امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276361
۱۷۰۷
۳
۳
نسخه چاپی

روستای سرآقاسید | معماری جذاب روستای سرآقاسید | جاذبه های گردشگری روستای سرآقاسید

سرآقاسید یکی از زیباترین روستاهای چهارمحال و بختیاری است؛ که به واسطه‌ی کوهستانی بودن، ناشناخته مانده.

روستای سرآقاسید

سرآقاسید، روستایی توریستی و پلکانی واقع در شهرستان کوهرنگ و استان چهارمحال و بختیاری است. این روستا به ماسوله زاگرس شهرت دارد.

روستای سرآقاسید

روستای سرآقاسید از  توابع بخش مرکزی کوهرنگ و از روستاهای زیبا و جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری است که گردشگران بسیاری در این استان از این روستای زیبا دیدن می‌کنند، اما این روستا در سطح ایران شناخته شده نیست و شاید یکی از دلایل ناشناخته ماندن روستا، کوهستانی بودن آن است.

ارتباط این روستا در حدود نیمی از سال، به‌دلیل بارش برف در فصول پایانی پاییز و زمستان با سایر جاها قطع می‌شود و تنها نیمی از سال راه‌های آن باز است. معماری و طبیعت بکر روستا، خیره‌کننده و بسیار آرامش‌بخش است. این روستا از نظر معماری بسیار به ماسوله در استان گیلان شبیه است.

روستای زیبا و بکر سرآقاسید در ۱۴۰ کیلومتری شهرکرد، مرکز استان چهارمحال‌و‌بختیاری است که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری قرار گرفته است. این روستا در شمال غربی مرکز کوهرنگ قرار دارد. روستای سرآقاسید از شمال به کوه کنگله و از جنوب به کوه وند و خیمه محدود است. خانه‌های بکر روستا نشان‌دهنده قدمت روستا هستند اما تاریخ روستا با قدمت تاریخ امامزاده رقم می‌خورد. طبق گفته‌های مردم روستا، قدمت امامزاده روستای سرآقاسید، ۶۰۰ سال است. بر طبق تاریخ شجره‌نامه امامزاده، قدمت روستا را نیز با همین تاریخ تخمین زده‌اند.

روستای سر آقاسید یکی از روستاهای دیدنی ایران در کوهای زاگرس و در چهارمحال و بختیاری است. در ماه اردیبهشت، عشایر از مانطق گرمسیر خوزستان  به این روستا کوچ می کنند و زیبایی این منطقه را دو چندان می کنند. فرهنگ بومی و سنتی مردمان این منطقه و وجود مناطق دیدنی و جذاب در این روستا بیشتر مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. برای رسیدن به روستای سر آقا سید باید از یک جاده ی خاکی پر پیچ و خم در کوهستان عبور کنید. در این روستا آنتن تلفن همرا وجود ندارد و گردشگران می توانند به دور از تکنولوژی و گوشی همراه به استراحت بپردازند. مردم روستای سر آقا سید بسیار مهمان نواز و مهربان هستند و از گردشگران با خوش رویی استقبال می کنند. می توانید از سیاه چادر برای اقامت استفاده کنید. منظره های چشم نواز، صدای پرندگان، موسیقی محلی، نان و لبنیات محلی، سبزیجات کوهی، لهجه و پوشش زیبای مردمان این روستا از دیگر زیبایی های روستای سر آقا سید است.

 روستای سرآقاسید

معماری روستای سرآقاسید

روستای سرآقاسید دارای بافت و معماری قدیمی خاص و سنتی است. خانه‌های روستا به‌شکل پلکانی فشرده ساخته شده‌اند و معماری خانه‌ها به صورتی است که حیاط هر خانه، پشت بام خانه دیگر است. در این نوع معماری، تمام خانه‌ها دارای یک چشم‌انداز هستند و به یک سمت ساخته شده‌اند. تصویری که از روی پشت بام خانه‌ها در مقابل چشمان انسان قرار دارد، طبیعتی بسیار زیبا و رویایی را نشان می‌دهد که شاید هیچ جایی را به این سادگی نتوان یافت که چنین چشم‌انداز و منظره زیبای آن را بتوان از داخل منزل، مشاهده کرد.

مصالحی که در ساخت خانه‌های روستا به کار رفته‌اند، از گل و خشت هستند که با معماری کاملا ساده ساخته شده‌اند و برای درب خانه‌ها و سقف نیز از چوب استفاده شده است. ویژگی دیگر این خانه‌ها نداشتن پنجره است. هیچ یک از خانه‌های روستا، به شکلی کاملا خاص، دارای پنجره نیستند. خانه‌ها تنها درب هایی دارند که بسیار کوچک هستند و از چوب‌های درختان همان منطقه ساخته شده‌اند. به‌نوعی می‌توان گفت که تمامی مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ها از خود روستا تهیه شده‌اند. خانه‌ها به‌صورت تو در تو ساخته شده و از دو بخش تشکیل شده‌اند که یک بخش آن برای اهالی خانه و بخش دیگر مخصوص دام‌ها، طیور و انبار است. معماری خانه‌های روستای سرآقاسید بسیار شبیه به روستای ماسوله در گیلان است. بنا بر همین شباهت، روستای سرآقاسید را «ماسوله زاگرس» نیز می‌نامند. این نوع معماری معمولا به دو منظور انجام می‌شده است، یکی برای صرفه‌جویی در زمین و دیگری به‌منظور اتحاد اهالی یک روستا در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و اقلیمی، پیش‌بینی می‌شد که خانه‌ها نزدیک به هم ساخته شوند.

 روستای سرآقاسید

زمان مناسب سفر به روستای سرآقاسید

از آن جا که روستای سر آقا سید در موقعیت کوهستانی و دارای آب و هوای سرد است، بهترین زمان برای سفر به این روستا فصل بهار و تابستان است .آب و هوای این منطقه در فصل بهار بسیار خنک و در فصل تابستان بسیار مطبوع و دلنشین است.فقط در 6 ماه اول سال یعنی بهار و تابستان قابل دسترسی است و ساکنان آن ماه های سرد سال را پشت حصاری از برف در روستا می گذرانند. سرما در فصل زمستان و پاییز در آن جا بسیار سخت و طاقت فرسا است .بارش های زود هنگام برف و باران ،جاده های خاکی این روستا را از بین می برد حتی ساکنان محلی از رفتن به روستاهای دیگر خودداری می کنند.

علت نامگذاری نام سرآقاسید

از شجره‌نامه‌ها اینطور برمی‌آید که عمر روستا به ۶۰۰ سال پیش می‌رسد و اسم روستا از امامزاده سرآقاسید عیسی که در روستاست، گرفته شده.

برخی می‌گویند در قدیم، آنهایی که برای زیارت امامزاده به آن می‌رفتند، می‌گفتند می‌رویم سر مزار آقاسید عیسی، برای همین هم روستا به این اسم معروف شده. بعضی‌ها هم معتقدند چون خانه‌های روستا بالای سر امامزاده قرار گرفته به آن سرآقا سید می‌گویند؛ یعنی  روستا، بالای سر امامزاده است.

اعتقادات مردم روستای سرآقاسید

یک عَلَم داخل امامزاده هست که مردم روستا می‌گویند موقع جنگیدن و دعوت مردم به اسلام، در دستان سید آقا عیسی بوده. اعتقاد به این علم  تا حدی است که در مواقعی مثل خشکسالی، برای رفع آن در جاهای مختلف چرخانده می‌شود.

نشانه‌ای به شکل ۸ روی کوه خیمه و روبه‌روی روستا وجود دارد که مردم معتقدند نشانه‌ای از قبله است و آقا سیدعیسی با پرتاب نیزه آن را به مردم نشان داده.

چشمه‌ای در همین کوه به اسم مراد چشمه هم وجود دارد. مردم معتقدند اگر کسی نیت پاک داشته باشد و دستش را در آب آن فرو ببرد، نشانه‌ای برای برآورده شدن آرزویش توی دستش می‌آید. نشانه‌ای مثل سنگ ریزه، برگ، گل سر و یا هر چیز دیگری که تعبیر خاصی در آن است.

همچنین مردم روستا در چشمه خدر لباس نمی‌شویند، چون معتقدند این چشمه متعلق به حضرت خضر بوده است.

روستای سرآقاسید

غذا های محلی روستای سرآقاسید

در این روستا، بلوط را آرد و با پودرش نانی به اسم کلک درست می‌کنند. آش کاردین یا کارده که ترکیبی‌ست از دوغ، سبزی کاردین-این سبزی نوعی سبزی کوهی‌ست که در اطراف روستا وجود دارد- و برنج درست می‌شود.

کباب در مناطق بختیاری نشین حرف اول را می‌زند. در روستای سرآقا سید هم به دلیل وفور دام، بساط کباب به راه است.

در این روستا آشی به اسم آش برگ هم پخته می‌شود. برای پختن این آش، خمیر را به صورت رشته‌هایی باریک در می‌آورند و با نخود، عدس و روغن حیوانی می‌پزند. بعد، سبزی آش و لوبیا را به آن اضافه می‌کنند.

غذا های محلی روستای سرآقاسید

نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به روستای سرآقاسید

حوضچه های نمک

چشمه نمک یا حوضچه های نمک در 20 کیلومتری روستای سر آقا سید واقع شده است و یکی از راه های درآمد زایی مردم این روستا است. حوضچه هایی در نزدیک این چشمه ساخت شده است که آب این چشمه به آن ها می ریزد .زنان روستا نمک موجود در این حوضچه ها را برداشت می کنند.

بارگاه امام زاده سرآقاسید

مهترین جاذبه این روستا بارگاه سید آقا عیسی است که نام روستاه هم از این اسم گرفته شده است. سید آقا عیسی از نوادگان امام هفتم (ع) است که با توجه به شجره نامه ای که وجود دارد قدمت آن به بیش از 600 سال پیش بر می گردد.

بارگاه امام زاده سرآقاسید

چشمه پیرغار

چشمه پیرغا دارای آبی زلال است. این چشمه از دامنه های زاگرس سرازیر می شود. گردشگران زیادی برای دیدن این چشمه ی زیبا به این منطقه سفر می کنند.

آبشار شیخ علی خان

آبشار شیخ علی خان در 40 کیلومتری سر سید آقا قرار دارد. آب این آبشار خروشان از ارتفاعات اطراف روستا سرازیر می شود و در تنگه های زیبا جای می شود.

غار چما

غار چما در 30 کیلومتری این روستا است که یکی از غارهای یخی به حساب می آید. بر اساس پژوهش محققین ضخامت برف در برخی از قسمت های این غار به 50 متر می رسد که زیبایی بسیاری را برای این غار به همراه دارد.

چشمه دیمه

چشمه دیمه از کوه زردکوه سرچشمه می گیرد. آب این چشمه دارای املاح مدنی و چشمه آب گرم است که گردشگران جهت درمان از آن استفاده می کنند.

کوه های زردکوه

کوه های زردکوه در 30 کیلومتری روستا قرار دارد که بلندترین قله آن 4221 متر ارتفاع دارد و برای کوهنوردی مناسب است.

پیست اسکی چلگرد

این پیست در 30 کیلومتری روستای سر سید آقا و در رشته کوه زاگرس قرار دارد و هر ساله می تواند پذیرای 20 تا 30 هزار نفر باشد. 800 متر طول و شیبی 20 درصدی دارد که گردشگران زیادی را جذب می کند.

روستای سرآقاسید

دانستنی های جالب درباره ی روستای سرآقاسید

• این روستا تنها ۶ ماه از سال دارای راه ‌های ارتباطی است.

• جاده‌ هایی که به روستای سر آقا سید به هم می رسند، بسیار پر پیچ و خم و کوهستانی هستند و همین کوهستانی بودن، سبب می‌شود که با اولین برفی که در استان چهارمحال‌ و‌ بختیاری ببارد، راه‌ های ارتباطی این روستا با سایر مراکز، قطع شود.

• درختان گردو در این روستا به قول اهالی روستا عمرشان به ۳۰۰ سال می‌ رسد.

• به یاد داشته باشید که هنگامی که به این روستا رفتید به محض ورود به این روستا، آنتن‌ دهی تلفن همراه نیز قطع می ‌شود و همین باعث می‌ شود که همه ی گردشگرانی که وارد این روستا می شوند به این باور برسند که همه چیز در این روستا کاملا بکر و طبیعی و همچنین به دور از تکنولوژی است.

• از جمله ی این گیاهان می‌ توان به سیر، موسیر، تره‌ کوهی، کرفس ‌کوهی و قارچ اشاره کرد.

• به معنای واقعی در این روستا زندگی به صورت کاملا طبیعی در جریان است. از جمله مظاهر این طبیعی بودن آن است که این روستا تنها دارای برق است که آن هم با افتادن اولین برف قطع می‌ شود.

• میوه ی بلوط در این روستا زیاد است که اهالی، برای پخت نوعی نان از آن استفاده می‌ کنند.

• اهالی روستا از آتش برای پخت و پز و سایر احتیاجات خود استفاده می‌ کنند و آتش اجاق خانه ‌ها روشن است و این بدان معنا است که در این روستا هیچ گونه اجاق گازی وجود ندارد.

• در سال ۹۶ بسیاری از گردشگران خارجی از جمله گردشگرانی از سوئد، آلمان، ژاپن و دیگر کشورهای خارجی از این روستا دیدن کردند.

• در این روستا زنان و مردان در کنار یکدیگر، کار می کنند. به طور مثال، زنان این روستا پشته‌ هایی از سوخت را برای اجاق‌ ها حمل می‌ کنند و به روستا می‌ آورند و کارهای سختی را انجام می ‌دهند که واقعیت این است که حتی انجامش برای مردم سخت است.

• تمامی گردشگرانی که از این روستا دیدن می ‌کنند و قصد دارند تا شب را در آن بمانند، می ‌توانند در خانه ‌های اهالی روستا بمانند و هزینه ‌ای به آن‌ ها بابت اقامت خود پرداخت کنند.

• البته با توجه به این که در آستانه ی ورود به فصل های گرم و خوش آب و هوای سال هستیم، گردشگران می ‌توانند تا در چادرهایی که روستاییان در بالای کوه برپا کرده‌ اند، مهمان شوند و مورد پذیرایی قرار بگیرند. راه دیگر این است که شب را در هتل‌های شهرهای اطراف مثل چلگرد بمانند و در روز از روستا دیدن کنند.

• در این روستای زیبا تنها در مقطع ابتدایی و راهنمایی دارای مدرسه است و برای ادامه ی تحصیل، دانش ‌آموزان باید به شهرهای اطراف روستا بروند.

• در این روستا چشمه ای وجود دارد که برای مردم روستا بسیار مهم و عزیز است. مردم روستا دارای اعتقادات خاصی هستند. چشمه‌ های بساری در روستا وجود دارد که یکی از آن ‌ها مراد چشمه نام دارد و مردم روستا معتقد هستند هر کسی با نیت پاک و آرزوی قلبی خود به آن نزدیک شود و دست در آن فرو ببرد، به آرزوهایش می ‌رسد.

• در مورد امامزاده روستا نیز بسیار معتقد هستند، به ‌طوری که برای رفع برخی مشکلات طبیعی مثل خشکسالی و سایر موارد به آن دخیل می بندند.

  • منبع
  • کجارو
  • رنتی جا
  • الی گشت
  • اسنپ تریپ

۳ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید