امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275554
۲۵۹۰
۱
۱
نسخه چاپی

تاثیر رنگ بر محیط کار | تاثیر انواع رنگ ها بر محیط کار | رنگ های توصیه شده آلبرت، اچ، مانسل

آیا تاکنون با این مسئله مواجه شده اید که در هنگام ورود به فضایی انرژی شما افزایش یافته و احساس شادابی و سرزندگی بسیار کنید؟ اینها همه از جمله تأثیرات ناشی از رنگ های حاکم بر آن محیط است

تاثیر رنگ بر محیط کار | تاثیر انواع رنگ ها بر محیط کار | رنگ های توصیه شده آلبرت، اچ، مانسل

فضا و محیط کاری در روال عادی امور سازمان، نقشی بسزایی را ایفا می‎کند. رنگ‎ها‎یی که برای طراحی داخلی محیط کار استفاده می‎شوند می‎توانند بر روحیات پرسنل تاثیرگذار باشند.

تاثیر رنگ بر محیط کار

بسیاری از افرادی که صبح از منزل خارج می‌شوند تا به محل کارشان بروند، سعی می‌کنند لباس‌های آراسته و اتو کشیده بپوشند، موهایشان را مرتب کنند و کفش‌های تمیز خود را بپوشند؛ چرا که بتوانند علاوه بر ایجاد حس خوب برای اطرافیان، احساس درونی خود را نیز اغنا کنند. در حالی که پر انرژی و شاداب به محل کار خود می‌رسند، پس از مدتی رخوت و بی حوصلگی به سراغشان می‌آید و دچار روزمرگی می‌شوند.

یکی از عواملی که چنین حسی را به وجود می‌آورد محیط اطراف افراد است و از بین تمام چیزهایی که با دیدن آن‌ها تاثیر زیادی روی احساسات درونیشان می‌گذارد، محیط کاری یکی از مهم‌ترین آن‌ها است که مدت زمان زیادی در آن سپری می‌شود. حال آن که بسیاری از این افراد نمی‌دانند که علت چیست و علت را در سایر پیشامدها جستجو می‌کنند. اولین علت آن محیط اطراف ماست که ما میتوانیم با رنگ آمیزی یک تغییر اساسی در آن انجام دهیم .

شرایط محیط نقش بسیار مهمی در انجام کارها دارد. یک کار یکسان در دو شرایط و موقعیت جداگانه می تواند نتایج متفاوتی به بار آورد. عموماَ شرایط و موقعیت های محیطی مساعد برای انجام کار و متناسب با نوع کار، روند انجام کار را سرعت می بخشد.

رنگ پدیده ای است که از دو جنبه فیزیکی و شیمیایی مورد بحث می باشد و در جهان رنگ، کیفیت مشاهده رنگ ها از طریق قیاس و توسط چشم و مغز صورت می گیرد. مشاهده رنگ یک واقعیت روانشناسی می باشد که از واقعیت شیمیایی رنگ متمایز است، یعنی مساله رویت رنگ با ساختمان بنیادی رنگ تفاوت دارد. همان گونه که ارتعاشات صوتی می تواند از راه گوش خوشایند و لذت بخش و قابل درک باشند، رنگ نیز پدیده ای است که از راه چشم اثرات مفید یا مضری می تواند در مغز انسان داشته باشد و لذا مساله رنگ از بسیاری جهات بررسی می گردد.

از این تأثیر امروزه در ساختمان منازل مسکونی و دفتر کار استفاده می شود و برای انتخاب در کارگاه ها و ماشین ها به کار می رود زیرا انتخاب رنگ مناسب باعث ازدیاد قدرت کارگران و افزایش حجم تولید می گردد، به طوری که یک کارخانه جوراب سازی در آلمان توانست با استفاده از این مسئله تولید خود را 20% افزایش بخشد.

افرادی که در حوزه طراحی داخلی فعالیت دارند بر این نظرند که انتخاب رنگ باید با توجه به نورپردازی و مساحت و محیط شهر انتخاب شود. در زیر به نکاتی برای انتخاب رنگ می‎پردازیم:

- مکانهای کوچک نیازمند رنگ‎ها‎ی روشن هستند زیرا رنگ تیره محیط را کوچکتر نشان می‎دهد.
- در مکانهایی که در معرض نور طبیعی نیستند، باید کمتر از رنگ‎ها‎ی تیره استفاده شود.
- رنگ دکوراسیون و سایر وسایلی که در محیط کار چیده می شوند، باید متناسب با رنگ دیوارها باشد.
- موضوع فعالیت کاری نقش زیادی در تعیین رنگ دارد. برای مثال زمانی که محیط کار با کودکان سرو کار داشته باشد از جمله مهد کودک یا آموزشگاه‎ ها‎، باید از رنگ ‎ها‎ی شاد از قبیل صورتی یا یاسی استفاده کرد.
- استفاده از تضاد رنگ‎ها‎ در محیط‎ ها‎ی کوچک مناسب نیست زیرا اجسام و وسایل را بزرگتر نشان می‎دهد و در نتیجه محیط را کوچکتر نشان می‎دهد. البته تضاد رنگ قابلیت تحریک و تهییج کارکنان را دارد.
- ایجاد ‎ها‎رمونی و هماهنگی میان رنگ، آزار دهنده نیست و بدین وسیله می ‎توان طراحی زیبایی را خلق نمود.

در مرحله اول باید به این نکته توجه کنید که شما چه می خواهید و این سوال را با توجه با اینکه شغل  شما چیست و چه فعالیتی در محل کار خود قرار است که انجام دهید ، میشود پاسخ داد.  مثلا اگر وکیل هستید از رنگ های سفید و خاکستری و کرم استفاده کنید که حس آرامش و اطمینان را به موکل منتقل کند و یا اگر فروش انجام میدهید از رنگ های قرمز و نارنجی و بنفش که حس هیجان برای خرید را به مشتری منتقل میکند استفاده کنید.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که هر رنگ بر بخشی متفاوت تاثیر می‌گذارد. چهار رنگ اصلی یعنی قرمز، آبی، زرد و سبز هر یک تاثیر متفاوتی دارند. قرمز بر جسم ما تاثیر میگذارد، آبی بر ذهن، زرد بر احساسات و اعتمادبه‌نفس و توازن بین جسم، ذهن و احساسات از رنگ سبز تاثیر می‌گیرد. جالب است که ترکیب این رنگ‌ها باعث ترکیب تاثیرات آن‌ها نیز می‌شود و به عنوان مثال ترکیب رنگ آبی و زردی که هر دو اشباع زیادی دارند باعث تحریک هم‌زمان ذهن و احساسات شما خواهد شد.

رنگ مانند جادویی است که می تواند احساسات گوناگونی را در ما القاء کند، از سرما دوری گرفته و گرما را جایگزین سازد، افزودن فرشی به رنگ روشن یا چند قطعه شئ به رنگ های شاد و یا رنگ کردن بخشی از یک دیوار می تواند قضای یک اتاق را به نحوی اعجاب انگیز متحول سازد، رنگ می تواند مشخصه های معماری یک اتاق را چشمگیر تر کند یا آن ها را از چشم بیننده پنهان سازد.

تاثیر رنگ بر محیط کار | تاثیر انواع رنگ ها بر محیط کار | رنگ های توصیه شده آلبرت، اچ، مانسل

رنگ های بکار رفته در قسمت داخلی کارخانه ها و کارگاه ها مسلماً روی قابلیت های دید اپراتور و کارکنان اثر دارند. در حقیقت رنگ مناسب به کارکنان کمک می کند که اجزاء ماشین را راحت تر ،بهتر و مشخص تر تشخیص دهند. اگر نور کافی وجود نداشته باشد کارگر برای تشخیص صحیح مجبور است به چشم خود فشار بیاورد که این ،باعث خستگی و در نتیجه اشتباه در کار او خواهد شد . بنابراین رنگ بخشی از اجزا را می توان براق و تیره کرد و آنها را از بقیه اجزا کاملاً مجزا کرد.

اگر می خواهید از همین امروز تأثیر رنگ و محیط را بر خود بیازمایید می توانید از کوچکترین کارها بزرگترین نتایج را بگیرید افراد عصبانی و زود رنج نباید در محیط های مربع شکل و یا قرمز رنگ قرار گیرند.
میز کنفرانس یا اتاق برگزاری جلسات بهتر است نمایی از سبز در خود داشته باشد تا هم احساس آرامش را در افراد ایجاد کند و هم تمرکز فکری را برایشان راحت تر نماید.

آیا تاکنون با این مسئله مواجه شده اید که در هنگام ورود به فضایی انرژی شما افزایش یافته و احساس شادابی و سرزندگی بسیار کنید؟ اینها همه از جمله تأثیرات ناشی از رنگ های حاکم بر آن محیط است.

به کارگیری رنگ قرمز، که از جمله رنگ های اصلی بوده و خاصیت انرژی زایی بسیار دارد، این احساس را به راحتی منتقل می سازد. تأثیرات ناشی از اینگونه رنگ ها به قدری شدید است که شما حتی با نگاه کردن تصویری با این خصوصیات کاملاً آن را درک می کنید.

پس از گذشت صبحی پر از کار و خستگی، حضور در فضایی چون سالن غذاخوری با رنگ های گرم نه تنها انرژِی از دست رفته ناشی از چندین ساعت کار متمادی را باز می گرداند بلکه شادابی و سرزندگی مضاعف را در انسان برای نیم روز دوم ایجاد می کند.
رنگ قرمز دارای قدرت و کشش زیادی است و خاصیت اشتها آوری دارد، بدین جهت بهترین محل برای بکارگیری آن محیط آشپزخانه، اتاق غذاخوری و رستوران هاست. زیرا این رنگ ها تنها برای مدت کوتاهی برای انسان خوشایند بوده و پس از این مدت آزار دهنده شده و ایجاد خستگی می کند. بنابراین استفاده از آن می بایست براساس اصول خاصی صورت گیرد.

دستشویی، فضایی که روز از آنجا شروع می شود اثر نور حیات بخش خورشید است. استفاده از این رنگ در دستشویی می تواند اثر محرک خوبی برای آغاز روزی پربار باشد.

مکان و فضا را می توان به عناصر “پهن” مانند دیوارها، کف ها، درها، سقف ها و عناصر باریک، مانند لوله ها … تقسیم نمود. در صورتی که مایل باشیم عناصر باریک را پنهان و استتار نماییم، می باید آن ها را هم رنگ زمینه، رنگ آمیزی نماییم. می توان این عناصر را با با روشن کردن و درخشان نمودن واضح تر نمود. یک رنگ روشن مطبوع و دلپذیر با انعکاس خود اغلب خستگی کمتری از رنگ سفید معمولی ایجاد می نماید.

توصیه می شود با بهره گیری از رنگ مناسب و تند در فضای ورودی ،در بدو ورود یک شوک یا به اصطلاح یک تغییر نگرش جدی به میهمانان و مراجعه کنندگان خود بدهید ،سپس رفته رفته آن ها را با فضای سالن تولید و یا محیط های اداری و ستادی که رنگ های ملایم تر و سبک تر دارند، آشنا نمایید.

تاثیر رنگ بر محیط کار | تاثیر انواع رنگ ها بر محیط کار | رنگ های توصیه شده آلبرت، اچ، مانسل

از چه رنگ هایی در محیط کار استفاده نکنیم؟

از رنگ های متمایل به آبی یا خاکستری در فضاهای هرگز استفاده نکنید، برای این محیط ها رنگ های خنثی گرم مانند کرم و بژ مناسب هستند.

رنگ خاکستری را که صفت ویژه آن عدم مشارکت یا کاری به کار دیگران نداشتن است و دارای عنصر پنهان کاری است نباید به کار گرفت. این رنگ سستی و تنبلی را به همراه دارد، به همین دلیل به هنگام فشارهای روانی و جنگ تمایل به این رنگ بیشتر می شود.

رنگ قهوه ای نیروی حیاتی و کارگران را نقصان بخشیده و انگیزه های آنان را برای کار . فعالیت کاهش می دهد. آنان را به افرادی بی تفاوت بدل می سازد.

تاثیر رنگ بر محیط کار | تاثیر انواع رنگ ها بر محیط کار | رنگ های توصیه شده آلبرت، اچ، مانسل

تاثیر انواع رنگ ها بر محیط کار

رنگ زرد در محیط کار

- در مکان هایی که از نور خورشید محروم هستیم، از رنگ زرد به اندازه کافی استفاده به عمل می آوریم تا فضایی همچون روز (همراه با خورشید) را فراهم کنیم.

- اگر مراد آن است که فضای سرد و تاریک را به مکانی گرم و صمیمی تبدیل کنیم از کنار هم قرار گرفتن رنگ های زرد و سفید استفاده می کنیم. رنگ سفید بر درخشش و گرمای زرد تأکید می کند و همچنین سفید تعادل را برای حیات زرد به ارمغان می آورد. به عبارتی دیگر گرمای حاصل از زرد را در کنار رنگ سفید برجسته تر و قابل توجه می کنیم و بدین طریق صمیمیت را القاء می سازیم.

- راهروها، ورودی ها و راه پله ها را که به ندرت از نور طبیعی و کافی بهره مند هستند، با استفاده از رنگ زرد در کنار رنگ سفید، به محیطی روشن و گرم تبدیل می کنیم.

- برای آنکه حالت افسردگی را از اشیاء و انسان ها دور سازیم از رنگ زرد و سایه های آن در محیط بهره می گیریم.

- برای آنکه اتاق های کار هرگز کسالت آور نباشند از زرد روشن و لیمویی استفاده می کنیم تا محیطی شاداب فراهم سازیم.

- در محیط های آموزشی از رنگ زرد استفاده به عمل می آوریم تا بدین ترتیب “توجه، تمرکز، حافظه، توان و مهارت یادگیری”را افزایش دهیم.

- اگر در مکان هایی و یا جهت کارهایی به “تفکر و خلاقیت” نیاز داریم از رنگ زرد بهره می گیریم و به طریقی مناسب در میزهای تحریر به کار می گیریم. فراموش نمی کنیم که رنگ زرد در اتاق کار، تشویقی برای تخیل، ابتکار، نوآوری و ارتباط است. این رنگ تمامی فعالیت های ذهنی فرد را به پویایی و حرکت وا می دارد.

- از رنگ زرد در محیط برای “شادی آفرینی” استفاده می کنیم. به یاد داریم که رنگ زرد، خنده شادی و گرما را به جهان می آورد.

- اگر در محیطی به “هوشیاری” نیاز داریم از رنگ زرد لیمویی کمک می گیریم. این رنگ سلول های مغزی را به حرکت وا می دارد.

تاثیر رنگ بر محیط کار | تاثیر انواع رنگ ها بر محیط کار | رنگ های توصیه شده آلبرت، اچ، مانسل

رنگ آبی در محیط کار

- اگر به محیط عاری از “اضطراب” نیاز داریم از رنگ آبی استفاده می کنیم.

- اگر طالب “توازن و هماهنگی بین افراد” هستیم از رنگ آبی بهره می گیریم.

- اگر مراد “بسط اعتماد و امنیت” بین کارکنان است، از رنگ آبی به طریقی مناسب کمک می گیریم.

- اگر لازم است “دمای محیط” را کاهش دهیم و گرما را تعدیل نماییم از حضور رنگ آبی سود می جوییم تا احساس سرما شکل گیرد.

- چنانچه خواستار رفع “خستگی جسمانی” هستیم، از رنگ سرمه ای در محیط و پوشش ها استفاده می کنیم.

- اگر این است، در محیطی “شور، احساس، گرما، هیجان” بیافرینیم، در شرایطی خاص از رنگ قرمز کمک می گیریم.

- اگر قصد بر این است که “اشتها” را در سالن غذاخوری افزایش دهیم و احساس رقابت و باوری اقتصادی را تشدید کنیم، در ابتدای ساعات فعالیت از رنگ قرمز استفاده می کنیم، اما در حالت خستگی عصبی و فیزیکی این رنگ آزار دهنده خواهد بود.

- در شرایطی که در محیط کار “سستی، بی حالی و افسردگی” غالب است برای رهایی به طریقی مناسب از رنگ قرمز کمک می گیریم.

- اگر می خواهیم در محیط کار وسیله و ابزاری بر جسته تر و نزدیکتر دیده شود از رنگ قرمز استفاده می کنیم.

- اگر خواستار آن هستیم که در محیط کار نگاه ها را به طور سریع به سمت فضا و یا وسیله ای خاص جلب کنیم، آن ها را از رنگ قرمز انتخاب می کنیم و یا با پوششی از رنگ قرمز به کار می گیریم.

- رنگ قرمز به تخمین بیش از اندازه زمان در شخص منجر می شود، در صورتی که سبز یا آبی به تخمین کمتری از اندازه زمان در شخص منجر می شود.

- مکانیزم این پدیده شناخته شده نیست اگر چه تأثیرات رنگ مشخص شده اند. از این رنگ در کافه تریاها و رستوران ها سالن غذاخوری استفاده می شود که در این حالت در کارکنان احساس اینکه زمان به سرعت می گذرد را ایجاد می نماید.

تاثیر رنگ بر محیط کار | تاثیر انواع رنگ ها بر محیط کار | رنگ های توصیه شده آلبرت، اچ، مانسل

رنگ سبز در محیط کار

به همين دليل است که در يک رستوران از رنگ سبز بر در و ديوار ان استفاده نمی شود. چرا که اين مسئله باعث آرامش و جاخوش کردن مشتری می شود.

- اگر خواستار ایجاد “انعطاف پذیری ،سازگاری با اجتماع، شکیبایی و بردباری” هستیم از رنگ سبز استفاده به عمل می آوریم.

- اگر طالب آن هستیم که “ثبات قدم و استقامت در برابر تغییرات”را ایجاد کنیم از رنگ سبز بهره می گیریم.

- برای ایجاد “رضایت و آرامش در محیط کار” از رنگ سبز استفاده می کنیم.

- برای القاء “حس آبادانی” در افراد از رنگ سبز استفاده می کنیم.

- برای شکل دادن “احساس و صفت شفقت، مهربانی، مودت، دوستی در کارکنان” از رنگ سبز سود می جوییم.

- برای افزایش “صبوری و قدرت تحمل در افراد” رنگ سبز را به خدمت می گیریم.

- برای ایجاد احساس “مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی” از رنگ سبز بهره می گیریم.

- اگر می خواهیم کارکنان را به “آرامش، حوصله و گریز از عصبیت” دعوت کنیم، از رنگ سبز استفاده می کنیم.

- برای بسط “صفت اراده در انجام کار و پشتکار” از رنگ سبز کمک می گیریم.

- برای کسب “اطمینان نسبت به ارزش های فکری خود و دیگران” در محیط کار از رنگ سبز سود می جوییم.

- برای ایجاد شرایط بهتر نظیر “بهداشت بهتر یا زندگی طولانی و سودمندتر” برای کارکنان، رنگ سبز را به خدمت می گیریم.

- برای شکل دادن “نشاط زندگی و امیدواری” از رنگ سبز بهره می گیریم.

تاثیر رنگ بر محیط کار | تاثیر انواع رنگ ها بر محیط کار | رنگ های توصیه شده آلبرت، اچ، مانسل

رنگ نارنجی در محیط کار

- اگر می خواهیم محیطی “مهیج و برانگیزاننده ودر عین حال آرام بخش و تسکین دهنده” داشته باشیم از رنگ نارنجی کمک می گیریم.

- اگر مراد آن است که افرادی “سخت کوش، پرشور و پر حرارت، بسیار خوش اخلاق، مهربان، دوست داشتنی و مطبوع، مصمم و با اراده، خستگی ناپذیر” در محیط کار داشته باشیم. رنگ نارنجی را به خدمت می گیریم.

- برای ایجاد “حس رضایت و سر زندگی” در کارکنان از رنگ نارنجی کمک می گیریم.

- برای شکل دادن “احساسات اجتماعی بودن و یا افزایش آن و گسترش فعالیت های اجتماعی” در افراد از رنگ نارنجی سود می جوییم.

- برای کاهش “اضطراب، خشم و نفرت” از رنگ نارنجی کمک می گیریم.

رنگ بنفش در محیط کار

- برای “افزایش خیال پردازی در افراد و اینکه الهام گردد، باید کاری جدید” آغاز کرد از رنگ بنفش کمک می گیریم.

- برای ایجاد “اشتیاق و خوشبینی و به عبارتی کاهش بد گمانی” در محیط کار از رنگ بنفش استفاده به عمل می آوریم.

- اگر مراد ایجاد “همخوانی و یک دستی بین آنچه که ذهن در طلب آن است با واقعیت خارج از ذهن” از رنگ بنفش می گیریم.

- اگر می خواهیم کارکنان بیشتر به “جستجوی هویت خود رفته و به ذهنیات خویش عینیت بخشد”، از رنگ بنفش کمک می گیریم.

رنگ سفید در محیط کار

- اگر دارای فضای کوچک و کم نور هستیم می توانیم از نور سفید استفاده کنیم تا آن مکان روشن تر و بزرگتر شود.

- اگر می خواهیم کارکنان “آلودگی ها را از محیط خود دور کنند” از رنگ سفید سود می جوییم.

- اگر خواستار “گسترش صداقت، افزایش نبوغ و توانایی ها و قوت تخیل در افراد” هستیم از رنگ سفید بهره می گیریم.

تاثیر رنگ بر محیط کار | تاثیر انواع رنگ ها بر محیط کار | رنگ های توصیه شده آلبرت، اچ، مانسل

رنگ سیاه در محیط کار

- اگر بخواهیم چیزی را در محیط “مورد تأکید” قرار دهیم آنرا در جوار رنگ سیاه قرار می دهیم.

- اگر دیوار انتهایی یک راهرو طولانی است، با استفاده از رنگ های گرم طول راهرو را به لحاظ ظاهری کاهش می دهیم.

- در صورتی که بخواهیم سقف بلند اتاق کوتاه تر جلوه کند ،برای پوشش آن از رنگ های تیره و گرم استفاده می کنیم.

- اگر مراد آن است که فضای کوچکتر به نظر آید؛ تمامی سطوح آن را با رنگ روشن پوشش می دهیم و دیوارها را نورپردازی می کنیم.

- استفاده از رنگ های روشن، سبب ساز افزایش ظاهری آن می شود، به شرط آن که دیوارها از سقف کمی تیره تر باشند.

- اگر می خواهیم گوشه ای از فضای در اختیار، به محض ورود مورد توجه قرار گیرد آن را با یکی از رنگ های گرم پوشش می دهیم.

- اگر مراد آن است که فضا را بزرگتر جلوه دهیم، از کفپوش های روشن و به خصوص صیقلی استفاده می کنیم.

- برای رسیدن به آرامش و سکوت از رنگ سفید برفی کمک می گیریم.

- برای کفپوش فضای کوچک از سرامیک هایی با ابعاد بزرگ استفاده نمی کنیم، همان طور که کاربرد سرامیک کوچک برای فضاهای بزرگ جایز و مناسب نیست. در واقع وسعت فضا با ابعاد سرامیک مورد نظر رابطه مستقیم دارد.

- رنگ های روشن و نزدیک به سفید، فعالیت عمومی بدن را افزایش می دهند و به دنبال ان پیشرفت کار حاصل می شود. رنگ های تیره نظیر سرمه ای و آبی سیاه به جهت کاهش فعالیت انعکاسی ناشی از نور اثر محرک کاهندگی دارند و باعث کم شدن فعالیت می شوند.

- استفاده از رنگ زرد که مقداری رنگ آبی در ترکیب خود داشته باشد . موجب جهش فکری انسان می شود و حضور ذهن را بالا برد. این ترکیب رنگ برای محیط های آموزشی بسیار مناسب است.

- جهت اتاق های آموزشی از رنگ های روشن استراحت بخش مانند زرد هلویی، آبی روشن یا سبز دریایی استفاده می کنیم، رنگ های روشن اتاق های آموزشی را در ظاهر بزرگتر نمایان می سازد توجه آنکه رنگ های شدید به عنوان مثال قرمز و آبی تیره در صورتی که در سطوح بزرگ به کار برده شوند، حالت بی قراری و فشار چشم را منجر می شوند.

تاثیر رنگ بر محیط کار | تاثیر انواع رنگ ها بر محیط کار | رنگ های توصیه شده آلبرت، اچ، مانسل

رنگ های توصیه شده آلبرت، اچ، مانسل

مردم بنا به عقاید و تجربیات خاص خود اصولاً رنگ هایی را بیش از رنگ های دیگر دوست دارند و انتخاب می کنند که در وجود آنان احساسی را بر می انگیزانند و ترجیح دادن رنگ ها امری است طبیعی ولی برای مکان های عمومی و کارهای خاص صنعتی و غیره اصولی را باید در نظر داشت که کارایی و بهره وری را بالاتر و بهتر سازد.

بر این اساس آلبرت، اچ، مانسل معروفترین رنگ شناس آمریکایی رنگ هایی را برای مراکز صنعتی و مکان های عمومی توصیه می کند که در جدول زیر معرفی می شوند.

رنگ های توصیه شده برای محیط هایی که گروهی از مردم در آنجا گرد هم می آیند و در نتیجه لازم است آسایش و کارآیی تضمین شود.

- رنگ های روشن

- رنگ های قوی

- سفید با ته رنگ

- قرمز روشن مایل به زرد

- صورتی (برای سقف ها)

- نارنجی

- بژ برنزه های دیگر

- زرد

- طلایی

- (رنگ های تابع برای دیوارها)

- سبز کم رنگ

- آجری

- آبی آسمانی سبز

- فیروزه ای

- آبی

استفاده از رنگ سفید یا سفید ته رنگ های دیگر برای سقف و رنگ های روشن یا نیمه روشن برای کف پوش و مبلمان و اثاثه موفقیت های زیادی در پی داشته است و برای سطوح کلی دیوارها یک رنگ تابع مثل “بژ” یا رنگ پوست برنزه در نظر گرفته می شود.

برای استراحتگاه ها تفریحگاه ها و سالن های غذاخوری باید از رنگ های گرمتر استفاده نمود. رنگ های سردتر برای فضاهای کاری مناسب هستند وب اید از یکنواختی اجتناب کرد.

چشم ها و روحیات باید در معرض رنگ های گوناگون و متعادلی قرار گیرند، بدین ترتیب خطر محرومیت حسی از بین می رود و حالت شادی بخش رنگ بدون این که خطر فشار بصری، فیزیکی، روانی یا هیجانی وجود داشته باشدبه شما روحیه بالایی می دهد.

  • منبع
  • سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای
  • آذران فضانما
  • الورنگ
  • ویرگول
  • طراحی صنعتی ایران

۱ دیدگاه

 
ir
محمود حجتی | ۱ سال پیش
مقالاتی که در مورد رشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید