امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275018
۱۲۷۵
۱
۰
نسخه چاپی
Rustic

دکوراسیون به سبک روستیک | مشخصات سبک روستیک در دکوراسیون

دکوراسیون روستیک یا Rustic اسم سبکی است که در آن به سادگی و روستایی بودن اهمیت داده می‌شود.

دکوراسیون به سبک روستیک

سبک دکوراسیون روستیک، سبکی است که در آن از  المان و سازه های طبیعی و روستایی استفاده می شود.

دکوراسیون روستیک

روستیک، کلمه‌ای لاتین بوده و به صورت Rustic نوشته می‌شود و در لغت به معنی روستا ترجمه می‌شود. روستیک استایل به معنی سبک روستایی برگردان می‌شود. اما روستیک در معنی معماری دو تعریف جداگانه دارد.

یک: روستیک، یک روش سنگ تراشی بوده است که عمدتاً در معماری رنسانس مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

دو: یک سبک معماری غیر رسمی در ایالات متحده و کانادا بوده که تغییرات گسترده‌ای را به خود دیده است.

سبک روستیک از کشورهای غربی به خصوص آمریکا معروف شده و قدمتی دویست ساله دارد. این نوع دکوراسیون داخلی بر ایجاد بافت روستایی و حس سادگی، کهنگی و فرسودگی، طبیعی و دست ساز بودن عناصر و دکوراسیون داخلی تأکید دارد. برای معماری کف، سقف، دیوار از المانهای طبیعت همچون چوب و سنگ، اجزا و قطعات ساده و بی آلایش، به دور از هر گونه تزیینات اضافی بهره گرفته می‌شود.

روستیک نامی است که بسیاری از سبک‌های طراحی را شامل می‌شود. بنا بر تعریف، دکوراسیون روستیک دکوراسیونی طبیعی، قدیمی و حاوی عناصری با سطح زبر و ناهموار است. بنابراین، سبک‌های متفاوتی با این ویژگی‌ها وجود دارند که هریک با دیگری متفاوت است اما همه آن‌ها روستیک به حساب می‌آیند. برخی از سبک‌های روستیک عبارت‌اند از: سبک توسکان، سبک ساحلی، سبک خانه روستایی و نیز هر سبکی که حال‌وهوای خانه‌های قدیمی و روستایی را برای شما تداعی می‌کند.

استفاده از مؤلفه‌های طبیعی خام و دست نخورده یکی از مهمترین عواملی است که یک خانه را به سبک دکوراسیون روستیک نزدیکتر می‌کند. برای این منظور کافی است از جزییاتی مانند درختان، تنه درختان، چوبهای برش خورده یا حتی پشم گوسفند در خانه استفاده کنید. گاهی چیدن میز و صندلی چوبی بیرون منزل، در دکوراسیون تراس یا بالکن حال و هوای خانه روستایی را در ذهن تداعی می‌کند. از الوار های پهن و قطور می‌توانید برای کف‌پوش استفاده کنید و نمایی کاملاً روستیک به خانه بدهید. چوب‌های اصلاح شده گزینه ایده‌آلی برای استفاده در سبک روستیک هستند. همچنین اغلب در این سبک دکوراسیون از چوب کاج، گیلاس، توسکا و گردو نیز استفاده می‌کنند.

مشخصه های دکوراسیون روستیک

 چوب در دکوراسیون روستیک

چوب یکی از عناصر اصلی در دکوراسیون روستیک محسوب می شود که به فضای خانه جلوه ای طبیعی می دهد. توجه داشته باشید چوب های اصلاح شده گزینه ایده آلی برای استفاده در سبک روستیک هستند. همچنین اغلب در این سبک دکوراسیون از چوب کاج، گیلاس، توسکا و گردو نیز استفاده می کنند.

 چوب در دکوراسیون روستیک

فلز در دکوراسیون روستیک

فلز هم مانند چوب از عناصری است که در سبک دکوراسیون روستیک بسیار دیده می شوند. شما می توانید به روش های متنوعی از فلزات کارشده در این سبک دکوراسیون استفاده کنید. برای مثال در دکوراسیون روستیک برای دیزاین آشپزخانه، قابلمه ها و تابه های فلزی را به صورت آویزان چیدمان می کنند. همچنین می توانید از لوستر فلزی استفاده کنید.

فلز در دکوراسیون روستیک

مبلمان در دکوراسیون روستیک

مبلمان سبک روستایی به طور معمول از چوب، چوب های بازیافتی و سنگ ساخته می‌شود. همچنین از مصالحی مانند بامبو، چوب خیزران، سیسل (الیاف محکم طبیعی)، پنبه، کتان، پشم، کاغذ، شیشه، خاک رس و انواع مختلف فلز نیز می‌توان استفاده کرد که همه آنها به زیبایی ظاهری فضا کمک شایانی می‌کنند. از متریال‌های استفاده شده در پارچه مبلمان، می‌توان به چرم و پوست حیواناتی مثل خرس و یا گاو اشاره کرد.

مبلمان در دکوراسیون روستیک

 پارچه های ساده در دکوراسیون روستیک

جنبه طبیعی دکوراسیون روستیک را می توان از مدل مبلمان، پارچه های کتانی بکاررفته در مبلمان و تخت خواب، فرش و قالیچه درک کرد. در حقیقت در دکوراسیون روستیک، پارچه های ساده و بدون هیچ گونه نقش و نگار بسیار پر کاربرد می باشند. در صورتی که این سبک دکوراسیون را دوست دارید می بایست اسباب و اثاثیه خانه خود را به سبک ساده و بسیار طبیعی نگه دارید. می توانید رو بالشتی ها و رو مبلی های خود را از کتان، پارچه های کنفی، گونی و یا پوست حیوانی درست نمائید.

 پارچه های ساده در دکوراسیون روستیک

 شومینه در دکوراسیون روستیک

شومینه‌ها امروزه در خانه‌هایی با سبک دکور مدرن و مینیمال و حتی سنتی نیز نصب و راه اندازی می‌شوند و دارای انواع متفاوتی هستند. برق، گازی، دیجیتالی و … اما شومینه‌ای که در ذهن طراح سبک دکور روستیک در حال ساخت و پیاده سازی است چیزی فراتر از مواردی است که گفته شد. این شومینه باید حس طبیعی خود را به کسانی که دور تا دور آن نشسته‌اند منتقل کند و گرما بخش آن جمع باشد. پس باید کاملاً طبیعی ساخته شده باشد و کاملاً طبیعی گرما خلق کند. در این طورت شومینه‌ای سنگی که با سوزاندن چوب گرمابخشی می‌کند تنها گزینه برای خانه‌ای روستایی خواهد بود.

 شومینه در دکوراسیون روستیک

رنگ ها در دکوراسیون روستیک

رنگ ها در این سبک، خنثی، آرام و الهام گرفته از طبیعت هستند. ترکیب رنگ های کرم و طیف های روشن آن (ترکیب با سفید)، انواع زردهای ترکیب شده با سفید یا خاکستری یا انواع رنگهای خاکی (آجری، قهوه ای، زیتونی) در کنار رنگ‌های قوی مانند شکلاتی یا خاکستری تیره. برای ایجاد تنوع نیز می‌توان از سبز تیره مایل به آبی و قرمزهای سرد (شاتوتی، آلبالویی) یا قرمزهای گرم (خرمالویی یا قرمز قهوه ای) استفاده کرد؛ فیروزه‌ای نیز رنگ مناسب دکوراسیون روستیک ایرانی است که زیبایی کار را تکمیل می‌کند.

اتاق و چشم انداز در دکوراسیون روستیک

طراحی پنجره در ابعاد بزرگ، یک عامل بسیار مهم در نشان دادن سبک روستیک می باشد. در حقیقت این عامل جزو معدود عواملی است که هم طراحان سبک روستیک و هم طراحان داخلی سبک نسبت به آن حساس هستند و سعی می کنند آن را رعایت کنند. خانه های سبک، خانه های دلباز با نور زیاد می باشند که این نیاز باعث می شود پنجره ها تا جایی که ممکن است بزرگ طراحی گردند. در سبک دکوراسیون روستیک، این تمایل وجود دارد که محیط داخلی بسیار نزدیک به محیط طبیعی بیرون باشد، پس ایجاد پنجره های بزرگ باعث می گردد که فضای خارجی به فضای داخلی خانه نزدیک شود.

سنگ در دکوراسیون روستیک

سنگ برای ایجاد تعادل و تکمیل فضای خانه، در دکوراسیون روستیک استفاده می شود. برای مثال در این سبک، دیوار بالایی یا کناری شومینه ها را با سنگ دیزاین می کنند تا همه عناصر طبیعی که سنگ، آتش و چوب هستند، در کنار هم، یک فضای هماهنگ و زیبا به وجود آورند.

سنگ در دکوراسیون روستیک

دکوریجات مناسب در دکوراسیون روستیک

برای این که خانه ای به سبک روستیک داشته باشید، باید لوازم و دکوریجات مناسب آن را خریداری کنید. بنابراین دکوریجاتی را انتخاب کنید که دست ساز و دست بافت باشند. به یاد داشته باشید همین جزئیات کوچک هستند که به خانتان حس و حال سبک روستیک را می دهند. برای مثال دستگیره های فلزی حکاکی شده به روی درهای چوبی و شیرآلات سنتی در حمام و دستشویی برای این سبک بسیار مناسب هستند.

  • منبع
  • مدیا دکور
  • آدرس
  • لومه
  • توکامگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید