امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287609
۴۲۳
۱
۰
نسخه چاپی

غذا خوردن با دست: آیا این روش قدیمی می تواند مفید باشد؟

غذا خوردن با دست از آن موضوعات بحث‌برانگیزی است که طرف‌داران و مخالفان خاص خودش را دارد. موافقان این کار مدعی‌اند با دست غذاخوردن باعث می‌شود از غذاخوردن بیشتر لذت ببرند و مخالفان معتقدند این کار غیربهداشتی و به دور از تمدن است.

غذا خوردن با دست: آیا این روش قدیمی می تواند خوب باشد؟

مسئله غذا خوردن با دست یا استفاده از ابزارهای غذاخوری، به نوع فرهنگ هر منطقه و جامعه بستگی دارد. در برخی فرهنگ‌ ها، خوردن با دست به عنوان یک روش قدیمی و معمول شناخته شده است و در برخی دیگر، استفاده از ابزارهای غذاخوری، مانند چنگال و قاشق، مرسوم تر است.

از نظر بهداشتی، استفاده از ابزارهای غذاخوری می‌تواند به حفظ بهداشت شخصی و کاهش انتقال باکتری‌ها و آلودگی‌ها کمک کند. در مقابل، در برخی موارد، مثل غذا خوردن به شیوه سنتی، خوردن با دست، می‌تواند تجربه مفرحی باشد و ارتباط بیشتری با غذا و فرایند خوردن ایجاد کند.

به طور کلی، اگر در یک محیط تمیز و بهداشتی باشید و دست‌هایتان قبل از خوردن به درستی شسته شده باشد، خوردن با دست مشکلی ایجاد نخواهد کرد. با این حال، در مواردی مانند مهمانی‌ها رسمی یا در محیط‌هایی که استفاده از ابزارهای غذاخوری معمول تر است، مناسب است از این ابزارها استفاده کنید.

اگر قبل از غذاخوردن دست‌هایمان را بشوییم، احتمالا خیر. غذا خوردن با دست باعث می‌شود همیشه قبل از غذاخوردن خودمان را ملزم به شستن دست‌هایمان کنیم و با رعایت‌کردن این نکته دیگر نمی‌توان ادعا کرد که غذا خوردن با دست غیربهداشتی است و باعث واردشدن میکروب به بدن می‌شود. غذا خوردن با دست باعث ایجاد انگیزه برای شستن دست‌ها قبل و بعد از هر وعده غذایی می‌شود و عادات خوبی را تقویت می‌کند.

فواید غذا خوردن با دست

ارتباط چاکراها و اعضای بدن را تقویت می‌کند

غذا خوردن با دست ریشه در طب آیورودا دارد. دکتر یشنا گارگ، متخصص تغذیه، می‌گوید: «بدن ما با ۵ عنصر طبیعت هماهنگ است و هر انگشت امتداد یکی از این ۵ عنصر است. انگشت شست امتداد فضا، انگشت اشاره امتداد هوا، انگشت میانی امتداد آتش، انگشت حلقه امتداد آب و انگشت کوچک امتداد زمین است.»

وقتی با دست‌هایتان غذا می‌خورید، از تمام انگشتان استفاده می‌کنید. این کار تمام عناصر طبیعت را گرد هم می‌آورد و باعث می‌شود بافت، طعم، عطر و دمای غذا را با تمام وجود درک کنید و نهایت لذت را ببرید.

از پرخوری جلوگیری می‌کند

غذا خوردن با دست باعث می‌شود آگاهانه‌ تر غذا بخورید. از نظر روان‌شناسی با دست غذا خوردن باعث می‌شود به آنچه می‌خورید بیشتر توجه کنید. این کار به شما فرصت می‌دهد که غذایتان را آهسته‌تر و با دقت بیشتری بخورید که باعث می‌شود احساس سیری زودرس کنید. این احساس سیری از پرخوری جلوگیری می‌کند و جلوی افزایش وزن را می‌گیرد. به‌گفته کارشناسان، غذاخوردن با دست نوعی سیری لذت‌بخش را به ارمغان می‌آورد که با قاشق و چنگال احساس نمی‌شود.

3. از دیابت نوع ۲ پیشگیری می‌کند

بر اساس پژوهش‌ها، بسیاری از بیماران دیابتی نوع ۲ سریع و باعجله غذا می‌خورند. سریع غذاخوردن تعادل قند خون در بدن را بر هم می‌زند، بنابراین نقش مهمی در بروز دیابت نوع ۲ دارد. محققان معتقدند غذاخوردن با دست باعث کاهش سرعت غذاخوردن و درنتیجه کاهش بروز این نوع دیابت می‌شود.

غذا خوردن با دست: آیا این روش قدیمی می تواند خوب باشد؟

4. هضم غذا را بهبود می‌بخشد

وقتی غذایمان را با دست لمس می‌کنیم، مغز به معده پیام می‌دهد که آماده غذاخوردنیم. این پیام به معده آمادگی لازم برای ورود غذا را می‌دهد، بنابراین هضم غذا را بهبود می‌بخشد.

5. باکتری‌های خوب را به روده اضافه می‌کند

ما نوعی باکتری به‌نام فلور طبیعی روی پوستمان داریم. این باکتری‌ها نه‌تنها برایمان مضر نیستند، بلکه از ما در برابر بسیاری از باکتری‌های مضر محیط محافظت می‌کنند. به‌عقیده محققان، وجود فلور طبیعی در قسمت‌های مختلف بدن مانند دهان، گلو و روده باعث تقویت سلامتی می‌شود. با دست غذا خوردن یکی از عواملی است که این باکتری‌های مفید را وارد بدن می‌کند.

6. دمای دهان را تنظیم می‌کند

دست‌ها نقش حسگر را برای بدن ایفا می‌کنند. وقتی با قاشق و چنگال غذا می‌خورید، غذا مستقیما از بشقاب به دهان شما منتقل می‌شود و ممکن است متوجه داغ‌بودن آن نشوید. وقتی غذایتان را قبل از گذاشتن در دهان لمس می‌کنید، میلیون‌ها پایانه عصبی موجود در نوک انگشتان شما دما و بافت غذا را می‌سنجند، بنابراین کمتر احتمال دارد که غذای خیلی داغ را در دهانتان بگذارید و زبانتان را بسوزانید.

7. باعث بهبود گردش خون می‌شود

با دست غذا خوردن نوعی تمرین عضلانی فوق‌العاده‌ای است که گردش خون را بهبود می‌بخشد. حرکات دست باعث جریان بهتر خون می‌شود و بر سلامت کلی بدن تأثیر مثبتی دارد.

غذا خوردن با دست: آیا این روش قدیمی می تواند خوب باشد؟

پژوهشی جالب درباره غذا خوردن با دست

یکی از محققان به‌نام آدریانا مادژاروف ۴۵ نفر از دانشجویان خود را به ۲ گروه تقسیم کرد. نیمی از آنها یک تکه پنیر را با خلال دندان خوردند و نیمی دیگر با دست‌هایشان. قبل از خوردن پنیر، هر ۲ گروه نظرات نسبتا مشابهی درباره پنیر داشتند. بااین‌حال پس از خوردن پنیر، نظرات آنها کمی تغییر کرد. بیشتر افراد گروه دوم که پنیر را با دست خورده بودند، آن را خوشمزه‌تر و اشتها آورتر از گروهی دانستند که پنیر را با خلال دندان خورده بودند.

طبق این آزمایش، افرادی که خودکنترلی زیادی دارند می‌توانند در برابر غذاهای خوشمزه مقاومت کنند و به مقدار غذایی که می‌خورند توجه می‌کنند. کسانی هم که خودکنترلی کمی داشتند، فارغ از لمس مستقیم یا غیرمستقیم غذا، نظرشان تغییری نکرد.

به‌گفته محقق این آزمایش کوچک، لمس مستقیم غذا برای افرادی که منظم به مقدار مصرف غذایشان توجه می‌کنند، باعث افزایش واکنش حسی می‌شود و غذا را مطلوب‌تر و جذاب‌تر می‌یابند. بر اساس این آزمایش، ممکن است تجربیات حسی کنترل شخص را از او بگیرند. این اطلاعات به ما کمک می‌کنند بیشتر مراقب اهداف خود باشیم، به‌خصوص هنگام غذاخوردن.

سخن پایانی

گرچه امکان خوردن بسیاری از غذاها با دست وجود ندارد، گاهی این لذت را به خودتان هدیه بدهید و از فواید آن بهره‌مند شوید. البته همان‌طور که محققان توصیه می‌کنند، حتما قبل از غذاخوردن با دست دست‌هایتان را به‌خوبی بشویید.

  • منبع
  • حقوق نیوز
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید