امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276603
۲۶۸۳
۳
۰
نسخه چاپی

عشق یک طرفه | عشق یک طرفه زجرآور است؛ از آن رها شوید

عشق یک طرفه | عشق یک طرفه زجرآور است؛ از آن رها شوید

تعریف عشق یک طرفه

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از عشق یک طرفه پدیده در روابط بین فردی داشت این است: عشق یک طرفه نوعی علاقه است که به همان میزانی که عرضه می‌شود، دریافت نمی‌شود.

روشن است در این نوع عشق ورزی، ارتباط عاشقانه‌ای وجود ندارد و موضوع عشق تنها در ذهن عاشق است. به سبب همین عدم ارتباط و ایجاد کنجکاوی، آن فرد در ذهن عاشق مدام برجسته‌تر و جذاب‌تر می‌شود و تصویری از او در ذهن عاشق شکل می‌گیرد که با واقعیت ممکن است بسیار متفاوت باشد.

این نوع عشق ورزی بسته به شرایط مختلف، ممکن است انواع متفاوت داشته باشد. مثلاً اینکه فرد مقابل اصلا از احساس شما مطلع نیست و شما مدام در ذهن خود آن فرد را بزرگ می‌کنید. یا اینکه پس از پایان رابطه‌ای عاطفی، یکی از طرفین هم‌چنان د‌ر آرزو و عشق دیگری روزگار سپری کند. نوع دیگر نیز می‌تواند رابطه‌ای محدود باشد که در آن فرد مقابل از علاقه شما خبر دارد، اما به شما گفته که این احساس متقابل نیست. با این حال رابطه شما هم‌چنان ادامه دارد.

علائم عشق یک طرفه

علائم عشق یک طرفه روشن است. یک نفر گویا، دیگری خاموش. این یکی سرشار، آن یکی خالی. یکی عاشق، دیگری فارغ. یکی بی تاب و بیقرار، دیگری آرام و بیتفاوت. یکی ایثار و فداکاری میکند دیگری دریغ از یک قدم برداشتن.

علائم عشق یک طرفه شاید خیلی زود مشخص نشود اما به مرور زمان رد پای خود را در زندگی نشان میدهد. زمانی که ما به محبت او نیاز پیدا میکنیم. زمانی که برای کاری از او می خواهیم پیشقدم شود.

زمانی که نیاز داریم محبت ها و کارهایی را که می کنیم ببیند. اما متاسفانه نیازهای ما برآورده نمی شوند. ما می مانیم با یک قلب ترک خورده. البته در مواردی نیز طرف مقابل می بیند، پیشقدم می شود، و همراهمان می ماند. اما نمی توان اطمینان داشت.

علت عشق یک طرفه

چیزی که به نظر می‌رسد در مورد عشق‌های یک طرفه و دوست داشتن های آتشین از این نوع وجود دارد، نوعی خلأ و احساس درون فرد است و معشوق در این‌جا چندان اهمیتی ندارد. به عبارت دیگر، فردی که به موضوع عشق تبدیل شده اگر وجود خارجی نداشت، به احتمال زیاد فرد دیگری جایگزین او می‌شد و در واقع این خاص بودن آن فرد نیست که عشق را به وجود آورده، بلکه کمبودی درون ما است که به این سمت ما را می‌کشاند.

محرومیت عاطفی: بزرگترین هشدار و چراغ خطری که می‌تواند بروز عشق یک طرفه را پیش‌بینی کند، تنهایی، ارتباط کم و سرکوب احساسات و عواطف برای مدتی نه چندان کوتاه است. این عدم ارتباط فرد را به دنیای درون ذهن می‌برد و اتصال او با واقعیت را قطع می‌کند. در عالم ذهن معمولا با رویا و اغراق مواجهیم. این حالت احتمالا باعث می‌شود نسبت به اولین فردی که از نظر ظاهری یا رفتاری کمی جذاب به نظر می‌رسد، احساس خاصی پیدا کنیم و برای فرار از تنهایی و اندوه درون لحظه به لحظه آن احساس را در تخیلات خود پرورش دهیم.

در چنین حالتی، تک تک رفتارها یا صحبت‌های فرد برایمان مهم می‌شود و یک به یک آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا نشانه‌ای از علاقه یا عدم علاقه آن فرد به خودمان را بیابیم، در حالیکه آن رفتارها کاملا عادی و ساده است.

شکست و تجارب غم‌انگیز: شکست‌ها و تجارب غم‌انگیز ممکن است امید و اعتماد به نفس فرد را طوری نشانه بگیرد که ناخودآگاه احساس کند ایجاد رابطه با انسان‌ها بسیار سخت و شکست بسیار محتمل است. چنین فردی از ارتباط مستقیم حذر می‌کند و کم کم به ارتباط خیالی و ذهنی کشیده می‌شود.

افسردگی و احساس بی‌معنایی: افرادی که احساس افسردگی می‌کنند و انگیزه و معنای خاصی برای یک زندگی شاداب ندارند، بسیار محتمل است برای فرار از این پوچی و یأس به سمت دوست داشتن یک طرفه و آتشین کشیده شوند. چون این دوست داشتن از درون و از ذهن شروع می‌شود و سپس بر یک فرد حمل می‌شود، غیر واقعی و براساس تصوراتی اشتباه از معشوق شکل می‌گیرد. بنابراین عاشق معمولا در جذب فرد مقابل با شکست مواجه می‌شود و یا به دلیل ترس از دست دادن امید و انگیزه‌اش به رابطه‌ای عاشقانه، موضوع را به او نمی‌گوید.

عشق یک طرفه | عشق یک طرفه زجرآور است؛ از آن رها شوید

سوالاتی برای تشخیص عشق یک طرفه

برای اینکه تشخیص دهیم کسی که به او علاقه داریم به ما علاقه ،توجه یا احساس خاصی دارد یا نه باید نشانه های زیر را بررسی کنیم.

۱) آیا او واقعا شما را دوست دارد؟ ( در ابتدای این روابط اگر اعتماد به نفس ما کم باشد به شدت به دنبال این هستیم که ثابت کنیم طرف مقابل ما را دوست دارد در حالی که شواهدی بر این مدعا نداریم )

۲)  با شما همدلی میکند؟ ( در مواقعی که در کنار هم هستید و مشکل یا ناراحتی دارید همدلی می بینید ؟)

۳) نسبت به شما نگاه خاص بودن دارد؟ ( جوری با شما رفتار می کند که انگار متفاوت یا خاص هستید ؟ الزاما این به معنای بهتر بودن نیست حوگتی به شکلی خاص به شما بی توجهی می کند نشانه خاص بودن شما است )
 

۴) شما را نوازش میکند؟ ( منظور از نوازش الزاما فیزیکی نیست هر نوعی نوازش کلامی هم نشانه است )
 

۵) روی نقاط مثبت شما تمرکز میکند؟ ( در خصوص نقاط مثبت شما صحبت می کند یا آنها را یادآوری می کند )

۶) در حضور شما احساساتش بی ثبات میشود؟

۷) در اطراف شما بی قرار است؟

۸) وقتی نیستید و در حضور دوستان شما مانند افراد معتاد علایم ترک را دارد؟ ( در جمع دوستان مشترکتان سراغ شما را می گیرد و بی تاب شما می شود ؟)

۹) برای آینده خود با شما برنامه ریزی میکند؟ ( حتی خیال پردازی در خصوص آینده که شما هم جزوی از آن هستید )

۱۰) دچار لغزش کلامی میشود؟ ( لغزش کلامی مانند این که عموما شما را با اسم خانوادگی صدا می زند اما پیش می آید که اسم کوچک شما از دهنش می پرد )

۱۱) در پوشش و رفتار و کردار تغییری کرده است؟ ( از زمانی که با شما دوست شده است پوشش یا رفتار یا استفاده از کلماتش تغییر کرده است )

۱۲) احساس وابستگی –اضطراب-ترس و…. دارد؟ ( زمانی که قرار است شما از جمع جدا شوید به نظر می رسد مضطرب شده است ؟)

در صورتی که شما از پاسخ به موارد بالا متوجه شدید طرف مقابل شما به شما احساس خاصی ندارد, احتمالا در یک رابطه با عشق یک طرفه قرار دارید. و حتما با یک متخصص مشورت کنید تا آسیب نبینید . عشق یک طرفه مانند خنجری در قلب است ، بیرون کشیدن ناگهانی آن کشنده است !

مشکلات عشق یک طرفه

مشکلات عشق یک طرفه زمانی است که هر چه تلاش میکنیم دیده نمیشود. ما در این رابطه ارزش خود را از دست داده ایم. به مرور عزت نفسمان نیز فروکش میکند. برخی از عاشق ها میخواهند عشق خود را پنهان کنند. چون احساس میکنند عشقشان یک طرفه است و غرورشان پایمال شده است. در این حالت به جای ابراز عشق به وارونه گویی متوسل میشود. مثلا اگر معشوقش قد بلند است از قد بلند کس دیگری ایراد میگیرد. یا با الفاظ تند عشقش را پنهان میکند. در واقع بر چهره عشقش نقاب میگذارد. حال بستگی به زیرکی طرف مقابل دارد که این حس را درک کند یا نه. ( اگر با دیگرانش بود میلی چرا جام مرا بشکست لیلی) برخی دیگر نیز زیادی خوش بین هستند.

مثلا اگر طرف مقابل در یک جمع او را برای انجام دادن کاری انتخاب کند فکر میکند از روی عشق این کار را انجام داده است.مشکلات عشق یک طرفه بیشتر به خاطر نگرش احساسی است که به وجود می آید. اگر کسی عقلانی و منطقی به قضیه نگاه کند مسلما به کسی عشق نمی ورزد که هیچ حسی به او ندارد.

یک نوع دیگر به گونه ای است که طرف مقابل از عشق او لذت میبرد. اما نه برای وصل بلکه برای اینکه یک برده عشقی دارد. لذت میبرد در جمع دوستان و آشنایان فخر فروشی کند لذا تا میبند طرف مقابل در دل عشق و علاقه خود را گم میکند.یا برعکس با یک نگاه، یک جمله و یا یک حرکت او را دوباره به سمت خود میکشد. عاشق دل پاک فکر میکند توانسته است دل او را به دست بیاورد.

راهکارهایی برای رهایی از عشق یک طرفه

اولین کاری که بایست انجام دهیم این است که از خودمان چند سوال بپرسیم تا شناخت بیشتر از خود بدست آوریم:

1. آیا این نوع علاقه برای من بدل به الگو شده است؟ آیا این اتفاق در طول چند سال گذشته بارها برای من اتفاق افتاده؟ آیا این نوع ارتباط تنها چیزیست که در طول دوران بزرگسالی‌ام تجربه کرده ام؟ اگر به یک یا چند مورد از سوال‌های بالا پاسخ مثبت داده‌اید به نفع شماست که کشف کنید چرا این نوع روابط برایتان تکرار می‌شود. عشق یک طرفه نسبت به عشق واقعی دردسر کمتری دارد اما به همان اندازه درگیری و آشفتگی عاطفی ایجاد می‌کند.

2. این عشق کدامیک از نیازهای مرا برطرف می‌کند؟ آیا من در حال فرار از عشق واقعی هستم چون از طرد شدن می‌ترسم؟ برخی از افرادی که مکرراً به سمت عشق یک طرفه می‌روند تا جایی از اعتماد بنفس پایین رنج می‌برند که گمان می‌کنند اساساً دوست داشتنی نیستند. ماندن در رابطه‌ای که هر دو طرف به یک میزان برای حفظ آن تلاش نکنند و محبت شما بی‌جواب بماند باعث این باور نادرست می‌شود که شما دوست داشتنی نیستید. باید تلاش کنید خودتان را دوست بدارید. احتمالاً شما اوقات سختی را می‌گذرانید و انرژی زیادی را صرف فکر کردن به شخص مورد نظرتان می‌کنید و زیاد به فکر سلامتی خود نیستید.

3. افکارتان را از شخصی که برایتان قابل دستیابی نیست دور کنید. افرادی که عشق آنها متقابل نیست نوعی حس بی‌قراری و هوس را تجربه می‌کنند که شبیه به تجربیات افرادیست که رفتارهای اعتیادآور دارند. درک کنید که پیگیری‌های شما بدل به رفتاری اعتیادآور خواهد شد و این رفتارها را ترک کنید. برای شروع می‌توانید دست از چک کردن صفحه او در شبکه‌های اجتماعی بردارید و به پست‌هایش پاسخی ندهید.

4. تا زمانی که از این عشق یک طرفه خلاص نشده‌اید رابطه عاطفی جدیدی را شروع نکنید. مانند سایر تغییراتی که در زندگیمان ایجاد می‌شود ما به حداقل شش ماه یا بیشتر نیاز داریم تا عادت کنیم. در ایم مدت سعی کنید اوقاتتان را با دوستان فعلی یا خانواده‌تان سپری کنید.

5. از خودتان در برابر تکرار این تجربه ناخوشایند و ناامیدکننده محافظت کنید. اگر نمی‌توانید شخصاً برای بهبودتان کاری کنید به یک درمانگر مراجعه کرده و از او کمک بخواهید. اگر در کودکی نسبت به شما سهل‌انگاری شده یا از شما سواستفاده شده تجربه عشقی یک طرفه برای شما دردناکتر خواهد بود و احتمالاً به کمک یه فرد حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. ضربه عاطفی در کودکی یکی از دلایل اصلی جست‌وجوی “پیوندی خیالی با فردی دست نیافتنی” است.

6. سعی کنید طرف مقابل را همانطور که هست بپذیرید و بپذیرید که او نمی‌تواند میزان علاقه‌ای که به او دارید را درک کند. فردی که طرد می‌کند در اغلب موارد به میزان فردی که طرد می‌شود احساس بدی را تجربه می‌کند. در بسیاری از موارد این افراد دچار نوعی سرخوردگی، احساس گناه و اضطراب می‌شوند آن هم در موقعیتی که هیچ کنترلی بر آن ندارند.
اگر با عشقی یک طرفه سر و کار دارید می‌توانید با استفاده از خودآگاهی و مهار کردن خودتان از این شرایط خارج شوید.

در صورت لزوم حتماً به دنبال کمک گرفتن از درمانگری حرفه‌ای باشید چرا که این الگو غالباً تکراری و اعتیادآور است و شاید نیاز باشد برای غلبه به آن بیشتر تلاش کنید اما همواره به یاد داشته باشید که پاداش چنین تلاشی تجربه عشقی متقابل است.

  • منبع
  • مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا
  • مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
  • کلینیک چمان
  • دکتر نازنین حبیبی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید