امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275397
۵۶۳۶
۳
۲
نسخه چاپی

خودزنی و آسیب دیدگی های ساختگی | راه های تشخیص خودزنی و آسیب دیدگی های ساختگی

پرداخت دیه که برگرفته از احکام فقهی است، در مواردی باعث شده برخی افراد به فکر فریب پزشکی قانونی که میزان و نوع صدمات و آسیب دیدگی را مشخص می کند، بیفتند. برخی افراد، آنقدر در این زمینه پیش رفته اند که گاهی با ایجاد صدمات در بدن خود یا دیگران با ادعای آسیب دیدن در یک نزاع یا حادثه خاص به پزشکی قانونی مراجعه می کنند، غافل از اینکه مراکز پزشکی قانونی با اتخاذ روش های خاص و با بهره گیری از دانش کارشناسان و متخصصان، ادعا و صدمات این افراد را مورد بررسی دقیق قرار می دهد

خودزنی و آسیب دیدگی های ساختگی | راه های تشخیص خودزنی و آسیب دیدگی های ساختگی

خودزنی و آسیب دیدگی ساختگی | گاهی ممکن است افرادی در نزاع با یکدیگر دچار آسیب دیدگی شوند و بعضا ممکن است برخی از طرفین بخواهد بعد از نزاع با خودزنی آسیب دیدگی خود را افزایش داده یا آسیب دیدگی‌های قبلی خود را ناشی از نزاع اعلام کند که در این زمینه پزشکی قانونی با شیوه‌های خاص خود امکان تشخیص را داشته و می‌تواند چنین ادعایی را رد کند.

خودزنی و آسیب دیدگی های ساختگی

پرداخت دیه که برگرفته از احکام فقهی است، در مواردی باعث شده برخی افراد به فکر فریب پزشکی قانونی که میزان و نوع صدمات و آسیب دیدگی را مشخص می کند، بیفتند. برخی افراد، آنقدر در این زمینه پیش رفته اند که گاهی با ایجاد صدمات در بدن خود یا دیگران با ادعای آسیب دیدن در یک نزاع یا حادثه خاص به پزشکی قانونی مراجعه می کنند، غافل از اینکه مراکز پزشکی قانونی با اتخاذ روش های خاص و با بهره گیری از دانش کارشناسان و متخصصان، ادعا و صدمات این افراد را مورد بررسی دقیق قرار می دهد و اعلام نظر پزشکی قانونی در این خصوص در مراجع قضایی مبنا قرار خواهد گرفت و این افراد شناسایی می شوند و به مقامات قضایی معرفی خواهند شد.

انواع متخلفین

کسانی که در نزاع های ساختگی به قصد تقلب به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می کنند شامل چند دسته هستند:

دسته نخست: کسانی هستند که صدمه در بدن آنها وجود ندارد و وانمود می کنند که صدمه دیده اند. این افراد مدارک بیمارستانی و درمانی جعل می کنند و خودشان را وصل به یک حادثه نشان می دهند. در افرادی که صدمه وجود ندارد و وانمود می کنند که صدمه دیده اند به مدارک آن ها اکتفا نمی شود و ضمن معاینه دقیق از مشاوران و متخصصان مورد اعتماد استفاده می شود و بررسی پاراکلینیکی نیز انجام می شود.

دسته دوم: این افراد شامل کسانی هستند که صدمه در بدنشان وجود دارد اما مربوط به یک دوره و زمان دیگر و حادثه مورد ادعا نیست.

دسته سوم: این افراد کسانی هستند که یا خودشان صدماتی برای خود ایجاد می کنند، یعنی یا خودزنی می کنند و یا اینکه افراد دیگری روی آنها با رضایت خودشان صدماتی برای شان ایجاد می کنند که به عبارتی دیگرزنی در حالت غیرمنازعه است. این افراد نیز کسانی هستند که بیشترین مشکل را برای مراکز پزشکی قانونی ایجاد می کنند. این افراد یا خودشان صدمات را ایجاد می کنند و یا گاهی اوقات توسط افراد حرفه ای که صدمات شدید و خطرناکی مانند شکستگی استخوان و جراحات متعدد و شکستگی دندان ها و سایر موارد روی بدن فرد ایجاد می کنند. صدماتی که افراد در نزاع های خود ساختگی بر روی بدن خود یا دیگران ایجاد می کنند در پزشکی قانونی با شیوه های خاص تشخیص داده شده و سپس عاملان آن به مراجع قضایی اعلام می شود. موارد ساختگی که قصد سوء استفاده دارند در نزاع بیشتر است، این نوع موارد ساختگی در تصادفات رانندگی هم در حال افزایش است.

دسته چهارم: افرادی را در برمی گیرد که گواهی پزشکی قانونی را جعل می کنند و به مراجع قانونی ارائه می دهند که به مدارک اکتفا نمی شود، معاینه دقیق می شوند. به دلیل داشتن سیستم CMS با قوه قضاییه (سیستم ارتباط الکترونیکی واحد قوه قضاییه) علاوه بر گواهی کاغذی به صورت دیجیتالی نیز ارسال می شود تا از جعل جلوگیری شود.

راه های تشخیص خودزنی و آسیب دیدگی های ساختگی

خوشبختانه امکانات و سطح کارشناسی پزشکی قانونی در تشخیص آسیب دیدگی‌های جعلی و غیر مرتبط در سال‌های اخیر افزایش داشته است. با توجه به اینکه اطلاعات افرادی که به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند ثبت می‌شود بنابراین از طریق این اطلاعات نیز می‌توان متوجه شد که به عنوان مثال فردی در طول یک سال چند بار با ادعای نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده است.

 زمانی که یک مصدوم با ادعای نزاع به پزشکی قانونی مراجعه می کند مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه نتیجه گیری شود که صدمات ناشی از حادثه ی مورد ادعا نیست، در گزارشی که به مقام قضایی اعلام می شود که مثلا فلان آسیب دیدگی با ادعا یا زمان آن تطابق ندارد و در نهایت این قاضی است که حکم را صادر می‌کند.

 زمانی که یک فرد برای میزان صدمات جسمی به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند آسیب‌های وی بررسی شده و با قانون مجازات اسلامی تطبیق داده می‌شود. سپس بررسی می‌شود که عامل ایجاد این ضایعه به چه دلیل بوده و آیا حدوث آن می تواند با حادثه مورد ادعا نظیر تصادف یا نزاع و ... تطابق داشته باشد یا خیر؛ به عنوان مثال اگر آسیب ناشی از اصابت مستقیم قطعات خودرو یا پرتاب فرد و کشیدگی روی زمین تفاوت هایی دارد .

در گام بعدی زمان حدوث ضایعه مشخص می‌شود و پزشکی قانونی اعلام می‌کند که این آسیب دیدگی مثلا مربوط به یک یا دو روز قبل یا چه محدوده زمانی است.

با توجه به نحوه مراقبت، شرایط بدنی و نحوه درمان فرد آسیب دیده نمی‌توان ساعت دقیق آسیب دیدگی را مشخص کرد اما حدود زمان آن قابل تشخیص بوده و علاوه بر آن معیارهایی وجود دارد که می‌توان تشخیص داد که آیا آن آسیب در پی نزاع با آن ضربه ایجاد شده یا علتش چیز دیگری بوده است.

اگر صدمات فرد دارای دیه مقدر باشد تطابق با قانون دیات در گواهی ها درج و در غیر این صورت ارش صدمات تعیین و اعلام می شود. چنانچه فرد دچار نقص عضو شود، میزان آن مشخص و ارش آن نیز تعیین می‌شود.

بنابراین ادعای افراد در مورد آسیب دیدگی ناشی از تصادف یا نزاع در پزشکی قانونی بررسی و کارشناسی شده و اگر ادعای کذبی باشد، به مقام قضایی اعلام واین افراد به دلیل جعل حتی ممکن است محاکمه نیز بشوند.

نظر به اینکه موارد جعل و تقلب طی بررسی‌های کارشناسی کشف می‌شود و دست سودجویان رو خواهد شد؛ به این افراد توصیه می‌شود از این گونه اقدامات خلاف قانون که سبب صدمات جسمی و عواقب قانونی برای آنان خواهد شد خودداری کنند.

  • منبع
  • قضاوت آنلاین
  • ایسنا

۲ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید