امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263179
۷۵۳۷۷
۱
۰
نسخه چاپی
تحقیقات نشان می دهد

رژیم غذایی MIND یا ذهن، ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۵۳ درصد کاهش می دهد

طبق گزارش اخیر محققان، رژیم غذایی شبه مدیترانه ای موسوم به MIND یا ذهن ریسک ابتلا به اختلال شناختی را کاهش داده و ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۵۳ درصد کاهش می دهد. رژیم غذایی MIND دو رژیم غذایی DASH و Mediterranean را در بر می گیرد و میزان مصرف هر نوع ماده ی غذایی را که برای سلامت مغز خطر داشته باشد را به صفر می رساند

 

رژیم غذایی MIND یا ذهن، ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۵۳ درصد کاهش می دهد
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

تاثیر رژیم غذایی MIND بر کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر

زوال عقل یا دمانس یکی از خطرناک ترین بیماری هایی است که هر فردی می تواند با آن مواجه شود. طبق گزارشات حدود ۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند و هرساله بیش از ۹.۹ میلیون مورد جدید از این بیماری تشخیص داده می شود که بدین معناست در هر ۳.۲ ثانیه یک نفر مبتلا به زوال عقل می شود.

طبق گزارش اخیر محققان، رژیم غذایی شبه مدیترانه ای موسوم به MIND یا ذهن ریسک ابتلا به اختلال شناختی را کاهش داده و ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۵۳ درصد کاهش می دهد. رژیم غذایی MIND دو رژیم غذایی DASH و Mediterranean را در بر می گیرد و میزان مصرف هر نوع ماده ی غذایی را که برای سلامت مغز خطر داشته باشد را به صفر می رساند.
این رژیم بر مصرف ۱۰ گروه از مواد غذایی که برای سلامت مغز مفید هستند تاکید میکنند؛ به طور خاص سبزیجات برگ سبز و انواع دیگرسبزیجات، آجیل ها، انواع توت ها، حبوبات، غلات کامل، ماهی، مرغ، روغن زیتون توصیه می کند. در همین حال طرفداران این رژیم غذایی از مصرف ۵ گروه غذایی ناسالم برای سلامت مغز مانند گوشت قرمز، کره یا مارگارین، پنیر ها، کلوچه ها یا شیرینی ها و موادغذایی سرخ شده یا فست فود ها اجتناب می کنند.

رژیم غذایی ذهن، که ترکیبی از دو رژیم غذایی دش و مدیترانه ای است؛ برای کاهش در تاخیر عصبی در نظر گرفته شده است. این رژیم توسط مارتا کلر موریس اپیدمیولوژیست تغذیه، در مرکز پزشکی دانشگاه راش، ارائه شد. تیم موریس مواد غذایی مصرفی، ۹۲۳ سالمند را در شیکاگو دنبال کردند. در طی بیش از ۵/۴ سال، ۱۴۴ نفر از شرکت کنندگان مبتلا به بیماری آلزایمر شدند اما گروهی از افرادی که از رژیم غذایی ذهن پیروی کرده بودند، به نظر می رسد که کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری بوده اند.
حتی افرادی که تغییرات متوسطی را در رژیم غذایی خود به وجود آورده بودند، یعنی کسانی که بطور کامل طبق چارچوب های رژیم غذایی دش یا مدیترانه ای هم عمل نکرده بودند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار داشتند. این مطالعات نشان می دهد کسانی که نسبتا این رژیم غذایی را دنبال کرده اند تا ۳۵ % خطر ابتلا به آلزایمر در آنها کاهش یافته و است و کسانی که بطور دقیق این رژیم غذایی را دنبال کرده اند تا ۵۳ % این میزان کاهش می یابد.
در دو مطالعه ی قبلی که در ایالات بزرک متحده ی امریکا صورت گرفت دریافت شد؛ کسانی که روزانه حداقل ۲ واحد سبزیجات مصرف میکنند بطور قابل توجهی روند زوال شناختی کندتری نسب به کسانی که حداقل در هفته ۶ واحد سبزیجات برگ سبز مصرف می کنند دارند. چندین مطالعات حیوانی نشان می دهد که خوردن انواع توت ها، با عملکرد بهتر حافظه گره خورده است و مطالعات جمعیتی توصیه میکند که تنها خوردن یک وعده ماهی در طول هفته از میتواند منجر به پیشگیری از آلزایمر شود.
موریس تاکید که می کند که یافته های این رژیم غذایی قطعی نیستند و نیازمند مطالعات تصادفی و مقایسه ای بیشتری در دراز مدت هستند. در مقاله دوم تیم او نشان داده شده است که رژیم غذایی ذهن نسبت به رژیم غذایی دش و مدیترانه در کنترل زوال شناختی برتری دارد.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید