امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283942
۵۱۷
۱
۰
نسخه چاپی

طبق تحقیقات جدید، ویتامین D ممکن است در پیشگیری از زوال عقل موثر باشد

یک مطالعه جدید در مقیاس بزرگ نشان داده که مصرف مکمل ویتامین D در کاهش احتمال بروز دمانس یا زوال عقل موثر است.

طبق تحقیقات جدید، ویتامین D ممکن است در پیشگیری از زوال عقل موثر باشد

تحقیقات قبلی نشان داده بود که سطوح پایین ویتامین D با خطر بالاتر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. این هورمون به حذف آمیلوئید از مغز کمک می‌کند. تجمع آمیلوئید نشانه بیماری آلزایمر است. همچنین ممکن است مکمل‌های ویتامین D در جلوگیری از تجمع تاو tau، پروتئین دیگری که در ایجاد زوال عقل نقش دارد، موثر باشند.

ویتامین D در بدن با تابش نور مستقیم خورشید به پوست تولید می‌شود. اما بررسی‌ها نشان داده که حدود ۴۰ درصد از آمریکایی ها دچار کمبود D هستند، که این این درصد بسته به سن و رنگ پوست و سایر عوامل متغیر است. در ایران به نظر می‌رسد کمبود ویتامین D از این هم بالاتر باشد.

محققان ارتباط بین زوال عقل و مکمل‌های ویتامین D را در نزدیک به ۱۲۴۰۰ نفر که میانگین سنی ۷۱ سال داشتند و در شروع مطالعه فاقد دمانس بودند، بررسی کردند. در این گروه ۴۶۳۷ مکمل ویتامین D مصرف می‌کردند.

از ۲۶۹۶ شرکت‌کننده‌ای که در دهه بعد دچار زوال عقل شدند، ۷۵ درصد قبل از تشخیص،  مکمل‌های ویتامین D نخورده بودند.

به گفته زهینور اسماعیل، محقق ارشد و استاد دانشگاه کلگری و دانشگاه اکستر، این شواهد نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های اولیه ممکن است قبل از شروع زوال شناختی مفید باشد.

محققان دریافتند در ۴۶۳۷ شرکت‌کننده‌ای که مکمل‌های ویتامین D مصرف می‌کردند، ۴۰ درصد کمتر از گروهی که مکمل ویتامین D مصرف نمی‌کردند، زوال عقل دیده می‌شود.

خیلی جالب است که بر اساس این مطالعه مصرغ مکمل‌های ویتامین D در چند زیرمجموعه موثرتر است و آنها سود بیشتری می‌برند: زنان، آن‌هایی که شناخت طبیعی دارند و در  معرض اختلالات خفیف هستند و در افرادی که ژن APOE-e4 را ندارند.

حدود ۴۰ تا ۶۵ درصد از مبتلایان به زوال عقل حامل این ژن هستند که با تنظیم متابولیسم لیپیدها مرتبط است و با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است.

پیشگیری از زوال عقل یا حتی به تعویق انداختن شروع آن با توجه به تعداد فزاینده افراد مبتلا، بسیار مهم است.

اخطار:

توجه کنید که ویتامین D به صورت خودسرانه مصرف نکنید. مصرف بیش از حد ویتامین D منجر به بیماری‌هایی با عوارض جدی و مسمومیت دارویی می‌شود.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید