امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286372
۵۳۴
۱
۰
نسخه چاپی

موسیقی، درمانی طبیعی برای بی خوابی؛ کشف تأثیر موسیقی بر کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب

خواب، نقش بسیار مهمی را در سلامتی از جمله سلامت روان ایفا می کند. تقریباً ۳۰ تا ۴۰ درصد از بزرگسالان بی خوابی را تجربه می کنند و حدود ۸ درصد از آنها اکثر شب ها داروهای خواب آور مصرف می کنند. یافته های جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس، نشان داد؛تغییر در سبک زندگی، بهترین رویکرد برای بهبود برنامه خواب است.

موسیقی، درمانی طبیعی برای بی خوابی؛ کشف تأثیر موسیقی بر کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب

پژوهشگران دریافتند: گوش دادن به موسیقی، بی خوابی را کاهش می دهد و با بهبود کیفیت کلی خواب مرتبط است. گوش دادن به موسیقی قبل از خواب، با اثر داروهای خواب مانند داروهای Z و بنزودیازپین ها قابل مقایسه بود. به گفته محققان، موسیقی یک درمان کم ‌هزینه، در دسترس و مؤثر برای بی ‌خوابی محسوب می شود.

موسیقی دارای تمپوی 60 ضربه در دقیقه (bpm) که معادل با ضربان طبیعی قلب است، می تواند با تحریک سیستم پاراسمپاتیک، منجر به آرام شدن ضربان قلب شود. سیستم پاراسمپاتیک، با کاهش ضربان قلب و تنظیم گوارش، بدن را در حالت آرامش قرار می دهد.

علاوه بر کاهش ضربان قلب، تحقیقات نشان داد:موسیقی آرامش بخش، می تواند سطح فشار خون شنوندگان را نیز کاهش دهد.

پژوهشگران خاطرنشان می کنند: رابطه خواب با سلامت جسمی و روانی یک رابطه متقابل است. اگر خواب کافی نداشته باشید، سلامت کلی شما در خطر خواهد بود و از سوی دیگر، خواب ضعیف نیز ممکن است نشان دهنده اختلال در سلامتی شما باشد.

  • منبع
  • سیناپرس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید