امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275173
۱۸۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

برج تایپه 101 | ویژگی های برج برج تایپه 101 | برج تایپه 101 در تایوان

برج تایپه ۱۰۱ آسمانخراشی ۱۰۱ طبقه‌ای در بخش خینیی تایپه در کشور تایوان است.

برج تایپه 101

برج تایپه ۱۰۱ آسمان‌خراشی در خنینی تاپیه است که ۱۰۱ طبقه دارد و بعد از برج خلیفه بلندترین آسمان‌خراش دنیا است.

برج تایپه 101

برج تایپه ۱۰۱ آسمان خراشی ۵۰۹ متری در بخش خینیی تایپه در کشور تایوان است. نام اصلی این برج در گذشته مرکز مالی تایپه بود، این برج پس از برج خلیفه در دبی بلندترین برج جهان است.

ساخت این برج در سال ۱۹۹۹ آغاز و در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید.

این برج قبل از برج‌های دو قلوی پتروناس و بعد از برج خلیفه در رده بندی ارتفاع قرار دارد. همچنین این برج از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ توانست رتبه بلندترین برج جهان را به خود اختصاص دهد که با ساخته شدن برج خلیفه دبی این مقام از او سلب به برج خلیفه داده شد.

این برج برای کاربری مرکز تجاری در سال ۲۰۰۴ به بهره برداری رسید.

هزینه ساخت این ساختمان مبلغی برابر با ۹۳۴/۱ بیلیون دلار آمریکا شد. مالک این برج بلند مرتبه نیز شرکت سهامی مرکز مالی تایپه است که مدیریت آن بر عهده urban retail properties  است.

تایوان هرساله در معرض زلزله‌ ها و توفان‌ های بی ‌شماری قرار می‌ گیرد که هر آدم منطقی را متقاعد می کند که جای مناسبی برای بنا کردن یک آسمانخراش نیست. با این همه، طراحان برج تایپه 101، سی. وای لی (C.Y. Lee) و شرکایش، نظر دیگری داشتند و شاهکار معماری خلق کردند که در عین انعطاف ‌پذیری از ساختاری مقاوم نیز برخوردار است.

حقایقی درباره برج تایپه ۱۰۱

یک پاندول میراگر 660 تنی که بین طبقات 92 و 87 آویخته شده اثرات بادهای شدید را خنثی می‌کند، فندانسیون بتنی جامد برج نیز به مقاومت ساختمان می افزاید. انعطاف پذیری و مقاومت موجب می‌ شوند برج بتواند در برابر تندبادهای پرسرعت و زلزله‌های شدید این کشور تاب بیاورد. 

این ساختمان در ۱۰۱ طبقه ساخته شده که مساحت تقریبی هر طبقه ۴۱۲٫۵ مترمربع است. برج تایپه علاوه بر ۱۰۱ طبقه بالا ۵ طبقه نیز زیر زمین دارد. انتقال بین طبقات توسط ۶۱ دستگاه آسانسور ساخت شرکت ژاپنی توشیبا است که دارای سرعت بسیار بالایی هستند به طوری که توانستند در زمان خود مقام پرسرعت‌ترین آسانسور با سرعتی معادل ۱۰۱۰ متر در دقیقه که برابر است با ۸۳/۱۶ متر بر ثانیه و ۶/۶۰ کیلومتر بر ساعت را به خود اختصاص دهند قابل ذکر است که اکنون این مقام از آن آسانسورهای برج خلیفه است.

یکی از ویژگی های اصلی این برج مرتفع، مقاوم کننده فلزی و طلایی رنگ آن است که برج را از بادها و طوفات های شدید و همچنین زلزله های چندین ریشتری در امان نگه می دارد. در زیر زمین این ساختمان، یک فود کورت بسیار بزرگ وجود دارد که انواع و اقسام غذاهای خارجی و بومی را می توان از آن تهیه کرد. پنج طبقه اول این برج هم به عنوان یکی از بزرگترین مراکز خرید کشور تایوان شناخته می شود.مرکز خرید ۵ طبقه ای تایپه ۱۰۱، یکی از بزرگترین فروشگاه های این شهر است. در این جا تمامی برندهای مطرح دنیا دور هم تجمع کرده اند. بازدیدکنندگان برج برای رفتن به طبقات بالا، در طبقه پنجم این مرکز خرید بلیط تهیه می کنند. در این مکان رکورد جهانی گینس هم شکسته شده است! مسافران با سریع ترین آسانسور دنیا با سرعت ۱۰۱۰ متر در دقیقه به طبقه ۸۹ برج سفر می کنند.

تایپه 101

رویدادهای مهم در تاریخ تایپه 101

13 ژانویه 1999- مراسم کلنگ زنی

31 مارس 2002- وقوع زلزلۀ 8/6 ریشتری که منجر به سقوط جرثقیل و مرگ پنج نفر شد.

جشن تحویل سال 2004- نخستین مراسم آتش بازی به مناسبت افتتاح برج

20 نوامبر 2005- برگزاری نخستین مسابقۀ سالانۀ دوی تایپه

28 فوریه 2005- بیل کلینتون برای امضای نسخه‌ های کتاب زندگینامه‌اش از تایپه 101 دیدن کرد

12 دسامبر 2007- فلیکس بائومگارتنر(Felix Baumgartner) پرش آزاد از طبقۀ نود و یکم برج را ممنوع اعلام کرد.

2015- در زمرۀ یکی از بلندترین برج‌های دوستدار محیط زیست قرار گرفت

سکوی دید فضای بسته طبقه ۸۹

در ارتفاع ۳۸۲ متری از سطح زمین، سکوی دید فضای بسته برج تایپه ۱۰۱ یک نمای کلی ۳۶۰ درجه از شهر تایپه را پیش رویتان خواهد گذاشت. این طبقه همچنین یک موزه دارد که در آن بازدیدکنندگان با روند طراحی و ساخت این برج و دیگر پروژه های ساختمانی مشابه در جهان آشنا می شوند. تور صوتی رایگان به ۱۱ زبان دنیا، دوربین های دو چشم حرفه ای و خدمات عکاسی از دیگر مواردی هستند که در این طبقه خواهید دید.

سکوی دید فضای بسته طبقه ۸۹

راهروی زیبایی های تایوان، مقاوم کننده برج و گنجینه آسمان در طبقه ۸۸

راهروی اتصال دو سکوی دید در این طبقه زیبایی های تایوان را نمایش خواهد داد. در این طبقه دیدی ۲۷۰ درجه ای به مکان های مشهور شهر تایپه خواهید داشت. همچنین می توانید از یک معجزه مهندسی به نام مقاوم کننده برج در برابر باد و زلزله دیدن کنید. میله ای که ۵٫۵ متر قطر و ۶۶۰ تن وزن دارد و ساختمان را در برابر شدیدترین فشارها حفظ می کند. همچنین آسمان نما و گنجینه آسمان، بخش دیگریست که در طبقه ۸۸ ام قرار دارد.

سکوی دید فضای باز طبقه ۹۱

دسترسی به سکوی دید فضای باز از طریق پله از طبقه ۸۹ امکان پذیر است. در این ایوان، شما حیرت انگیز ترین مناظر شهر را خواهید دید. البته باید مراقب بادهای شدید این سکو باشید. سکوی فضای باز، فقط مواقعی که شرایط جوی مساعد باشد بر روی عموم باز می شود. در این طبقه همچنین یک سالن کوچ وجود دارد که فیلم ساخت برج و آتش بازی های آن را نمایش می دهد.

سکوی دید فضای باز طبقه ۹۱

حقایقی درباره برج تایپه ۱۰۱

• این برج از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ بلندترین برج دنیا بود.

• تایپه ۱۰۱، تا سال ۲۰۱۱ مرتفع ترین برج سبز دنیا بود.

• برج تایپه ۱۰۱ سریع ترین آسانسور دنیا پس از برج های شانگهای را دارد.

• این برج شبیه به یک درخت بامبو طراحی شده است.

• ای برج در مقابل شدید ترین بادها و زلزله ها هم مقاومت می کند.

• در سال ۲۰۰۲ زلزله ای با قدرت ۶.۸ ریشتر این برج را لرزاند.

• برج تایپه ۱۰۱ هر شب با یک رنگ نورپردازی می شود.

(دوشنبه ها قرمز، سه شنبه ها نارنجی، چهارشنبه ها زرد، پنجشنبه ها سبز، جمعه ها آبی، شنبه ها بنفش و یکشنبه ها ارغوانی)

هر سال در شب سال نو، از بلندای این برج آتش بازی های زیبایی انجام می گیرد.

اگر قصد دارید تا کل برج را از بالا تا پائین تماشا کنید، باید به بالای کوه فیل (Elephant Mountain) بروید.

  • منبع
  • پارسیان سازه
  • ویکی پدیا
  • الی گشت
  • ساختمان آنلاین
  • لست سکند
  • کجارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید