امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278625
۹۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

فواید دویدن؛ دلایلی که دویدن را مفید می کند!

می‌دانیم که ورزش برای سلامتی بسیار مفید است. از میان تمام ورزش‌ها، دویدن یکی از متداول‌ترین آن‌هاست که برای تناسب اندام و قوی‌شدن بدن توصیه شده است. دویدن ورزش ساده است که نیاز به امکانات زیادی ندارد، انجام آن تنها نیاز به اراده و پشتکار دارد. دویدن مداوم فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد.

فواید دویدن 

فواید دویدن

فواید دویدن، اغلب افراد دویدن را نوعی ورزش خسته کننده و طاقت فرسا می‌دانند و از آن اجتناب می كنند، در حالی كه فقط دو دقیقه دویدن در روز خطر مرگ و میر را کاهش می دهد و سه سال به طول عمر اضافه می كند.

طبق گفته مركز کنترل و پیشگیری از بیماری ها یک فرد بالغ باید حداقل دو ساعت و ۳۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی هوازی در سطح متوسط ​​انجام دهند. تنها با پانزده دقیقه پیاده روی سریع یا پنج دقیقه دویدن (دويدن به عنوان یک ورزش هوازی و قدرتی است) نیازهای فعالیت بدنی و سلامت شما را تامين می كند.

دویدن از طریق تقویت استخوان ها و ماهیچه ها سرعت سیر پیری را کاهش می دهد. در مقابل استخوانها و ماهیچه های افرادی که فعالیت روزانه آنها بیشتر نشسته انجام می شود، ضعیف است. در این افراد استعداد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است. در مقابل استخوان بندی ورزشکاران قوی است و با گذشت سن، کم تر تحلیل می روند.

دویدن به طور مداوم آسان نیست به همین دلیل خیلی از افراد پس از مدتی دویدن، این عادت را کنار می گذارند البته با ادامه دویدن و غالب شدن بر تنبلی، اراده افزایش می یابد.

دویدن در عرض 20 تا 25 دقیقه می تواند ذهن، بدن و روح شما را تغییر دهد و این موضوع اصلا اغراق نیست زیرا فواید دویدن از لحاظ علمی هم ثابت شده است.

قطعاً همه ما دوست داریم که در زندگی قدرت بیشتری از هر لحاظ داشته باشیم. در نتیجه برای اینکه از لحاظ ذهنی و جسمی قدرتمندتر باشیم ، می توانیم از فواید دویدن استفاده کنیم؛ البته به شرطی که دویدن را به یک فعالیت جدی روزانه تبدیل کنیم.

فواید دویدن برای تمام بخش های بدن به خصوص سلامتی زانو و استخوان ها را در کنار فواید این ورزش راحت و کم هزینه برای پوست و زیبایی و .. را به همراه دارد.

خواص دویدن برای بهبود شرایط بدن

فواید دویدن برای بهبود شرایط بدن

فواید دویدن بعد از 30 دقیقه

 • وزن بدن را کنترل می‌کند

• ساختن ماهیچه‌ و استخوان

• ضربان قلب منظم‌تر می‌شود

• استرس را کاهش می‌دهد و احساس عصبانیت و نارضایتی را کم می‌کند

• بالابردن اعتماد به نفس

• کند شدن روند پیری

• دویدن میزان گلبول‌های سفید خون را افزایش و همچنین ایمنی بدن بالا میرود

• بالا رفتن هماهنگی بدن

• خواب بهتر

ورزش صبگاهی

ورزش صبگاهی

طبق نظر بسیاری از متخصصان و کارشناسان در این زمینه، ورزش صبح زود می تواند یکی از بهترین راه های شروع روز باشد. اگرچه بعضی از آن ها معتقدند که مضراتی برای سلامتی دارد و یا فواید آن نسبت به تایم های دیگر کم تر است.

بنابراین آیا باید صبح زود به ورزش کردن و عرق کردن بپردازید یا این که کار را به زمان دیگری موکول کنید. بعضی از ویژگی های ورزش صبحگاهی بر اساس وضعیت سلامتی و اهدافی که دارید، می تواند فواید را زیاد یا کم کند.

در این قسمت از سایت به شما کمک می کنیم که تصمیم بگیرید آیا ورزش صبح زود برای شما مفید است یا خیر.

منظور از ورزش صبحگاهی چیست؟

ورزشی که کمی بعد از بیدار شدن، با شکم خالی و معمولا قبل از ساعت 8 صبح انجام می شود را به ورزش صبحگاهی می گوییم. 

موارد منع ورزش صبحگاهی

موارد منع ورزش صبحگاهی

در صورتی که شرایط زیر برای شما صدق می کند، باید در مورد ورزش صبحگاهی تجدید نظری داشته باشید.

1. مشکلات قلبی عروقی 

دویدن برای قلب و افزایش قدرت تمرینی مفید است و اثرات مثبتی روی وضعیت قلبی عروقی دارد.

اگر چه به دلیل نوسانات موجود در فشار خون، بهتر است که ” تایید ” را از پزشک برای انجام تمرینات ورزشی صبح زود بگیرید.

اگر به ورزش صبحگاهی علاقمند هستید، و به اندازه کافی هم می خوابید ، احتمالا مشکلی برای شما وجود نخواهد داشت.

2. مبتلا دیابت

ورزش کردن با شکم خالی عموما مشکلی را ایجاد نمی کند، به شرطی که بیش از حد پا را فراتر از محدودیت ها نگذارید.

 اگر که به دیابت مبتلا هستید، پینشهاد می کنیم که این مورد را با پزشک خود چک کنید و ببینید که ورزش صبح زود چه تاثیری روی سطح گلوکز خون شما گذاشته است ، مخصوصا اگر با شکم خالی ورزش می کنید.

3. اهداف اجرایی خاص یا قصد انجام تمرین های پر شدت را دارید.

اگر چه که این تحقیقات هنوز برای همه افراد انجام نشده است، اما به نظر می رسد که دمای مرکزی بدن هنگام عصر برای قدرت و نیروی بیشتر انجام فعالیت های شدیدتر مناسب تر است.

اگر چه تداوم در برنامه ورزشی، همراه با ترجیح شخصی خود برای انجام ورزش در صبح یا عصر، بخش بزرگی را از پاسخ بدنی شما در حین ورزش ایجاد می کند.

بنابراین اگر صبح ها زمان کافی برای گرم کردن بدن دارید تا دمای بدن را بالا ببرید ، پس ورزش صبحگاهی را امتحان کنید !

4. می خواهید عضله سازی کنید

باز هم باید گفت که هیچ نتیجه گیری علمی ثابتی در این مورد وجود ندارد اما به نظر می رسد که وضعیت متابولیک و سوخت و ساز ( سطح هورمونی ، محیط سلولی ) برای رشد عضلانی در اوقات دیگر روز مثل بعد از ظهر یا عصر بهتر است.

در واقع عقیده عموم بر این است که ساخت عضله هنگام صبح غیر ممکن نیست و نتایج بیشتر بستگی به تلاش و تداوم دارد، نه به تایم ورزش شما در طول روز اما اگر هدف اصلی شما افزایش حجم توده عضلانی است، بهتر است که تایم ورزش کردن را به زمان دیرتری غیر از صبح موکول کنید.

5. باید کم تر از 6 ساعت بخوابید.

آیا خواب مهم تر از ورزش است؟ اگر خواب شما کم است، احتمالا بهتر است که زمانی شروع به ورزش کنید که قبل از آن، استراحت کرده باشید.

اثر منفی بهم ریختگی خواب ممکن است تا مدت زمانی خودش را نشان ندهد، اما می تواند تلاش شما برای کاهش وزن را کمی مختل کند، باعث سر درد، بهم ریختگی روحیه شود و به طور کلی سطح خلاقیت شما را بکاهد.

در موارد دیگر باید این کار را امتحان کنید و ببینید که بدن شما به ورزش صبحگاهی چگونه پاسخ می دهد، و آیا این نوع ورزش برای سبک زندگی شما مناسب است و به رسیدن به اهداف تان کمک می کند یا خیر.

تحت چه شرایطی ورزش صبحگاهی پیشنهاد میشود

تحت چه شرایطی ورزش صبحگاهی پیشنهاد می شود؟

زمان مناسب خواب برای ورزشکاران 

برای اندام ایده آل خود برنامه ریزی کنید و اجازه ندهید که شلوغی ها و برنامه های غیر قابل پیش بینی مسیر کار شما را بهم بریزد که واقعا برای سلامتی تان مضر است.

انجام یک ورزش صبحگاهی قبل از کار یا دیگر مسئولیت ها یک راه عالی برای این است که مطمئن شوید که دیگر آن را انجام داده اید و پشت گوش نمی اندازید. احتمالا از چگونگی تغییر ادامه روز خود به دلیل ورزش متعجب شوید.

کلا شخص سحرخیزی هستید.

بعضی از ما هنگام صبح خلاقیت بیشتری داریم و دوست داریم که سحرخیز باشیم، در حالیکه بعضی از افراد کاملا برعکس ما هستند. در واقع بعضی از افراد صبح ها و بعضی دیگر در ادامه روز عملکرد بهتری دارند.

اما این موضوع چگونه روی ورزش ما اثر می گذارد؟ اگر طبیعتا انسان سحرخیزی هستید، پس بدن شما هنگام تمرین صبحگاهی سریع تر است و از آن بیشتر لذت می برد و نتایج بهتری هم از ورزش صبحگاهی نصیب شما خواهد شد.

همچنین اگر هنگام بیدار شدن در صبح زود، احساس خستگی ندارید، پس ورزش صبح زود برای شما عالی خواهد بود. تمرین های ورزشی صبحگاهی بریا افرادی که ذاتا سحرخیز هستند، عالی است.

می خواهید وزن کم کنید

صبر کنید، قبل از این که سریع نتیجه بگیرید. باید گفت که این مورد به معنای این نیست که تمرین ورزشی هنگام صبح باعث کاهش وزن بیشتری می شود.

ورزش صبحگاهی برای کاهش وزن مزیت بیشتری نسبت به ورزش عصرگاهی ندارد. کاهش وزن به معنای کالری سوزاندن بیشتر از حد مصرفی است. اگر چه دو دلیل وجود دارد که چرا ورزش صبحگاهی برای کاهش وزن مفید است:

کنترل میل به غذا و جلوگیری از زیاده روی در غذا خوردن: اگر بیش از حد میل به غذا دارید و بعد از ورزش خیلی غذا می خورید ، ورزش صبحگاهی می تواند میل شما به غذا را کنترل کند و باعث شود که در طول روز انتخاب غذایی بهتری داشته باشید.

کالری سوزی بیش از چربی های بدن: زمانی که با شکم خالی ورزش می کنید، بیشتر حجم انرژی شما از ذخیره چربی در بدنتان گرفته می شود. بنابراین اگر دو بار ورزش کردن میزان یکسانی از کالری را در بدن شما بسوزاند، ورزشی که با شکم خالی انجام شود، کاهش وزن شما را سرعت بیشتری می بخشد.

بنابراین، ورزش صبحگاهی خوب است یا بد؟

نگران نباشید، ورزش صبحگاهی برایتان بد نیست. در بیشتر موارد، تاثیرش به اندازه ورزش عصرگاهی است. و قطعا بهتر از ورزش نکردن است.

در بعضی مواقع ورزش در تایمی غیر از صبح غیر ممکن است. اگر زمانی برای گرم کردن و ورزش کرد در روز را ندارید ، بهتر است حساس نباشید و ادامه دهید. مهم تر از همه این که هیچ زمان عالی برای ورزش تعیین نشده است، زمان های مختلف روز همه مزایا و معایب خود را دارند.

  • منبع
  • هنر فردی
  • بیتوته

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید