امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276017
۶۰۹۸
۱
۱
نسخه چاپی
Magic mushroom

ماده مخدر ماشروم یا قارچ | پیامد های مصرف ماده مخدر قارچ | اثرات مصرف ماده مخدر قارچ

قارچ جادویی یا مجیک ماشروم با نام علمی سایلوسایبین ماشروم، قارچ‌هایی چتری حاوی مادهٔ توهم‌زای سایلوسایبین و سایلوسین هستند و خاصیت روان‌گردان دارند.

ماشروم

ماده مخدر ماشروم عوارض جانبی فراوانی برای سلامتی مصرف کنندگان در بردارد می تواند باعث بروز اختلالات روانی فراوان در این افراد شود.

ماده مخدر ماشروم یا قارچ

بیش از ۱۸۰ نوع قارچ وجود دارد که حاوی مواد شیمیایی سیلوسایبین یا سیلوسین هستند. ماشروم های روانگردان مانند پیوت (peyote) در قرن های گذشته در ادبیات بومی استفاده شده اند. هم سیلوسایبین و هم سیلوسین می توانند به صورت مصنوعی در آزمایشگاه نیز تولید شوند. گزارش هایی مبنی بر اینکه سیلوسایبین در خیابان ها خریداری می شود در واقع می تواند گونه های دیگر قارچ با LSD باشد.

نام های رایج یا نام های خیابانی: مجیک ماشروم، ماشروم، ماشروم های مقدس، شروم ها، لیتل اسموک، عشق ارغوانی.

سیلوسایبین (۴-فسفوریلاکسی-ان، ان-دیمتیل ترپتامین) یا سیلوسین هر دو ترکیبات شیمیایی اندول هستند که از انواع خاصی از قارچ های توهم زای تازه یا خشک شده (ماشروم) که در مکزیک، آمریکای مرکزی و ایالات متحده یافت می شوند، به دست می آیند. این ترکیبات ساختار مشابهی با دی اتیل آمید لیزرژیک اسید (LSD) دارند و برای اثرات توهم زایی و سرخوشی آنها مورد سوء استفاده قرار می گیرند. اثرات توهم زایی احتمالا به دلیل تاثیر بر روی گیرنده های سروتونین (۵-HT) در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می شوند.

علائم و اثرات مصرف ماده مخدر قارچ

حدودا نیم ساعت بعد از مصرف ماده مخدر قارچ اثرات مصرف خود را نشان می‌دهد و بین 4 تا 6 ساعت در بدن فرد باقی می‌ماند. این اثرات عبارتند از:

• توهم بصری و شنوایی

• گشاد شدن مردمک چشم

• بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون

• افزایش دمای بدن و احساس گر گرفتگی

• ضعف و حالت تهوع

• سفت شدن عضلات

• عدم هماهنگی بین اعضای بدن

ماده مخدر قارچ به دلیل خوراکی بودن بلافاصله بعد از مصرف وارد دستگاه گوارش شده و به سیستم گردش خون ورود پیدا می‌کند، سپس با تقلید از هورمون سروتونین آگاهی را تغییر داده و باعث بروز توهم می‌شود. همچنین ماده فعال موجود در ماشروم، سیستم سمپاتیک که مسئول مقابله با استرس و هیجان در بدن است را تحریک می‌نماید.

پیامدهای مصرف ماده مخدر قارچ

این ماده مخدر نیز مانند سایر مواد اعتیادآور، عوارض و پیامدهایی با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. اعتیاد

ماشروم یا ماده مخدر قارچ از نظر روانی بسیار اعتیاد آور است. حتی گزارش شده وابستگی روانی به این ماده آن قدر جدی می‌باشد که حتی با یک بار استفاده افراد مستعد را معتاد می‌کند.

2. اختلال در عملکرد سروتونین

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث کیفیت خواب، خلق و خو، روابط جنسی و… می‌گردد . سروتونین یکی از انتقال‌دهنده‌های مهم سیستم عصبی می‌باشد که به هورمون احساسات خوب نیز معروف است. ماده مخدر قارچ و به طور کلی تمام مواد مخدری که ترشح هورمون سروتونین را به هم می‌زنند، باعث اخلال در عملکردهای ادراک، خواب، خلق و خو، گرسنگی و سیری، بالا رفتن و پایین آمدن دمای بدن، اعمال جنسی، کنترل عضلات و… می‌شوند.

3. توهم

توهم می‌تواند احتمال انجام رفتارهای پرخطر را افزایش دهد. یکی از اثرات توهم از دست دادن قدرت تشخیص فاصله است که باعث می‌شود افراد درگیر سوانح رانندگی شده یا از ارتفاعی زیاد خودشان را به زمین پرتاب کنند.

4. اثرات روانی

مصرف بیش از حد و اعتیاد به ماده مخدر قارچ می‌تواند مشکلات روانی‌ای مثل پارانویا، اختلال شخصیت یا افسردگی را در فرد ایجاد کند. همچنین باعث توهمات ترسناک و کابوس‌های مداوم می‌گردد.

5. اثرات جسمی

مصرف هر ماده مخدری سبب آسیب‌های جسمی جبران ناپذیری می‌شود. اثرات جسمی ماده مخدر قارچ نیز این موارد را شامل می‌شود: تشنج، آسیب به مغز و سلول‌های خاکستری، آسیب به حواس سه گانه بینایی و شنوایی و لامسه، سردردهای مداوم، آسیب به دستگاه گوارش، اختلال در عملکرد کلیه‌ها، تهوع و اسهال، درد در اعضای مختلف بدن و…

6. مرگ

پژوهش‌ها نشان داده که ماده مخدر قارچ از سه طریق سبب مرگ می‌شود:

1. بر اثر ایجاد توهم فرد را وادار به انجام اعمال خطرساز مثل رانندگی و پریدن از ارتفاع می‌کند

2. مثل باقی مواد روانگردان به وسیله تاثیر منفی بر افکار، فرد را به سمت خودکشی آگاهانه می‌کشاند.

3. بعضی از فروشنده‌های مواد مخدر به جای مجیک ماشروم، قارچ‌های سمی دیگری را به افراد می‌فروشند. این قارچ‌ها اغلب موجب مسمومیت و مرگ خواهند شد.

شیوه های استفاده از ماشروم

ماشروم ها به صورت خوراکی مصرف می شوند و ممکن است به صورت چای تهیه یا به غذاهای دیگر اضافه شوند. ماشروم ها می توانند به صورت تازه یا خشک شده مصرف شوند. سیلوسایبین طعم تلخ و ناخوشایندی دارد.

“ماشروم ها” دارای ساقه های طولانی و بلندی هستند که ممکن است سفید یا قهوه ای با چتری با لکه های تیره در زیر آن باشند. ماشروم های خشک شده معمولا به رنگ قهوه ای سرخ مایل به قرمز با قسمتهایی به رنگ سفید هستند.

ماده مخدر قارچ

مصرف ماده مخدر قارچ در کشورهای مختلف

قارچ سایلوسیبین در بسیاری از کشورها ممنوع است و غالباً مجازات های قانونی شدیدی را به همراه دارد (به عنوان مثال قانون مواد روانگردان ایالات متحده ، قانون سواستفاده از مواد مخدر در انگلیس 1971 و قانون مواد مخدر 2005 و در کانادا قانون کنترل مواد مخدر).

اتریش

قارچ روانگردان به شکل تازه در اتریش قانونی است.

هلند

در تاریخ 29 نوامبر 2008، هلند اعلام كرد كه از اول دسامبر 2008 كشت و استفاده از بیشتر قارچهای حاوی سیلوسیبین را ممنوع می كند. در حالی که چندین نوع قارچ - به ویژه مهمترین" ترافل "های قوی تر - احتمالاً به دلیل حذف نشدن در لیست ممنوعیت، برخی از [فروشگاه های هوشمند] فروش خود را ادامه می دهند. از تاریخ 13 سپتامبر 2019، ترافل های جادویی کاملاً مالیات گرفته و قانونی می شوند.

انگلستان

قارچ های خشک به عنوان یک ماده مخدر حاوی psilocybin در نظر گرفته می شوند و غیرقانونی هستند. ممنوعیت استفاده از قارچ تازه توسط انگلستان که در سال 2005 ارائه شد، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت، اما در اواخر 2005 پارلمان مورد فوریت قرار گرفت. تا آن زمان، قارچ جادویی در انگلستان فروخته می شد.

ایالات متحده

اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده پسیلوسیبین را در میان داروهای برنامه I در قانون مواد کنترل شده قرار می دهد که دارای پتانسیل بالایی برای سواستفاده، استفاده پزشکی غیرمجاز و امکان ایجاد عوارض جانبی یا مسمومیت شدید را دارد. دادگاه تجدیدنظر نیومکزیکو در 14 ژوئن 2005، حکم داد که پرورش قارچ پسیلوسیبین برای مصرف شخصی نمی تواند "تولید ماده کنترل شده" طبق قوانین ایالتی محسوب شود. با این حال، طبق قوانین فدرال هنوز غیرقانونی است. در دسامبر 2018، وزیر امور خارجه اورگان رای گیری را تصویب کرد که باعث می شود قارچ روانگردان در میان درمانگران مجاز شناخته شود.

در ماه مه سال 2019، دنور، کلرادو، اولین شهرستان در ایالات متحده بود که حذف جرم قارچ psilocybin پس از فرمان به رای پذیرفته شد، و به دقت 50.6 درصد آرا را به دست آورد. این ابتکار عمل در واقع قارچ را قانونی نکرده است، اما دنور را از مصرف هرگونه منابعی برای پیگرد قانونی مردم به دلیل استفاده یا در اختیار داشتن آنها منع می کند. این قانون در مورد بزرگسالان بالای 18 سال اعمال می شود و پیلوسیبین در کلرادو همچنان غیرقانونی است. در ژوئن 2019، اوکلند به دومین شهر ایالات متحده تبدیل شد، در ژانویه 2020، سانتا کروز سومین و در سپتامبر 2020، آن آربر، میشیگان، چهارمین شهر ایالات متحده برای پایان دادن به مجازات های کیفری برای استفاده و نگهداری از آنها، قارچ سایلوسیبین قطعنامه هایی را تصویب کرد. در نوامبر سال 2020، ایالت اورگان اولین ایالت آمریکا بود که هم روانگردان پیلوسیبین را و هم آن را برای استفاده درمانی قانونی کرد.

کشور پرتغال

پرتغال با در اختیار داشتن کلیه داروهای تفریحی (از جمله قارچ پسیلوسیبین) در مقادیری برای بیش از ده روزه مصرف آن ماده، جرم نیست. با این حال کشت و توزیع (خرید و فروش) یک جرم کیفری است.

هند

Psilocybin در هند غیرقانونی است. با این حال، اجرای این ممنوعیت با این واقعیت پیچیده است که در حالی که ترکیب خود ممنوع است، قارچ حاوی این ماده ممنوع نیست.

جامائیکا

Psilocybin در جامائیکا قانونی است. افرادی که می خواهند پسیلوسیبین را در یک شرایط قانونی امتحان کنند می توانند بسته های تعطیلات از جمله درمانگران در محل و و به همراه پزشکان کنترل کننده داروی روانگردان را خریداری کنند.

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • دکتر سلام
  • ذهن نو

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید