امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273753
۱۴۸۷
۱
۰
نسخه چاپی

تأثیر ناخودآگاه بر رفتار جنسی

یکی از نکاتی که در ارتباط با رفتار جنسی لازم است در نظر گرفته شده و عوامل مرتبط با آن را در رفتار و عملکرد جنسی و همچنین درمان جنسی مدنظر قرار داده شود، تأثیر ناخودآگاه بر رفتار جنسی است.

رفتار جنسی

تأثیر ناخودآگاه بر رفتار جنسی

یکی از نکاتی که در ارتباط با رفتار جنسی لازم است در نظر گرفته شده و عوامل مرتبط با آن را در رفتار و عملکرد جنسی و همچنین درمان جنسی مدنظر قرار داده شود، تأثیر ناخودآگاه بر رفتار جنسی است. زیرا رفتار جنسی اگرچه به صورتی آگاهانه و ارادی به اجرا در می آید. اما در برخی زمینه ها و مواقع بعضی از رفتارهای جنسی تحت تأثیر ناخودآگاه انجام می شود.

عمده ترین مواردی که در ارتباط با تأثیرگذاری ناخودآگاه بر رفتار جنسی می توان عنوان نمود، به شرح زیر است

1. ناخودآگاه چیست؟
2. بعضی از رفتارها تحت تأثیر ناخودآگاه قرار دارد
3. به ناخود آگاه سپردن خواسته ها
4. رفتار جنسی نیز در برخی مواقع تحت تأثیر ناخودآگاه قرار می گیرد.

توضیحاتی در ارتباط با موارد عنوان شده ی فوق ارائه می شود.

1. ناخود آگاه چیست؟

ناخودآگاه مجموعه ای از شناخت ها، اطلاعات، رویدادها و خاطرات گذشته را شامل می شود که در ذهن ذخیره شده است. برخی از این عوامل موجود در ناخودآگاه به صورت خاطره مانده و برخی دیگر نیز بدین منوال انیست که به عنوان یک خاطره و یا رویدادی ضبط شده باشند، بلکه آنها دارای بار عاطفی بوده و اثرگذاری ویژه ای را بر رفتار و عملکرد آدمی در حال حاضر به همراه دارد.

برای مثال، این امر برای اغلب افراد روی داده که از موقعیت، شخص و یا رویدادی احساسی ناخوشایند به دست آورده و در ادامه واکنشی متناسب با هیجان ناخوشایند از شخص به اجرا درآمده است. اما پس از گذشت مدت زمانی، شخص به حالت عادی بازگشته و تعجب کرده که چرا در این موقعیت و در برابر این شخص چنین واکنشی را از خود نشان داده. این گونه رفتارها که خودانگیخته و بدون میل و اراده ی قبلی است ریشه در ناخودآگاه دارد.

2. بعضی از رفتارها تحت تأثیر ناخودآگاه قرار دارد.

ناخودآگاه مجموعه ای از آموخته ها، خاطرات و رویدادهایی است که در زندگی فرد رخ داده است. از این رو بعضی رفتارها، نگرش ها، افکار و اقدام ها می تواند تحت تأثیر آن قرار گیرد. البته یک نگرش غالب در ارتباط با ناخودآگاه عملکرد ناگهانی و مداخله آمیز داشتن در رفتارهای عادی و متداول است. در حالی که میزان قابل توجهی از رفتارهای متداول و روزمره سالم و متعارف نیز تحت تأثیر ناخودآگاه قرار دارد.

در واقع ناخودآگاه فقط جنبه ی بازدارنده نداشته، بلکه در رفتارهای متداول روزمره نیز اثرگذاری هایی را به همراه دارد. برای مثال، ناخودآگاه در ایجاد بعضی عادت ها و رفتارهای مفید و سازنده اثرگذاری مفیدی را می تواند به همراه داشته باشد.

3. به ناخود آگاه سپردن خواسته ها

بعضی از نیازها، خواسته ها، امیال و آرزوها را به صورتی مداوم به آن اندیشیدن و به صورت یک نیاز مبرم در نظر گرفتن، به تدریج در ذهن، خاطره و ناخودآگاه ذخیره می شود. بعدها در شرایطی که فرد در موقعیتی با آن مواجه می شود، عوامل ذخیره شده و پنهان در ناخودآگاه آشکار شده و بر افکار، تصمیم و در نهایت رفتار و عملکرد شخص تأثیرگذاری خواهد داشت.

4. رفتار جنسی نیز در برخی مواقع تحت تأثیر ناخودآگاه قرار می گیرد.

در ارتباط با اداره کردن، مدیریت و تربیت رفتار جنسی در بخش های آینده توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد. اما این نکته لازم به یادآوری است که هر فردی نیاز به تربیت و پرورش خویش از نظر رفتاری، شخصیتی و وجودی دارد. یک تصور نادرست در ارتباط با تربیت بدین صورت است که تربیت هر فردی بر عهده ی خانواده، والدین و در ادامه بر عهده ی مدرسه و نهادهای آموزشی است. البته در این میان فرهنگ، ادبیات و سایر عوامل ملی، فرهنگی، ادبی و اجتماعی نیز در تربیت هر فرد اثرگذاری هایی را به همراه دارند.

این در حالی است که تمامی عوامل عنوان شده فقط چیزی حدود کمتر از ده درصد از کل تربیت هر فردی را بر عهده دارد. آنچه که از همه بیشتر تأثیرگذاری دارد و در نهایت نقش تعیین کننده و سرنوشت سازی را بر عهده خواهد داشت، خود فرد است.

در واقع هر فردی مسئولیت تربیت و پرورش خویش را بر عهده دارد و تمامی خوب و بد آن نیز بر عهده ی خودش خواهد بود. چنین امری نه فقط در دورهای کودکی و نوجوانی، بلکه در تمام طول عمر اعم از میانسالی و سالمندی بایستی بدان توجه و پرداخته شده و امور مورد نیاز به اجرا درآید.

این مطلب در ارتباط با رفتار جنسی نیز مصداق دارد. بدین صورت که هر فردی لازم است روی رفتار جنسی خویش کارکرده، آن را بهبود و به سازی نموده و رفتارهایی سالم و سازنده را در رفتار جنسی اش برقرار نماید.

در واقع رفتار جنسی نیز مانند تربیت رفتار اگرچه از عوامل گوناگون خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی اثرپذیری دارد، اما در نهایت این خود فرد است که بایستی در تمام طول عمر رفتار جنسی خویش را اصلاح نماید.

در راستای تربیت و مدیریت رفتار جنسی نیز می توان از ناخودآگاه کمک گرفت. البته تغییر و تحول رفتار در خودآگاه انجام می شود. بدین صورت که شخص آگاهانه و از روی اراده، اختیار و انتخاب به بررسی رویکردهایی پیش رو پرداخته و در ادامه رویه ای مناسب برای خود را برمی گزیند. اما در هر حال بعضی از خواسته ها و رفتارهای صحیح و سازنده ی جنسی چنانچه در ذهن بماند، به تدریج وارد ناخودآگاه می شود. این امر نه تمامی رفتارهای جنسی، بلکه بعضی از آنها به تدریج تحت تأثیر ناخودآگاه قرار گرفته و اصلاح شود.

البته عکس این مطلب نیز مصداق دارد. بدین صورت که افرادی بعضی از خواسته ها، تمایلات و رویکردهای جنسی خلاف اخلاق، نادرست، آسیب زا و مشکل آفرین را در ذهن نگه داشته، پرورانده و در ارتباط با آن خیال پردازی می کنند. این گونه رفتارهای جنسی نادرست نیز می تواند به نحوی در ذهن و ناخوداگاه بماند. این گونه امور به نحوی ناآگاهانه رفتار جنسی را در موقعیت هایی تحت تأثیر قرار داده، بروز کرده و آشکار می شوند.

این امر را بعضی افراد تجربه کرده اند که در موقعیتی رفتار جنسی را به اجرا درآورده اند که بلافاصله از انجام آن پشیمان شده اند. این گونه رفتارها نیز در درجه ی اول به دلیل نداشتن مدیریت لازم و در ادامه اثرگذاری های ناخودآگاه و به درستی اداره و هدایت نشدن آن انجام می گیرد.

منبع: کتاب درمان جنسی/نویسنده: سعید کاوه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید