امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275800
۳۲۹۳
۲
۰
نسخه چاپی
The Pentagon

تاریخچه پنتاگون | معماری پنتاگون | اسرار معماری پنتاگون | امکانات پنتاگون

ساختمان پنتاگون طوری طراحی شده است که در آن تمامی امکانات یک شهر از قبیل ایستگاه های اتوبوس و مترو، بانک، رستوران، آرایشگاه و غیره...قرار دارد که فقط توسط کارمندان پنتاگون مورد استفاده قرار می گیرد

تاریخچه پنتاگون

پنتاگون (Pentagon)‏ مرکز و مقرّ فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است. این بنا در واشنگتن قرار دارد و نماد نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا می‌باشد.

تاریخچه پنتاگون

پنتاگون مرکز و مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است. این بنا نماد نیرو‌های مسلح ایالات متحده آمریکا است. مقر فرماندهی سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی ایالات متحده در پنتاگون قرار دارد.

پنتاگون علاوه بر اهمیت نظامی فوق العاده از اهمیت سیاسی بالایی نیز برخوردار است و در طول جنگ سرد اتحاد جاهیر شوروی موشک های هسته ای خود را بر روی این ساختمان نشانه گیری کرده بود.

این ساختمان توسط معمار آمریکایی جورج برگ استورم (1876–1955) طراحی و توسط جان مک شین پیمانکار فیلادلفیایی ساخته شده و در تاریخ 15 ژانویه 1943 کامل شده‌است.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا پنتاگون پنج ضلعی است؟

پنتاگون در زبان یونانی معنای پنج‌ ضلعی می‌دهد.

محلی که برای ساخت ساختمان پنتاگون اختصاص داده شده بود در واقع 5 ضلع داشت و معماران به دلیل وجود جاده های اطراف این زمین چاره ای جز ساختن آن به صورت 5 ضلعی نداشتند. روزولت بعد از دیدن طرح این ساختمان چنین گفته بود:” من این طرح را دوست دارم زیرا تاکنون چنین کاری انجام نشده است”.

معماری پنتاگون

معماری پنتاگون

پنتاگون همانند نامی که دارد، شکل هندسی با پنج ضلع مساوی است. هر یک از دیوارهای بیرونی معماری ساختمان پنتاگون ۹۲۱.۶ فوت درازا دارد. این ساختمان وسیع ترین زیربنای فضای اختصاصی به ساختمان اداری در دنیا را دارد (۲۹ جریب).

ساختمان پنج حلقه مرکزی پنج ضلعی از فضاهای اداری و کار را دربرگرفته است. محوطه محصور پنج جریبی در مرکز ساختمان واقع شده است و مساحت ۳۴ جریبی شامل ساختمان پنتاگون و حیاط مرکزی است.

پلان معماری پنتاگون متقارن، متوازن، و منطقی است و مطابق با اصول طراحی کلاسیک است. نمونه معماری که در طراحی پنتاگون پیروی شده پیوندی از سبک های مدرن و کلاسیک است که در بسیاری از ساختمان فدرال طراحی شده در سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ با اهمیت بود. طرح و تزیینات سنتی معماری ساختمان پنتاگون دنباله رو سنت های سبک کلاسیسیزم است،‌اما بسیار ساده تر شده است.

اسرار معماری پنتاگون

اسرار معماری پنتاگون

در جهت عقربه های ساعت از نقطه شمالی معماری ساختمان، پنج نمای پنتاگون عبارتند از نمای مرکز خرید، نمای پارکینگ شمالی (رو به رودخانه)، نمای ایستگاه مترو، نمای ورودی، و نمای فرودگاه هلیکوپتر. نماهای خارجی ساختمان پنتاگون بسیار ساده و متقارن و دارای حداقل تزیین است.

مطابق اصول طراحی کلاسیک، نمای مرکزی دارای ردیف ستون بندی در وسط هر نماست. در نماهای مرکز خرید و رودخانه، ردیف های ستون بندی پیرامون ورودی های اصلی قرار دارند. در سایر نماها ستون بندی های متقارن و دکور هستند با درازای ۱۴۰ فوت، ۱۶ ستون مستطیلی، با ارتفاع ۳۶ فوتی سه طبقه اند.

فضای داخلی معماری پنتاگون دارای پنچ حلقه مرکزی پنتاگون است. چنین عنصری از طراحی وجود پنجره و ورود نور طبیعی را امکان پذیر کرده است. در هر حلقه دفاتر اداری وجود دارد که توسط راهرو مرکزی تقسیم بندی شدند. علاوه بر فضاهای اداری، فضاهای خدماتی تهیه غذا، ارتباطات، پزشکی، تقریحی و مراکز خرید در پلان پنتگون جای داده شدند. اسرار معماری پنتاگون از آن جمله اند اتاق های سری، سرویس های بهداشتی جداگانه برای سفید پوستان و سیاه پوستان و سازه بتنی عظیم سازه است..

امکانات پنتاگون

امکانات پنتاگون

ساختمان پنتاگون طوری طراحی شده است که در آن تمامی امکانات یک شهر از قبیل ایستگاه های اتوبوس و مترو، بانک، رستوران، آرایشگاه و غیره...قرار دارد که فقط توسط کارمندان پنتاگون مورد استفاده قرار می گیرد.

مساحت ساختمان پنتاگون حدود 600000 مترمربع است.

کلنگ احداث پنتاگون در 11 سپتامبر 1941 به زمین زده شد و 60 سال بعد در 11 سپتامبر 2001 مورد حمله تروریستی قرار گرفت.

هزینه ساخت پنتاگون 83 میلیون دلار بود و 13000 نفر در یک زمان برای ساخت آن کار می کردند. پنتاگون در طول 16 ماه ساخته شد.

در این بنا 131 راه پل، 284 دستشویی و 19 آسانسور وجود دارد.

اسکلت ساخت پنتاگون به دلیل کمبود آهن در طول جنگ جهانی دوم به صورت تمام بتنی ساخته شده است.

این ساختمان همچنین 21 پل و پل هوایی دارد. فضای پارکینگ آن 270000 متر مربع و گنجایش 8770 ماشین را دارد.

پنتاگون، در هر طبقه 5 راهرو دارد و مجموعاً 78 کیلومتر راهرو دارد.

  • منبع
  • تابناک
  • همشهری آنلاین
  • آپارات

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید