد.

• برج ایفل در پیروزی متحدین در اولین جنگ مارن در سال ۱۹۱۴ نقش داشت. یکی از فرستنده‌های آن در ارتباطات رادیویی آلمان‌ها پارازیت انداخته که باعث جلوگیری از پیشروی آن‌ها شد.

• شرکت بزرگ خودروسازی فرانسه، یعنی سیتروئن از برج ایفل به عنوان یک بیلبورد عظیم در بین سال‌های ۱۹۲۵-۱۹۳۴ استفاده کرد. نام شرکت با تعداد بسیار زیادی چراغ روی برج به نمایش در آمده بود و به عنوان بزرگ‌ترین تبلیغ جهان در فهرست گینس به ثبت رسید.

• فرانسوی‌ها این برج را بانوی آهنی نیز می‌نامند.

• نام ۷۲ مهندس، دانشمند و ریاضی‌دان که به ساخت این سازه کمک کردند بر روی برج حک شده است.

• اگر همیشه می‌خواستید یک برج ایفل برای خودتان بسازید، لگویی برای این کار طراحی شده که شامل ۳۴۲۸ قطعه است.

• برای روشنایی و درخشش برج در شب از ۲۰۰۰۰ حباب چراغ استفاده می‌شود.

• پیِر لابریک در سال ۱۹۲۳ از پلکان برج با دوچرخه پایین آمد. او در یک شرط‌بندی پیروز گشت اما توسط پلیس محلی دستگیر شد.

• اکثریت بازدیدکنندگان ایفل فرانسوی (۱۰.۴٪)، بعد از آناسپانیا و ایتالیا (هر کدام ۸.۱٪)، آمریکا(۷.۹٪)، بریتانیا (۷.۴٪)، آلمان(۵.۸٪) و برزیل (۵.۵٪) هستند.

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • ایوار
  • فاینداتور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید