امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275346
۵۴۰۲
۱۲
۰
نسخه چاپی

خلقیات ما ایرانیان | PDF خلقیات ما ایرانیان

کتاب خلقیات ما ایرانیان شامل مقالاتی از محمدعلی جمال زاده می‌باشد که ده‌ها سال پیش نوشته شده و در قالب یک کتاب جمع‌آوری گردیده است. بیشتر این مقالات طنز است. طنزی تلخ با ته‌مایه‌های اجتماعی و رویکردی انتقادی به وقایع مملکت در دوران حکومت پهلوی

خلقیات ما ایرانیان | PDF خلقیات ما ایرانیان

خلقیات ما ایرانیان، نام کتابی از محمدعلی جمالزاده می‌باشد که در سال ۱۳۴۵ انتشار یافت. این کتاب، کندوکاوی‌است در خصوص خصوصیات اخلاقی ایرانیان.

خلقیات ما ایرانیان

سید محمدعلی جمال زاده را یکی از سه بنیان گذار اصلی ادبیات داستانی معاصر فارسی می دانند. با این حال، بخشی از شهرت وی مدیون کتابی است که در سال 1345 از او چاپ شده، به نام «خلقیات ما ایرانیان».

در این کتاب جمال زاده به مثابه یک طبیب در پی شناخت درد جامعه ایران است، دردی که مانع ترقی و علت العلل عقب ماندگی ما بوده است. درد یا همان عامل بیماری، فسادی است به نام خلقیات ما ایرانیان؛ یعنی ما به دلیل برخی خلقیات و روحیاتمان است که پیشرفت نمی کنیم و اولین قدم در راه ترقی و سعادت، تغییر خلق و خوی مان است.

کتاب خلقیات ما ایرانیان شامل مقالاتی از محمدعلی جمال زاده می‌باشد که ده‌ها سال پیش نوشته شده و در قالب یک کتاب جمع‌آوری گردیده است. بیشتر این مقالات طنز است. طنزی تلخ با ته‌مایه‌های اجتماعی و رویکردی انتقادی به وقایع مملکت در دوران حکومت پهلوی.

در سلسله مقالات کتاب، صفات بدی در حق ایرانیان از جمله دروغ، خودپسندی، متقلب، حریص، متملق، منافق و دورو، لاف زنی و خودخواهی ذکر شده‌ است که البته در توصیف ایرانیان صفت دروغ گویی و دورویی در بیشتر مقالات کتاب وجود دارد.

در بحث خلقیات ما ایرانیان، صفات بد بر صفات خوب می‌چربد. البته بسیاری از خوبی‌ها و بدی‌ها و زشتی‌ها و زیبایی‌ها نسبت به زمان و مکان متفاوت و تغییرپذیر است. صفات خوب ما ایرانیان (با استعداد، مجلس آرا) که در کتاب ذکر شده، بیشتر جنبه ظاهری دارد و ربط چندانی به احوال باطنی (اخلاق) ندارد.

جمالزاده در این کتاب با قلم فوق‌العاده‌ای خلقیات و اخلاقیات عجیب ما ایرانیان را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب یکی از بهترین آثار طنز اجتماعی ایران می‌باشد که در نوع خود بی‌نظیر است. توجه داشته باشید که این کتاب مشتق شده از چندین مقاله کوتاه و نسبتا کوتاه می‌باشد.

  • منبع
  • ایران پیپر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید