امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284054
۵۰۹
۱
۰
نسخه چاپی

طراحی آزمایش خونی برای تشخیص اختلال اضطراب

پژوهشگران می‌گویند آزمایش خون جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند از روی زیست‌نشانگرها وجود اضطراب در افراد را تشخیص دهد.

طراحی آزمایش خونی برای تشخیص اختلال اضطراب

محققان آزمایش خون جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند ریسک بروز اضطراب در افراد و اثر عوامل دیگر بر آن را مشخص کند. این آزمایش همچنین قادر به تشخیص شدت اضطراب در افراد مبتلا به این مشکل و پیشنهاد بهترین درمان برای رفع این بیماری است.

به گزارش ساینس‌الرت، آزمایش خون جدیدی که توسط استارتاپ MindX Sciences توسعه داده شده، به‌تازگی به تأیید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا رسیده است. این آزمایش به بررسی زیست‌نشانگرهای اضطراب می‌پردازد و عواملی مثل پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و هورمون مرتبط با اضطراب را اندازه‌گیری می‌کند.

محققان چگونه زیست‌نشانگرهای اضطراب را کشف کردند؟

دانشمندان برای کشف این زیست‌نشانگرها ابتدا 58 نفر را در گروهی موسوم به گروه کشف زیست‌نشانگرها قرار دادند. این افراد کسانی بودند که سطح اضطراب آن‌ها حداقل یک بار در حد فاصل جلسات مختلف آزمایش تغییر کرده بود. این گروه به دانشمندان اجازه داد تا زیست‌نشانگرهای احتمالی در بحث اضطراب را پیدا کنند.

سپس تعدادی از این زیست‌نشانگرها روی گروهی دیگری شامل 40 نفر که گروه تأیید زیست‌نشانگرها نام داشت، آزمایش شدند. این فرایند تأیید اهمیت داشت چون به دانشمندان اطمینان می‌داد که زیست‌نشانگرها می‌توانند به‌شکلی قابل‌اطمینان و دقیق در پیش‌بینی تغییرات اضطراب مؤثر باشند.

در آخر این زیست‌نشانگرهای تأییدشده در یک گروه سوم به‌کار گرفته شدند تا وضعیت اضطراب شدید و اضطراب حاد بالینی را پیش‌بینی کنند. نتایج این مطالعه نشان داد که 19 زیست‌نشانگر در خون می‌توانند تغییرات اضطراب را به نمایش بگذارند.

پزشکان درحال‌حاضر از طریق حرف‌زدن با افراد سعی می‌کنند سطح اضطراب آن‌ها را شناسایی و در صورت نیاز برای آن‌ها دارو تجویز کنند. اما اگر این تشخیص اشتباه باشد، مصرف داروها می‌تواند مشکلاتی را برای بیماران به‌وجود بیاورد. حالا با این آزمایش خون می‌توان با اطمینان بیشتری اقدام به تجویز دارو نمود.

به‌علاوه، اگر پزشکان بتوانند به‌واسطه این آزمایش بروز اختلال‌های اضطراب در آینده را پیش‌بینی کنند، قادر خواهند بود تا با مداخله به‌موقع مانع از شروع مشکلات جدی‌تر یا بازگشت اختلال‌های مربوطه شوند. نتایج پژوهش حاضر در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.

  • منبع
  • دیجیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید