امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276307
۱۹۶۸
۱
۰
نسخه چاپی
ماسوله (Masuleh)

ماسوله | شهر تاریخی و توریستی ماسوله | جاذبه های گردشگری ماسوله

ماسوله، شهر پله‌کانی در استان گیلان که گردشگران و تورهای طبیعت‌گردی زیادی را در فصل‌های مختلف سال به سمت خودش می‌کشاند.

ماسوله

روستای دیدنی ماسوله (Masuleh) در آغوش کوه های البرز و در دل منطقه ای کوهستانی و جنگلی قرار گرفته که با خلخال، ماسال و طارم همسایه است.

ماسوله

شهر تاریخی و توریستی ماسوله، یکی از نقاط تاریخی، سرسبز و خوش آب و هوای شمال ایران با هوای مه آلود، تابستان‌های خنک و زمستان‌های پر برف است که بومیان آن را تالش‌ها تشکیل می‌دهند. ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در بخش سردار جنگل فومن، ۶۰ کیلومتری شهر رشت ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان واقع است.

راه قدیمی ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده‌است به منظور حفاظت از محیط زیست، طبیعت بکر و میراث معنوی ماسوله و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و دخل و تصرف، با دخالت سازمان حفاظت از محیط زیست و پایگاه میراث فرهنگی ماسوله در چندین دهه گذشته از سمت استان گیلان حفاظت شده‌است.

شهر کنونی ماسوله در مختصات جغرافیایی با طول ۴۸ درجه و ۵۹ دقیقه شرقی و عرض ۳۷ درجه و ۹ دقیقه شمالی در دل رشته کوه‌هایی زیبا و بی‌بدیل قرار دارد. وسعت شهر فعلی ماسوله، معادل ۱۰۰ هکتار است و از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه‌ها و از طرف شرق بر دره‌های سرسبز اشراف دارد. ارتفاع ماسوله از سطح دریاهای آزاد، ۱,۰۵۰ متر است. جالب است بدانید که به‌دلیل پلکانی بودن این روستا، بین پایین‌ترین و بالاترین نقطه آن حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد. اطراف این شهر، پوشیده از جنگل است و راه اصلی ارتباطی آن، جاده فومن است.

روستای پلکانی ماسوله ایران که البته امروزه دیگر به آن شهر ماسوله می گویند، یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری رشت و از معروف ترین نمونه های معماری پلکانی در جهان است.

در سال ۱۳۵۴ نام شهر ماسوله شمال با عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور و با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این شهر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اداره محیط زیست استان قرار دارد و خوشبختانه به خوبی از آن محافظت می شود. با این که معماری پلکانی و بافت تاریخی این روستا، اصلی ترین ویژگی آن محسوب می شود، ولی در روستای ماسوله جنگل هایی بکر و تماشایی، آبشارهایی پر آب، کوهستان هایی بلند و جاذبه های طبیعی بسیار دیگری را هم می توانید ببینید.

مردم ماسوله به زبان تالشی صحبت می کنند،جمعیت آن تا سال 1320 بالغ بر 30000 نفر می شد که بر اثر اصلاحات ارضی، توسعه راه ها و نیز زلزله خرداد 1369 مهاجرتها در این ناحیه افزایش و جمعیت آن به شدت کاهش یافت.

ماسوله

خانه های ماسوله

شاخص ترین ویژگی این شهر که شهرتی جهانی هم دارد، معماری پلکانی خانه های ماسوله گیلان است. در ماسوله شمال پشت بام هر خانه، حیاط خانه همسایه است. این ویژگی، یکی از سوژه های ناب و منحصر به فرد برای علاقه مندان به هنر عکاسی است. علاوه بر معماری پلکانی، خود خانه های تاریخی شهر هم از جاذبه های گردشگری آن به شمار می روند. مردمان با ذوق این منطقه، خانه های خود را با گلدان های رنگارنگ و دیگر لوازم تزئینی آراسته اند و گاهی شما را به بازدید از داخل منزل خود دعوت می کنند.

به هر حال لازم است تا درباره ی معماری ماسوله این را بدانید که در ساخت خانه های این منطقه از چوب، سنگ و خشت استفاده شده است. خانه های این شهر متراژهایی پایین دارند و معمولا هم ۲ طبقه ای هستند. سقف این خانه ها برعکس دیگر خانه های شمال صاف و مسطح است و حیاط خانه ی بالادستی حساب می شود و اهالی هم بر سر این موضوع با هم توافق تمام و کمال دارند.

خانه های ماسوله

بافت شهر تاریخی ماسوله

ماسوله دارای 4 محله اصلی به نام های «خانه بر» (خونَ وَر)، «مسجدبر» (مَزَ وَر)، «کِی سَر» شامل کَفا کِی سَر و بِنَ کِی سر و «اسد محله» (اَسَ مَل) و بازاری با  4  طبقه می باشد که هر چهار محله به طور جداگانه به بافت بازار شهر ارتباط بی واسطه دارند.

بیش از 350 واحد مسکونی در ماسوله وجود دارد که درگذشته حدود 100 سال پیش، این تعداد 600 واحد بوده است. وجود بیش از 120 واحد تجاری در محدوده ی بازار ماسوله، بیش از 4 کاروان سرا، 2 حمام خزینه دار، بیش از 33 چشمه ی عمومی (خونی)، 10 مسجد و 5 امام زاده نشان از رونق و شکوفایی این شهرک دارد.

آب و هوای ماسوله

ماسوله با هوایی مه‌آلود و آکنده از عطر دلنشین بابونه و گلپر و با آب و هوایی کوهستانی، با بهارهای سرزنده و آکنده از ابرهای باران‌زا، تابستان‌هایی معتدل و خنک، پاییزی به هفت رنگ رنگین‌کمان و زمستان‌هایی سرد و برفی شناخته می‌شود.

ماسوله بیش از یک ماه سال در یخبندان شدید به سر می‌برد. بیشتر روزها هوا ابری و مه‌آلود است و همین امر، زیبایی‌های ماسوله را دو چندان می‌کند. رطوبت نسبتا بالایی به‌علت بارش برف و باران بسیار در ماسوله احساس می‌شود، اما این رطوبت به‌علت خنکی هوا، نه‌تنها آزاردهنده نیست، بلکه بسیار دلچسب است. ماسوله بیش از یک صد روز مه‌آلود دارد و متوسط دمای سالانه، حدود ۱۲ درجه سانتی‌گراد است.

جاذبه های گردشگری ماسوله

آبشار کوشم

آبشار کوشم، بلندترین آبشار ماسوله با ارتفاع ۳۰ متر در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه قرار دارد. مسیر زیبای دسترسی به این آبشار با شیبی ملایم در امتداد رودخانه و در جهت مخالف جریان آب، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر ماسوله است که افراد علاقه‌مند به کوهنوردی را به‌سمت خود جلب می‌کند. پس از حدود یک ساعت کوهنوری و عبور از چند آبشار کوچک به انتهای تنگه و یک دیواره سنگی می‌رسید که آب از بالای آن به پایین می‌ریزد و آبشار زیبای کوشم را به وجود می‌آورد.

آبشار کوشم

رودخانه و آبشار ماسوله رودخان

رودخانه ماسوله رودخان، رودخانه‌ای نسبتا پر آب است که از بالای کوهستان و از چشمه‌‌‌های بالا دستی و برف‌های در حال آب شدن سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از مرکز شهر ماسوله عبور می‌کند و سپس مسیرش را در کنار جاده ماسوله ادامه می‌دهد. رودخانه ماسوله در منطقه سرایان به دو رود زیگل و لیکوند تغییر نام می‌دهد و در منطقه چومثقال وارد تالاب انزلی می‌شود. آب این رودخانه در انتها، شالیزارهای برنج را آبیاری می‌کند. در داخل ماسوله با دیواره بلندی در کنار رود مواجه می‌شوید که از ورود سیلاب‌ها به داخل شهر جلوگیری می‌کند.

آبشار زیبایی به همین نام با ارتفاع بیش از ۲۰ متر، روی رودخانه ماسوله رودخان و در غرب ماسوله و در ابتدای جاده ماجلان قرار دارد. با کمی پیاده‌روی در مسیر رودخانه و در جهت مخالف ریزش آب به آبشار می‌رسید. آبشار ماسوله رودخان در نزدیکی پارکینگ ماسوله قرار دارد.

رودخانه و آبشار ماسوله رودخان

آبشار خرم بو (خربو)

آبشار «خُرَّم بو» که در زبان تالشی، به‌صورت «خَربُو» تلفظ می‌شود، یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه است که در کنار جنگل‌های اطراف، به خرمی بهشت می‌ماند. این آبشار، یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی ماسوله است و کمتر کسی به بازدید از آن می‌رود. برای رسیدن به آبشار خرم بو، باید پس از عبور از بازار ماسوله، حدود دو کیلومتر در کوه‌های ماسوله کوهپیمایی کنید و در ضمن، برای پیدا کردن آن به یک راهنمای محلی نیاز دارید.

آب‌های خروشان آبشار خرم بو از ارتفاع ۲۰ متری به پایین می‌ریزد و نبود جاده تا آبشار بزرگ خرم بو، سبب شده است که طبیعت این منطقه تا حد زیادی دست نخورده باقی بماند. در مسیر رسیدن به آبشار بزرگ، می‌توانید از سایت سنگ‌نوردی، آبشار کوچک خربو و بقعه امام‌زاده هاشم دیدن کنید و از آب گوارای چشمه ماسوله بنوشید.

آبشار خرم بو (خربو)

آبشار تریشوم

آبشار تریشوم یا «تروشوم» یکی از آبشارهای پرآب و مبهوت‌کننده استان گیلان است که در دامنه قله تریشوم ماسوله قرار دارد. قله تریشوم، ۲,۸۵۰ متر ارتفاع دارد و در ارتفاعات شهر ماسوله واقع شده است. در مسیر بسیار زیبا و جنگلی آبشار توریشوم، چشمه‌های فراوانی وجود دارد که تماشای آن‌ها به راستی روح‌نواز است.

آب آبشار توریشوم در بیشتر مواقع سال سرد است و از قله تریشوم سرچشمه می‌گیرد. یکی از دو حوضچه آبشار، عمیق و مناسب برای آبتنی است. پس فرصت را از دست ندهید و تنی به آب بزنید. در ماه‌های بهاری با آب شدن برف‌ها، احتمال گل‌آلود شدن و بالا آمدن سطح آب حوضچه‌های آبشار وجود دارد. در مسیر رسیدن به آبشار باید دو بار از رودخانه عبور کنید، پس اگر متوجه بالا آمدن سطح آب شدید، با توجه به سیل‌خیز بودن منطقه، آبشار را بلافاصله ترک کنید.

مسیر دستیابی به آبشار تریشوم از جاده فومن-ماسوله آغاز می‌شود و حدود یک تا ۱٫۵ ساعت با شهر ماسوله فاصله دارد. آبشار تریشوم در یک کیلومتری شهر تاریخی ماسوله در آخرین دوراهی مسیر به نام دوراهی «اشکلت» قرار دارد و برای دسترسی به بالای آبشار، به وسایل فنی نیاز خواهید داشت.

آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه، یک پدیده طبیعی بی‌نظیر و زیبا با ارتفاع حدود ۶ متر است که در میان درختان سرسبز و متراکم جنگل‌های شمال ایران قرار دارد. این آبشار درست پیش از روستای ماسوله در کنار جاده فومن واقع شده است و وجود حوضچه‌های کوچک آبی، زیبایی فوق‌العاده‌ای به آن اعطا کرده است. وجود قهوه‌خانه، استراحتگاه و رستوران در مجاورت این آبشار خروشان، این جاذبه گردشگری را به مکانی دوست‌داشتنی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، تبدیل کرده است.

آبشار لارچشمه

چشمه آب معدنی علی زاخونی

چشمه آب معدنی علی زاخونی که با نام چشمه «زمزمه» نیز مشهور است، یکی از پدیده‌های بی‌نظیر طبیعی در استان گیلان به شمار می‌آید. آب این چشمه، مملو از بیکربنات است و رنگ آن به‌دلیل نزدیک بودن به معدن آن، نارنجی است. طعم آب چشمه تلخ و نامطلوب است، اما گفته می‌شود که نوشیدن آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله مشکلات گوارشی، مفید است. ساکنان محلی، آب چشمه زمزمه را با مقداری شکر مخلوط می‌کنند و آن را برای بهبود بیماری‌های ریوی و گوارشی می‌نوشند.

چشمه آب معدنی علی زاخونی در کنار رود خلشتریا یا ماسوله رودخان واقع شده است و دبی آب آن، یک لیتر بر ثانیه است. در حال حاضر، آب چشمه از طریق لوله‌ای به قطر ۸ سانتی‌متر به خارج از حوضچه چشمه می‌ریزد و سپس به سوی رودخانه سرازیر می‌شود. این چشمه در نزدیکی هتل آرام ماسوله قرار دارد.

موزه حیات وحش

یکی از همین خانه های پلکانی یعنی منزل شخصی آقای شاهپور اخوان که در انتهای بازار ماسوله قرار گرفته به موزه حیات وحش اختصاص یافته است و در داخل آن مجموعه ای از حیوانات تاکسیدرمی که زیستگاهشان تالاب ها، کوه ها و جنگل های گیلان بوده به نمایش گذاشته شده اند. اینجا می توانید ۸۰ گونه حیوان مثل راسو، گورکن، گراز، قاقوم، کفتار، شاهین، عقاب، چنگر، بوتیمار، غازهای وحشی، هواسیل ارغوانی، قو، طاووس، سنقر تالابی، کبک، گربه وحشی سمور آبی یا قرقاول و پلیکان را ببینید که جاده های گیلان بلای جان آن ها شده اند و توسط آقای اخوان جمع آوری و تاکسیدرمی شده اند اما اگر تعریف خرس قهوه ای ۸۰۰ کیلویی موزه را شنیده باشید حتما هوس خرید بلیط ورودی موزه و بازدید از آن را خواهید داشت.

موزه میراث فرهنگی

یکی دیگر از موزه های روستای ماسوله یعنی موزه میراث فرهنگی در خانه ای تاریخی افتتاح شده که نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه تاریخی درزی، خانه ای متعلق به دوره پهلوی است و آثاری از دوران قاجار، ابزار حرفه های سنتی، اموال مردم شناسی، اسناد مربوط به نهضت جنگل در آن به نمایش گذاشته شده است. اگر به چنین جاهایی علاقه دارید می توانید بعد از تهیه بلیط ورودی از آثار موزه بازدید کنید. موزه خانه درزی در محله کشه سر ماسوله واقع شده و بنای آن ساختار اصیلی دارد، یعنی از خشت، گل و چوب ساخته شده است.

موزه مردم شناسی ماسوله

موزه مردم شناسی ماسوله، تنها موزه شخصی ایران در سال ۱۳۸۱ به همت «فرهاد شرفی ماسوله‌ای» در ورودی شهر تاریخی ماسوله تاسیس شد. این موزه در سه بخش مجزا، مجموعه‌ای از اشیای فرهنگی مردم روستای زیبای ماسوله را به نمایش می‌گذارد. اسناد تاریخی، ابزار و وسایل مربوط به صد سال اخیر منطقه ماسوله و اطراف آن در بخش اول موزه، وسایل مربوط به دو قرن اخیر منطقه ماسوله و روستاهای اطراف آن در قسمت دوم موزه و اشیایی با قدمت بیش از چهار قرن در بخش سوم موزه نگهداری می‌شوند.

کوزه‌ها، جام‌ها، کفش‌های سنتی، پول‌های قدیمی، چینه‌های گلی، کتیبه، انواع داس، گهواره، ابزارآلات کشاورزی، انواع سفال، اشیای قیمتی، وسایل و ابزارهایی ساخته شده از کاغذ، شیشه، چرم، چوب و سنگ و همچنین وسایل جنگی، انواع کارهای دستی و غیره از جمله اشیای مرتبط با تاریخ ماسوله و روستاهای اطراف آن هستند که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. متاسفانه در حال حاضر این موزه خصوصی تعطیل شده است.

موزه مردم شناسی ماسوله

موزه مجاور بقعه «عون بن علی»

مجموعه‌ای از سنگ مزارهای قدیمی، ضریح قدیمی امام‌زاده، کتاب‌ و آثاری از دوره تیموری و صفوی در موزه مجاور بقعه «عون بن علی»، قابل‌مشاهده هستند.

محوطه باستانی ماسوله

قبل از اینکه اهالی ماسوله در مکان فعلی ساکن شوند در ۶ کیلومتری شمال غرب روستای فعلی سکونت داشتند؛ جایی که امروزه آن را با نام کهنه ماسوله می شناسند و حدود ۶ هکتار وسعت دارد. محوطه باستانی ماسوله از این نظر اهمیت دارد که اولین آثار صنعت فلزکاری یعنی ذوب آهن در آن کشف شده و همین اعتبار تاریخی باعث شده تا وارد فهرست آثار ملی کشور شود. البته امروزه به جز تکه سنگ هایی پراکنده چیزی از ماسوله قدیم باقی نمانده است اما شاید بخواهید قدم در فضای باستانی آن بگذارید.

کاروانسراهای ماسوله

وجود کاروانسراهای متعدد در این روستا نشان از تمدن و فرهنگی دیرینه دارد و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی باعث ساخته شدن این کاروانسراها شده است. کاروانسرای حاجی فیضی که در دهه اخیر تحت مرمت و بازسازی قرار گرفته یکی از تجارتخانه های اصلی این روستای تاریخی به حساب می آمد که در ۳ طبقه ساخته شده و حالا نمودی از تحولات معماری دوره پهلوی اول را به نمایش گذاشته است. کاروانسرای میرزای ماسوله نیز یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود.

بازار ماسوله

بازار ماسوله را قلب تپنده این روستا می دانند یعنی حتی اگر چند روز در این روستا بمانید هیچ روزی را بدون گشت و گذار در این بازار سپری نخواهید کرد. معمولا اولین کاری که بعد از توقف در مقصد انجام می دهند، شکم گردی است؛ بازار ماسوله نیز با کافه ها و رستوران های متنوع و دکوراسیون چوبی و مزین به شمعدانی های رنگارنگ مکان باصفایی برای میل یک وعده غذایی به حساب می آید. بعد از صرف غذا هم می توانید در طبقات بازار روستا بگردید، این بازار شامل ۴ سطح مستقل است و هر گونه کالای هنری و دستساز و حتی خوراکی های محلی در این بازار به فروش می رسند؛ از مربا، نان محلی و ترشی بگیرید تا گلیم، چموش، عروسک های دستباف، کیف های جاجیمی و بافتنی ها و جوراب های رنگارنگ.

بازار ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله یکی از جاذبه‌های بکر شهر ماسوله است که با آب و هوایی خنک و پاکیزه، چشم‌اندازهای کوهستانی و جنگل‌هایی زیبا با پوشش گیاهی متراکم و درختانی بلند، هر بیننده‌ای را مبهوت خود خواهد کرد. بخش عظیمی از این پارک زیبا با وسعت حدود ۲۴۰۰ هکتار از کوهستان‌ و میانبدها تشکیل می‌شود.

پارک جنگلی ماسوله یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های این منطقه است و حدود ۸۰۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح آب دریا فاصله دارد. این پارک در ﻏﺮب ﻓﻮﻣﻦ و ۳۵ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی آن واقع شده است و علاوه بر اینکه یک مکان تفریحی به شمار می‌آید، از محیط زیست، درختان و گونه‌های مختلف گیاهی محافظت می‌کند. انواع درختان فندق، راش، ممرز، توسکا، درخت آزاد، گیاهان دارویی و علفی در پارک جنگلی ماسوله دیده می‌شوند.

شما می‌توانید در این پارک جنگلی بی‌نظیر از امکانات رفاهی، آلاچیق، رستوران و دکه‌ها استفاده کنید. آش دوغ، یکی از خوردنی‌‌های مشهور پارک جنگلی ماسوله است، پس از مزه کردن آن به‌هیچ‌وجه غافل نشوید.

امامزاده عون بن علی (ع)

در وسط شهر ماسوله و در دامن طبیعت آن بقعه هشت ضلعی سبز رنگی را می بینید که یکی از بناهای تاریخی ماسوله به حساب می آید و قدمت آن به قرن ۲ یا ۳ هجری قمری برمی گردد. موزه و بقعه متبرک عون بن علی (ع)، آرامگاه فرزند محمد حنفیه یعنی نوه امیرالمومنین است. اگر نگاهی به در چوبی و قدیمی چله خانه آن بیاندازید به قدمت آن پی می برید، روی این در کنده کاری های بسیار ظریفی کار شده که در نوع خود بی نظیر است. در دیوار داخلی امامزاده سنگ قبری به تاریخ ۹۶۹ نصب شده که قدیمی ترین تاریخ مکتوب این بنا را نشان می دهد. بعد از جمع شدن موزه مردم شناسی ماسوله، بخشی از وسایل آن به موزه عون بن علی منتقل شد. در این موزه کتب و سنگ مزارهای قدیمی و آثار مربوط به دوره تیموری و صفوی نگهداری می شوند و بازدید از آن برای همه رایگان است.

امامزاده عون بن علی (ع)

امام‌زاده هاشم

در مسیر رسیدن به آبشار زیبای خرم بو، پس از عبور از چشمه ماسوله در پایین دست کوهی به نام قله بُن، با بقعه‌ امام‌زاده هاشم با دیوارهای کاه‌گلی‌ و یک گورستان در اطراف آن، روبه‌رو می‌شوید که مکانی مناسب و مملو از سکوت برای کمپ کردن است. اگر در مسیر رسیدن به آبشار خسته شدید، می‌توانید در زیر سایه درختان تنومند اطراف بقعه و پرچین سنگی حیاط بقعه، کمی استراحت کنید.

این بقعه شاید به زرق‌و‌برق بقعه «عون ابن علی» نباشد، اما دیوارهای کاه‌گلی، درب چوبی رنگ‌ورورفته و پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی در دیوار شرقی، آن را تبدیل به مکانی دوست‌داشتنی برای بازدید کرده‌اند. این امام‌زاده منتسب به امام خاصی نیست. بنای بقعه از آجر و کاهگل ساخته شده است و نمای بیرونی آن چهار گوش و دو طبقه است و از درون تاقی هشت ضلعی با سقف بلند دارد. مجموعه‌ بنای بقعه شامل یک اتاق (مسجد و زائرسرا)، کفش‌کن، انباری و اتاق اصلی (حرم) می‌شود.

قله شاه معلم (ماسوله داغی)

قله شاه معلم که با نام ماسوله داغی نیز شناخته می‌شود، با ارتفاع ۳۰۵۰ متر در شمال غربی ماسوله، دومین قله بلند استان گیلان است که در میان کوهنوردان به‌دلیل راه سخت و زیبایی بی‌بدیل چشم‌اندازهای آن، از جایگاه و اهمیت بخصوصی برخوردار است. داغی در زبان آذری به‌معنای «کوه» است و ماسوله داغی یا شاه معلم به‌معنای «کوه ماسوله» است.

دلیل نام‌گذاری این کوه به نام شاه معلم به باور مردم این منطقه، حضور فردی عابد و پرهیزگار به نام «شاه معلم» بوده است که سال‌ها برای انجام امور عبادی، سیر و سلوک معنوی و دستیابی به کمال، به این قله پناه برده و به عبادت مشغول بوده است. عبادتگاهی که پس از مرگ وی و طبق وصیت‌نامه او، به مدفن و آرامگاه ابدی این عارف تبدیل شده است. حضور در این منطقه بسیار خاطره‌انگیز بوده و لحظاتی ناب و دلچسب را برای گردشگران به ارمغان خواهد داشت.

قله شاه معلم (ماسوله داغی)

ییلاق کوربار ماسوله

ییلاق کوربار ماسوله یا کوه روبار، یکی از تماشایی‌ترین ییلاق‌های استان گیلان است که در میان کوه‌های سرسبز و جنگلی واقع شده است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ییلاق، مسیر دسترسی دیدنی و جالب توجه آن است. این مسیر با طبیعتی بکر و مناظری جذاب، مکانی مناسب برای عکاسی، کوهنوردی، طبیعت‌گردی و پیاده‌روی است. مسیر چند ساعته رسیدن به ییلاق کوربار، مسیری نسبتا سخت با شیب ملایم و در برخی نقاط، با شیبی تند است. اما مطمئن باشید که زیبایی‌های مسیر و طبیعت مدهوش‌کننده ییلاق کوربار، به‌محض رسیدن به مقصد، تمام خستگی‌های شما را از تنتان در خواهد آورد.

ییلاق کوربار ماسوله

ییلاق للندیز

ییلاق للندیز، یکی از ییلاق‌های کمتر شناخته شده ماسوله است که جاده ماشین‌رو ندارد. مسیر دو ساعته رسیدن به این ییلاق از میان جنگل می‌گذرد و باید آن را پیاده طی کنید. هیچ‌گونه امکانات رفاهی یا تفریحی در ییلاق للندیز وجود ندارد و تنها یک چشمه آب در آن دیده می‌شود. چوپان‌ها گله‌های گوسفند را از روستاهای اطراف برای چرا به للندیز می‌آورند. ییلاق للندیز با چشم‌اندازی خارق‌العاده و آرامشی پر از سکون، لحظات به‌یادماندنی را برای شما خلق می‌کند.

ییلاق للندیز

ییلاق آندره

ییلاق آندره، یکی از ییلاق‌های زیبای بخش سردارجنگل فومن است که در فاصله ۵ کیلومتری ماسوله و در مرز بین گیلان و زنجان و در مسیر جاده ماسوله به خلخال قرار دارد. این ییلاق با طبیعتی زیبا و جاذبه‌های طبیعی بکر، مکان موردعلاقه طبیعت‌گردان و گردشگران است.

غذای ستنی ماسوله

نوبت رسید به معرفی غذای سنتی ماسوله که میرزا قاسمی نام دارد میرزا قاسمی یکی از غذاهای لذیذی است که در شمال ایران مخصوص شهره ماسوله طبخ می شود قدمت این غذا به سال 1860 میلادی و بازگشت قاسم خان والی از سن پترزبورگ بازمی گردد.

غذایی که امروز ما به اسم میرزاقاسمی آن را می شناسیم از ابداعات قاسم خان می باشد وی ذوق آشپزی بسیاری داشت به همین دلیل این غذا به نام وی نام گذاری شد.

صنایع دستی و سوغات ماسوله

از جمله سوغات ماسوله می توان به چموش، گلیم، شال و جوراب، صنایع چوبی و فلزی، لباس های محلی و شیرینی اگردک، عروسک های کوچکی که با نخ کاموا بافته می شوند، دستکش و روفرشی (نوعی جوراب ساق کوتاه) نخی و پشمی، لیف حمام، جوراب ساق کوتاه و بلند، کلاه پشمی و ... اشاره کرد.

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • کجارو
  • نمناک
  • سفرمارکت
  • الی گشت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید