امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268063
۱۰۸۱
۱
۰
نسخه چاپی
مذاکره (negotiation)

مذاکره (قسمت سوم)

مذاکره انواع و اقسام مختلف دارد. اما شما باید دقیقاً بدانید که از چه سبک و طرز مذاکره استفاده می کنید و می خواهید به چه نتیجه ای برسید

مذاکره (قسمت سوم)
 

مذاکره

شش سبک و طرز مذاکره

مذاکره انواع و اقسام مختلف دارد. اما شما باید دقیقاً بدانید که از چه سبک و طرز مذاکره استفاده می کنید و می خواهید به چه نتیجه ای برسید.

مذاکره برنده – بازنده

سبک نخست به «مذاکره برنده – بازنده» شهرت دارد و این زمانی است که طرف اول به خواسته های خود می رسد و طرف دیگر بازنده می شود. این هدف مذاکره نوع یک است. این مذاکره ای است که در یک تبادل واحد صورت خارجی پیدا می کند. شما می خواهید کالایتان را به بیشترین قیمت بفروشید یا به کمترین قیمت بخرید. هدف شما در این مذاکره رسیدن به روابط مناسب در بلند مدت نیست. هدف رسیدن به بهترین معامله است. برای شما مهم نیست که آیا طرف دیگر ناراحت است و یا قیمت یا شرایط توافق نامه ناراضی است. هدف شما برنده شدن است.

البته این آن مذاکره ای نیست که به تجارت یا معامله بیشتر منجر شود.

مذاکره بازنده – برنده

نوع دوم «مذاکره بازنده – برنده است» این نقطه مقابل سبک و طرز اول یعنی مذاکره برنده بازنده است. در اینجا طرف مقابل به آنچه می خواهد دست می یابد و طرف اول بازنده می شود. نیازهای طرف دوم برآورده و نیازهای طرف اول برآورده نمی شود.

مذاکره بازنده – بازنده

نوع سوم «مذاکره بازنده بازنده است» در این موقعیت هر دو در شرایطی قرار می گیرند که هیچکدام از آنها راضی نیست. زیرا هیچکدام از طرفین به آنچه از اول می خواستند نمی رسند.

مذاکره مصالحه آمیز

در این مذاکره هر دو طرف بخشی از خواسته های خود می رسند، اما به همه ی خواسته های خود نمی رسند. در پایان مذاکره هر دو طرف ناراضی جلسه ی مذاکره را ترک می کنند.

نرسیدن به توافق

در پنجمین حالت شما و طرف مقابل خواسته ها و نیازهای خود را مطرح می کنید و بعد احساس می کنید امکان رسیدن به توافق میان شما وجود ندارد. اختلاف نظر میان شما بیش از اندازه زیاد است. در واقع به توافق می رسید که نمی توانید با هم کنار بیایید. با این حساب هر کدام به راه خود می روید و ناخشنودی شکل نمی گیرد. درها هم به روی شما باز است که در آینده که شرایط مناسب شد دوباره با هم مذاکره کنید.

مذاکره برنده – برنده

نوع بهتری از معامله هم وجود دارد و آن «مذاکره برنده – برنده» است. این چیزی است که باید هدف شما باشد. در مذاکره برنده – برنده هر دو طرف احساس می کنند که برنده شده اند. هر دو طرف احساس می کنند که وارد یک معامله عالی شده اند. هر دو طرف راضی و خشنود هستند و حاضرند که پای تعهدات خود بایستند.

بیشتر بخوانید:

مذاکره (قسمت اول)

مذاکره (قسمت دوم)

 

تهیه کننده: عاطفه کریمی

منبع: مذاکره - برایان تریسی

پایگاه خبری حقوق نیوز - گزیده کتاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید