امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277964
۱۴۳۰
۶
۰
نسخه چاپی

دلایل مصرف ماده مخدر شیشه در میان نوجوانان

جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله بیشترین گروه مصرف کننده مواد محرک از نوع شیشه را تشکیل می‌دهند و مصرف آن نیز بیشتر در مهمانی‌ها و پارتی‌های شبانه و یا توسط افرادی مثل دانشجویان یا رانندگان کامیون برای مقابله با خواب‌آلودگی صورت می‌گیرد

دلایل مصرف ماده مخدر شیشه در میان نوجوانان

چرا نوجوانان به مصرف شیشه روی می‌آورند؟

جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله بیشترین گروه مصرف کننده مواد محرک از نوع شیشه را تشکیل می‌دهند و مصرف آن نیز بیشتر در مهمانی‌ها و پارتی‌های شبانه و یا توسط افرادی مثل دانشجویان یا رانندگان کامیون برای مقابله با خواب‌آلودگی صورت می‌گیرد.

 شیشه یکی از خطرناک‌ترین مواد اعتیادآور غیر قانونی است که عوارض و پیامدهای بسیار جدی و خطرناکی ‌را به‌دنبال دارد.

با مصرف شیشه، یک دوز تقریباً خالص از مواد محرک به‌طور آنی وارد مغز می‌گردد که احساس نشاط زیادی به فرد داده و او را به سرخوشی فراوان می‌رساند که در عین حال طولانی مدت بوده و سریع اثر خود را از دست نمی‌دهد. مدتی است که مصرف شیشه رواج زیادی در بین جوانان یافته و همانند قرص‌های اکستازی در بعضی پارتی‌های شبانه، میزبان با این ماده از مهمان‌های خود پذیرایی می‌کند.

نوجوانان به دلائل مختلف به مصرف شیشه روی می‌آورند. اغلب آن‌ها برای فرار از احساسات ناخوشایند و تغییر خلق‌شان شیشه مصرف می‌کنند. برخی نیز مانند دانش‌آموزان یا دانشجویان با هدف جلوگیری از به خواب رفتن از شب‌های امتحان از این ماده استفاده می‌کنند.

شیشه از جمله مواد محرک است که رفتارهای اجتماعی جوانان را تسهیل کرده و آنان را در معرض توجه دیگران قرار می‌دهد، که این عامل یکی از علل مهم مصرف شیشه بین نوجوانان را تشکیل می‌دهد.

گروهی از جوانان نیز شیشه را برای ازدیاد میل جنسی مصرف می‌کنند، البته آن‌ها ممکن است تحت تاثیر این ماده، به رفتارهای بازداری نشده‌ای در این زمینه دست بزنند و یا با برقراری ارتباطات جنسی ناایمن، خود را در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز و هپاتیت قرار دهند.

دلایل مصرف ماده مخدر شیشه در میان نوجوانان

چگونه می‌توان تشخیص داد که فردی شیشه مصرف کرده است؟

فردی که شیشه مصرف می‌کند علائم بسیاری از خود بروز می‌دهد که می‌توان به مصرف این ماده در وی پی برد. این افراد غالباً علائمی از بی‌قراری را نشان می‌دهند، اشتها خود به غذا را از دست می‌دهند. فعالیت جسمانی زیادی می‌کنند بدون این‌که هیچ احساس خستگی داشته باشند.

گاهی رفتارهای خشن از آن‌ها سر می‌زند و ممکن است دچار افکار پارانوئید (سوء‌ظن و بدبینی شدید نسبت به دیگران) و هذیان و توهم بینایی یا شنوایی شوند. برخی افراد گرایشات وسواسی پیدا می‌کنند و به تمیزی و ترتیب قرار گرفتن اشیاء بسیار حساس می‌شوند. ضربان قلب، فشار خون، ریتم تنفس و درجه حرارت بدن در این افراد افزایش می‌یابد. چهره آن‌ها سرخ شده و ضمن قرمزی چشم‌ها، مردمک‌های آن‌ها نیز گشاد می‌شوند.

نفس افرادی که از این مخدر مصرف کرده باشند، بویی شبیه مواد شیمیایی می‌دهد. این افراد بسیار عرق می‌کنند و در خواب رفتن نیز دچار مشکل می‌شوند. تکلم آن‌ها سریع بوده و با هیجان زیادی همراه است. البته قابل ذکر است که ممکن است همه علائم مذکور به‌طور یکسان در مصرف‌کنندگاه ظاهر نشوند و همچنین بدین معنی نیست که وجود این علائم در فرد حتماً دال بر مصرف شیشه توسط او باشد. بلکه آن‌ها تنها قرائنی هستند که می‌توان از طریق آن‌ها به مصرف شیشه در فرد شک کرد.

  • منبع
  • آکسون

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید