امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 267896
۱۳۱۶
۱
۰
نسخه چاپی
خطرات تلفن همراه

خطرات تلفن همراه و راه های مقابله با آن (قسمت سوم)

تشعشعات گوشی های تلفن همراه می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه و آسیب جدی کلیه شود. محققان پس از بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده اند که حتی تشعشعات سطح پایین ناشی از گوشی های تلفن همراه، باعث تراوش هموگلوبین سلول های خونی به درون جریان خون می شود. در نتیجه طبق اطهارات محققان، انباشته شدن تدریجی هموگلوبین ممکن است منجر به ناراحتی های قلبی و سنگ کلیه شود

خطرات تلفن همراه و راه های مقابله با آن (قسمت سوم)
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

خطرات تلفن همراه و راه های مقابله با آن

عوارض ناشی از تشعشعات تلفن همراه بر روی کلیه

تشعشعات گوشی های تلفن همراه می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه و آسیب جدی کلیه شود. محققان پس از بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده اند که حتی تشعشعات سطح پایین ناشی از گوشی های تلفن همراه، باعث تراوش هموگلوبین سلول های خونی به درون جریان خون می شود. در نتیجه طبق اطهارات محققان، انباشته شدن تدریجی هموگلوبین ممکن است منجر به ناراحتی های قلبی و سنگ کلیه شود.

مکالمه طولانی با تلفن همراه به حافظه آسیب می رساند

پژوهشگران در مطالعات خود دریافته اند که صحبت کردن به مدت طولانی با تلفن همراه می تواند تاثیرات مخرب و جدی بر حافظه کاربران بر جای بگذارد.

در این تحقیق، پژوهشگران آثار تلفن همراه را بر روی موش های صحرایی آزمایشگاهی بررسی کردند.

محققان بخش جراحی اعصاب در دانشگاه لوند در کشور سوئد با بررسی آزمایشات دریافتند که پرتو و تشعشعات میکرو امواج که از تلفن های همراه ساطع می شوند می توانند روی مغز تاثیر منفی بگذارند.

محققان بخش جراحی اعصاب در دانشگاه لوند در کشور سوئد با بررسی آزمایشات دریافتند که پرتوها و تشعشعات میکرو امواج که از تلفن های همراه ساطع می شوند می توانند روی مغز تاثیر منفی بگذارند.

محققان می گویند این امواج بر روی ناحیه خاصی از مغز موسوم به سد خونی مغزی تاثیر نامطلوب دارند.

این سد نقش حفاظت از مغز را بر عهده دارد. در واقع سد خونی مغزی از ورود مواد مخربی که در خون جریان دارند به داخل بافت های مغزی جلوگیری می کند. اگر این مواد به درون مغز وارد شوند می توانند با سلول عصبی موسوم به نورون ها آسیب برسانند که ادامه این وضعیت عملکرد مغز را دچار اختلال می کند.

سرپرست این گروه تحقیقاتی دریافته اند که وقتی موش های صحرایی آزمایشگاهی در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار می گیرند، نتایج تست های حافظه آنها بسیار ضعیف تر می شود.

بر اساس این تحقیق موش هایی که به مدت دو ساعت در هر هفته و در طول یک سال در تماس با این امواج قرار داشتند، عملکرد حافظه شان به مراتب ضعیف تر می شده است.

این آزمون حافظه شامل رها کردن موش های صحرایی در داخل یک جعبه بود که اشیای مختلفی در آن قرار داشت. موش ها باید می توانستند جای این اشیا را که هر چند وقت یک بار عوض می شد، پیدا کنند.

موش هایی که در معرض امواج تلفنی قرار گرفته بودند مدت بیشتری طول می کشد تا می توانستند محل اشیای جا به جا شده را شناسایی کنند.

این تیم تحقیقاتی هم چنین دریافت که این امواج آسیب های خاص به اعصاب از جمله سلول های کورتکس پیشانی و هیپوکامپ که در مرکز حافظه در مغز است وارد می کنند.

خطرات تلفن همراه و راه های مقابله با آن (قسمت سوم)
 

پرخاشگری یکی از عمده ترین عوارض استفاده از تلفن همراه است.

تحقیقات انجام شده به وسیله کارشناسان ایتالیایی نشان می دهند که پرخاشگری یکی از عمده ترین عوارض استفاده از تلفن همراه است.

تحقیقات این کارشناسان نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه به ویژه اس ام اس خطر ابتلا به پرخاشگری و عصبانیت را افزایش می دهد.

استفاده از تلفن همراه حتی در هنگام قرار گرفتن در معرض امواج آنتن های تقویت کننده می تواند اثرات بدی را بر روی سلامت افراد داشته باشد.

مطالعات انجام شده به وسیله محققان ایتالیایی نشان می دهد که تومورهای مغزی نیز یکی از شایع ترین بیماری هایی است که بر اثر استفاده بیش از حد از تلفن همراه در افراد به وجود می آید. استفاده کنندگان از تلفن همراه 30 دقیقه پیش از آنکه به خواب بروند اگر تحت تاثیر امواج این تلفن ها قرار بگیرند فعالیت مغز آنها دچار تغییرات زیادی می شود.

تغییرات در فعالیت های مغزی سبب دیدن خواب های آشفته در افراد می شود که این امر می تواند سبب بروز بیماری آلزایمر شود.

بیشتر بخوانید:

خطرات تلفن همراه و راه های مقابله با آن (قسمت اول)

خطرات تلفن همراه و راه های مقابله با آن (قسمت دوم)

خطرات تلفن همراه و راه های مقابله با آن (قسمت پایانی)

ارگونومی و 10 اصل مهم آن چیست؟ (قسمت اول)

ارگونومی و 10 اصل مهم آن چیست؟ (قسمت دوم)

راه های مقابله با درد گردن، شانه و پشت در محیط کار

 

منبع: ارگونومی و سلامت - دکتر علیرضا منجمی

پایگاه خبری حقوق نیوز - دانستنیهای پزشکی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید