امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276109
۱۰۶۶
۱
۱
نسخه چاپی

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

جاذبه های گردشگری و تفریحی قشم

جزیره‌ی قشم بزرگترین جزیره‌ی استان هرمزگان و بزرگترین جزیره‌ی ایران است. این جزیره در تنگه‌ی هرمز واقع شده و طبیعت خاص، بی‌نظیر و متنوع آن باعث شده که به آن لقب «جزیره‌ی عجایب هفتگانه» را بدهند.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

1- دره ستارگان قشم

در غرب روستای برکه خلف در فاصله ۵ کیلومترى از ساحل جنوبى جزیره قشم ، دره ستاره ها با قدمت حدود ۲ میلیون سال، بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است.

دره ستارگان، یکی از شاهکارهای کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم محسوب می شود که قدمت آن مربوط به دوره زمین شناسى و در حدود ۲ میلیون سال است.

اهالى جزیره عقیده دارند که روزگاری، ستاره اى از آسمان به قلب جزیره افتاده و اشکال عجیبى را از خاک و سنگ و ماسه پدید آورده است. به این مکان در اصطلاح استاره افته و گاهى استار افتیده نیز گفته می شود اما، براى این پدیده کم نظیر زمین شناسى نام دره ستاره ها جا افتاده است.

برخى از اهالى اعتقاد دارند که با تاریک شدن هوا، این دره محل رفت و آمد ارواح و اجنه بوده اما تاکنون صحت این مطلب ثابت نشده است. به دلیل شکل ویژه این دره و انواع حجم ها و پدیده هاى فرسایش موجود در آن، وزش بادهاى تند و گردش هوا در دره و تولید صدا باعث شده برخی از ورود به دره در هنگام شب خودداری نمایند.

ویژگى ها و دیدنى هاى دره ستاره ها سبب شد این دره به عنوان بخشى از ژئو پارک جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد. ژئو پارک قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى ، تنها ژئو پارک خاورمیانه می باشد.

دره ستاره ها و دره چاه کوه ، پدیده هایى شگفت آور از فرسایش سنگ هاى رسوبى زمین هستند. دره ستاره ها، یکی از مکان های بسیار دیدنى شهر قشم بوده و مشابه این اشکال زمین شناسى را می توان فقط در کشور آمریکا مشاهده کرد.

دره ستاره ها در واقع یک ناحیه فرسایش یافته از سوى آب هاى سطحى، رگبارهاى فصلى و تندبادها است. فلات اولیه که هنوز در بخش شمالى به صورت کم و بیش دست نخورده باقى مانده، در ارتفاع بین ۷ تا ۱۰ مترى از کف دره قرار دارد و جنس آن ماسه سنگ با سیمان آهکى سست و پر از پوسته هاى فسیلى است.

از جمله بخش های دیگری که در این دره قابل مشاهده است می توان به  مخروط هاى نوک تیز، ستون ها و ستونک هاى فرسایشى، آرک ها و تیغه ها و دیواره هاى نوارى اشاره نمود. به دلیل سست بودن جنس لایه ها، انتظار می رود که پس از هر بارندگى شدید (که به ندرت اتفاق مى افتد) تغییرات محسوسى در شکل ظاهری دره ایجاد شود.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

2- جزیره ناز قشم

جزایر ناز یکی از عجایب هفتگانه و جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود. این مجموعه متشکل از دو جزیره‌ی کوچک صخره‌ای است که در ساحل جنوبی جزیره قشم و ۲۲ کیلومتری شهر قشم قرار گرفته‌اند و بومیان منطقه به آن‌ها «دو جزیره دو کرده» می‌گویند. هنگام جزر آب و زمانی که پسروی آب دریا کامل می‌شود، این جزایر با ایجاد باریکه‌ای از خشکی به ساحل قشم متصل می‌شود. با وسعتی حدود سه هکتار، جزایر ناز کاملا مسطح و فاقد ساحل ماسه‌ای هستند و دیواره‌هاى صخره‌اى به ارتفاع پنج تا ۱۰ متر اطراف آن را فراگرفته‌اند. گردشگران می‌توانند از بلندای این جزایر، تنگه هرمز و جزیره لارک را در دل پهنه آبی خلیج فارس نظاره‌گر باشند. دسترسی به این مکان به‌صورت پیاده یا به‌وسیله خودروی شخصی با عبور از دریا میسر است. آرامش و زیبایی جزایر ناز و همچنین وجود صدف‌ها و مرجان‌هایی که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و متنوع در اطراف این جزایر دیده می‌شوند، بر زیبایی این منطقه‌ی منحصربه‌فرد گردشگری در قشم افزوده است.

از تفریحات محبوب در جزایر ناز می‌توان به پیاده‌‌روی در آب دریا، آفرودسواری، کرایه اسب و شتر، تفریح‌های هوایی نظیر پاراگلایدر، کایت بورد، پاراموتور، چتربازی و بادسواری و تفریح‌های آبی مانند جت اسکی، قایق‌سواری و غواصی اشاره کرد.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

3- تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه در جزیره زیبای قشم قرار دارد و به عنوان یکی از عجایب هفت گانه در ۷۰ کیلومتری جزیره قشم به شمار می رود.

تنگه چاهکوه قشم دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و بر اثر گذر زمان و به طور شگفت انگیزی بر اساس فرسایش سنگ های رسوبی زمین در دل کوه به صورت یکپارچه به وجود آمده اند. از لحاظ تاریخی نیز تنگه چاهکوه با عنوان دره مقدس چاهکوه مشهور است؛ اگر دلیل این تقدس را می خواهید بدانید، باید به گذشته های دور برگردیم، زیرا گذشتگان، آب این دره را بسیار مقدس می دانستند و برای شفای بیماری هایشان استفاده می کردند. چاهکوه در ابتدا عریض بوده و ارتفاع دیواره هایش نیز زیاد بوده است، به همین دلیل داخل دره نور کمی تابیده شده و همین امر باعث گردیده تا رفته رفته هم از عرض آن کاسته شود و هم عبور از میان آن دشوار گردد. در کف این دره نیز حفره های کم عمقی وجود دارند که محل ذخیره آب هاى جارى است. هرچه از سمت شمال به جنوب پیش بروید، دره کم عرض تر شده و شیب آن افزایش مى یابد و درانتها به شکل (وی) انگلیسی درآمده و مسیر بسیار صعب العبور مى شود.

زیبایی تنگه چاهکوه به دلیل دیواره هاى عمودى مرتفع همراه با خطوط فرسایش و حفره هاى کروى و بیضوى است. این مکان که تا به امروز کمتر معرفی شده، تعداد بازدیدکنندگانش نیز کمتر از جاهای دیگر است، فقط آن دسته از گردشگران به این تنگه سفر کرده اند که به طبیعت علاقه شدیدی دارند و می خواهند بیشتر در دل طبیعت باشند و همچنین مناسب آنهایی است که صخره نورد هستند یا علاقه خاصی به این حرفه دارند، زیرا درست ترین آدرس برای صخره نوردی همینجاست. به محض اینکه به ورودی دره برسید، تندیسی طبیعی خواهید دید که به (سه سر نگهبان) مشهور است. سپس به چهار چاه می رسید که محل ذخیره آب شیرین ساکنان است.

کم کم به در میان دره ای عریض تر می رسید که در میان دیواره های بلند قرار خواهید گرفت. هر قدمی که در تنگه چاهکوه برمیدارید اشکالی شگفت انگیزی مانند خطوط فرسایش، انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی خواهید دید. دره چاهکوه که از چهارسو دارای چهارتنگه و دیواره هایی است که به هم رسیده اند. جنس سنگ های چاهکوه از سنگ های رسوبی با جنس آهکی است که به رشته کوه زاگرس مربوط می شوند و بسیار هنرمندانه و خلاقانه میلیون ها رنگ و طرح در تنگه چاهکوه وجود دارد. جالب این است که تنگه چاهکوه از سده‌های پیشین تا به امروز همواره مهم ترین منبع تامین آب شیرین برای جزیره و حومه بوده است. در این منطقه گیاهانی خواهید دید که اکثرا به صورت درخت و درختچه های پراکنده با توجه به آب و هوای بیابانی و استوایی رشد می کنند. چاه های موجود در این تنگه باعث شده تا ۱۶ گونه جانوری و پرندگان زیادی برای زندگی به این منطقه بیایند که یکی از ارزشمندترین گونه ها، غزال است.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

5- غار خربس قشم

غار زیبای خربس که نمونه‌ای از این پدیده‌های طبیعی است؛ در پانزده کیلومتری قشم، در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد.

در دل ارتفاعات روستای خربس، آثاری از معماری صخره‌ای دیده می‌شود که به عقیده برخی از محققین، نیایشگاه پیروان مهرپرستی و یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به خاطر موقعیت جغرافیایی و اقلیم خاص، دارای تاریخ پرفراز و نشیب و جالبی است. در جای ‌جای این خاک، آثار و دیدنی‌های بی‌نظیری وجود دارد که اکثر آن‌ها برای مردم ایران ناشناخته هستند. یکی از این مکان‌های دیدنی و زیبا و تأمل‌برانگیز غار خربس در جزیره قشم است که با معماری صخره‌ای و عالی خود، گوشه‌ای از تاریخ این مرز و بوم را روایت می‌کند.

طبق بررسی‌ های انجام‌شده روی محوطه باستانی خربس، قدمت این اثر به دوره مادها می‌رسد . غارهای خربس، بر پیشانی کوهی مشرف ‌به ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است که ۴ دهانه غار از درون به ‌هم ‌پیوسته در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متر آن به چشم می‌خورد که به غارهای خربس شهرت دارند. این غارها که از پدیده‌های کهن زمین‌شناختی به شمار می‌روند؛  همراه با دیگر پدیده‌ها و کوه‌ها و خود جزیره قشم، دنباله چین ‌خوردگی‌های رشته ‌کوه‌ های زاگرس هستند که در هزاره‌ های گذشته از زیر آب سر برآورده‌اند.

این غارها، از درون، با وجود مجموعه دهلیزها و تالارها و اتاق‌های متعدد به ابعاد  ۵/۵*۴ متر و چشمه ‌ها و روزنه ‌های گوناگونی که رو به شمال و جنوب قرار دارند مؤید حضور مردمانی از دوره‌های کهن در این جزیره هستند. پیداست که دست آدمیان به ‌مرور زمان و به‌ منظور کاربردهای گوناگون، شکل و سیمای این غارها و دیواره‌های آن ‌ها را دگرگون ساخته و مناسب نیاز های خود درآورده است. ساختار راز آمیز این غارها و قرار گرفتن آن بر بلندی، این عقیده را دامن زده که اینجا در روزگار مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است. مهم‌ترین ویژگی آن‌، که تعجب و شگفتی هر بیننده را برمی‌انگیزد و آن را رمز آلود نموده، معماری صخره‌ای غار است.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

6- غار نمکدان قشم

غار نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در هرمزگان است که مجموعه ای از زیبایی های منحصر به فرد را در خود جای داده است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد. این گنبد نمکی در فاصله ی ۹۰ کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است و در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه جنوب غربی جزیره کوه گنبدی که به شکل ۲۳۷ متر از سطح دریا فاصله دارد نیز واقع است.

غار نمکی هرمزگان در فاصله ی ۲ کیلومتری از ساحل جاده همجوار خود قرار گرفته است، اگر اهل پیاده روی و گردش در طبیعت هستید پیشنهاد می کنیم که پای پیاده این مسیر را طی کنید. داخل این غار به ویژه در اعماق آن، نور کافی وجود ندارد و برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند.

در کف این غار جریان هایی از آب نمک قابل مشاهده است که منظره فوق العاده ای را برای بازدید کنندگان پدید می آورد. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب چکیده شدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و باعث به وجود آوردن پیوسته این قدیل ها می شود. این جریان آب در دل کوه نمکدان به طور یک جریان دائمی زیرزمینی است و راه را به خارج از این غار می گشاید. در مقال این غار یک حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید وجود دارد که آبی که از دل این غار بیرون می آید درون آن جمع می گردد و به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه جلوه گری می نماید. این جشمه در تمام طول سال جریان دارد و در بخش های داخلی این غار نمکدان نیز جریان آب قابل مشاهده است. گاهاً آب نمک موجود در غار همانند آینه تصاویر را منعکس می‌کند و این خود باعث به وجود آمدن منظره ای زیبا و بی نظیر در این منطقه می گردد. بستر اصلی این چشمه رنگی سرخ دارد و می‌توان رسوبات گِل اخرا (خاک نسوز) را در آن مشاهده کرد. رسوباتی که در این منطقه به وجود آمده اند نیز حاوی ترکیبات اکسید آهن و به‌ خصوص هماتیت هستند. بخش بالایی یا همان سقف غار نیز ساختار زیبایی دارد و توسط قندیل‌های بلورین که اشکال مختلفی دارند پوشیده شده است.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

7- سد گوران قشم

در 78 کیلومتری جزیره زیبای قشم، سدی تاریخی‌ به نام " گوران " قرار دارد که کارشناسان بر این عقیده اند که پی نخستین این سد، متعلق به دوره هخامنشیان و تاج آن نیز مربوط به دوره ساسانیان برمیگردد. با توجه به ارزش بالای آب شیرین در جزیره زیبای قشم، از گذشته، اهالی این جزیره همیشه استفاده بهینه از این مایه حیاتی را الگوی زندگی خود قرار داده اند و اینکه نمونه آن را می ‌توانید در سد تاریخی پی پشت که دریچه و حوضچه آن، بر جا مانده از دوران حکومت ساسانیان، به خوبی حس کنید.

سد تاریخی گوران درست در روستای جذاب گوران می باشد و روستای گوران نیز در ساحل شمالی جزیره قشم و در 80 کیلومتری این شهرستان و در منتهی الیه غربی جنگل حرا قابل دیدن است. ضمنا گوران، روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان بوده که گفته می شود نام گوران از کلمه " گبران " برگرفته شده که به احتمال زیاد محل سکونت زرتشتیان بوده است.

جالب است بدانید که این سد را در دوره‌ پهلوی بنا کرده اند؛ اما کارشناسان و باستان شناسان تاریخی، بر این عقیده اند که نخستین پی ریزی آن را با دوره هخامنشیان و تاج سد را با دوره‌ی ساسانیان مرتبط است ؛ سد تاریخی گوران به عنوان یکی از آثار ملی ایران در اسفند ماه سال 1379 به ثبت رسید ه است و نیز بر اساس تحقیقات تاریخی بیان شده اینکه احتمالا چون این منطقه از قشم محل سکونت زرتشتیان بوده، نام گوران را به آن روستا که سد هم در آنجا واقع شده، نهاده اند. قطعا سفر به این جزیره زیبا با تور قشم در کنار آب ‌های نیلگون خلیج فارس می‌تواند روزهای خوشی را برای شما بسازد.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

8- دره تندیس های قشم

در سفر به تور قشم بازدید از دره تندیس ها را از دست ندهید. این دره در بخش جنوبی جنگل حرا قرار گرفته است و به دلیل وجود اشکال و احجام طبیعی پر شمار نام دره تندیس ها را برآن نهادند. گویی این اشکال توسط یک هنرمند خِبره، سال‌ها به شکل دادن خاک و سنگ پرداخته است. آن چه که در منطقه دره تندیس ها به چشم می‌خورد، بازمانده دشتی است که زمانی به بام قشم می‌رسید. با بالا آمدگی تدریجی جزیره و عقب رفتن ساحل، بخش‌هایی به وجود آمد. در حال حاضر دره تندیس ها یکی از این بخش‌ها محسوب می‌شود که فرسایش ساحلی چشمگیری را پس از بیرون آمدن از زیر آب متحمل شده است. این فرسودگی از سوی دریا به سمت بام قشم کاهش پیدا می‌کند.

دره تندیس ها از لحاظ ساختاری شبیه به دره ستاره ها می‌ماند، با این تفاوت که وسعت بیشتری داشته است. مسافران در مسیر رسیدن به دره تندیس ها می‌توانند از جنگل حرا به سمت روستای طبل حرکت کنند و از آنجا دوباره رو به پایین در مسیر سلخ به سمت بام قشم بروند که ناگهان با هیبتی از تندیس های غول آسا رو به رو می‎‌شوند. باور کردن اینکه تیشه هیچ بشری این تندیس ها را نتراشیده است، سخت به نظر می‌رسد. سنگواره‌هایی را می‌توانید در قسمت‌هایی از دره تندیس ها ببینید که بیشتر مربوط به صدف های دو کفه‌ای است و در برخی نقاط به صورت توده‌ای جمع شده‌اند. از دیگر دیدنی های قابل توجه که در دره تندیس ها دیده می‌شود، وجود پدیده‌های رسوبی آن است که به مانند ترک‌های گِلی، چشم اندازه زیبایی از دره را به شما نشان می‌دهد. اگر قصد بازدید از جزیره قشم را دارید از تماشای دره تندیس ها غافل نشوید، چرا که از اشکال عجیبی دیدن می‌کنید.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

9- جزیره‌ی هنگام قشم

ین جزیره که در جنوب شرقی جزیره‌ی قشم و در فاصله‌ی دو کیلومتری از آن قرار دارد از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی قشم است. مساحت این جزیره  حدود ۳۴ کیلومتر مربع و شکل آن شبیه به یک مخروط ناقص است. جزیره‌ی هنگام هم دارای ساحل شنی و هم دارای ساحل صخره‌ای است. قسمت‌هایی از ساحل نیز به دلیل وجود نوعی کانی در ماسه‌ها، درخشان به نظر می‌رسد. با فرارسیدن شب نیز به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌های دریایی که از خود نور ساطع می‌کنند؛ ساحل هنگام به رنگ آبی درخشان دیده می‌شود.

حضور دلفین‌ها در ساحل، نوعی آهوی خاص و زیبا به نام جبیر و خاردم مصری که خزنده‌ای از خانواده سوسمارها است نیز نمایانگر حیات وحش فوق‌العاده‌ی این جزیره است. اولین مزرعه‌ی پرورش کروکودیل در ایران به نام «پارک کروکودیل نوپک» نیز در این جزیره ساخته شده است. این جزیره سه روستا به نام‌های هنگام قدیم، هنگام جدید(ماشی) و هنگام غیل دارد که نه جاده‌ای دارند و نه ماشینی در آن وجود دارد. مردم جزیره نیز بسیار ساده، صمیمی و مهمان‌نواز هستند.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

10- جنگل‌های حرا قشم

جنگل‌های حرا که در ۶۰ کیلومتری غرب جزیره‌ی قشم و در تنگه خوران واقع شده‌اند؛ عمری ۳۰ تا ۴۰ میلیون ساله دارند و یکی از شگفتی‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شوند. حرا یک گیاه استثنایی است که دانه‌ی آن روی درخت مادر رشد می‌کند و سپس نهال آن از درخت مادر جدا شده و در آب می‌افتد.

این درخت در آب شور رشد می‌کند و نحوه‌ عملکرد ریشه و تنه‌ی آن به گونه‌ای است که آب شور دریا را جذب کرده و آن را تصفیه می‌کند، سپس مواد مورد نیاز آن را جذب کرده و بقیه را دفع می‌کند. جنگل‌های حرا همچنین زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر در فصول سرد، پرندگان آبزی، فلامینگو، پلیکان و انواع دیگر پرندگان، خزندگان و ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و مارهای دریایی سمی هستند. در زمان مد دریا، این درختان تا گلوگاه در آب فرو می‌روند و منظره‌ای تماشایی به وجود می‌آورند؛ گویی که تمامی درختان که در آب شناور هستند.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

11- قلعه‌ پرتغالی‌های قشم

قلعه‌ پرتغالی‌ها یکی از جاهای دیدنی قشم است که پس از به اشغال در آمدن بخش‌هایی از جزایر خلیج فارس توسط یک دریانورد پرتغالی به نام « آلفونسو آلبرکرک» در سال ۱۵۰۷ میلادی بنا شد تا از این طریق بتوانند بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یابند. این قلعه که در ضلع شمالی جزیره‌ی قشم و در نزدیکی ساحل بندر لافت قرار دارد، از سنگ‌های آهکی و گچی ساخته شده و در ساخت آن از ملاط ساروج محلی استفاده شده است.

این قلعه‌ بیشتر شامل انبارهایی برای نگهداری اسلحه و مهمات، مقر فرماندهی، زندان، کلیسا، سربازخانه و آب انبار است. بازدید از این قلعه برای گردشگرانی که به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستند جذاب خواهد بود.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

12- دشت بوخو

کوه بوخو با ارتفاع ۳۵۰ متر، بلندترین قله‌ی جزیره‌ی قشم است که در مجاورت بندر دولاب واقع شده است. در کوهپایه‌ی کوه بوخو دشت وسیعی قرار دارد که در صورت بارش کافی باران در فصل زمستان، به مکانی سرسبز و زیبا تبدیل خواهد شد که می‌توانید از گردش در آن لذت ببرید. خرگوش‌ها، آهوها و روباه‌هایی که در این دشت زندگی می‌کنند به جذابیت این منطقه می‌افزایند. علاوه بر این زیبایی‌ها و جذابیت‌ها، عسل‌های طبیعی این ناحیه نیز شهرت زیادی دارند. اگر در پاییز به قشم سفر می‌کنید حتما از دشت یوخو بازدید کنید. اینجا یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم در پاییز است.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

13- قلعه نادری قشم

قلعه نادری یکی از جاذبه‌های زیبای جزیره قشم است که در جنوب روستای لافت قرار گرفته. محل قرارگیری قلعه در این روستای تاریخی باعث شده تا بسیاری از افراد، آن را با نام قلعه لافت نیز بشناسند.

قدمت این قلعه دیدنی به حدود ۲۵۰ سال قبل باز می‌گردد و بنایی مربع شکل دارد که آثار چند برج را می‌توان در آن دید. مصالحی که در ساخت قلعه نادری به کار رفته، سنگ و خشت است که گواه از قدیمی بودن آن دارد. این قلعه را به عنوان تنها قلعه ایرانی در خلیج فارس می‌شناسند که برای حفاظت از تنگه خوران و به دستور لطیف خان، امیرالبحر نادرشاه ساخته شده بود.

بازدید از این جاذبه تاریخی در قشم، می‌تواند شما را با معماری دوره نادرشاهی آشنا کند.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

14- پارک زیتون

قشم جاذبه‌های فراوانی دارد که یکی از بهترین جاهای دیدنی آن پارک زیتون است. این پارک جذاب، بزرگ و مجهز، مکانی برای گردش و تفریح توریست‌ها و مردم جزیره است. این پارک در نزدیکی سیتی سنتر قشم قرار گرفته و امکانات رفاهی زیادی همچون فضای فرهنگی، تفریحی و ورزشی، زمین اسکیت، مسیر دوچرخه‌سواری، زمین فوتبال، سینمای چهار بعدی، کافه و رستوران و ساحل بسیار زیبا و دیدنی دارد. اگر به قشم سفر می‌کنید، حتما یک بار به پارک زیتون جزیره بروید.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

15- آب انبار بی‌بی

آب انبار بی‌بی یا برکه بی‌بی جزو زیباترین جاهای دیدنی قشم است که به عنوان اولین آب انبار جزیره معرفی می‌شود. معماری عجیب و مهندسی کارآمد این آب انبار باعث شده تا مورد توجه بسیاری از گردشگران و همچنین مردم جزیره قرار بگیرد. در آب انبار بی‌بی مخزن بسیار بزرگی وجود دارد که آب را تصفیه و از آلودگی‌ها پاک می‌کند.

این آب انبار حدود ۹۷ سال پیش توسط زنی به نام صوغیه، همسر حاکم وقت جزیره ساخته شد. آب انبار بی‌بی همچنان پابرجاست و مردم جزیره از آن استفاده می‌کنند.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

16- تنگه عالی محمد

تنگه عالی محمد از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قشم است که در فاصله کمی از تنگه چاهکوه قرار دارد. این تنگه به نام‌های تنگه سنگ آب یا تنگه آب‌نما نیز شهرت دارد و منظره‌ای تماشایی را به وجود آورده است.

تنگه عالی محمد به تنگه چاهکوه شباهت دارد و با حفره‌ها و شیارهایی که تعداد آن‌ها قابل شمارش نیست پوشیده شده است. دیواره‌های تنگه بسیار بلند است و فضای تاریکی دارد. این ویژگی‌ها باعث شده که محیط تنگه رازآلود و وهم‌انگیز باشد و به عنوان یک مکان جذاب برای ماجراجویی معرفی شود.

تنگه زیبای عالی محمد جان می‌دهد برای عکاسی و بسیاری از توریست‌ها همراه با دوریین‌هایشان به این مکان دیدنی می‌روند.

جاذبه های تفریحی و گردشگری قشم

17- پارک کروکودیل‌های قشم

شاید تا به امروز شما نیز تنها در باغ وحش توانسته باشید از نزدیک کروکودیل واقعی را تماشا کنید. اما بد نیست بدانید که کروکودیل‌های زیادی در مناطق جنوبی ایران زندگی می‌کنند. از این رو، در سال ۱۳۸۹، برای اولین بار یک مرکز پرورش و نگهداری از کروکودیل در جزیره هنگام تاسیس شد. اما پس از یک سال، این پارک که به نام پارک کروکودیل ها شهرت دارد، به جزیره قشم انتقال داده شد. در حال حاضر پارک کروکودیل ها یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود که داخل آن می‌توانید از نزدیک شاهد حضور این خزندگان شکارچی و عظیم الجثه باشید.

  • منبع
  • لست سکند
  • سفر مارکت
  • اقامت 24
  • الی گشت
  • سلام پرواز
  • علاءالدین
  • سفرزون

۱ دیدگاه

 
ir
مهدی یاری | ۱ سال پیش
در سایت شما به زیبایی جاذبه های گردشگری و مکانهای بکر جزیره قشم معرفی شدن و به ما در بهتر شدن سفرمون کمی بسزایی کرد. در کنار بازدید از این جزیره فوق العاده، تجربه غواصی که ما با کلوپ نگین ساحل رفتیم هم قابل ذکر است.
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید